Model 3, Stor prissänkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av R2D2 »

Fick precis sms av Tesla att min beställning har uppgraderats med Autopilot utan extra kostnad :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Martey skrev:
anna__ skrev:
Vet att jag ställde frågan idag på forument, men är så osäker på vad jag ska göra, är det någon av er som hade valt LR RWD istället för AWD? räknad på det lite igen o det kommer nog skilja drygt 50.000 kr
Kör man i ett land med fler än en årstid känns det givet med AWD. Personlig åsikt.
Tänker också att den kommer vara lite mer exklusivt, det kommer finnas en drös med bakhjulsdrift alternativ
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

anna__ skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Vet att jag ställde frågan idag på forument, men är så osäker på vad jag ska göra, är det någon av er som hade valt LR RWD istället för AWD? räknad på det lite igen o det kommer nog skilja drygt 50.000 kr
Kör man i ett land med fler än en årstid känns det givet med AWD. Personlig åsikt.
Tänker också att den kommer vara lite mer exklusivt, det kommer finnas en drös med bakhjulsdrift alternativ
Ja, det finns mycket mer potential för framtida eventuella uppgraderingar för AWD:n också.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

Martey skrev:
anna__ skrev:
Bor man i Skåne har man mer än en årstid kanske 2% av året. Så för min del, kommer LR RWD vara "the sweet spot" Tesla. Hoppas det blir möjligt att beställa den snart.

Edit: Ungefär 5% längre räckvidd än AWD också ... om man måste hitta fördelar :)
Model S 100D
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Latt skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Bor man i Skåne har man mer än en årstid kanske 2% av året. Så för min del, kommer LR RWD vara "the sweet spot" Tesla. Hoppas det blir möjligt att beställa den snart.
Bor också i Skåne och det är därför jag velar :)
Såg dock en video på youtube där han jämförde de båda och AWD var betydligt kvickare och bättre hållning i kurver osv
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

anna__ skrev:
Latt skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Bor också i Skåne och det är därför jag velar :)
Såg dock en video på youtube där han jämförde de båda och AWD var betydligt kvickare och bättre hållning i kurver osv
Självklart är AWD det bästa alternativet, men till pengarna tycker jag fortfaraden at LR RWD är sweet spot. Mycket av ens åsikt beror ju säkert också på vart man kommer ifrån. Själv kommer jag från en 2010 passat variant 1.6 diesel, så oavsett vilken version av Telsa (eller elbil överhuvudtaget för den del) kommer det vara ett rejält lyft :)
Model S 100D
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

Nu har jag också fått SMS enligt nedan. Kanske inte är vad alla föredrar, men för mig blir det perfekt :)
sms.jpg
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

MrStarhouse skrev:
Nu har jag också fått SMS enligt nedan. Kanske inte är vad alla föredrar, men för mig blir det perfekt :)
Hur påverkar det förmånsvärdet att man får FSD?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

Pontus skrev:
MrStarhouse skrev:
För min del är det privatfinansierat så vet faktiskt inte.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

MrStarhouse skrev:
Samma här. Nöjd. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

bjelkeman skrev:
MrStarhouse skrev:
Hittade denna info

Along with these changes, Tesla is going to release firmware updates that is going to enable a 325-mile range in the Long Range Rear-Wheel Drive Model 3, which was the first version of the car. It has been discontinued in favor of matching the long range pack to the dual motor powertrain, but it is now coming back.

Other firmware updates are also expected to increase the top speed of Model 3 Performance to 162 mph, and add an average of approximately 5% peak power to all Model 3 vehicles. 8-)
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

anna__ skrev:
bjelkeman skrev:
MrStarhouse skrev:
Hittade denna info

Along with these changes, Tesla is going to release firmware updates that is going to enable a 325-mile range in the Long Range Rear-Wheel Drive Model 3, which was the first version of the car. It has been discontinued in favor of matching the long range pack to the dual motor powertrain, but it is now coming back.

Other firmware updates are also expected to increase the top speed of Model 3 Performance to 162 mph, and add an average of approximately 5% peak power to all Model 3 vehicles. 8-)
Källa: https://electrek.co/2019/02/28/tesla-mo ... -interior/
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare

Inlägg av -JoS »

Då har man avbokat och beställt nytt då, back to the back of the line again, kändes ju sådär lagom kul när man äntligen fick reg nr idag.. Men för 34k är de inget att klaga på att vänta nån vecka extra, varsegod till den som får min istället då lite tidigare än väntat :P
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

-JoS skrev:
Då har man avbokat och beställt nytt då, back to the back of the line again, kändes ju sådär lagom kul när man äntligen fick reg nr idag.. Men för 34k är de inget att klaga på att vänta nån vecka extra, varsegod till den som får min istället då lite tidigare än väntat :P
Känns nästan lite impulsivt. Tesla Sverige har knappt landat i nyheten själva - Vissa säger att du måste beställa om, andra källor har sagt att de ska återkomma. Varför inte bara avvakta några dagar?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare

Inlägg av -JoS »

Martey skrev:
-JoS skrev:
Känns nästan lite impulsivt. Tesla Sverige har knappt landat i nyheten själva - Vissa säger att du måste beställa om, andra källor har sagt att de ska återkomma. Varför inte bara avvakta några dagar?
Pratat med fler och har man redan pröjsat för eap och fsd så måste man avboka och boka om då de ej kommer göra utbetalningar, anledningen till det var även för att skall de göra de för oss så behöver de göra de för alla, inklusive de som inte har pröjsat för eap eller fsd som hellre tar pengar än uppgraderingen. Frågade specifikt om de fanns något annat sätt men de sa de tydligt att de är de alternativ som finns, vilket väl är förståeligt speciellt nu när standard är introducerat så behöver de nog hålla i varje krona de får in, att aktivera mjukvara är ingen kostnad i sig. De har ju även eap inkluderat i China så it makes sense.

Resonerade även som så att om jag avvaktar och det dröjer sen visar det sig att det ändå inte finns alternativ så finns risk att inte få de i mars alls och tror då det dröjer ett tag innan nästa lass med M3 skeppas över till Europa. Tiden får väl utvisa men nu är det gjort iaf, så kan man lägga extra pengarna på stenskottsfoliering lackskydd och toning istället :D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

-JoS skrev:
Martey skrev:
-JoS skrev:
Pratat med fler och har man redan pröjsat för eap och fsd så måste man avboka och boka om då de ej kommer göra utbetalningar, anledningen till det var även för att skall de göra de för oss så behöver de göra de för alla, inklusive de som inte har pröjsat för eap eller fsd som hellre tar pengar än uppgraderingen. Frågade specifikt om de fanns något annat sätt men de sa de tydligt att de är de alternativ som finns, vilket väl är förståeligt speciellt nu när standard är introducerat så behöver de nog hålla i varje krona de får in, att aktivera mjukvara är ingen kostnad i sig. De har ju även eap inkluderat i China så it makes sense.

Resonerade även som så att om jag avvaktar och det dröjer sen visar det sig att det ändå inte finns alternativ så finns risk att inte få de i mars alls och tror då det dröjer ett tag innan nästa lass med M3 skeppas över till Europa. Tiden får väl utvisa men nu är det gjort iaf, så kan man lägga extra pengarna på stenskottsfoliering lackskydd och toning istället :D
Hade du redan betalt för bilen? Alltså något mer än de 25k i handpenning?

Låter märkligt att de inte bara kan "nolla" posten för FSD för de som beställt det off menu? Då blir det exakt samma scenario för de som beställt EAP och sen får FSD tillagt utan kostnad. Tycker det är ett märkligt resonemang att alla som beställt bilen får en kompensation på runt 33k förutom de som valt att gå "all in" på FSD. Det är väl trots allt denna kunden som borde bli mer premierad kan jag tycka. Men men... :)
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare

Inlägg av AndreasA »

Teslas agerande kanske är olika var i processen man befinner sig.
Jag har beställt FSD sedan tidigare men fick besked idag att dom inte hade tagit beslut hur dom skulle göra men att dom skulle återkomma.
Jag har inte fått VIN eller slutfaktura, har enbart betalat handpenningen. Håller med om att enklast vore att bara nolla posten på beställningen.
Frågade om estimerad leveranstid på min bil men fick till svar att inget VIN var kopplat till min order än, jag tolkar det som att min bil inte ens är lastad på båt (eller ens tillverkad än). Ska ringa nästa fredag och fråga igen (om dom inte har hört av sig innan).
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare

Inlägg av -JoS »

helix skrev:
-JoS skrev:
Martey skrev:
-JoS skrev:

Hade du redan betalt för bilen? Alltså något mer än de 25k i handpenning?

Låter märkligt att de inte bara kan "nolla" posten för FSD för de som beställt det off menu? Då blir det exakt samma scenario för de som beställt EAP och sen får FSD tillagt utan kostnad. Tycker det är ett märkligt resonemang att alla som beställt bilen får en kompensation på runt 33k förutom de som valt att gå "all in" på FSD. Det är väl trots allt denna kunden som borde bli mer premierad kan jag tycka. Men men... :)
Yes problematiken för mig låg i att pengarna drogs från mitt konto igår (!) för min kontantinsats som då va XXX kronor + 33200 för FSD. Så har redan betalat för allt, enda som återstod var att ta emot leverans av bilen. Hade jag INTE betalat dessa 33200 kronor så hade det inte varit något problem, men ja min timing var ju helt urusel minst sagt..

Så det fanns inget kvar TESLA kunde kompensera mig med då jag redan pyntat för alla tillval som fanns, förutom vit interiör eller sporthjul men de är ju fysiska förändringar så antar att de inte va aktuellt, och är inte intresserad av de hur som helst.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Jag tycker att sättet som Tesla manageras är det coola i hela denna prissänkning. I ett vanligt företag hade det tagit månader att få igenom dessa ändringar. På Tesla Tweetar Elon lite sen smäller det igenom i hela sälj- och leveranskedjan och alla får informationen samtidigt, kund likaväl som säljare. Snacka om toppstyrt företag! Dessutom stänger man showrooms och slutar med provkörningar - snacka om att revolutionera en gammal förlegad industri...!
Jag tror att han är helt rätt ute och Tesla är verkligen disruptive ledare av utvecklingen inom bilindustrin. När alla andra bilföretagschefer sitter och darrar över sina synder med fejkprogramerade system för avgastester och inte får tag i batterier till sina "hitte på elbilar" som skall komma om 2-3 år så rockar Elon på och har blixtsnabb strategi och skickar t.o.m. upp sin gamla Tesla i rymden som ett långfinger till dessa chefer. Snacka om skilda världar...
Och vi som vet, vet att det räcker inte med bra bilar, infrastrukturen måste på plats för det är ett system man köper. Så denna prissänkning är ytterligare ett bevis på att Tesla kommer att dominerande marknaden en låång tid framöver.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare

Inlägg av Vkium »

Pontus skrev:
MrStarhouse skrev:
DET undrar jag också!?! Antar att man förmånsbeskattas för summan man betalade för tillvalen bara?

Dvs bilens förmånsvärde för FSD som tillkom på köpet i gamla beställningar med AP, är nu lägre än för nylagda beställningar med FSD?
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Vkium skrev:
Pontus skrev:
MrStarhouse skrev:
DET undrar jag också!?! Antar att man förmånsbeskattas för summan man betalade för tillvalen bara?

Dvs bilens förmånsvärde för FSD som tillkom på köpet i gamla beställningar med AP, är nu lägre än för nylagda beställningar med FSD?
Det påverkas inte alls. Du betalar helt enkelt förmånsvärdet på summan på din faktura.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare

Inlägg av Paul N »

...
Senast redigerad av Paul N, redigerad totalt 1 gånger.
//P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tur man inte är aktieägare. Styrelsen har lite att jobba med nu
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare