taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.
Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.
Hehe ja det är lite som när Magnus Carlsen spelar mot flera dussin spelare samtidigt. De sitter och grubblar och han bara placerar pjäserna som om det vore ett löpande band.
Här spelar han mot 10st samtidigt och ser inte ens brädet utan har allt i huvudet:

"Elon vs auto execs"

Blir tvungen att dra en anekdot... Som gammalt pokerproffs har jag vänner som är eller varit världselit i schack, backgammon och bridge.
En pokerkväll tog en av mina vänner med en ny kille som var väldigt kaxig. Efter ett par timmar hade han snabbt förlorat ganska mycket och vi föreslog att vi skulle ta en paus. Han sa "mmm, ni är kanske bättre på poker men schack har ni ingen chans i". Min kompis som var ordentligt berusad svarade "vi kan ta en match, men du får säga hur du flyttar, jag lägger mig i soffan och säger hur jag flyttar." Ganska snart var killen schack matt och konstaterade med svansen mellan benen "jag ska nog gå hem nu"