Model S vs Model X

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Model S vs Model X

Inlägg av leiflodde »

Har en S sen 2014 12 och sitter nu på trycka knappen på en ny Tesla.

MEN nu kommer problemet... familjen vill ha en X och jag en S ni som bytt från S till X eller tvärtom vad är det för fördelar och nackdelar?

Jag vet drag, lättare att gå in och ur, 6 och 7 säte men vad är det mer fördelar/nackdelar?

Funderar även på reparations- och försäkringskostnader.

Tacksam för synpunkter.

Leif H
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S vs Model X

Inlägg av TiborBlomhall »

Model X är ännu större och åbäkigare än S. Men dörrarnas imponatorfaktor är svårslagna. Och så det där med dragkroken.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Utrymmet!! X:en är så mycket rymligare! Vi kör en S nu men hade en X förut. Mycket fler härliga funktioner i X:en med självstängande dörrar osv. Tänk när alla har gått ur bilen och plockat sina grejer från skuffen. Allt står öppet och du stänger allt med tre knapptryckningar på foben. Magiskt!
Vi har dock tre barn så därför var utrymmet bra för oss.
Nu när priserna har justerats ner så hade inte jag tvekat på en X. Dock så är ju förmånsvärdet högre om du tar den på bolaget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Vi förredrar S främst av tre skäl:
1.) Mycket roligare att köra.
2.) Mycket billigare att äga (förmånsvärde).
3.) Mycket snyggare.

Med X saknar vi främst dörrarna. Vi hade en sexsits vilket är bekvämt, men lastmässigt måste man nästan ha fem eller sjusits om den ska klå S.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag har en av varje och tycker Xen känns ett snäpp modernare och rymdkänslan är fenomenal. När man sätter sig i Sen känns det som att kika ut genom ett brevinkast.
Xen är större men översikten kompenserar. Den har kortare och mer sluttande huv, t.ex.

Är snygg bil viktigt så finns det ju bara ett val...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Fan de är nu det blir jobbigt... men tackar ändå.

Senaste bilarna vi ägt eller förmånsbilar är WV Tiguan, Range Rover, Wv Passat, Saab 9-5, Chrysler Voyager sen några Volvos.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
Jag har en av varje och tycker Xen känns ett snäpp modernare och rymdkänslan är fenomenal. När man sätter sig i Sen känns det som att kika ut genom ett brevinkast. Bild
Xen är större men översikten kompenserar. Den har kortare och mer sluttande huv, t.ex.

Är snygg bil viktigt så finns det ju bara ett val...Bild
Modernare håller jag med om, men då främst just dörrarna tycker jag. Framrutan är fin också :) Dock upplever jag min S som aningen "solidare"/mer välbyggd.

Ska väl tillägga att jag älskar båda bilarna. Hade vi haft tre barn (vi har två) hade vi definitivt behållit X:en istället. Har ju även beställt en X nu, men det är ju lite på spekulation, jag tror X kommer ha bättre andrahandsvärde framöver och vi funderar på fler barn. I augusti är kanske läget klarare ;)

Valde för övrigt 7-sits denna gång. Dels för att skillnaden i pris ökat, dels för att det vore skönt att ha potential att lasta väldigt mycket. Det var dock det svåraste valet för min del.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

För mig är det sittpositionen som avgör, Med X blir för mycket busskänsla för mig. Sitter med sätet på lägsta i S och det är lite högt även det.

Annars hade jag gärna haft en X.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag hade gärna haft en X drag massa stolar osv nu med den nya prissättningen så känns ju x så trevlig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Lite of topic, men en Model 3 med X framrutan hade varit min perfekta bil, tror jag. (Sorry.)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

bjelkeman skrev:
Lite of topic, men en Model 3 med X framrutan hade varit min perfekta bil, tror jag. (Sorry.)
Det måste du skapa en ny tråd om BildBildBild
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
jpetters skrev:
Jag har en av varje och tycker Xen känns ett snäpp modernare och rymdkänslan är fenomenal. När man sätter sig i Sen känns det som att kika ut genom ett brevinkast. Bild

Är snygg bil viktigt så finns det ju bara ett val...Bild
Modernare håller jag med om, men då främst just dörrarna tycker jag. Framrutan är fin också :) Dock upplever jag min S som aningen "solidare"/mer välbyggd.

Ska väl tillägga att jag älskar båda bilarna. Hade vi haft tre barn (vi har två) hade vi definitivt behållit X:en istället. Har ju även beställt en X nu, men det är ju lite på spekulation, jag tror X kommer ha bättre andrahandsvärde framöver och vi funderar på fler barn. I augusti är kanske läget klarare ;)

Valde för övrigt 7-sits denna gång. Dels för att skillnaden i pris ökat, dels för att det vore skönt att ha potential att lasta väldigt mycket. Det var dock det svåraste valet för min del.
Att (nyare) S är mer solid låter ju lovande då jag precis beställt en. Bild Det har väl hänt en del på 2,5år.

Xen i 7-sits tycker jag (och barnen) är lysande. Lastar massor och det går fint att luta ryggstödet i andra raden på långresa.

Andrahandsvärdet på borde hålla sig bättre då antalet motsvarande bilar är obefintliga än så länge. Så resonerade jag iaf när vi bytte ut en S till en X. Sen vet man ju aldrig vad som händer på en torsdag...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

En X P100D känns som en buss på steroider att köra. Om man har 22" på så blir det lite bättre.
Man kan säga att S är en bil att köra medan X är en bil att åka i.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Kan hålla med om att S är mer tight än X.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Körde P85 med AP1 i 2,5år och X100D med AP2 i ett år. P85:an var bättre på allt som den kan! Men MÅSTE man ha flersits, drag, praktiskt lasta småbarn eller vad det nu är så gäller en X.

Nä förresten framrutan på X var häftigare, men tyvärr skuggbildsproblem istället.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar