P85D före och efter April?
Moderator: Redaktion
P85D före och efter April?
Det verkar som bilar producerade efter April inte får "+" fjädringen. Dvs samma fjädring i alla bilar. Fler diskussioner på TMC om detta. Att ta bort den fantastiska väghållningen könns korkat. Glad att jag fick min bil med den sportiga fjädringen! Inte provkört en P85D som producerats April> men antar att det är samma skillnad som vs S85...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Bild
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Ja det är verkligen oförståeligt att de tog bort plusfjädringen. Men man får iaf staggered michelin med P.
Det som är fulast är att Tesla tog bort plusfjädringen utan att säga något eller att sänka priset.
Jag hade en P85D på beställning i maj som jag sedan cancellerade. Vilket var tur, hade jag fått en P85D med vanlig mjuk fjädring hade jag varit väldigt arg.
Det som är fulast är att Tesla tog bort plusfjädringen utan att säga något eller att sänka priset.
Jag hade en P85D på beställning i maj som jag sedan cancellerade. Vilket var tur, hade jag fått en P85D med vanlig mjuk fjädring hade jag varit väldigt arg.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: P85D före och efter April?
Ja, ibland är det bättre med "gamla" grejer
Som sagt, skulle vara intressant att känna skillnaden. Har själv bara provat mot vanlig 85:a, men då är fjädringen inte det man tänker på i skillnad, mer avsaknaden av drag i låga farter och komfortmässigt avsaknaden av NG-säten som utgör upplevda skillnaden!!

Som sagt, skulle vara intressant att känna skillnaden. Har själv bara provat mot vanlig 85:a, men då är fjädringen inte det man tänker på i skillnad, mer avsaknaden av drag i låga farter och komfortmässigt avsaknaden av NG-säten som utgör upplevda skillnaden!!
Re: P85D före och efter April?
Hybris, upplever du fjädringen som hårdare i din nuvanande bil jfrt med din gamla P85+?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Det finns reservdelar såklart till äldre konfigurationer. Detta gäller nybeställningar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Jag tycker fjödringen i P85+ och min P85D känns ganska lika. Dvs sportig och strykjärn. Dualdrive ger givetvis böttre grepp men den rollar inte. Alltså lik P85+ gällande fjädring. Jag har liftfjödring och haft det på båda. Så svaret är ganska likvärdigt med P85+ gälande fjädring. Givetvis är ju greppet bättre och D släpper aldrig. Next gen stolarna gör att man inte fladdrar omkring i stolen lika mycket. Skulle vilja ha riktiga BMW M4 stolar men next gen är gelt ok.
Inte provat en P85D med nya fjädringen. Verkar vara samma som i 70D och 85D. I US of A villmju många ha skumpa skumpa fjädring då de har så få vägar att köra kul på... Kanske därför? Lolchamp verkar helnöjd med P85D och han har numera luftfjädring.
Skumt är det för väljer man P85D vill man nog ha max sport. Kanske kommer en P90D+? Vi som fick våra i tid har ju redan "+"
Inte provat en P85D med nya fjädringen. Verkar vara samma som i 70D och 85D. I US of A villmju många ha skumpa skumpa fjädring då de har så få vägar att köra kul på... Kanske därför? Lolchamp verkar helnöjd med P85D och han har numera luftfjädring.

Skumt är det för väljer man P85D vill man nog ha max sport. Kanske kommer en P90D+? Vi som fick våra i tid har ju redan "+"

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Min P85D är rätt gungig och bekväm. Känns inte sportig faktiskt. Och levererades med 245 conti runtom. Och det släpper när man gasar.
Model X, Pearl White
Re: P85D före och efter April?
Jag har 265 bak och 245 fram på Michelin PS2. Hade samma fälg och däck på den P85+ jag ägde innan.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Kör jag max gas som är möjligt runt runt i en rondell får jag lite däckskrik på gränsen men släpper gör det inte...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Vore kul att testa båda varianterna vid samma tillfälle.
Model X, Pearl White
Re: P85D före och efter April?
En träffa vid Ulva kvarn i Uppsala? Får vi ihop lite bilar kan man ju testa...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Jag kommer!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Infra city?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: P85D före och efter April?
Jag har en P85+ och en tidig P85D och kan bekräfta att fjädringen känns lika i dessa. Väghållningen är klart bättre i P85D, man kan också säga att den är så bra att den blir tråkig. Vilken annan bil går det att accelerera 0-100 km/h på 3,2 sekunder utan att hålla i ratten? P85+ beter sig mer som en traditionell bakhjulsdriven bil, jag uppfattar det också som att antisladdsystemet går in senare på denna.hybris skrev:Jag tycker fjödringen i P85+ och min P85D känns ganska lika. Dvs sportig och strykjärn. Dualdrive ger givetvis böttre grepp men den rollar inte. Alltså lik P85+ gällande fjädring. Jag har liftfjödring och haft det på båda. Så svaret är ganska likvärdigt med P85+ gälande fjädring. Givetvis är ju greppet bättre och D släpper aldrig. Next gen stolarna gör att man inte fladdrar omkring i stolen lika mycket. Skulle vilja ha riktiga BMW M4 stolar men next gen är gelt ok.
Inte provat en P85D med nya fjädringen. Verkar vara samma som i 70D och 85D. I US of A villmju många ha skumpa skumpa fjädring då de har så få vägar att köra kul på... Kanske därför? Lolchamp verkar helnöjd med P85D och han har numera luftfjädring.
Skumt är det för väljer man P85D vill man nog ha max sport. Kanske kommer en P90D+? Vi som fick våra i tid har ju redan "+"
Re: P85D före och efter April?
Skulle säga att på P85D behöver inte antispinn gå in då den blixtsnabbt växlar kraften till rätt ställe. ok den går in vid extrem situation men det känns som det är däcken som fysiskt inte klarar det hela...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Jag bytte precis fälgar och däck till 21" PS2 staggered (med bild i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 087#p31067) och upplever en väldig skillnad i sportighet jämfört med 19" original som jag hade tidigare. De nya däcken är mycket stummare och ger en betydligt sportigare känsla - de gamla var mer gungiga. Det enda negativa är att jag kör minst 20km/h fortare med dessa på motorväg - de vill liksom inte köra långsamtTelsa skrev:Min P85D är rätt gungig och bekväm. Känns inte sportig faktiskt. Och levererades med 245 conti runtom.

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: P85D före och efter April?
Körde P85D rätt hårt igår. Två olika med 19 o 21". Båda var tillverkade under våren och hade den hårdare fjädringen. Föredrar helt klart 21".hybris skrev:Skulle säga att på P85D behöver inte antispinn gå in då den blixtsnabbt växlar kraften till rätt ställe. ok den går in vid extrem situation men det känns som det är däcken som fysiskt inte klarar det hela...
Accelerationen från stillastående gör att jag mår illa. I rullande kände jag ingen skillnad mot min P85+, dvs från 20-30 kmh och uppåt. I kurvor vid hård acceleration är greppet bra, ingen antispinnlampa, men noterar att kraften är begränsad i kurvor, vilket iofs är bra för att inte tappa kontrollen. I P85+ finns ingen sådan begränsning, vilket gör att man får lite släpp bak innan antisladden aktiveras. Som att ju mer man vrider ratten, destom mer effektbegränsning får man i P85D.
Noterar också som jag tidigare märkt att man tydligt känner drivningen på framhjulen i ratten. AWD gör också att bilen blir " understyrd" dvs bilen och ratten vill köra i rattens riktning hela tiden. Sikta och skjut. RWD har en "renare" styrkänsla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Jag kan köra mycket snabbare i kurvor med min P85D än det gick med P85+
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Jag brukar oftast inte köra snabbt i kurvor. Brukar dessutom ha en extra farthållare i baksätet. Adaptiv sådan, med extra ljudeffekter!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Ska tillägga, för att vara on topic, att jag tror att 21" vs 19" är större skillnad än dämparna pre-vs post april.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D före och efter April?
Skillnaden är att om man inte tittar på hastighetsmätaren i P85D fattar man inte hur fort man kör... Den är så sjukt stabil i kurvorna.,kompis som tävlar på MC var grymt impad...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D före och efter April?
Att bilen går dit ratten pekar är inte understyrt, om bilen fortsätter rakt fram när man vrider på ratten då är det understyrt. Tycker det låter som att bilen är neutral.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: P85D före och efter April?
Japp helt sjukt.hybris skrev:Skillnaden är att om man inte tittar på hastighetsmätaren i P85D fattar man inte hur fort man kör... Den är så sjukt stabil i kurvorna.,kompis som tävlar på MC var grymt impad...
Jag brukar försöka undvika att köra för fort på svenska vägar för jag trivs bra med mitt körkort och vill helst behålla mina pengar. Det är jättesvårt med denna bilen för man känner inte att man kör fort.