Kan inte sluta le
Moderator: Redaktion
Kan inte sluta le
Efter ytterligare en dag i trafiken med min Model 3 kan jag inte sluta le. Kombinationen av den direkta, linjära accelerationen och den väsentligt tightare känslan jämfört med Model S är beroendeframkallande. Och rejält underhållande. Efter lite av ett antiklimax med gårdagens trista väglag i samband med hämtning erbjöd dagens torrare väder bättre förutsättningar för mer aktiv körning. Fantastisk sikt framåt (och igår kunde jag även konstatera att vindrutetorkarna täcker mer yta jämfört med Model S). Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik. En liten varning är att man lätt kan glömma mobilen på den fasta laddplatsen i bilen, vilket gör att bilen förblir öppen (tills du saknar telefonen och kommer på ditt misstag). Ingen skada skedd denna gång dock...
Re: Kan inte sluta le
Ja telefonen blev helt plötsligt värd 700kMEL skrev:Efter ytterligare en dag i trafiken med min Model 3 kan jag inte sluta le. Kombinationen av den direkta, linjära accelerationen och den väsentligt tightare känslan jämfört med Model S är beroendeframkallande. Och rejält underhållande. Efter lite av ett antiklimax med gårdagens trista väglag i samband med hämtning erbjöd dagens torrare väder bättre förutsättningar för mer aktiv körning. Fantastisk sikt framåt (och igår kunde jag även konstatera att vindrutetorkarna täcker mer yta jämfört med Model S). Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik. En liten varning är att man lätt kan glömma mobilen på den fasta laddplatsen i bilen, vilket gör att bilen förblir öppen (tills du saknar telefonen och kommer på ditt misstag). Ingen skada skedd denna gång dock...

MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Vilken version har du?MEL skrev:Efter ytterligare en dag i trafiken med min Model 3 kan jag inte sluta le. Kombinationen av den direkta, linjära accelerationen och den väsentligt tightare känslan jämfört med Model S är beroendeframkallande. Och rejält underhållande. Efter lite av ett antiklimax med gårdagens trista väglag i samband med hämtning erbjöd dagens torrare väder bättre förutsättningar för mer aktiv körning. Fantastisk sikt framåt (och igår kunde jag även konstatera att vindrutetorkarna täcker mer yta jämfört med Model S). Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik. En liten varning är att man lätt kan glömma mobilen på den fasta laddplatsen i bilen, vilket gör att bilen förblir öppen (tills du saknar telefonen och kommer på ditt misstag). Ingen skada skedd denna gång dock...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tror MEL har en röd Model 3 Performance.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Ja, en M3P. Ja, kanske kan vara värt att slå på ljudsignalen vid låsning. Sen gäller det då att få in i rutinen att invänta signalen innan man försvinner iväg från bilen...
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har monterat en daschcam/backspegel i min X för att få bättre sikt bakåt, det kanske kan vara något för dig?MEL skrev:Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&t=14730
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det där blir ju intressant at se om man kan installera på en Model 3, på ett bra sätt.fth skrev:Jag har monterat en daschcam/backspegel i min X för att få bättre sikt bakåt, det kanske kan vara något för dig?MEL skrev:Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik.
/fth
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Kan man inte få upp en akterlig bild på skärmen? Det vill jag minnas man kunde på en model S i alla fall.fth skrev:Jag har monterat en daschcam/backspegel i min X för att få bättre sikt bakåt, det kanske kan vara något för dig?MEL skrev:Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik.
/fth
Model 3 LR AWD
- fth
- Teslaägare
Jag killgissar att det blir enklare än i en X.bjelkeman skrev:Det där blir ju intressant at se om man kan installera på en Model 3, på ett bra sätt.
Falkvingarna och andra designval gör installationen i en X "intressant", minst sagt...

/fth
- fth
- Teslaägare
Jo, den inbyggda backkameran går att få fram på skärmen, jag tycker dock inte det är bekvämt att titta på den under vanlig körning, och den kloggar ju igen efter ett par kilometer i snöslask.perre skrev:Kan man inte få upp en akterlig bild på skärmen? Det vill jag minnas man kunde på en model S i alla fall.
Min lösning funkar i alla väder och bilden sitter där man ändå tittar av "födsel och ohejdad vana", dvs i backspegeln.
Jag är iaf mycket nöjd med det hela, det skulle varit trevligt med ännu bättre "night vision", men på det hela en stor förbättring mot den undermåliga sikten bakåt "as designed".
/fth
Ja en daschcam/backspegel var ju en elegant lösning! Angående väg och rull-ljud så tycker jag att det är helt ok, men då kommer jag iofs närmast från dubbat på MS, som effektivt tog bort all känsla av ljudlöshet (och ersatte med knaster). Inte observerat några andra missljud även om fläkten låter en del. Det som däremot låter mycket bra är för övrigt ljudanläggningen.
Vad är det egentligen man vill se bakom bilen när man kör? Jag vill bara veta om det finns någon bil bakom och det behöver man inte stor ruta till precis.
- fth
- Teslaägare
I min X så tycker jag just precis att jag inte ser bilarna bakom, med den lilla bakrutan och skogen av nackstöd så ser man inte så mycket alls i den inre backspegeln.kallekula skrev:Vad är det egentligen man vill se bakom bilen när man kör? Jag vill bara veta om det finns någon bil bakom och det behöver man inte stor ruta till precis.
Med min kamera så har man ett synfält som i sidled faktiskt sträcker sig bortom båda yttre backspeglarnas, och även i höjdled har man betydligt bättre vidvinkel än vad som går att få genom att plira ut genom "skottgluggen" där bak.

För mig var det iaf ett lyft som åtgärdade den enda saken som jag har retat mig på sen jag rullade ut från SC första dagen.
/fth
Tack för svar! Jag kör också X och kan hålla med om att jag tyckte spegel/ruta var småväxta när jag rullade ut från SC men jag vande mig inom några minuter 

Det går bra i 3 också. Personligen skulle jag få ett sinnes anfall om den var på hela tiden.perre skrev:Kan man inte få upp en akterlig bild på skärmen? Det vill jag minnas man kunde på en model S i alla fall.fth skrev:Jag har monterat en daschcam/backspegel i min X för att få bättre sikt bakåt, det kanske kan vara något för dig?MEL skrev:Sikten bak är dock direkt dålig. Kommer nog ofta ha kameran på skärm i gång i statstrafik.
/fth
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15