Model 3 Standard USA

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 Standard USA

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
Man ska nog inte ha för höga förhoppningar om att 35k kommer vara tillgänglig allt för länge.
De har ju visat nu att de kan leverera, men priserna måste ju följa inflation osv.
Skulle inte förvåna mig om den hoppar upp lite i höst, typ lagom till att den kommer hit.
Tror faktiskt tvärt om att just SR för 35k USD lär finnas länge men att MR åker först (var uttalat så från Elon Limited edition Mid Range Model 3).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

NiklasTesla skrev:
taliz skrev:
Man ska nog inte ha för höga förhoppningar om att 35k kommer vara tillgänglig allt för länge.
De har ju visat nu att de kan leverera, men priserna måste ju följa inflation osv.
Skulle inte förvåna mig om den hoppar upp lite i höst, typ lagom till att den kommer hit.
Tror faktiskt tvärt om att just SR för 35k USD lär finnas länge men att MR åker först (var uttalat så från Elon Limited edition Mid Range Model 3).
Ja SR kommer såklart finnas kvar, men priset lär stiga.
Att de redan från start introducerade SR Plus är ett tydligt tecken på det. 35k är helt enkelt ”för billigt”, Tesla behöver att folk betalar lite mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

3-6 månader pratar dom om
Ja, antar att de fokuserar på USA fram till halvårsskiftet, då deras skatterabatt trappas ner ytterligare.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Som jag sagt innan.
Blir nog julklapp 2019...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

Vad har SR och SR+ för batterpaket? Vad hamnar SR+ på för pris i Sverige ca? Tror ni man kan uppdatera den med satelit kartor och internet läsare samt internet radio? Har den vanlig FM som standard?.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag tror att leveranstiden för den billigaste modellen kommer att öka för att Tesla prioriterar dyrare varianter. Fram tills nu har många väntat med att beställa en Model 3 eftersom de vet att den billigare modellen kommer att komma längre fram. När produktionen nu är intrimmad och flyter är det inte bra att behöva sänka produktionstakten och genom att släppa 35000$ modellen så kommer troligen allt som produceras att bli sålt och med leveranstider beroende på priset.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model 3 Standard USA

Inlägg av taliz »

Oykkh47 skrev:
Vad har SR och SR+ för batterpaket? Vad hamnar SR+ på för pris i Sverige ca? Tror ni man kan uppdatera den med satelit kartor och internet läsare samt internet radio? Har den vanlig FM som standard?.
Det spekulerades ju tidigare i att SR låg runt 50kwh. SR+ ställer ju till det lite, vore skumt om de byggde ytterligare ett specifikt batteripaket för den.

Min vilda gissning: SR och SR+ har samma pack, men SR är strypt.

Nej jag tror inte man skall räkna med att kunna uppdatera. Finns ingen FM vad jag förstår. Däremot finns ju bluetooth, så du kan ju köra musik och nav via mobilen.
Men många kommer nog att välja SR+ eller MR pga detta, vilket är Teslas plan såklart.
Elon sa ju för längesen att dom räknar med ASP på ca 42k. Då kan inte majoriteten vara nakna 35k...

När det gäller pris är det återigen vilda gissningar. Men SR runt 450. SR+ mellan 450 och 500 och MR lite över 500.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla producerat de första 500 SR och enligt deras interna system så nämns den som "Model 3 50" vilket tyder på att spekulationerna om 50 kWh batteri stämde.

https://electrek.co/2019/03/06/tesla-st ... roduction/
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

taliz skrev:
Finns ingen FM vad jag förstår.
Menar du på allvar att det inte finns FM-radio i bilarna? Är det generellt för Tesla eller bara något som ska gälla Model 3 SR?

I denna fråga kommer jag gärna ut som stofil och annonserar att ingen FM-radio är en total deal breaker för mig :evil:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

StefL skrev:
taliz skrev:
Menar du på allvar att det inte finns FM-radio i bilarna? Är det generellt för Tesla eller bara något som ska gälla Model 3 SR?

I denna fråga kommer jag gärna ut som stofil och annonserar att ingen FM-radio är en total deal breaker för mig :evil:
Är en FM-radio seriöst en dealbreaker när du köper en Tesla? Känns nästan som dubbelmoral :D
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Martey skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Är en FM-radio seriöst en dealbreaker när du köper en Tesla? Känns nästan som dubbelmoral :D
FM-radio är en dealbreaker när jag köper en BIL...
Och jag emotser gärna ett svar på min fråga :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

StefL skrev:
Martey skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Håller med.. Och vad kostar en FM radion, 100 kr och då är den en komplett produkt.. Nej Känns som de skulle bli dyrare att ta bort den än att ha kvar den.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Och DAB radio verkar helt borta sen ett tag även på S o X, i bl.a Tyskland och Norge är snart FM historia
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

StefL skrev:
Martey skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Att RADIOSTATIONER är en dealbreaker kan jag hålla med om när man köper en BIL. Men att de ska investera tid och pengar att stödja en analog teknik i en i övrigt modern och digital bil tycker jag är rätt moget beslut. Vill man lyssna på traditionell radio kan man parkoppla mobilen med BT eller använda de streamingmöjligheter som finns.

När Apple tog bort hörlursuttaget klagade folk också, men någon måste ta första steget att öppna upp dörren och konkurensen för modernare tekniker. Tesla är likt Apple, ett sådant företag.

Att lyssna på låtar kontra radioprogram kan jag dock hålla med om är två olika saker, men det GÅR med telefonen. Bara inte som en direkt funktion i bilen, obereonde telefonen.
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

StefL skrev:
taliz skrev:

Sitter det en analog FM-radio i Model 3 öht? Jag trodde detta gick digitalt över streaming? Det är ju oslagbart jämfört med analog radio.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jeppe_E skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Sitter det en analog FM-radio i Model 3 öht? Jag trodde detta gick digitalt över streaming? Det är ju oslagbart jämfört med analog radio.
Förutom där det inte finns data-täckning.
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

kler skrev:
Jeppe_E skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Datatäckningen upplever jag är likvärdig eller bättre än FM-täckningen i kombination med kvalitén.
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

StefL skrev:
Martey skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Model 3 har både FM-radio, DAB och streaming via TuneIn. Givet texten nedan låter det som DAB finns med om man har uppgraderad stereo (premium), men FM är standard i alla bilar.
radio.png
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

Ok. Så FM radio verkar den ha. Men inte streaming radio i SR och SR+ då?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
Ok. Så FM radio verkar den ha. Men inte streaming radio i SR och SR+ då?
Precis, SR och SR+ är något begränsade i funktionalitet, vilket jag tror handlar mer om diversifiering än om faktisk kostnad. Dvs anser man att streaming är ett måste, så är MR för 5000 USD mer den billigaste varianten. Killgissar här att Tesla tjänar mer pengar på en MR för 40kusd än en SR för 35kusd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

Sant det du säger. Sen vet man ju aldrig med Tesla när det gäller framtiden. Eftersom internet browsern och streaming radio samt satelit kartor och trafik är en programvara så kan ju Tesla erbjuda SR och SR+kunder att köpa en uppdatering längre fram.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Hittade en artikel om FM lyssnande under 2018. Bara Sverige radio har ca 4.5 miljoner lyssnare dagligen. Känns som de är lämpligt att de finns en FM radio i bilen. Dessutom är FM radio fortfarande de som gäller vid kris, de är denna vägen man sänder ut information i Sverige.
Enkelheten i FM radio är ju utan tvekan en stor fördel jämför med mobil nät.
Som ni hör är jag för att de ska finnas en FM radio i bilen.
Detta utesluter såklart varken DAB, tuned in Spotify eller annan typ av radio men att utesluta FM radio ur bilen är för tidigt speciellt med tanke på att de i princip inte kostar något, tex vet jag att man i mobil telefoner ofta har en FM radio inbyggd i bt/wifi chippet men ofta implementerar men inte mjukvaran då antennen är problematisk i en så liten enhet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

chaffis75 skrev:
Hittade en artikel om FM lyssnande under 2018. Bara Sverige radio har ca 4.5 miljoner lyssnare dagligen. Känns som de är lämpligt att de finns en FM radio i bilen. Dessutom är FM radio fortfarande de som gäller vid kris, de är denna vägen man sänder ut information i Sverige.
Enkelheten i FM radio är ju utan tvekan en stor fördel jämför med mobil nät.
Som ni hör är jag för att de ska finnas en FM radio i bilen.
Detta utesluter såklart varken DAB, tuned in Spotify eller annan typ av radio men att utesluta FM radio ur bilen är för tidigt speciellt med tanke på att de i princip inte kostar något, tex vet jag att man i mobil telefoner ofta har en FM radio inbyggd i bt/wifi chippet men ofta implementerar men inte mjukvaran då antennen är problematisk i en så liten enhet.
Jag backar i min åsikt med insikt av dina argument på krishantering. Bra input!
- Model 3 bokad 10/8-16
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror inte heller att det ingår något mobilabb. (en anledning kanske att de inte har livetrafikinformation).
Men hoppas att man kan köpa en mobildataabb och stoppa in som i ett simkort i telefonen.
Men är för fm radio (tycker det hör till e bil) även om jag håller med om att den är gammal teknik så fungerar och fyller sin funktion fortfarande. spec om bilen inte är uppkopplad.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Martey skrev:
kler skrev:
Jeppe_E skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:

Datatäckningen upplever jag är likvärdig eller bättre än FM-täckningen i kombination med kvalitén.
Sorry, det stämmer kanske i Schtåkkålm (där jag förvisso bor) och längs de större vägarna, men det är knappast så att täckningen för streamad radio via mobilnätet är likvärdig med FM-radions täckning i hela landet och det lär den heller aldrig bli.
Nu har vi ju fått bekräftat att det finns FM-radio i bilarna så jag behöver åtminstone inte avstå på grund av det problemet. Återstår att se hur prisbilden utvecklas framöver med billigare modeller och om min arbetsgivares personalbilspolicy kan ruckas från de f.n 9,5 PBB som är tak för inköpspris...
Skriv svar