Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av 12man »

SolnaGnagarn skrev:
fakerlind skrev:
SolnaGnagarn skrev:
leiflodde skrev:
Skumt, jag beställde efter sänkningen men kollad efter det på lagerbil men var inte billigare.
Fick offert på en XP100 lagerbil med 587” i rabatt.
Helt galet. Bild
[img]fina bilen
tror det är den som stod i täby c butiken i måndags
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

12man skrev:
SolnaGnagarn skrev:
fakerlind skrev:
SolnaGnagarn skrev:
leiflodde skrev:
Skumt, jag beställde efter sänkningen men kollad efter det på lagerbil men var inte billigare.
Fick offert på en XP100 lagerbil med 587” i rabatt.
Helt galet. Bild
[img]fina bilen
tror det är den som stod i täby c butiken i måndags
Tror inte det, den har mörka Slipstream.
Tittade på den i söndags.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Någon som kan pma mig kontaktuppgifter till en säljare, har försökt få kontakt men min tidigare säljare är på semester några veckor och den generella vägen verkar liite överbelastad.
Stort tack på förhand!
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Kommer sänkningarna påverka försäkringspremierna?

Funderar på en P100DL om jag övertalar mig själv om att det är värt det ökade förmånsvärdet.. är väl det enda som skulle tala emot en P istället för en vanlig S eller är det stor skillnad på försäkringspremierna mellan dem?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

RobinG skrev:

Funderar på en P100DL om jag övertalar mig själv om att det är värt det ökade förmånsvärdet.. är väl det enda som skulle tala emot en P istället för en vanlig S eller är det stor skillnad på försäkringspremierna mellan dem?
Jag har likom många andra senaste dagarna räknat på att bya uppp mig till Model X Performance.
Jag matade in Dannis regnr hos Trygg-Hansa.
Förväntade mig högre premie då den är vansinnigt mycket snabbare än min bil. Men premien var faktiskt någon hundralapp lägre med hans regnummer än med min X75D.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Zoidberg skrev:
RobinG skrev:

Jag har likom många andra senaste dagarna räknat på att bya uppp mig till Model X Performance.
Förväntade mig högre premie då den är vansinnigt mycket snabbare än min bil. Men premien var faktiskt någon hundralapp lägre med hans regnummer än med min X75D.
Det var som attan. Trodde också att försäkringen var en grej som skulle sticka iväg med performance.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Zoidberg skrev:
RobinG skrev:

Ooooh kan inte vänta till imorgon att ringa trygghansa. Är det fler som kan bekräfta detta? Känner mig som ett barn på julafton! :D
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

RobinG skrev:
Zoidberg skrev:
RobinG skrev:

Ooooh kan inte vänta till imorgon att ringa trygghansa. Är det fler som kan bekräfta detta? Känner mig som ett barn på julafton! :D
Jag ändrade min beställning från en 100D lagerbil till en P100D lagerbil.. Intalat mig att det är värt det ökade förmånsvärdet men säkert inte..

Inte tittat alltför noga på försäkring men hos Trygg Hansa så skiljer det 80kr / mån på en 2017 MS 100D och en MS P100D.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kommer stöd för v3 supercharge med nylansering av S den 15:e månne?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.
För att? Om all teknik för detta redan är förberedd för 3:an så borde väl Model S enkelt kunna anpassas för detta?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Kilowatt skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.
För att? Om all teknik för detta redan är förberedd för 3:an så borde väl Model S enkelt kunna anpassas för detta?
Hänger inte det ganska mycket ihop med vilken typ av batteripack och batterimodul som sitter i bilarna. Och där skiljer det sig stort mellan 3:an och s/x.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev:
Kilowatt skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.
Hänger inte det ganska mycket ihop med vilken typ av batteripack och batterimodul som sitter i bilarna. Och där skiljer det sig stort mellan 3:an och s/x.
Stämmer ganska bra, och det skulle absolut kunna vara en av anledningarna till prisdumpningen just nu, speciellt om det i början skulle vara exklusivt för P-bilarna,
gamla bilen typ 120kW - Nya bilen 200kW... En skillnad som skulle göra skillnad, speciellt om jag köpt "det värsta".
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det blir intressant att se vad förändringar de gör på laddkurvan för befintliga S och X faktiskt, vad är gränsen de kan höja till och på vilka modeller. En refresh av S/X lär ju helt klart vara på 3ans nivå minst men undra hur mycket de vågar ge befintliga modeller. Vi vet ju också väldigt lite om hur batterikemin förändrats över tid i bilarna.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Visst är det surt när det blir värdeminskning. Men faktum är att det är en bil, ingen fastighet.
Det är folk som fått värden på sina bostäder minskade också. Buh huh. Acceptera och gå vidare. (jag har säkert 100 000 som jag skulle förlora om jag sålde min bostad, vilket är tråkigt men inget som jag vet förrän vid försäljning och jag behöver inte sälja).
Det är fortfarande väldigt dyra bilar så det finns luft under om marknaden eller tesla gör fler prisförändringar.
TV och datorer tapper värden också men bilar brukar vara exeptionella på värdeminskingar.
Så att gråta ut för att ens dyra bil förlorat stort värde bara för att den rullat ut från bilförsäljaren kommer bara resultera i ett sarkastiskt "nämen säger du det?" från övriga bilägare.
Hade man hoppats på värdeökning har man nog satsat på fel marknad.(även om teslas bilar pga kronkursen blivit dyrare ett tag)
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Mickep skrev:
Visst är det surt när det blir värdeminskning. Men faktum är att det är en bil, ingen fastighet.
Det är folk som fått värden på sina bostäder minskade också. Buh huh. Acceptera och gå vidare. (jag har säkert 100 000 som jag skulle förlora om jag sålde min bostad, vilket är tråkigt men inget som jag vet förrän vid försäljning och jag behöver inte sälja).
Det är fortfarande väldigt dyra bilar så det finns luft under om marknaden eller tesla gör fler prisförändringar.
TV och datorer tapper värden också men bilar brukar vara exeptionella på värdeminskingar.
Så att gråta ut för att ens dyra bil förlorat stort värde bara för att den rullat ut från bilförsäljaren kommer bara resultera i ett sarkastiskt "nämen säger du det?" från övriga bilägare.
Hade man hoppats på värdeökning har man nog satsat på fel marknad.(även om teslas bilar pga kronkursen blivit dyrare ett tag)
En av dom sämre kommentarerna här. Ingen saklighet alls.
Möjligen skadeglädje.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Kilowatt skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.

Det går helt enkelt inte att bara klämma 2170-cellen i S/X. Den är byggd i helt nya moduler, med andra storlekar. Min gissning är att för att köra 2170 behövs en helt ny plattform. Det är väldigt tveksamt om Tesla har råd med det just nu. Eller varför de skulle vilja det. S/X är ju fortfarande helt ohotade i sina segment.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.

Det går helt enkelt inte att bara klämma 2170-cellen i S/X. Den är byggd i helt nya moduler, med andra storlekar. Min gissning är att för att köra 2170 behövs en helt ny plattform. Det är väldigt tveksamt om Tesla har råd med det just nu. Eller varför de skulle vilja det. S/X är ju fortfarande helt ohotade i sina segment.
Varför tror du att man behöver 2170 celler för det? Vad är magiskt med just den storleken som inte fungerar med en annan storlek?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

OfarligTesla skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
oscfor skrev:
Kilowatt skrev:
Väldigt osannolikt.

Varför tror du att man behöver 2170 celler för det? Vad är magiskt med just den storleken som inte fungerar med en annan storlek?
Menar du att Tesla skulle släppa 250kW-ladning till 18650? Rent teoretisk skulle det ju gå, men kräva att man bygger om hela batteripacket för t ex ökad kylning. Med samma problematik som ovan. Jag ser det dock som ännu mer osannolikt. Tesla har lämnat 18650 och använder nu 2170. Nästa steg blir att gå till tredje generationens Teslabatteriteknik och den ser vi säkert i Roadster 2.0 samt nästa generations S&X.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

oscfor skrev:
Menar du att Tesla skulle släppa 250kW-ladning till 18650? Rent teoretisk skulle det ju gå, men kräva att man bygger om hela batteripacket för t ex ökad kylning. Med samma problematik som ovan. Jag ser det dock som ännu mer osannolikt. Tesla har lämnat 18650 och använder nu 2170. Nästa steg blir att gå till tredje generationens Teslabatteriteknik och den ser vi säkert i Roadster 2.0 samt nästa generations S&X.
Vad har du för källa till det?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

OfarligTesla skrev:
oscfor skrev:
Till vad? Det jag skriver är allmänt känt trodde jag. Att 250kW-laddning behöver mer kylning är väl ganska självklart. Att TM3 har ungefär 100% bättre kylning av batterierna trodde jag var välkänt. 2170-cellerna sitter ju direkt på kylbäraren, istället för att kylvätskan cirkulerar mellan batteripacken som i S/X.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

oscfor skrev:
OfarligTesla skrev:
oscfor skrev:
Till vad? Det jag skriver är allmänt känt trodde jag. Att 250kW-laddning behöver mer kylning är väl ganska självklart. Att TM3 har ungefär 100% bättre kylning av batterierna trodde jag var välkänt. 2170-cellerna sitter ju direkt på kylbäraren, istället för att kylvätskan cirkulerar mellan batteripacken som i S/X.
Fast nu antar du för det första att de valt 250 kW i 3an för att högre hastigheter begränsas av kylkapaciteten. Det är ju fullt möjligt att det är andra aspekter som gjort att de valt 250 kW som maximal topphastighet och att kylningen i en S klarar av att kyla markant mer än v2 och en 3a skulle kunna kyla mer än vad de valt i v3.

Sen är det ju så att kyllösningen skall klara av att kyla batteriet adekvat under laddningssession och inte bara under topphastighet så det är väldigt trubbigt att försöka dra en slutsats om hur hög topphastighet en S skulle klara av att kyla baserat på vad 3an klarar. Laddkurvorna kan ju se annorlunda ut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Haha, fick inbytespris på min S nu. En S75D hämtad i april med under 1000 mil kört sedan dess, 546k bjuder de för den. Låter som ett bra inbytespris när jag betalade 1080k - miljöbilspremie för den inkl vinterdäcken (som måste ingå för att inbytet skall gälla) :p.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
Haha, fick inbytespris på min S nu. En S75D hämtad i april med under 1000 mil kört sedan dess, 546k bjuder de för den. Låter som ett bra inbytespris när jag betalade 1080k - miljöbilspremie för den inkl vinterdäcken (som måste ingå för att inbytet skall gälla) :p.
Oups, 50 % på knappt ett år.

Men antingen har inte Tesla någon vidare intern kommunikation eller har de inte hängt med själva i prisutvecklingen när de själva säljer.
För på deras egna sida ligger en 75D från 2017 med 4,5tmil på mätaren ute för 833tkr.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898

Visst in och ut priser är det en stor skillnad på, men så stor?
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Oups, 50 % på knappt ett år.

Men antingen har inte Tesla någon vidare intern kommunikation eller har de inte hängt med själva i prisutvecklingen när de själva säljer.
För på deras egna sida ligger en 75D från 2017 med 4,5tmil på mätaren ute för 833tkr.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898

Visst in och ut priser är det en stor skillnad på, men så stor?
Säljaren jag pratade med sa att det kommer en sänkning snart på deras lagerbilar.
Skriv svar