Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Haha, fick inbytespris på min S nu. En S75D hämtad i april med under 1000 mil kört sedan dess, 546k bjuder de för den. Låter som ett bra inbytespris när jag betalade 1080k - miljöbilspremie för den inkl vinterdäcken (som måste ingå för att inbytet skall gälla) :p.
Oups, 50 % på knappt ett år.

Men antingen har inte Tesla någon vidare intern kommunikation eller har de inte hängt med själva i prisutvecklingen när de själva säljer.
För på deras egna sida ligger en 75D från 2017 med 4,5tmil på mätaren ute för 833tkr.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898

Visst in och ut priser är det en stor skillnad på, men så stor?
Nu brukar ju Tesla erbjuda rätt kassa inbytespris men jag gissar på att just nu är en dålig tid att sälja. Räknar inte med att den kommer fortsätta droppa i någon högre takt utan om inte priserna sänks igen får jag nog strax under 500k som värst om 2 år eller så. Ungefär vad jag räknade med när jag köpte.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Haha, fick inbytespris på min S nu. En S75D hämtad i april med under 1000 mil kört sedan dess, 546k bjuder de för den. Låter som ett bra inbytespris när jag betalade 1080k - miljöbilspremie för den inkl vinterdäcken (som måste ingå för att inbytet skall gälla) :p.

En skam. Helt sjukt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

En skam. Helt sjukt.
Haha, man kan ju undra varför de inte bara säger ”Visst kan du få ett inbytespris men jag kan redan nu säga att du inte kommer acceptera det”.

Hur som är det intressanta vad jag får när jag säljer den vilket tyvärr verkar bli om minst 2 år om jag skall hålla löftet till frun. Gissar på att jag inte kommer få mindre än 450k då iaf :lol: .
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

En skam. Helt sjukt.
Haha, man kan ju undra varför de inte bara säger ”Visst kan du få ett inbytespris men jag kan redan nu säga att du inte kommer acceptera det”.

Hur som är det intressanta vad jag får när jag säljer den vilket tyvärr verkar bli om minst 2 år om jag skall hålla löftet till frun. Gissar på att jag inte kommer få mindre än 450k då iaf :lol: .

Ja nu har vi billiga bilar i några år. :D

Jag hoppas på ytterligare prisslakt. Har en idé om att köpa ut min bil när leasingen går ut och ju lägre värde då desto bättre. Mindre skatt... ;) Dessutom kanske man kan få lite pengar från Tesla i och med återköpsgarantin.

Har gjort två åtgärder sen prissänkningen kom. Köpt servicepaket och aktiverat AP. Nu är det ju officiellt ett långtidsförhållande. :lol:
Ric

Inlägg av Ric »

Verdi skrev:
Ja nu har vi billiga bilar i några år. :D

Jag hoppas på ytterligare prisslakt. Har en idé om att köpa ut min bil när leasingen går ut och ju lägre värde då desto bättre. Mindre skatt... ;) Dessutom kanske man kan få lite pengar från Tesla i och med återköpsgarantin.
Fungerar det så med återköpsgarantin? Kan kunden behålla bilen och kräva Tesla på pengar om marknadsvärdet ligger under återköpsgarantin?

Edit: Det stod ett kanske jag missade.
Senast redigerad av Ric, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Tar man på positiva kepsen är det här ju jättebra. Vi som redan har köpt måste behålla för vi har inte råd att byta. Nya kunder får lägre tröskel in på elbilsmarknaden. Miljövinst i kvadrat. ;)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
..... och aktiverat AP. ... :lol:
VA? Vad har tagit åt dig? Den trodde jag inte att du skulle göra. :o

Men kul att du ger den en chans till. :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I Norge har nu Tesla kontaktat de som fick tag på P100D lagerbilar till mycket förmånliga priser, som de först fick bekräftade. Nu drar Tesla tillbaks priserna och vägrar sälja till utlovat pris. Om det blir samma i Sverige med nybeställningar till de betydligt lägre priserna senaste veckan :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
I Norge har nu Tesla kontaktat de som fick tag på P100D lagerbilar till mycket förmånliga priser, som de först fick bekräftade. Nu drar Tesla tillbaks priserna och vägrar sälja till utlovat pris. Om det blir samma i Sverige med nybeställningar till de betydligt lägre priserna senaste veckan :?
Spännande! Min beställning låses inatt, beställd bil och privat, så får se hur/om vad dom gör...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Spännande! Min beställning låses inatt, beställd bil och privat, så får se hur/om vad dom gör...
Hm, och jag som just avbeställde eftersom priserna bekräftats av Tesla som korrekta och jag därmed kan vänta lite... Vilken cirkus.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Den tror jag går igenom.
Spekulera är väl ok? Jag tror att detta korta fönster att beställa nya bilar för att bli av med ”gamla” komponenter innan ny version av S/X presenteras i nästa vecka gör att det är ett onödigt drag att sänka priserna på begagnade bilar då dessa ”nya” priser bara kommer gälla ett fåtal beställningar. #långmening
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kilowatt skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Hm, och jag som just avbeställde eftersom priserna bekräftats av Tesla som korrekta och jag därmed kan vänta lite... Vilken cirkus.
Ingen vet nånting. Att det ska ta en vecka att komma på att priserna är fel är galet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hoppas och tror fortfarande att priserna är fel och justeras, men då såklart att jag får behålla min till bekräftat pris ;) :mrgreen:
Håller också verkligen med om att OM Tesla höjer priserna så borde det ha skett direkt typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Hoppas och tror fortfarande att priserna är fel och justeras, men då såklart att jag får behålla min till bekräftat pris ;) :mrgreen:
Håller också verkligen med om att OM Tesla höjer priserna så borde det ha skett direkt typ.
Det blir spännande att se, vi beställde ju nästan samtidigt du och jag :)

Som det är nu känns det som man skulle kunna köra omkring i en ny P-bil i ett halvår och sedan exportera den till Norge och typ ha noll kostnad för ägandet :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Men kan inte återkallelsen i Norge gälla just lagerbilar, var det inte en svensk MS P100DL som såldes för typ 850 000 kr. Det är ju ändå snäppet bättre ändå en nya nypriset...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

fakerlind skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Den tror jag går igenom.
Spekulera är väl ok? Jag tror att detta korta fönster att beställa nya bilar för att bli av med ”gamla” komponenter innan ny version av S/X presenteras i nästa vecka gör att det är ett onödigt drag att sänka priserna på begagnade bilar då dessa ”nya” priser bara kommer gälla ett fåtal beställningar. #långmening
Alla sitter vi på olika sidor av staketet. Jag lade min beställning igår och hoppas verkligen inte priserna ändras, förrän jag är 100% säker på att min bil kommer till priset jag betalat handpenning för.
Hoppas å andra sidan inte att det kommer jättemycket nyheter nästa torsdag för Model S. Då kommer man istället våndas över eventuell avbokning för att få det senaste "lull-lullet".....att livet ska vara så svårt ibland... :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tenk skrev:
Men kan inte återkallelsen i Norge gälla just lagerbilar, var det inte en svensk MS P100DL som såldes för typ 850 000 kr. Det är ju ändå snäppet bättre ändå en nya nypriset...
Så kan det säkert vara. Dock sänktes väl inte nypriserna på P-modellerna alls lika mycket i Norge som i Sverige heller.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Eftersom vi alla är snillen som spekulerar just nu...

Tesla testar marknaden för att sedan bestämma sig över hur framtiden ska se ut för S och X. Man gör detta på lite mindre marknader (för det är väl inte lika galet billigt i USA eller Norge?) för att inte tappa allt för mycket pengar till detta test.

En teori bara. Det finns väl ingen garanti för att S och X kommer finnas kvar för all framtid i ungefär samma utförande och pris som hittills. Om Tesla ser sig tillverka 1 miljon (eller fler) Model 3 och Y så kanske de vill ta reda på vad som är värt att göra med S och X, som säljs i betydligt mindre mängder.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare

Inlägg av REDNEB »

Hallå? Är det ingen som får en iskall känsla av att ”nu går det åt helvete ” för Tesla? Jag är ett Tesla fan och inne på min andra Model S. Tesla har bidragit med något fantastiskt till världen. Men nu känner jag mig illa till mods och besviken. Det är inte så mycket att jag kommer loosa 300.000kr. Även om det i sig är surt. Jag tycker bara att jag som Tesla ägare ställt upp som f-n genom åren. Handpenningar som försvinner och personal som varken vet in eller ut(inte deras fel, DOM SLITER!!!) Jag har accepterat att vara testpilot. Bilarna är svindyra, dom ramlar isär och går sönder stup i kvarten. Allt det där har varit ok! Jag har gjort det för att stötta Tesla i deras kamp. Det höga andrahandsvärdet har ingett ett förtroende för många. Och också varit en anledningen till att många vågat slå till. Men att sänka priset över en natt med över en halv miljon på en befintlig model är f-n helt knäppt! Jag trodde först att det var ett Elon skämt?! Att låta kunderna och marknaden ta smällen på det här sättet är heeeeelt crazy!!! Räkna på hur mycket pengar som just försvann ut genom dörren för alla Teslor som producerats. Hur tror ni bilhandlare som står med bilar i hallarna kommer reagera. Dom kommer inte att byta in en Tesla igen på överskådlig tid. Teslorna är from nu helt iskalla. Vi skulle beställt 2st Model S till anställda när vår leasingen på Passat hybriderna går ut i vår. Men för vår del blir det aldrig en Tesla mer. Jag skiter i prissänkningen. Med ett sådant agerande har man en gång för alla bevisat att man inte är att lita på!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare

Inlägg av sanderik »

Har under en period varit sugen på att byta min 3 år gamla S till en X och när helt plötsligt prisnivån blev acceptabel i fredags så spontanbeställde jag en X. Efter några funderingar rök det även till ett P i beställningen "för det kostar ju så lite extra". Dock blir det ganska mycket i TCO även när man köper det som egenföretagare; skillnaden på ca 1600 sek i förmånsvärde per månad gör sitt... Till pudelns kärna;
* Vad skiljer egentligen mellan en vanlig XLR och en XLRP? är det bara vansinnig acceleration och färgen på bromsoken eller är det någonting mer?
* Hur mycket gör det där P:et för andrahandsvärdet? vägs den högre ägandekostnaden upp av ett tillräckligt högt andrahandsvärde?
* Ska man avboka denna, lägga en ny beställning och se vad som händer den 14e? Min bokning låses ju nämligen i morgon. Det spekuleras ju vilt om allt vad som ska komma men min erfarenhet är ju att saker och ting tar ju alltid längre tid än vad man först tror så model X bör ha lite längre guldperiod kvar än vad man först tänker sig.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Jag avbeställde min väntande S100D och beställde istället en P100DL idag. Bestämde mig inatt efter vad folk skrev om försäkringspremierna här i tråden, men egentligen hade jag bestämt mig innan. Prisskillnaden 90 000 kr är för liten för att vara en negativ faktor i sammanhanget för min firma, däremot så funderade jag ett tag pga att förmånsvärdet skulle öka med 5 000 kr. Det är ändå 2 500 skattade varje månad, vilket egentligen är lite sjukt att lägga bara för att kunna gasa lite extra men jag har råd och som en kollega sa, jag älskar ju min Tesla. Är också en större, och därför mer motiverande, uppgradering från min befintliga S90D än vad en S100D hade varit.

Men det som är intressant för er här i tråden är i alla fall att min säljare sa att de idag fått direktiv att de med liggande beställningar kan få det nya priset, d.v.s. att istället för att avboka en order och beställa samma modell igen, med ny väntetid, går det att justera priset på sin liggande order. Nu hade jag ju redan bestämt mig för en P så tackade nej till det erbjudandet men men.

Edit; funderade också på att vänta till den 14:e för att se vad som händer då men suget var för starkt :P
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

sanderik skrev:
Har under en period varit sugen på att byta min 3 år gamla S till en X och när helt plötsligt prisnivån blev acceptabel i fredags så spontanbeställde jag en X. Efter några funderingar rök det även till ett P i beställningen "för det kostar ju så lite extra". Dock blir det ganska mycket i TCO även när man köper det som egenföretagare; skillnaden på ca 1600 sek i förmånsvärde per månad gör sitt... Till pudelns kärna;
* Vad skiljer egentligen mellan en vanlig XLR och en XLRP? är det bara vansinnig acceleration och färgen på bromsoken eller är det någonting mer?
* Hur mycket gör det där P:et för andrahandsvärdet? vägs den högre ägandekostnaden upp av ett tillräckligt högt andrahandsvärde?
* Ska man avboka denna, lägga en ny beställning och se vad som händer den 14e? Min bokning låses ju nämligen i morgon. Det spekuleras ju vilt om allt vad som ska komma men min erfarenhet är ju att saker och ting tar ju alltid längre tid än vad man först tror så model X bör ha lite längre guldperiod kvar än vad man först tänker sig.
Personligen tycker jag P är självklart på X just pga förmånsvärdet... På S däremot skulle jag nog valt en vanlig LR.

Med nuvarande prisnivå tror jag P kommer ha ett klart bättre andrahandsvärde. Det har ju sålts ganska lite P historiskt, tror den kommer fortsätta anses som en betydligt exklusivare version trots att det egentligen inte är så längre prismässigt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare

Inlägg av sanderik »

Legato skrev:
sanderik skrev:
Personligen tycker jag P är självklart på X just pga förmånsvärdet... På S däremot skulle jag nog valt en vanlig LR.

Med nuvarande prisnivå tror jag P kommer ha ett klart bättre andrahandsvärde. Det har ju sålts ganska lite P historiskt, tror den kommer fortsätta anses som en betydligt exklusivare version trots att det egentligen inte är så längre prismässigt.
Ja så kan man ju se det. På S är ju skillnaden i förmånsvärde ca 5000 och på X bara 1600 när man lägger till ett P... visst har S gått ner i fmv ytterligare 2019?

Eftersom jag håller på med en övertalningskampanj av mej själv så är jag egentligen ute efter förnuftiga argument att inte välja P men nu blev det ju tvärtom... ;)

Btw, inbytesestimat på en S85 har sjunkit med ca 170 kkr på 6 mån och 1500 mil.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

sanderik skrev:
Ja så kan man ju se det. På S är ju skillnaden i förmånsvärde ca 5000 och på X bara 1600 när man lägger till ett P... visst har S gått ner i fmv ytterligare 2019?
Förmånsvärdet på min 2016 års S90D har sjunkit lite varje år sen jag tog ut den. Ligger på 9441 nu men det är för att jag har alla då existerande tillägg, en 2019 års S100D ligger på 5nånting (med alla behövliga tillägg inkluderade i originalpriset utom autopilot)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag fick en en offert från Sixt på en MS standard range med endast autopilot som tillval. Förmånsvärdet var angivet till 3970 / månad brutto.

Låter sjukt lågt.

Sixt verkar för övrigt vara ett bra alternativ för att få ner försäkringskostnaden.
Skriv svar