Vad tycker du om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Perry »

Jag hämtade ut min P3D idag och utöver att den var betydligt renare än min S från 2015 så måste jag säga att det verkligen känns att det är en nyare modell. Interiören känns mer gedigen, mer fack och förvaring både fram och bak, snabbare ratt- och stolsinställningar, och t.o.m. den mytomspunna självstängande laddluckan som vi första S**D-köpare blev snuvade på.

Lustigt nog så även fast den på pappret har ganska betydligt sämre acceleration än min P85D så kändes den nästan kvickare att köra på motorvägen, troligtvis mycket till följd av väghållningen från att det är en aningen mindre bil. Det får mig verkligen att se fram emot hur Roadstern kommer bli.

Jag var tidigare ganska skeptisk till avsaknaden av instrumentpanel, men nu i efterhand så tror jag nog att jag faktiskt uppskattar den bättre sikten som man har i Model 3. Självaste infotainment-skärmen är dock märkbart mindre än den i Model S, vilket blir ännu tydligare då en del äts upp av hastighetsmätaren. Även lite synd att det inte går att ha kameran uppe samtidigt som mediaspelaren som det går med S/X.

Överlag tycker jag än så länge att det är grymt trevlig bil och jag hoppas att dessa förbättringar också letar sig in i Model S och X snart (jag gissar att mycket redan har gjort det, med tanke på att min S ändå har några år på nacken).
IMG_0688.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
bjelkeman skrev:
Träffade en ny Tesla ägare vid Bredden. Väldigt nöjd var han.
Bilagan E8784965-F3B4-43C0-AF07-9D56C27F1FF8.jpeg finns inte längre
Den röda färgen skiftar verkligen i färg beroende på ljuset. Ser nästan vinröd ut på den bilden, men tjusig är den!

Dock måste han blivit mindre nöjd när han insåg att han inte kunde ladda sin nya ögonsten på den SuC-stationen ;)
Ja, men det kanske är för att det är multicoat :)

Men värt att tänka på är att det finns både Signature Red och Multicoat Red. Dock var väl Signature något som bara fanns precis i början. Vill påstå att den bilen som står i Malmö är just Signature Red?
F52824E4-014E-43E2-B599-73E63135452C.jpeg
Bild på Multicoat Red
Skärmavbild 2019-03-07 kl. 19.20.21.png
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av HenrikM76 »

Perry skrev:
Jag hämtade ut min P3D idag och utöver att den var betydligt renare än min S från 2015 så måste jag säga att det verkligen känns att det är en nyare modell. Interiören känns mer gedigen, mer fack och förvaring både fram och bak, snabbare ratt- och stolsinställningar, och t.o.m. den mytomspunna självstängande laddluckan som vi första S**D-köpare blev snuvade på.

Lustigt nog så även fast den på pappret har ganska betydligt sämre acceleration än min P85D så kändes den nästan kvickare att köra på motorvägen, troligtvis mycket till följd av väghållningen från att det är en aningen mindre bil. Det får mig verkligen att se fram emot hur Roadstern kommer bli.

Jag var tidigare ganska skeptisk till avsaknaden av instrumentpanel, men nu i efterhand så tror jag nog att jag faktiskt uppskattar den bättre sikten som man har i Model 3. Självaste infotainment-skärmen är dock märkbart mindre än den i Model S, vilket blir ännu tydligare då en del äts upp av hastighetsmätaren. Även lite synd att det inte går att ha kameran uppe samtidigt som mediaspelaren som det går med S/X.

Överlag tycker jag än så länge att det är grymt trevlig bil och jag hoppas att dessa förbättringar också letar sig in i Model S och X snart (jag gissar att mycket redan har gjort det, med tanke på att min S ändå har några år på nacken).
Vet inte hur mycket man luras av bildens vinkel där men man ser ju verkligen hur mycket mindre och smidigare M3 är.....MS ser ju groteskt bred ut där jämför med 3:an......
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Perry »

HenrikM76 skrev:
Perry skrev:
Jag hämtade ut min P3D idag och utöver att den var betydligt renare än min S från 2015 så måste jag säga att det verkligen känns att det är en nyare modell. Interiören känns mer gedigen, mer fack och förvaring både fram och bak, snabbare ratt- och stolsinställningar, och t.o.m. den mytomspunna självstängande laddluckan som vi första S**D-köpare blev snuvade på.

Lustigt nog så även fast den på pappret har ganska betydligt sämre acceleration än min P85D så kändes den nästan kvickare att köra på motorvägen, troligtvis mycket till följd av väghållningen från att det är en aningen mindre bil. Det får mig verkligen att se fram emot hur Roadstern kommer bli.

Jag var tidigare ganska skeptisk till avsaknaden av instrumentpanel, men nu i efterhand så tror jag nog att jag faktiskt uppskattar den bättre sikten som man har i Model 3. Självaste infotainment-skärmen är dock märkbart mindre än den i Model S, vilket blir ännu tydligare då en del äts upp av hastighetsmätaren. Även lite synd att det inte går att ha kameran uppe samtidigt som mediaspelaren som det går med S/X.

Överlag tycker jag än så länge att det är grymt trevlig bil och jag hoppas att dessa förbättringar också letar sig in i Model S och X snart (jag gissar att mycket redan har gjort det, med tanke på att min S ändå har några år på nacken).
Vet inte hur mycket man luras av bildens vinkel där men man ser ju verkligen hur mycket mindre och smidigare M3 är.....MS ser ju groteskt bred ut där jämför med 3:an......
Ja, notera att S:en faktiskt står närmare väggen än 3:an och ändå sticker den ut en bit från parkeringsplatsen. Det är ju några decimeters skillnad i både bredd och längd mellan de två bilarna, men tillsammans blir det en ganska ordentlig skillnad. Model S är både lång och bred vilket totalt gör den till en väldigt stor bil.

Det var faktiskt precis därför jag valde att köpa en Model 3, eftersom även om det är praktiskt att kunna frakta soffor i Model S så är det ofta väldigt bökigt med en så stor bil, framförallt när man vill hitta parkering ute i stan.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av anna__ »

UrbanL skrev:
anna__ skrev:
UrbanL skrev:
Den är trevlig den här bilen... LR AWD (ej performance).

Jag körde runt ett par timmar planlöst, och det enda som störde mig var möjligen Auto vindrutetorkare-funktionen. Ja fick ställa den på en låg manuell inställning, för den torkade för sällan i mitt tycke (lätt regn).

Nåt som jag älskade var den rena designen av förarmiljön, hastighetsmätaren uppe till vänster är perfekt! Tydligt, skyms inte av ratten som i ”vanliga” bakom-ratten mätare...

Enpedals-körning gick fort stt vänja sig vid, men jag är ju också inpräntad med ”ecodriving” :-)

Sen var det ju rätt pirrigt att köra iväg med en såhär obillig och ny bil. Sen undrar jag vad medtrafikanterna tycker om den lite ryckiga körstilen som det blir innan man vänjer sig vid gå-pedalens kraft :-)

Nu är det pilla-i-menyer-dags!
Är det bra drag i den?
Test körde du P?
Jag har inte testkört P-modellen, så jag har inget att jämföra med. Men den här bilen hugger till bra när man trycker på pedalen, det är ingen tvekan. Jag gjorde inga dåraktiga rusningar, men det känns som det räcker för mig :-) Jag har nog mera fastnat för Tesla p g a teknologin/fossilfritt är prestandaaspekten, men det gör iunte ont att kunna göra bestämd fartökning istället hostandet och stånkandet på en diesel :-)
18" eller 19" fälgarna ?:)
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av -JoS »

helix skrev:
bjelkeman skrev:
Träffade en ny Tesla ägare vid Bredden. Väldigt nöjd var han.
E8784965-F3B4-43C0-AF07-9D56C27F1FF8.jpeg
Den röda färgen skiftar verkligen i färg beroende på ljuset. Ser nästan vinröd ut på den bilden, men tjusig är den!

Dock måste han blivit mindre nöjd när han insåg att han inte kunde ladda sin nya ögonsten på den SuC-stationen ;)
Haha jag fick också den fina överraskningen när jag kom dit, men de va schyssta på SC Upplands väsby och lät mig stå och ladda medan de hade öppet då de visste om att de va lite kaos att ladda alla bilar innan leverans på trosta.

Men första intrycket är sjukt bra, har kört P innan och LR Awd har riktigt fint tryck den med, mest märkbart är precis i starten när man trycker ner plattan i mattan att P hade lite mer tryck, men när man ligger i ca 30-40 och trycker ner pedalen så flyger LR AWD något otroligt, mer än tillräcklig prestanda för mig, otroligt nöjd än så länge! Tyckte även auto på vindrutetorkaren funkade fint, inget att anmärka på där faktiskt.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

anna__ skrev:
18" eller 19" fälgarna ?:)
18" -fälgar, tycker de gråa aero-covers passade riktigt bra med den svarta lacken.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av anna__ »

UrbanL skrev:
anna__ skrev:
18" eller 19" fälgarna ?:)
18" -fälgar, tycker de gråa aero-covers passade riktigt bra med den svarta lacken.
Funderar också på svart och 18"
Då 19" är så ljusa att de inte matchar svarta lacken riktigt, dock min åsikt :)
Har du testat ta av covers?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Men värt att tänka på är att det finns både Signature Red och Multicoat Red. Dock var väl Signature något som bara fanns precis i början. Vill påstå att den bilen som står i Malmö är just Signature Red?
F52824E4-014E-43E2-B599-73E63135452C.jpeg
Bild på Multicoat Red
Skärmavbild 2019-03-07 kl. 19.20.21.png
På S och X fanns signature red, för tidiga köpare. Men på 3an har det aldrig funnits vad jag vet?
Bara multicoat red. Färgen ser (väldigt) annorlunda ut i olika ljus.
Den första står i taskigt inomhusljus, den andra i skarpt solsken(kanske tom i typ Kalifornien?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

anna__ skrev:
UrbanL skrev:
anna__ skrev:
18" eller 19" fälgarna ?:)
18" -fälgar, tycker de gråa aero-covers passade riktigt bra med den svarta lacken.
Funderar också på svart och 18"
Då 19" är så ljusa att de inte matchar svarta lacken riktigt, dock min åsikt :)
Har du testat ta av covers?
Nej, men från de bilder jag sett borde det se bra ut, om man skaffar centrumnav-kitet. Det finns inte att skaffa i Sverige ännu vad jag vet bara.
Joma
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 feb 2019 11:57

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Joma »

Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
IMG_3605.jpg
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av anna__ »

Någon som ska göra Chrome delete och bor i Malmö och upp till Göteborg?
Vill hitta ett bra ställe och kan tänka mig köra en bit..
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Kalle »

Jag är kär i min bil, JAAG KAN INTE SLUTA HITTA PÅ ANLEDNINGAR ATT KÖRA DEN!
Sjukt beroende framkallande..
46C598B6-9B42-423B-9F66-B3BF3472EB32.jpeg
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jjonas »

Joma skrev:
Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
Känns bra att dom får fram delar såpass snabbt redan!
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av boreno »

Jag älskar bilen! Har skrivit massor av synpunkter i min trosta tråd i långresor.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av sinvida »

Joma skrev:
Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
Detta är vad jag får ut från min elstolpe där hemma. Jag är då ingen fysiker men din ser ut att vara 3 gånger så effektiv... behöver jag också nån mjukvaru-uppdateringen mån tro?
4853B1E4-436E-4588-8836-C3EF67D9CB3F.png
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Martey »

sinvida skrev:
Joma skrev:
Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
Detta är vad jag får ut från min elstolpe där hemma. Jag är då ingen fysiker men din ser ut att vara 3 gånger så effektiv... behöver jag också nån mjukvaru-uppdateringen mån tro?
Din laddstolpe har 1-fas, 3.6kW. Tre-fas ger 11kW.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av sinvida »

Martey skrev:
sinvida skrev:
Joma skrev:
Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
Detta är vad jag får ut från min elstolpe där hemma. Jag är då ingen fysiker men din ser ut att vara 3 gånger så effektiv... behöver jag också nån mjukvaru-uppdateringen mån tro?
Din laddstolpe har 1-fas, 3.6kW. Tre-fas ger 11kW.
Det är faserna som gör det så klart! :D Tackar kompis!
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jjakobb »

Har skjutsat runt familj och vänner hela dagen, kan inte sluta le. Model s har ingen chans mot denna tyvärr.
15521411887155994362596657487975.jpg
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av frippan »

Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av MrStarhouse »

frippan skrev:
Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Det är en fråga även jag kan vara intresserad av, Arlanda - Örebro, kommer jag hem?

Fredag ca kl16-17, 08-land stockning, hjälp, misstänker det får bli Arlanda - Sigtuna - Örebro :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Smutt »

MrStarhouse skrev:
frippan skrev:
Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Det är en fråga även jag kan vara intresserad av, Arlanda - Örebro, kommer jag hem?

Fredag ca kl16-17, 08-land stockning, hjälp, misstänker det får bli Arlanda - Sigtuna - Örebro :D
Kaffe i Enköping?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

frippan skrev:
Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Min var fullt laddad i vart fall, om det kan vara någon indikation.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Syncronauten »

frippan skrev:
Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Halvfull när jag hämtade.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av BoaNeo »

Du eller bilen? :)
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Skriv svar