Grus i maskineriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Grus i maskineriet

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt artikel i electrek kan det samlas grus och vatten bakom Tesla Model 3 bottenskydd.
Tesla Model 3 owners in cold climate are starting to uncover what appears to be a design flaw in an underbody panel of the vehicle – resulting in sand and water getting stuck.

Over the years, Tesla has often been accused of designing cars in California for the Californian climate.

Yet, Tesla vehicles have performed extremely well in colder climates and have often been praised for their winter driving performance.

Some Model 3 owners, myself included, ran into some issues in Canada where things like the door handles, charge ports, and frameless windows didn’t perform well in extremely cold weather.

Tesla has since been trying to push updates to help the situation.

Now, we learn of another problem with Model 3 that becomes evident in colder climates, especially where they use sand to de-ice the roads.

Eric Bolduc, the owner of Antirouille Bolduc, an anti-rust body shop specializing in electric vehicles in Quebec, has found significant amounts of sand and dirt accumulating in the underbody panel at the back of every Model 3 he has worked on so far.
https://electrek.co/2019/03/05/tesla-mo ... underbody/

Kan samlas uppemot 15 kg grus:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Grus i maskineriet

Inlägg av Bjelke »

Fasiken, nu kom jag på att jag har glömt att kolla på min gamla bil, för även model S har ett par riktigt fula utrymmen där bak som det kan samlas skit i...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

15kg och sen släpper hela bottenskölden?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag såg den artikeln, och fick lite déjà vu, när jag monterade min dragkrok så ramlade det ut några kilo grus som hade samlats på samma sätt under min X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, jag såg den där artikeln. Inte bra. En teori är att detta är orsaken till att två Tesla 3 har tappat bakre "stötfångaren" när de kört i kraftigt regn.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

ippodrome skrev:
15kg och sen släpper hela bottenskölden? BildBild
Kanske det som hände Joma
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p310735
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Även min gamla Porsche 968 samlade på sig ansenliga mängder grus där bak. Inte ett försvar, men även tyskbilar kan ha problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

TiborBlomhall skrev:
ippodrome skrev:
På tre dagar? då får man fasiken köra långt. Eller gyttjebada.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Wahll skrev:
TiborBlomhall skrev:
ippodrome skrev:
På tre dagar? då får man fasiken köra långt. Eller gyttjebada.
Eller köra i snömodd
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

"Det är en egenskap hos bilen" :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare

Inlägg av Raoulen »

Lätt löst med en OTA
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

bylund skrev:
Även min gamla Porsche 968 samlade på sig ansenliga mängder grus där bak. Inte ett försvar, men även tyskbilar kan ha problemet.
Det är mer anmärkningsvärt att en bil konstruerad på 2010-talet har problemet än en konstruerad på 1970/80-talet. Förutsättningarna att t.ex. simulera sånt här är "något" bättre nu. :) Med det sagt så finns det säkert andra moderna bilar som har liknande problem, men slarvigt är det oavsett.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Basse
Teslaägare

Inlägg av Basse »

Raoulen skrev:
Lätt löst med en OTA
Dum fråga vad står OTA för
det för många förkortningar för en som är född på tidigt 60-tal
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Basse skrev:
Raoulen skrev:
Lätt löst med en OTA
Over-the-air programming/update. :) Dvs att distribuera mjukvaruuppdateringen direkt till en enhet trådlöst. I det här fallet var det förmodligen en ironisk kommentar, då hårdvaruproblem i regel är svåra att lösa med mjukvaruuppdateringar. :)
Användarvisningsbild
Basse
Teslaägare

Inlägg av Basse »

Geni87 skrev:
Basse skrev:
Raoulen skrev:
Lätt löst med en OTA
Over-the-air programming/update. :) Dvs att distribuera mjukvaruuppdateringen direkt till en enhet trådlöst. I det här fallet var det förmodligen en ironisk kommentar, då hårdvaruproblem i regel är svåra att lösa med mjukvaruuppdateringar. :)

Tackar för det :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

PatrikS

Inlägg av PatrikS »

Jag kan tyvärr verifiera att det är ett problem :cry:

Det sätter sig dessutom grus mellan plasten och metallen precis bakom framhjulen! Fick peta in dom med en tandpetare. Och jag kommer fråga hur det är tänkt att jag ska få bort all skit bakom framhjulen som samlat sig efter bara ett par dagar!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Börjar snart funderar på en avbeställning...
Med tanke på detta och alla problem som dykt upp " kända fel" posten
4900

Inlägg av 4900 »

Förstår hur du tänker anna, även jag kan känna lite så. Men samtidigt verkar alla väldigt nöjda ändå, och jag tänker att garantin får lösa problem, stora som små.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

4900 skrev:
Förstår hur du tänker anna, även jag kan känna lite så. Men samtidigt verkar alla väldigt nöjda ändå, och jag tänker att garantin får lösa problem, stora som små.

Håller med men, känns som att man bara godkänner alla brister och fel för att det är Tesla, men det är en dyr bil och ska definitivt inte behöva vara såhär, haft ett gäng med nya bilar tidigare och aldrig haft bekymmer med lacken, sneda bokstäverna osv
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Grus i maskineriet

Inlägg av taliz »

anna__ skrev:
4900 skrev:

Håller med men, känns som att man bara godkänner alla brister och fel för att det är Tesla, men det är en dyr bil och ska definitivt inte behöva vara såhär, haft ett gäng med nya bilar tidigare och aldrig haft bekymmer med lacken, sneda bokstäverna osv
Det betyder inte att du kommer få det nu heller.
Allt tesla gör synas i minsta detalj och rapporteras på forum och nyhetssiter.
Lackskador eller detaljer som sitter snett kan drabba vem som helst, men drabbar det en ny Mercedes så hamnar det inte i nått forum eller som nån nyhet. Varför? För att ägaren tar det med återförsäljaren istället för att gnälla på nått forum.

Kort sagt det är nya tider och tesla behandlas inte som andra. Med det sagt är det ganska uppenbart att det kommer vara mer fel/skador på bilar som levereras av en så rörig leveransorganisation som teslas.
Så man bör nog vara noga och notera så mkt som möjligt vid leverans.

Tex använd denna https://docs.google.com/document/d/1gw1 ... obilebasic

Sen är det ju 4 års garanti på bilen med, och 8 år på drivlina. Utan krav på service.
Det får du inte på tyskarna eller Volvo osv..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
anna__ skrev:
4900 skrev:

Lackskador eller detaljer som sitter snett kan drabba vem som helst, men drabbar det en ny Mercedes så hamnar det inte i nått forum eller som nån nyhet. Varför? För att ägaren tar det med återförsäljaren istället för att gnälla på nått forum.

Kort sagt det är nya tider och tesla behandlas inte som andra. Med det sagt är det ganska uppenbart att det kommer vara mer fel/skador på bilar som levereras av en så rörig leveransorganisation som teslas.

Sen är det ju 4 års garanti på bilen med, och 8 år på drivlina. Utan krav på service.
Fast det är väl bra att det gnälls, så tillverkarna bättrar sig. Och att det bara är Tesla det gnälls på är inte sant, kika på de andra märkesforumen så ska du se att det gnälls där med. :) Och när Volvo hade kvalitetsproblem när nya XC90 var ny var det flera artiklar i både motorpress och kvällspress där nyblivna ägare var ledsna i ögat pga lackskador och sneda karossglipor. :)

Tar Tesla bara hand om och löser problemen på ett snyggt sätt, samtidigt som de förebygger att de händer i framtiden, så har de gjort allt som kan förväntas av dem. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Grus i maskineriet

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
anna__ skrev:
4900 skrev:

Fast det är väl bra att det gnälls, så tillverkarna bättrar sig. Och att det bara är Tesla det gnälls på är inte sant, kika på de andra märkesforumen så ska du se att det gnälls där med. :) Och när Volvo hade kvalitetsproblem när nya XC90 var ny var det flera artiklar i både motorpress och kvällspress där nyblivna ägare var ledsna i ögat pga lackskador och sneda karossglipor. :)

Tar Tesla bara hand om och löser problemen på ett snyggt sätt, samtidigt som de förebygger att de händer i framtiden, så har de gjort allt som kan förväntas av dem. :)
Jo om folk skulle veta hur mkt problem det är med EGR i dieselbilar, och hur mkt det skrivs om det i forumen skulle nog färre välja dieselbil...
När jag fick problem med den i min Volvo fick jag upp ögonen för hur galet det är. Designed to fail, bokstavligen.
Märkesverkstäderna byter regelbundet på service, även på nästan nya bilar. Samtidigt säger de till alla som bytt att de nu ”fått senaste versionen”. Servar man inte på märkesverkstad så kan man se fram emot en räkning på 10 loppor var och vartannat år, beroende på körmönster..
På BMW var det ju förövrigt riktigt illa, de började ju brinna pga feldesignad EGR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PatrikS

Inlägg av PatrikS »

Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

PatrikS skrev:
Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Ja EGR har varit en källa till många problem. Felkonstruktionen som tas upp i den här tråden är ju dock drivlineoberoende. :)
Skriv svar