Avboka 3:an eller ej

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Avboka 3:an eller ej

Inlägg av jonas »

Jag funderar allvarligt på att inte hämta ut min nya 3:a av följande anledningar:
• Det blir ingen krok
• Priset på Teslan som skulle vara 35 000 dollar är närmare 60 000 dollar.
• Priset på min befintliga Tesla sjönk i och med prisdumpningen.
• Ändring av nypriset på 3:an som inte kom mig till godo.
• Och jag kunde inte heller uppgradera till en P som nu skulle kosta ungefär samma som min gör idag med den utrustning jag önskar, utan att förlora mina referrels och köplats förstås, vad nu det gjorde för skillnad.
• Jag har väntat i nu knappt 3 år och ägt Tesla hela perioden men trots det blev jag inte bland de första som blev tillfrågade att hämta bil.
• Fakturan jag skulle fått fick jag först efter påtryckningar dagen innan jag skulle hämtat bilen, (som nu är uppskjuten och troligen kommer avbokas). När jag får den verkar det som om den hade skrivits ut för närmare 1 månad sen :o .
• Att sen den nya laddkabeln bara är 1 fas är ju helt absurt :shock: . Det är ju just 3 fas som har varit grejen med tesla och som alla nya biltillverkare med större batterier går över till!!! Men inte Tesla, de går åt andra hållet, fel håll !
• Laddkabeln har en 16A Blå adapter, hur många har en sådan? Finns på camping och bryggor!
• Det är också stört omöjligt att komma fram till Tesla för att diskutera alternativen.
• Mejl får man inte svar på.
• Spelar man in meddelande på telefonsvararen ringer de inte upp.

Längtan och glädjen att få hämta ut sin bil byts bara mot missnöje och besvikelse.
Jag får nog köra vidare med min S som trots allt är en väldigt bra bil men för stor och saknar laglig dragkrok.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Avboka 3:an eller ej

Inlägg av taliz »

Ånej, du som är så viktig!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare

Inlägg av BoaNeo »

• Det blir ingen krok
Har det været på tale?
• Priset på Teslan som skulle vara 35 000 dollar är närmare 60 000 dollar.
Alle har vel meget længe været helt bevidst om at 35K bilen kommer sidst og når det kan lade sig gøre.
Det kan jeg holde med om - det virker ikke specielt gennemtænkt af Tesla - kan slet ikke se hvad de får ud af det???
Ikke helt sandt - du får FSD (måske, engang :) )... Men ja, de burde have givet os valget mellem en discount og FSD - tåbeligt at skulle afbooke...
• Och jag kunde inte heller uppgradera till en P som nu skulle kosta ungefär samma som min gör idag med den utrustning jag önskar, utan att förlora mina referrels och köplats förstås, vad nu det gjorde för skillnad.
Mnæh... Forstår nok ikke helt problemet?
• Jag har väntat i nu knappt 3 år och ägt Tesla hela perioden men trots det blev jag inte bland de första som blev tillfrågade att hämta bil.
Enig i at Tesla's kø håndtering er suspekt, men vi stadig mindre end 14 dage fra de først lovede leverancer. Verden har større problemer end som så.
• Fakturan jag skulle fått fick jag först efter påtryckningar dagen innan jag skulle hämtat bilen, (som nu är uppskjuten och troligen kommer avbokas). När jag får den verkar det som om den hade skrivits ut för närmare 1 månad sen :o .
??
• Att sen den nya laddkabeln bara är 1 fas är ju helt absurt :shock: . Det är ju just 3 fas som har varit grejen med tesla och som alla nya biltillverkare med större batterier går över till!!! Men inte Tesla, de går åt andra hållet, fel håll !
Enig i at det er tåbeligt af Tesla, men afbooknings årsag?
• Laddkabeln har en 16A Blå adapter, hur många har en sådan? Finns på camping och bryggor!
Igen?
• Det är också stört omöjligt att komma fram till Tesla för att diskutera alternativen.
Mjah, kommunikationen er ikke optimalt...

Meeeen, summa sumarum, en meget lang liste med kun et virkeligt reelt klagepunkt (pris sänkningen på S/X) . Virker lidt som om du leder efter en anledning?
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

BoaNeo skrev:
• Det blir ingen krok
Har det været på tale?
Inte bara varit på tal Elon sa att det skulle bli en dragkrok, det var då jag bokade en bil.
2BC3FD37-2440-4D10-9A2D-47F3D3F68D09.jpeg
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare

Inlägg av BoaNeo »

Sorry, my bad... Har ingen interesse i krog så har ikke tænkt over det (krog betyder bare man skal ligge og køre i IKEA hveranden lørdag, og bort med affald dagen efter, når fruen får ideer - kan jeg være foruden :) )
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag resonerar på samma sätt. Min SP100D är omöjlig att sälja efter prissänkningen, så varför byta till min beställda P3D när jag kan behålla min S för samma kostnad?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonas skrev:
Jag funderar allvarligt på att inte hämta ut min nya 3:a av följande anledningar:
• Det blir ingen krok
Priset på Teslan som skulle vara 35 000 dollar är närmare 60 000 dollar.

Längtan och glädjen att få hämta ut sin bil byts bara mot missnöje och besvikelse.
Jag får nog köra vidare med min S som trots allt är en väldigt bra bil men för stor och saknar laglig dragkrok.
Vilken Tesla syftar du på med detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
BoaNeo skrev:
• Det blir ingen krok
Har det været på tale?
Inte bara varit på tal Elon sa att det skulle bli en dragkrok, det var då jag bokade en bil.
Japp, detta var huvudorsaken till att jag tog tillbaka min reservation. Det är riktigt uselt att dels inte leva upp till denna utsaga och dels att man (Tesla, Elon) inte öht besvarar frågor om dragkroken, vilka lär ha blivit rätt många vid det här laget.

Men, i historiens ljus, så finns det rätt många liknande exempel på utlovad utrustning som aldrig blivit verklighet. Bara att konstatera att vad Elon twittrar ska man inte lägga så stor vikt vid.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
BoaNeo skrev:
• Det blir ingen krok
Har det været på tale?
Japp, detta var huvudorsaken till att jag tog tillbaka min reservation. Det är riktigt uselt att dels inte leva upp till denna utsaga och dels att man (Tesla, Elon) inte öht besvarar frågor om dragkroken, vilka lär ha blivit rätt många vid det här laget.

Men, i historiens ljus, så finns det rätt många liknande exempel på utlovad utrustning som aldrig blivit verklighet. Bara att konstatera att vad Elon twittrar ska man inte lägga så stor vikt vid.
Men Elon har väl aldrig lovat att den ska släppas tidigt? Att certifiera en dragkrok tar tid och Tesla har prioriterat få ut bilar. Med tiden kommer säkert fler val och alternativ och då även dragkrok.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
BoaNeo skrev:
• Det blir ingen krok
Har det været på tale?

Men Elon har väl aldrig lovat att den ska släppas tidigt? Att certifiera en dragkrok tar tid och Tesla har prioriterat få ut bilar. Med tiden kommer säkert fler val och alternativ och då även dragkrok.
Äh! Certifierat dragkrokar har väl bilindustrin hållit på med i alla tider. Kan inte vara nån stor grej i sammanhanget. De skiter i det, helt enkelt. Jag har räknat bort 3:an vad gäller dragkroksbilar. Det kommer till Y, det tycker de räcker.

Eller så kan man uttrycka det så, att det är en så stor grej med dragkrok att det måste man bygga in i den grundläggande konstruktionen och då är det en liten grej med själva certifieringen och därför finns det ingen anledning att hålla på det när bilen väl börjat säljas. Så, eftersom den inte fanns på plats från början kommer den aldrig.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Jerker skrev:
Eller så kan man uttrycka det så, att det är en så stor grej med dragkrok att det måste man bygga in i den grundläggande konstruktionen och då är det en liten grej med själva certifieringen och därför finns det ingen anledning att hålla på det när bilen väl börjat säljas. Så, eftersom den inte fanns på plats från början kommer den aldrig.
Det är väl inte satt i sten. Min lekmannamässiga tolkning är att det absolut verkar finnas i grundkonstruktionen. Jag har skjutit min leverans till senare i vår pga brist på drag. Skulle egentligen tagit leverans idag men ville ha en senare version med krokmöjlighet. Skulle tro att även luftfjädädring ligger i röret. Moroten för Tesla är att sälja fler högmarginalbilar och inte behöva låta mängder av (kanske främst) nordbor med dragkroksbehov välja Kia eller Audi. Y kanske inte är för alla dessa kunder av flera skäl. Tid och pris tex. Jag tror det kommer innan halvårsskiftet. Betta gärna emot!
Senast redigerad av RagWal, redigerad totalt 1 gånger.
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

Jerker skrev:
EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
BoaNeo skrev:
• Det blir ingen krok
Har det været på tale?

Äh! Certifierat dragkrokar har väl bilindustrin hållit på med i alla tider. Kan inte vara nån stor grej i sammanhanget. De skiter i det, helt enkelt. Jag har räknat bort 3:an vad gäller dragkroksbilar. Det kommer till Y, det tycker de räcker.

Håller med fullständigt. Tesla prioriterar uppenbarligen inte detta till förmån för större problem. De vet precis hur och vad man ska göra för att få ut en krok på bilarna. Det planerar man in i hela certifieringsförfarandet under utvecklingen. Det är en för nischad variant helt enkelt (gissar jag att de resonerar). :roll:
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

Headline skrev:
Jerker skrev:
Håller med fullständigt. Tesla prioriterar uppenbarligen inte detta till förmån för större problem. De vet precis hur och vad man ska göra för att få ut en krok på bilarna. Det planerar man in i hela certifieringsförfarandet under utvecklingen. Det är en för nischad variant helt enkelt (gissar jag att de resonerar). :roll:
Fast det verkar inte vara så enkelt. Kia håller fortfarande på att få deras e-Niro godkänt till drag, fast dom har båda en hybrid och phev där är nästan exakt lika e-Niro:n. Det har tagit ett bra tag och dom säger att redan typgodkända biler dom har sålt inte kommer bli retroaktivt godkända till drag. Så vill man ha deras med drag, får man vänta med köp till den är typgodkänt på nytt. Jag tror regler för sånt i Europa är något jobbigare att jobba med
Model S 100D
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

Latt skrev:
Headline skrev:
Jerker skrev:
Fast det verkar inte vara så enkelt. Kia håller fortfarande på att få deras e-Niro godkänt till drag, fast dom har båda en hybrid och phev där är nästan exakt lika e-Niro:n. Det har tagit ett bra tag och dom säger att redan typgodkända biler dom har sålt inte kommer bli retroaktivt godkända till drag. Så vill man ha deras med drag, får man vänta med köp till den är typgodkänt på nytt. Jag tror regler för sånt i Europa är något jobbigare att jobba med
Det är så enkelt att de inte prioriterat detta och tagit med det i tid från början, det är det jag menar. Både Tesla och Kia verkar ha gjort samma tabbe (ellere bara skjutit på det). Det är massa certifieringar som ska göras och drag är inte en showstopper. Därför har man prioriterat bort detta till förmån för att få ut bilarna på marknaden.

Jag gissar att det dröjer innan vi har krok på M3 i Sverige. Jag gissar Kia ligger före med e-Niron men vi får se.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

Helt klart har det blivit en hel del huvudbry. Speciellt när man redan har haft en hel del huvudbry innan.

Jag kan förklara lite hur jag har resonerat.
Jag ville ha någon sorts elbil att lulla fram och tillbaka till jobbet med. Har tittat på en del hybrider men de jag gillar har hög prislapp.
Tesla skulle sedan släppa denna nya 35.000USD model och utlovad dragkrok. Bra prislapp och blev det som uppfyllde det jag prioriterade.

Efter att bilen blev lanserad i USA så såg jag grund priserna där:
RWD - 49000USD
AWD - 54000USD
AWD P - 64000USD
Redan då började man förstå att 35.000USD modellen inte kommer att bli verklighet förrän långt fram, om ens aldrig. Förstår inte hur det ska kunna kapa 30% på priset, fast 5% nu blev väl startskottet. Kanske billigare batteritillverkning eller något sånt. Eller så kanske det är marginalen man kan minska.
Så, jag fick redan i somras fundera på att det skulle bli minst 30% dyrare. Sedan när beställningen öppnades upp så finns inte RWD modellen.
=========
Nytt beslut1: Jag är verkligen i behov av en bil så då tog jag beslutet att det fick kosta 5.000USD mer just nu och jag accepterade en AWD. Dock är 50K mycker pengar.
=========

I Sverige så fick vi inte välja på billigare utrustnings paketet heller utan man får premium med 4USB, 2 dockningsstationer ( vet ej vilken kontakt) 5 uppvärmda stolar, uppvärmda speglar, elstolar fram, "bättre" ljudsystem och glastak.
Jag har tidigare haft glastak och det är något som tilltalar mig mycket. Upplevelsen i bilen känns för mig mycket bättre.
=========
Nytt beslut2: Nästa beslut blev att acceptera premium interiören på runt 50-60K. Värme i stolar, elstolar och glastaket är något jag gillar så det är ok, men hade jag fått välja hade jag förmodligen inte lagt 10-15K??? på "bättre" ljudsystem t ex.
=========

Autopiloten på 55K är väldigt mycket pengar för något som för mig inte skulle användas fullt ut. Därför valde jag bort detta i beställningen.
Men så kom denna global prissänkning... Tur ändå att man inte redan har fått sin bil levererad. Det hade käns ännu surare eftersom man hade ju förlorat denna 33K värde minskning hur man än vände och vridit på det.
Här har man nu ett alternativ att få tillbaka dessa 33K ( med lite krångel ) eller acceptera den mindre varianten av autopilot.
Med vår andra bil har jag redan adaptiv farthållare. Och det är bland det skönaste jag har haft på de fåtal bilar jag har ägt. Har haft denna funktion i 10 år och den fungerar hur bra som helst. Det jag gillar mest med den är att man kan lägga mera tid på att scanna av diken och terräng än att hålla kolla på bilen framför mig.
Adaptivfunktionen upptäcker mycket fortare än jag själv om bilen framför börjar motorbromsa tex.. Det skapar en mycket mer avslappnad körupplevelse helt enkelt.
Svårt att jämföra mellan olika bilmärken pga av säten och en massa andra detaljer... men med förra bilen kunde jag köra ca 200km innan jag kände att en lite bensträckare vore skönt. Med adaptiv farthållare och annat lull-lull så kan jag köra 400km utan bensträckare. Har man en gång haft adaptiv farthållare så är det svårt att välja en bil utan.
Jag tycker 33k är något dyrt för autopiloten, men det är ofta på dessa extra funktioner som man räknar hem vinsten för biltillverkarna skulle jag tro. På BMW skulle man få betala 14.600kr för adpativa ledstrålkastare och 19.600kr för Night Vision (upptäcker vilddjur i skogen). Här märker man att det är mjukvaran man få betala för, eller så lägger de hög marginal på HW...
Jag trodde nog att Tesla skulel sälja någon mindre variant av autopilot senare och den kom tydligen redan nu
=========
Nytt beslut 3: Jag vill ha adaptiva farthållaren så jag accepterade till slut att ge 33K för den.
=========

Kundhantering...
Jag blev först väldigt irriterad över att man after 3 månader sänker priset med hela 5% på en bilmodell som inte ens är leverarad till någon i landet. Självklart känner man sig lurad och jag var nära att avbeställa bara för att jag var irriterad.
Men nu förstår jag att detta var globalt. Och hur ska Tesla annars hantera detta? Det finns inga andra alternativ än att släppa bomben och sedan ta smällarna.
Jag kan inte riktigt lasta Tesla för någon felaktighet i detta. Men personer och beställningar hamnar i kläm i alla länder. Skulle tro att man tog fram 33K AP paketet för att ha någonting att kunna kompensera med.
Jag har ringt fyra gånger till Tesla Sverige och alla gånger har jag fått vänta max 15 mintuter. Första gången fick jag prata med en norrman (kanske blev kopplad till Norge så de gjorde avlastning på telefonkön... eller så jobbade han i sverige)
=========
För egen del har all kundkommunikation fungerat väldigt bra och inget som gör att jag skulle välja bort denna tillverkare.
=========

EDIT: dragkroken glömde jag nämna, Jag ville verkligen ha dragkrok då min andra bil inte har någon dragkrok. Så detta var en stor besvikelse, dock har vi inte sett slutet på denna historia och jag har levt 10 år utan dragkrok. Jag har löst det med att göra hembeställningar i stället (vilket ibland är gratis) eller så har jag hyrt en skåpbil för 600kr när jag väl behövt mycket lasting. och det har hänt kanske tre gånger på 10 år, och jag bor i ett hus som kräver en del uppmärksamhet och förnyelser...
Men från denna 35.000USD löfte så har det varit 3 mycket stora omställningar ( plus många små) som mycket väl kunnat tappa mig som kund. Men just nu känns det kanon att hämta bilen i Trosta i morgon.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har kört Tesla sen mars 2015 och reserverade en Model 3 några minuter innan själva lanseringseventet till och med. Har haft både S P85 och en X100D. Sålde vår X100D i slutet oktober och tanken var sen att ersätta den med en Model 3 med drag så snart det går under vintern/våren. Så lite tråkigt att inte drag går att få till Model 3 (ännu i varje fall). Så valde ändå att avvakta lite med beställning då vi har en annan elbil (e-Golf) att köra och dessutom en liten Polo med dragkrok. Men väldigt skönt senaste två månaderna att personligen inte behöva ha någon "ångest" kring beställning, priser, val, leveransstrul med Model 3 ELLER ångest kring en kommande försäljning av S/X med tanke på senaste tidens turbulens som säkerligen lär pågå ett tag innan "nya nivåer/förutsättningar" stabiliserar sig på olika plan.

Sen blev en annan besvikelse omkring årsskiftet hur Tesla hanterat Referral-belöningarna. Där jag inte kommer få ut de 2-omgångar fälgar jag borde kunna få =leveranserna gjorda i augusti och september. Då jag några månader EFTER det sålde min egen X. Dvs innan Tesla fysiskt hunnit skicka fälgarna och då verkar det inte bli några om jag inte än en gång hade köpt en X eller möjligtvis S som då måste synas på mitt Tesla-konto. Provade för några veckor sen en sista gång innan referralprogrammet skulle läggas ner att Eskalera och trappa upp det i organisationen men har sen dess tyvärr inte hört något mer. Så det känns lite tråkigt.

Sen bestämde vi att det var dags att sälja vår e-Golf. Gjorde det via KVD för ett par veckor sen. Elbilsabstinensen slog till ganska omgående och kollade därför runt och provkörde lite olika alternativ, mest lite på skoj. Fick då av en slump tag på en e-Niro (återbud?). Så nu ska den hämtas på torsdag. (men utan app och ingen dragkrok så klart). Så då kör jag 1-års finansiell leasing på den så har jag valfriheten att förlänga den vid behov så får vi se vad det går att få levererat om 1-2år. Börjar ju faktiskt så sakta verkligen kunna levereras ut andra alternativ framöver om man är lite framåt och beredd att beställa/reservera/köa i god tid. Blev i princip samma pengar att sälja e-Golfen och köpa e-Niron (64kWh grundmodellen).

Verkar ju inte heller ha såååå stor betydelse att ha kvar reservationen på en Model 3 framöver. Skickade därför i tisdags in en begäran om att få tillbaka de 10000kr så får vi se hur lång tid det tar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Referralkod: ts.la/barbro73794

Inlägg av Ragge »

bolleboll skrev:
Helt klart har det blivit en hel del huvudbry. Speciellt när man redan har haft en hel del huvudbry innan.

Jag kan förklara lite hur jag har resonerat.
Jag ville ha någon sorts elbil att lulla fram och tillbaka till jobbet med. Har tittat på en del hybrider men de jag gillar har hög prislapp.
Tesla skulle sedan släppa denna nya 35.000USD model och utlovad dragkrok. Bra prislapp och blev det som uppfyllde det jag prioriterade.

Efter att bilen blev lanserad i USA så såg jag grund priserna där:
RWD - 49000USD
AWD - 54000USD
AWD P - 64000USD
Redan då började man förstå att 35.000USD modellen inte kommer att bli verklighet förrän långt fram, om ens aldrig. Förstår inte hur det ska kunna kapa 30% på priset, fast 5% nu blev väl startskottet. Kanske billigare batteritillverkning eller något sånt. Eller så kanske det är marginalen man kan minska.
Så, jag fick redan i somras fundera på att det skulle bli minst 30% dyrare. Sedan när beställningen öppnades upp så finns inte RWD modellen.
=========
Nytt beslut1: Jag är verkligen i behov av en bil så då tog jag beslutet att det fick kosta 5.000USD mer just nu och jag accepterade en AWD. Dock är 50K mycker pengar.
=========

I Sverige så fick vi inte välja på billigare utrustnings paketet heller utan man får premium med 4USB, 2 dockningsstationer ( vet ej vilken kontakt) 5 uppvärmda stolar, uppvärmda speglar, elstolar fram, "bättre" ljudsystem och glastak.
Jag har tidigare haft glastak och det är något som tilltalar mig mycket. Upplevelsen i bilen känns för mig mycket bättre.
=========
Nytt beslut2: Nästa beslut blev att acceptera premium interiören på runt 50-60K. Värme i stolar, elstolar och glastaket är något jag gillar så det är ok, men hade jag fått välja hade jag förmodligen inte lagt 10-15K??? på "bättre" ljudsystem t ex.
=========

Autopiloten på 55K är väldigt mycket pengar för något som för mig inte skulle användas fullt ut. Därför valde jag bort detta i beställningen.
Men så kom denna global prissänkning... Tur ändå att man inte redan har fått sin bil levererad. Det hade käns ännu surare eftersom man hade ju förlorat denna 33K värde minskning hur man än vände och vridit på det.
Här har man nu ett alternativ att få tillbaka dessa 33K ( med lite krångel ) eller acceptera den mindre varianten av autopilot.
Med vår andra bil har jag redan adaptiv farthållare. Och det är bland det skönaste jag har haft på de fåtal bilar jag har ägt. Har haft denna funktion i 10 år och den fungerar hur bra som helst. Det jag gillar mest med den är att man kan lägga mera tid på att scanna av diken och terräng än att hålla kolla på bilen framför mig.
Adaptivfunktionen upptäcker mycket fortare än jag själv om bilen framför börjar motorbromsa tex.. Det skapar en mycket mer avslappnad körupplevelse helt enkelt.
Svårt att jämföra mellan olika bilmärken pga av säten och en massa andra detaljer... men med förra bilen kunde jag köra ca 200km innan jag kände att en lite bensträckare vore skönt. Med adaptiv farthållare och annat lull-lull så kan jag köra 400km utan bensträckare. Har man en gång haft adaptiv farthållare så är det svårt att välja en bil utan.
Jag tycker 33k är något dyrt för autopiloten, men det är ofta på dessa extra funktioner som man räknar hem vinsten för biltillverkarna skulle jag tro. På BMW skulle man få betala 14.600kr för adpativa ledstrålkastare och 19.600kr för Night Vision (upptäcker vilddjur i skogen). Här märker man att det är mjukvaran man få betala för, eller så lägger de hög marginal på HW...
Jag trodde nog att Tesla skulel sälja någon mindre variant av autopilot senare och den kom tydligen redan nu
=========
Nytt beslut 3: Jag vill ha adaptiva farthållaren så jag accepterade till slut att ge 33K för den.
=========

Kundhantering...
Jag blev först väldigt irriterad över att man after 3 månader sänker priset med hela 5% på en bilmodell som inte ens är leverarad till någon i landet. Självklart känner man sig lurad och jag var nära att avbeställa bara för att jag var irriterad.
Men nu förstår jag att detta var globalt. Och hur ska Tesla annars hantera detta? Det finns inga andra alternativ än att släppa bomben och sedan ta smällarna.
Jag kan inte riktigt lasta Tesla för någon felaktighet i detta. Men personer och beställningar hamnar i kläm i alla länder. Skulle tro att man tog fram 33K AP paketet för att ha någonting att kunna kompensera med.
Jag har ringt fyra gånger till Tesla Sverige och alla gånger har jag fått vänta max 15 mintuter. Första gången fick jag prata med en norrman (kanske blev kopplad till Norge så de gjorde avlastning på telefonkön... eller så jobbade han i sverige)
=========
För egen del har all kundkommunikation fungerat väldigt bra och inget som gör att jag skulle välja bort denna tillverkare.
=========

EDIT: dragkroken glömde jag nämna, Jag ville verkligen ha dragkrok då min andra bil inte har någon dragkrok. Så detta var en stor besvikelse, dock har vi inte sett slutet på denna historia och jag har levt 10 år utan dragkrok. Jag har löst det med att göra hembeställningar i stället (vilket ibland är gratis) eller så har jag hyrt en skåpbil för 600kr när jag väl behövt mycket lasting. och det har hänt kanske tre gånger på 10 år, och jag bor i ett hus som kräver en del uppmärksamhet och förnyelser...
Men från denna 35.000USD löfte så har det varit 3 mycket stora omställningar ( plus många små) som mycket väl kunnat tappa mig som kund. Men just nu känns det kanon att hämta bilen i Trosta i morgon.
Lycka till bolleboll, önskar jag kommit lika långt i processen.

För mig var dragkroken det stora dilemmat. När det såg som mörkast ut tog jag tillbaks min reservation (pengarna kom på några dagar, inga problem) och tänkte leta andra alternativ. Jag har ju en båt på trailer som jag måste sjösättas och dra upp, och hyra släp hör till vanligheterna. Men så kom prisjusteringen och nya modeller och suget efter en Tesla återkom, jag kanske får lösa mitt dragkroksproblem på annat sätt....

Nu är det bara att hoppas de nya modellerna blir tillgängliga snart i Sverige, Jag ska beställa en M3 Midrange, beslutet på Premium interiör hade jag redan tagit, men AP beslutet har jag tid och fundera på. Och det kanske hinner hända nåt på dragkroks fronten.... ;)
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Nu har jag bestämt mig iallafall. Skönt att få det ur världen. Det blev att hämta bilen på lördag idag. Hoppas allt tråkigt blir glömt när man väl fått bilen.
Får väl fulmontera en dragkrok på bilen så den blir användbar.

Nu är jag ju tvungen att ha en fossil avgasbil enkom till detta och visserligen övningskörning.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

RagWal skrev:
Jerker skrev:
Det är väl inte satt i sten. Min lekmannamässiga tolkning är att det absolut verkar finnas i grundkonstruktionen. Jag har skjutit min leverans till senare i vår pga brist på drag. Skulle egentligen tagit leverans idag men ville ha en senare version med krokmöjlighet. Skulle tro att även luftfjädädring ligger i röret. Moroten för Tesla är att sälja fler högmarginalbilar och inte behöva låta mängder av (kanske främst) nordbor med dragkroksbehov välja Kia eller Audi. Y kanske inte är för alla dessa kunder av flera skäl. Tid och pris tex. Jag tror det kommer innan halvårsskiftet. Betta gärna emot!
Jag har kvar min reservation. Blev uppringd en gång och ringde själv i ett annat ärende och fick frågan bägge gångerna om jag inte skulle ta och beställa en 3:a. Svarade att jag väntar på SR och dragkrok. Om dom hör det tillräckligt många gånger kanske något händer, vi får väl se...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

jonas skrev:

Får väl fulmontera en dragkrok på bilen så den blir användbar.

Verkar onekligen som bilen är förberedd för drag.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Skriv svar