Laddutrustning som medföljer M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av anna__ »

oscfor skrev:
Typ2-kabel
Tack :)
Och det är den som vi inte får med?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av oscfor »

anna__ skrev:
oscfor skrev:
Typ2-kabel
Tack :)
Och det är den som vi inte får med?
Du ska få med den! Men de verkar ha lite ont om dem just nu.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av sinvida »

frippan skrev:
Skall följa med enligt deras hemsida. Jag tänker kräva det.Bild
Jag till och ned hänvisade till deras sida (länken ovan) och fick ändå som svar att det inte stämde, ingick inte för Model 3. Och de hade den på lager vilket är det som är lustigast. Bara att komma förbi och köpa en sa hon. SC Malmö FYI
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Ante74 »

Jag fick med en sådan blå typ2 kabel igår när jag hämtade bilen i Trosta, den låg inte i bilen men dom hämtade en för att dom glömt lägga in den.
End of discussion, NI SKALL HA MED EN SÅN KABEL!
Bara säga det till personalen
Senast redigerad av Ante74, redigerad totalt 1 gånger.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av kler »

Bifoga den här tråden :)
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av sinvida »

Ante74 skrev:
Jag fick med en sådan blå typ2 kabel igår när jag hämtade bilen i Trosta, den låg inte i bilen men dom hämtade en för att dom glömt lägga in den.
End of disussion, NI SKALL HA MED EN SÅN KABEL!
Bara säga det till personalen
Ok! Tack Ante74, får prova igen. Hänvisar till era upplevelser här! :)
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4359
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av dstr »

Wahll skrev:
Ja jag tröttnade också och köpt en från evconnect.
Nackdelen är ju att den saknar knappen vilket gör det en aning bökigare att avsluta laddning.
Varför inte laddlåset styrs av central låset är för mig en gåta. Overengineered maybe.
Så var det i "tidernas begynnelse", men det var rätt irriterande att den släppte kabeln och slutade ladda när man gick förbi bilen i trädgården med nyckeln i fickan.

Eftersom det ändrades i en uppdatering så borde det vara enkelt för tesla att lägga in en inställning så man själv får välja hur man vill ha det. Du får skicka in en feature-request.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Wahll »

Tack för förklaring.Det får bli en request.
På gamla leaf hade låset inget med laddning att göra utan det var bara att rycka ut (ej chademo) men gissar att detta är för de högre strömmarna i Tesla.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av bylund »

sinvida skrev:
frippan skrev:
Skall följa med enligt deras hemsida. Jag tänker kräva det.Bild
Jag till och ned hänvisade till deras sida (länken ovan) och fick ändå som svar att det inte stämde, ingick inte för Model 3. Och de hade den på lager vilket är det som är lustigast. Bara att komma förbi och köpa en sa hon. SC Malmö FYI
Vadå inte stämde?

Det står också att man får en Model 3. De kan ju inte leverera en Dacia istället och säga att det inte stämmer att det var en Tesla man hade beställt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av themax »

Ante74 skrev:
Jag fick med en sådan blå typ2 kabel igår när jag hämtade bilen i Trosta, den låg inte i bilen men dom hämtade en för att dom glömt lägga in den.
End of discussion, NI SKALL HA MED EN SÅN KABEL!
Bara säga det till personalen
Jodå, vet. Men i Trosta har de uppenbarligen helt slut på kablar nu (om det inte redan ligger i bilen). Min Delivery Manager var ett välkänt ansikte och jag litar på hans ord att jag får veta när det går att hämta på SC framöver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av UrbanL »

Jag hämtade bilen i Mölndal, de sade tydligt att de inte hade några Typ-2-kablar, så det skulle levereras senare. Jag har ingen större nytta av den på ett tag i vart fall, så för mig är det ingen fara.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Perry »

Jag hämtade precis ut min Model 3 och det var grymt nära att jag åkte hem utan sladd.

Först blev jag informerad om att det inte alls ingick någon Mennekes-kabel med Model 3 utan att man var tvungen att köpa den separat, detta även efter att jag hade påpekat att de jag hade pratat med på leveransavdelningen tidigare hade sagt att den skulle ingå. Jag glömde så klart sedan bort att köpa kabeln så på väg hem vände jag och körde tillbaka till Service Centret. Där gick jag in och pratade med servicepersonalen och de sa istället att det självklart ingick en Mennekes Type 2-kabel.

I slutändan fick jag alltså med mig en kabel utan kostnad, men det var verkligen bara ren tur att det blev så.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Breeze »

anna__ skrev:
Vilken Laddkabel fungerar för detta uttag?
Finns i mitt garage
Fick du inte svar på din fråga för ett en vecka sen i en annan tråd? :roll:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309124
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309137
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av LarsL »

Wahll skrev:
Tack för förklaring.Det får bli en request.
På gamla leaf hade låset inget med laddning att göra utan det var bara att rycka ut (ej chademo) men gissar att detta är för de högre strömmarna i Tesla.
Strömmarna är ju lika stora, bara det att Tesla har 3-fas.

Laddningen borde ju bryta när man drar ursladdan inte när den låses upp. Birde gå enkelt att fixa med en mjukvaruinställning.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av anna__ »

Breeze skrev:
anna__ skrev:
Vilken Laddkabel fungerar för detta uttag?
Finns i mitt garage
Fick du inte svar på din fråga för ett en vecka sen i en annan tråd? :roll:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309124
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309137
Haha jo men blir så förbaskat förvirrad på alla olika variationer :roll: flåt..
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av markuswesterberg »

1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?

2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har kontaktat Tesla och påmint dem om att det står klart och tydligt på deras hemsida att Typ2 kabel ingår.
På hemsidan står det klart och tydligt "Standard vid leverans: JA. Typ 2-kabeln ingår som standardutrustning med en ny Tesla, så att du kan ladda på offentlig infrastruktur." Det anges även att Model 3 kan ladda 11 kW med den:

https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors

Vänligen se till att Typ2 laddkabel följer med vid leverans av alla Tesla Model 3 såsom utlovats.
Varpå jag fick följande svar:
Tack för din input. Jag har briefat teamet som gör allt det kan för att fixa detta.
Användarvisningsbild
Carge73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jan 2019 01:09
Ort: Linköping

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Carge73 »

Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av sinvida »

Var inne på SC idag i Malmö och de sa att de hade fått ett telefonsamtal igår från Holland. Nu skulle typ 2 kabel ingå till M3. Så fick med mig en hem och kunde äntligen ladda utanför lägenheten. Väldigt nöjd! :)
3CC66AA2-58A2-4258-BDC1-B135EF0AAD0B.jpeg
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Anekdot »

Carge73 skrev:
Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.
:shock: När jag hämtade ut min M3 den 7:e blev jag informerad att det var slut på Typ-2 sladdar i hela Europa, så har inte kunnat laddat hemma alls...
Model 3 LR -19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

markuswesterberg skrev:
1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?

2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)

Långa svaret: Rött 3-fas uttag, så kallat CEE-uttag, är både 230V och 400V. Det är 230V mellan fas och nolla, och 400V mellan faserna. Teslans ombordladdare använder 3x230V men går alltså att koppla in i ett CEE-uttag märkt 400V.

Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av TiborBlomhall »

Anekdot skrev:
Carge73 skrev:
Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.
:shock: När jag hämtade ut min M3 den 7:e blev jag informerad att det var slut på Typ-2 sladdar i hela Europa, så har inte kunnat laddat hemma alls...
"Vi ska leverera tiotusentals Teslor över hela Europa nästa månad. Vi ska leverera en Typ2 sladd med vartenda en. Ska vi köpa några kablar? Näh, det löser sig säkert." :roll: :roll: :roll:

Inte ens om de trodde de skulle leverera bilarna utan sladd är det förlåtligt. Minst hälften av kunderna skulle ändå velat köpa kabel till sin bil, de skulle behövt förbereda sig inför det.

De visste ju att bilarna var på väg. Och att kablar skulle efterfrågas...

Om inte...
Tesla USA: "den där konstiga kabeln får lokala grabbarna fixa"
Tesla Europa: "Typ2 kabel ska ju ingå i bilarna så de levereras väl med kabeln i bagaget"
Efter första kundleverans: "shiiit var är kabeln?!" :shock:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Anekdot skrev:
Carge73 skrev:
Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.
:shock: När jag hämtade ut min M3 den 7:e blev jag informerad att det var slut på Typ-2 sladdar i hela Europa, så har inte kunnat laddat hemma alls...
"Vi ska leverera tiotusentals Teslor över hela Europa nästa månad. Vi ska leverera en Typ2 sladd med vartenda en. Ska vi köpa några kablar? Näh, det löser sig säkert." :roll: :roll: :roll:

Inte ens om de trodde de skulle leverera bilarna utan sladd är det förlåtligt. Minst hälften av kunderna skulle ändå velat köpa kabel till sin bil, de skulle behövt förbereda sig inför det.

De visste ju att bilarna var på väg. Och att kablar skulle efterfrågas...

Om inte...
Tesla USA: "den där konstiga kabeln får lokala grabbarna fixa"
Tesla Europa: "Typ2 kabel ska ju ingå i bilarna så de levereras väl med kabeln i bagaget"
Efter första kundleverans: "shiiit var är kabeln?!" :shock:
Äsch... vi säger att den inte ingår på Model 3
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av markuswesterberg »

Nicke Nyfiken skrev:
markuswesterberg skrev:
1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?

2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)

Långa svaret: Rött 3-fas uttag, så kallat CEE-uttag, är både 230V och 400V. Det är 230V mellan fas och nolla, och 400V mellan faserna. Teslans ombordladdare använder 3x230V men går alltså att koppla in i ett CEE-uttag märkt 400V.

Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
Går det att bara köpa en sådan här? https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true

(PCE 9436422 CEE adapter 32 A, 16)

Du skriver i och för sig också att "Teslans ombordladdare går att koppla in i ett CEE märkt 400V"? Behöver jag alltså ingen adapter?

Ursäkta alla dumma frågor!

Vill ha en billig och enkel lösning för att kunna ladda i de "röda" uttagen :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Smutt »

Billig? Om du tycker 7000kr är billigt så är det inga problem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar