Tackoscfor skrev:Typ2-kabel
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Och det är den som vi inte får med?
Moderator: Redaktion
Tackoscfor skrev:Typ2-kabel
Du ska få med den! Men de verkar ha lite ont om dem just nu.anna__ skrev:Tackoscfor skrev:Typ2-kabel
Och det är den som vi inte får med?
Jag till och ned hänvisade till deras sida (länken ovan) och fick ändå som svar att det inte stämde, ingick inte för Model 3. Och de hade den på lager vilket är det som är lustigast. Bara att komma förbi och köpa en sa hon. SC Malmö FYIfrippan skrev:Skall följa med enligt deras hemsida. Jag tänker kräva det.
Ok! Tack Ante74, får prova igen. Hänvisar till era upplevelser här!Ante74 skrev:Jag fick med en sådan blå typ2 kabel igår när jag hämtade bilen i Trosta, den låg inte i bilen men dom hämtade en för att dom glömt lägga in den.
End of disussion, NI SKALL HA MED EN SÅN KABEL!
Bara säga det till personalen
Så var det i "tidernas begynnelse", men det var rätt irriterande att den släppte kabeln och slutade ladda när man gick förbi bilen i trädgården med nyckeln i fickan.Wahll skrev:Ja jag tröttnade också och köpt en från evconnect.
Nackdelen är ju att den saknar knappen vilket gör det en aning bökigare att avsluta laddning.
Varför inte laddlåset styrs av central låset är för mig en gåta. Overengineered maybe.
Vadå inte stämde?sinvida skrev:Jag till och ned hänvisade till deras sida (länken ovan) och fick ändå som svar att det inte stämde, ingick inte för Model 3. Och de hade den på lager vilket är det som är lustigast. Bara att komma förbi och köpa en sa hon. SC Malmö FYIfrippan skrev:Skall följa med enligt deras hemsida. Jag tänker kräva det.
Jodå, vet. Men i Trosta har de uppenbarligen helt slut på kablar nu (om det inte redan ligger i bilen). Min Delivery Manager var ett välkänt ansikte och jag litar på hans ord att jag får veta när det går att hämta på SC framöver.Ante74 skrev:Jag fick med en sådan blå typ2 kabel igår när jag hämtade bilen i Trosta, den låg inte i bilen men dom hämtade en för att dom glömt lägga in den.
End of discussion, NI SKALL HA MED EN SÅN KABEL!
Bara säga det till personalen
Fick du inte svar på din fråga för ett en vecka sen i en annan tråd?anna__ skrev:Vilken Laddkabel fungerar för detta uttag?
Finns i mitt garage
Strömmarna är ju lika stora, bara det att Tesla har 3-fas.Wahll skrev:Tack för förklaring.Det får bli en request.
På gamla leaf hade låset inget med laddning att göra utan det var bara att rycka ut (ej chademo) men gissar att detta är för de högre strömmarna i Tesla.
Haha jo men blir så förbaskat förvirrad på alla olika variationerBreeze skrev:Fick du inte svar på din fråga för ett en vecka sen i en annan tråd?anna__ skrev:Vilken Laddkabel fungerar för detta uttag?
Finns i mitt garage
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309124
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 90#p309137
Varpå jag fick följande svar:På hemsidan står det klart och tydligt "Standard vid leverans: JA. Typ 2-kabeln ingår som standardutrustning med en ny Tesla, så att du kan ladda på offentlig infrastruktur." Det anges även att Model 3 kan ladda 11 kW med den:
https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Vänligen se till att Typ2 laddkabel följer med vid leverans av alla Tesla Model 3 såsom utlovats.
Tack för din input. Jag har briefat teamet som gör allt det kan för att fixa detta.
Carge73 skrev:Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.
Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)markuswesterberg skrev:1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
"Vi ska leverera tiotusentals Teslor över hela Europa nästa månad. Vi ska leverera en Typ2 sladd med vartenda en. Ska vi köpa några kablar? Näh, det löser sig säkert."Anekdot skrev:Carge73 skrev:Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.När jag hämtade ut min M3 den 7:e blev jag informerad att det var slut på Typ-2 sladdar i hela Europa, så har inte kunnat laddat hemma alls...
Äsch... vi säger att den inte ingår på Model 3TiborBlomhall skrev:"Vi ska leverera tiotusentals Teslor över hela Europa nästa månad. Vi ska leverera en Typ2 sladd med vartenda en. Ska vi köpa några kablar? Näh, det löser sig säkert."Anekdot skrev:Carge73 skrev:Det var samma visa för mig uppe i Trosta igår. De sa visserligen att man skulle få med en typ 2 kabel men att de hade väldigt få. Jag lyckades dock övertala dem att skicka med eftersom det krävs för min hemmaladdning.När jag hämtade ut min M3 den 7:e blev jag informerad att det var slut på Typ-2 sladdar i hela Europa, så har inte kunnat laddat hemma alls...
![]()
![]()
![]()
Inte ens om de trodde de skulle leverera bilarna utan sladd är det förlåtligt. Minst hälften av kunderna skulle ändå velat köpa kabel till sin bil, de skulle behövt förbereda sig inför det.
De visste ju att bilarna var på väg. Och att kablar skulle efterfrågas...
Om inte...
Tesla USA: "den där konstiga kabeln får lokala grabbarna fixa"
Tesla Europa: "Typ2 kabel ska ju ingå i bilarna så de levereras väl med kabeln i bagaget"
Efter första kundleverans: "shiiit var är kabeln?!"
Går det att bara köpa en sådan här? https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=trueNicke Nyfiken skrev:Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)markuswesterberg skrev:1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Långa svaret: Rött 3-fas uttag, så kallat CEE-uttag, är både 230V och 400V. Det är 230V mellan fas och nolla, och 400V mellan faserna. Teslans ombordladdare använder 3x230V men går alltså att koppla in i ett CEE-uttag märkt 400V.
Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.