Grus i maskineriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PatrikS

Re: Grus i maskineriet

Inlägg av PatrikS »

Geni87 skrev:
PatrikS skrev:
Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Ja EGR har varit en källa till många problem. Felkonstruktionen som tas upp i den här tråden är ju dock drivlineoberoende. :)
Fast din kommentar fick mig att tänka på två saker,

1. Lite grus är inte mycket mot problem med EGR-sensorn, drivlineberoende eller ej.
2. Jag har haft flera bilar med EGR-sensorer utan minsta strul med dom så det verkar vara koncentrerat till vissa märken.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

PatrikS skrev:
Geni87 skrev:
PatrikS skrev:
Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Ja EGR har varit en källa till många problem. Felkonstruktionen som tas upp i den här tråden är ju dock drivlineoberoende. :)
Fast din kommentar fick mig att tänka på två saker,

1. Lite grus är inte mycket mot problem med EGR-sensorn, drivlineberoende eller ej.
2. Jag har haft flera bilar med EGR-sensorer utan minsta strul med dom så det verkar vara koncentrerat till vissa märken.
1. Absolut, men "lite" grus tillsammans med fukt kan ju dock orsaka annat så som rost. Att det finns värre problem på andra bilar bör inte förhindra att Tesla fixar detta. :)
2. Samma här, har också haft flera bilar med EGR och har ej haft några problem. Kan säkert bero på märke men säkert också körstil och vanlig tur/otur.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fick söka mig till vad EGR betyder. Akronymer är jobbiga. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Teslaspolen skrev:
EGR är inget en elbilsägare behöver bry sig om. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Nicke Nyfiken skrev:
Teslaspolen skrev:
Visst är det lustigt hur EGR:en letade sig in i en tråd om grus i en elbil. :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Teslaspolen skrev:
Visst är det lustigt hur EGR:en letade sig in i en tråd om grus i en elbil. :lol:
"The TCS syndrom" :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jahapp.... Don't mention the grus. :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är ju inte så lite ”better the devil you know” över många Tesla-relaterade problem.
Att det är galet mkt mer problem med avgasbilar oroar inte folk, för man är van vid det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Skräp där det inte ska finnas är typiskt för Roadstern som suger in allt som flyger omkring i sitt innersta - PEM:en, hindrande kylning av elektroniken som styr laddning och motor. Kräver ett större ingrepp för att rengöra, dammsuga, blåsa. Om man inte gör det ? Not an option...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare

Inlägg av BoaNeo »

Apropos farlige tre-bogstavs akronymer så led Porsche i 10-år af IMS (Intermediate Shaft Failure) på alle 986,987,996 og 997 (minus turbo og GT modellerne) som ramte hist og pist uden forklaring (fra Porsche ihvertfald), og resulterede i at ejerne måtte bekoste en komplet motor, ofte uden kompensation fra Porsche (Problemet opstår efter lang tids stilstand og rammer derfor oftest biler der ikke har kørt ret langt, men længe efter garantien er gået ud).

Så ja, alle biler har deres skavank(er), men grus er klart i den lettere ende at håndtere :)...

Dermed ikke sagt at det er ok.
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Skriv svar