Beskrivning Laddkablar
Moderator: Redaktion
Beskrivning Laddkablar
Jag måste erkänna att jag är ganska förvirrad av alla begrepp avseende laddkablar. Det är schuko hit och typ 2 dit och enfas och trefas och jag fattar inte så mycket.
Skulle någon hjälpsam kunna beskriva lite vad det är för kabel jag behöver på olika ställen? Lägg gärna till nån ifall jag missat nåt.
1. Enfas 230V två hål i väggen uttag.
2. Trefas uttag som sitter i syrrans vedbod där vedkapen brukar vara ansluten.
3. Campingplats.
4. Andra laddare än Superchargers.
5. Supercharger har jag förstått har en kabel redan, men tydligen finns det två varianter.
6. Min Tesla Wall Connector har en kabel som jag räknar med ska passa i min model 3, men passar den även till grabbens model S när han kommer på besök.
7. Fyll på.
Är det någon av ovanstående som inte kommer följa med bilen? Jag har förstått att typ 2 är restad, men ska levereras förr eller senare.
Skulle någon hjälpsam kunna beskriva lite vad det är för kabel jag behöver på olika ställen? Lägg gärna till nån ifall jag missat nåt.
1. Enfas 230V två hål i väggen uttag.
2. Trefas uttag som sitter i syrrans vedbod där vedkapen brukar vara ansluten.
3. Campingplats.
4. Andra laddare än Superchargers.
5. Supercharger har jag förstått har en kabel redan, men tydligen finns det två varianter.
6. Min Tesla Wall Connector har en kabel som jag räknar med ska passa i min model 3, men passar den även till grabbens model S när han kommer på besök.
7. Fyll på.
Är det någon av ovanstående som inte kommer följa med bilen? Jag har förstått att typ 2 är restad, men ska levereras förr eller senare.
Senast redigerad av perre, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD
Re: Beskrivning Laddkablar
Norsk enfas och norsk fetblå
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beskrivning Laddkablar
Typ 2. Det är den blåa kabeln som följer med när du köper en Tesla. Det är 3-fas upp till 32A (om man har dubbelladdare). 11-22 kW. Den fungerar på publika stolpar utan egen kabel. I parkeringshus, utanför storköp osv .
Till andra snabbladdare än SuC är man hänvisad till Chademo-adapter så länge som inte CCS-adaptern har kommit. Upp till knappt 50 kW.
Till andra snabbladdare än SuC är man hänvisad till Chademo-adapter så länge som inte CCS-adaptern har kommit. Upp till knappt 50 kW.
Re: Beskrivning Laddkablar
Trådskaparen har en M3Verdi skrev:Typ 2. Det är den blåa kabeln som följer med när du köper en Tesla. Det är 3-fas upp till 32A (om man har dubbelladdare). 11-22 kW. Den fungerar på publika stolpar utan egen kabel. I parkeringshus, utanför storköp osv .
Till andra snabbladdare än SuC är man hänvisad till Chademo-adapter så länge som inte CCS-adaptern har kommit. Upp till knappt 50 kW.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beskrivning Laddkablar
1. Schuko. Brukar ingå i alla elbilar och laddhybrider, inklusive Tesla.
2. Teslas gamla trefas UMC med röd kontakt (Röd = 400 V)
3. Teslas nya enfas UMC med blå kontakt (Blå =230 V)
4. a) Laddstolpar med uttag: En Typ 2 kabel (eller, Typ 2 hane till Typ 2 hona om man ska vara petnoga). Ingår i Tesla och alla andra rena elbilar.
4. b) Snabbladdare: Kabeln sitter på laddaren. Antingen passar kontakten eller så gör den det inte. Den stora som är märkt CCS är snabbare än den lilla märkt AC.
5. Den större av kontakterna.
6. Ja och i princip även släktingarnas Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Niro, e-Golf etc
7. Näe, det är slut där...
2. Teslas gamla trefas UMC med röd kontakt (Röd = 400 V)
3. Teslas nya enfas UMC med blå kontakt (Blå =230 V)
4. a) Laddstolpar med uttag: En Typ 2 kabel (eller, Typ 2 hane till Typ 2 hona om man ska vara petnoga). Ingår i Tesla och alla andra rena elbilar.
4. b) Snabbladdare: Kabeln sitter på laddaren. Antingen passar kontakten eller så gör den det inte. Den stora som är märkt CCS är snabbare än den lilla märkt AC.
5. Den större av kontakterna.
6. Ja och i princip även släktingarnas Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Niro, e-Golf etc
7. Näe, det är slut där...
Re: Beskrivning Laddkablar
Tack. Du svarade så jag begrepHenrikC skrev:1. Schuko. Brukar ingå i alla elbilar och laddhybrider, inklusive Tesla.
2. Teslas gamla trefas UMC med röd kontakt (Röd = 400 V)
3. Teslas nya enfas UMC med blå kontakt (Blå =230 V)
4. a) Laddstolpar med uttag: En Typ 2 kabel (eller, Typ 2 hane till Typ 2 hona om man ska vara petnoga). Ingår i Tesla och alla andra rena elbilar.
4. b) Snabbladdare: Kabeln sitter på laddaren. Antingen passar kontakten eller så gör den det inte. Den stora som är märkt CCS är snabbare än den lilla märkt AC.
5. Den större av kontakterna.
6. Ja och i princip även släktingarnas Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Niro, e-Golf etc
7. Näe, det är slut där...

Då återstår frågan om man får med alla kablar ovan vid köp av en Tesla. Tex. Teslas gamla trefas UMC med röd kontakt. Om jag inte får med en sån, vad kostar den då att köpa. Finns den på Tesla shopen?
Model 3 LR AWD
Re: Beskrivning Laddkablar
1. Enfas 230V två hål i väggen uttag.
- Det är detta som kallas Schuko och som inte är designat för långvarig belastning och srömen bör begränsas till max 10A helst lägre.
2. Trefas uttag som sitter i syrrans vedbod där vedkapen brukar vara ansluten.
- Detta är ett CEE 3-fasuttag eller industriuttag skomärke röda. Dessa är designade för att ta högre belastning under längre tid och finns i 16A, 32A och 64A. Från dessa kan du ladda om du har en gammal UMC (laddkabel från Tesla).
3. Campingplats
- Detta är ett blått CEE 1-fas uttag eller industriuttag som är designat för hög belastning, se ovan. Går att ladda med via UMC. Men på många Campingar erbjuder de bara Schuko istället vilket då har sina begränsningar.
4. Andra laddare än Superchargers
- Då talar vi DC (likströmsladdare) eller snabbladdare där laddaren alltså sitter i stolpen istället för i bilen, batteriet kan ju bara laddas med likström. Den vanligaste hastighet är 50kW men det finns nu även DC laddare med upp emot 150kW, men oftast så begränsas laddhastigheten av bilen och batterietsstatus tex så laddas oftast batteriet snabbast mellan 10-80% medan 80-100% kan ta nästan lika lång tid som 0-80%.
Det finns två typer av uttag Chademo och CCS, men det är samma ström i bägge så det enda som skiljer är kommunicationsprotokollet och utseendet på kontakten. CCS är det som gäller i EU och den kontakten består av en Typ2 med 2st påhängda likströmsledare.
5. Supercharger har jag förstått har en kabel redan, men tydligen finns det två varianter.
- Supercharger är Teslas na,n på sin DC laddare. De har tidigare använt en (modifierad) Typ2 kontakt för att leverera Likström, istället för påhänskontakterna som CCS har. Model 3 har nu även utrustats med CCS vilket gjort att Telsa börjat bygga om sina laddstationer.
6. Min Tesla Wall Connector har en kabel som jag räknar med ska passa i min model 3, men passar den även till grabbens model S när han kommer på besök.
- Detta är en Typ2 sladda som är standard för EU när det gäller normalladdning. Det är den här typen av kontakt du hittar ute på staden när du långsamladdar. Det finns även på gamla Leaf en kontakt som heter Typ1, vilken är motsvarande standard för normalladdning i USA. Det går utmärkt att kombinera dessa kontakter med varandra då de använder samma kommunikationsprotokoll.
7. Tesla USA kontakt, motsvarar Typ1 men som även funkar för DC snabbladdning. Finns bara på Tesla bilar tillverkade för den amerikanska marknaden.
- Det är detta som kallas Schuko och som inte är designat för långvarig belastning och srömen bör begränsas till max 10A helst lägre.
2. Trefas uttag som sitter i syrrans vedbod där vedkapen brukar vara ansluten.
- Detta är ett CEE 3-fasuttag eller industriuttag skomärke röda. Dessa är designade för att ta högre belastning under längre tid och finns i 16A, 32A och 64A. Från dessa kan du ladda om du har en gammal UMC (laddkabel från Tesla).
3. Campingplats
- Detta är ett blått CEE 1-fas uttag eller industriuttag som är designat för hög belastning, se ovan. Går att ladda med via UMC. Men på många Campingar erbjuder de bara Schuko istället vilket då har sina begränsningar.
4. Andra laddare än Superchargers
- Då talar vi DC (likströmsladdare) eller snabbladdare där laddaren alltså sitter i stolpen istället för i bilen, batteriet kan ju bara laddas med likström. Den vanligaste hastighet är 50kW men det finns nu även DC laddare med upp emot 150kW, men oftast så begränsas laddhastigheten av bilen och batterietsstatus tex så laddas oftast batteriet snabbast mellan 10-80% medan 80-100% kan ta nästan lika lång tid som 0-80%.
Det finns två typer av uttag Chademo och CCS, men det är samma ström i bägge så det enda som skiljer är kommunicationsprotokollet och utseendet på kontakten. CCS är det som gäller i EU och den kontakten består av en Typ2 med 2st påhängda likströmsledare.
5. Supercharger har jag förstått har en kabel redan, men tydligen finns det två varianter.
- Supercharger är Teslas na,n på sin DC laddare. De har tidigare använt en (modifierad) Typ2 kontakt för att leverera Likström, istället för påhänskontakterna som CCS har. Model 3 har nu även utrustats med CCS vilket gjort att Telsa börjat bygga om sina laddstationer.
6. Min Tesla Wall Connector har en kabel som jag räknar med ska passa i min model 3, men passar den även till grabbens model S när han kommer på besök.
- Detta är en Typ2 sladda som är standard för EU när det gäller normalladdning. Det är den här typen av kontakt du hittar ute på staden när du långsamladdar. Det finns även på gamla Leaf en kontakt som heter Typ1, vilken är motsvarande standard för normalladdning i USA. Det går utmärkt att kombinera dessa kontakter med varandra då de använder samma kommunikationsprotokoll.
7. Tesla USA kontakt, motsvarar Typ1 men som även funkar för DC snabbladdning. Finns bara på Tesla bilar tillverkade för den amerikanska marknaden.
Re: Beskrivning Laddkablar
Vilken av mina frågor svarar du på?Smutt skrev:Norsk enfas och norsk fetblå
Model 3 LR AWD
Re: Beskrivning Laddkablar
Sedär nu börjar det klarna ordentligLarsL skrev:1. Enfas 230V två hål i väggen uttag.
- Det är detta som kallas Schuko och som inte är designat för långvarig belastning och srömen bör begränsas till max 10A helst lägre.
2. Trefas uttag som sitter i syrrans vedbod där vedkapen brukar vara ansluten.
- Detta är ett CEE 3-fasuttag eller industriuttag skomärke röda. Dessa är designade för att ta högre belastning under längre tid och finns i 16A, 32A och 64A. Från dessa kan du ladda om du har en gammal UMC (laddkabel från Tesla).
3. Campingplats
- Detta är ett blått CEE 1-fas uttag eller industriuttag som är designat för hög belastning, se ovan. Går att ladda med via UMC. Men på många Campingar erbjuder de bara Schuko istället vilket då har sina begränsningar.
4. Andra laddare än Superchargers
- Då talar vi DC (likströmsladdare) eller snabbladdare där laddaren alltså sitter i stolpen istället för i bilen, batteriet kan ju bara laddas med likström. Den vanligaste hastighet är 50kW men det finns nu även DC laddare med upp emot 150kW, men oftast så begränsas laddhastigheten av bilen och batterietsstatus tex så laddas oftast batteriet snabbast mellan 10-80% medan 80-100% kan ta nästan lika lång tid som 0-80%.
Det finns två typer av uttag Chademo och CCS, men det är samma ström i bägge så det enda som skiljer är kommunicationsprotokollet och utseendet på kontakten. CCS är det som gäller i EU och den kontakten består av en Typ2 med 2st påhängda likströmsledare.
5. Supercharger har jag förstått har en kabel redan, men tydligen finns det två varianter.
- Supercharger är Teslas na,n på sin DC laddare. De har tidigare använt en (modifierad) Typ2 kontakt för att leverera Likström, istället för påhänskontakterna som CCS har. Model 3 har nu även utrustats med CCS vilket gjort att Telsa börjat bygga om sina laddstationer.
6. Min Tesla Wall Connector har en kabel som jag räknar med ska passa i min model 3, men passar den även till grabbens model S när han kommer på besök.
- Detta är en Typ2 sladda som är standard för EU när det gäller normalladdning. Det är den här typen av kontakt du hittar ute på staden när du långsamladdar. Det finns även på gamla Leaf en kontakt som heter Typ1, vilken är motsvarande standard för normalladdning i USA. Det går utmärkt att kombinera dessa kontakter med varandra då de använder samma kommunikationsprotokoll.
7. Tesla USA kontakt, motsvarar Typ1 men som även funkar för DC snabbladdning. Finns bara på Tesla bilar tillverkade för den amerikanska marknaden.


Model 3 LR AWD
Re: Beskrivning Laddkablar
Smutt skrev:Trådskaparen har en M3Verdi skrev:Typ 2. Det är den blåa kabeln som följer med när du köper en Tesla. Det är 3-fas upp till 32A (om man har dubbelladdare). 11-22 kW. Den fungerar på publika stolpar utan egen kabel. I parkeringshus, utanför storköp osv .
Till andra snabbladdare än SuC är man hänvisad till Chademo-adapter så länge som inte CCS-adaptern har kommit. Upp till knappt 50 kW.
Nyheter...

Re: Beskrivning Laddkablar
Nr 7 fyll påperre skrev:Vilken av mina frågor svarar du på?Smutt skrev:Norsk enfas och norsk fetblå
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beskrivning Laddkablar
Alla laddkablar/kontakter/ställen kan delas in i två typer: Växelström (AC) eller Likström (DC). Battericellerna laddas med likström så ifall bilen matas med växelström via en laddbox så sköter bilens inbyggda laddare om konverteringen till likström. Boxar som levererar växelström är inte laddare, finns alltså ingen AC-laddare utan endast AC-laddbox. Laddas bilen med likström används inte bilens interna laddare.
På växelströmssidan finns ett stort antal uttag som man kan ladda från. Schuko är väl den som flest är familjära med men det finns egentligen en hel hög med snarlika uttag. Schuko som vi kallar uttaget vi har är Typ F. I Danmark kör man med Typ K eller Happy Face som en del kallar den och Storbritannien kör t.ex. med Typ G. Laddboxar som följer med bilar kan aldrig dra mer än 13A från dessa uttag och eftersom spänningen normalt är på 230V blir max effekt knappt 3kW. Det är dock rekommenderat att kolla till laddningen lite då och då om man laddar med 13A eftersom det är risk att det kan bli för varmt. Laddningen är alltid enfas från denna grupp av uttag och Teslans laddboxar kräver tillgång till riktig jord. https://www.worldstandards.eu/electrici ... d-sockets/
Vill man ha möjligheten att ta ut lite mera effekt så finns gruppen med CEE-uttag. De är mer byggda för industrianvändning och de finns i både enfasutförande (exempel blå "campingvagnsuttaget") eller trefas (t.ex. det rätt vanliga CEE 16A trefas). Från ett blått campinguttag så kan man med Teslas laddbox dra 16A enfas 230A, dvs knappt 3,7kW. De norska blå kontakterna faller också in på blå CEE-kontakter. Det finns både 1, 2 och 3-fas varianter på blå CEE och möjlig ström på 16A, 32A och mer vilket dock är ointressant för i princip alla elbilister. Från röd CEE 16A trefas så laddas bilen (undantagna laddförluster som inte är försummbara) med 16 * tre faser * 230V = strax över 11kW. Nu brukar man säga att röd CEE trefas är på 400V vilket stämmer fas mot fas (det är därför det står 6h på dessa uttag, 6 "timmar" mellan varje fas) men Teslas laddbox laddar fas mot nollan.
Det finns också några specialare som t.ex. Perilex som är ett trefasuttag som kan ge 16A dvs 11kW. Används väldigt sällan till elbilar då man måste dra en troligen längre trefaskabel från bilen genom dörr eller fönster till köket och flytta spisen där perilex-uttag.
Ingen av ovan standarder är avsedda för elbilsladdning. Det är här som Typ 1 och Typ 2-uttagen kommer in som bägge är uttag för växelström till elbilar.
Typ 1 är inte direkt vanligt i ensam laddmajestät utan oftast finns det Typ 2 i närheten och eftersom Typ 1 är enfas och Typ 2 trefas så är det oftast inte särskilt vanligt att man använder en adapter för Typ 1. Typ 2 ger oftast mellan 3,7kW-11kW.
På likströmssidan har vi följande laddstandarder för elbilar:
Chademo - Mer vanlig på asiatiska elbilar. Adapter finns för Model S/X. För den vanligaste förekommande snabbladdstandarden.
CCS - Snabbladdstandarden som nu är den som gäller i Europa.
Tesla Supercharger - Här finns nu både kablar som är identiska med CCS eller de äldre som liknar Typ 2 men bägge dessa använder ett annat laddprotokoll (Teslas egna propiära) än CCS eller Typ 2 Mode 3 (Mode 3 anger laddprokoll för växelströmsladdning).
Ska jag svara på frågor i första inlägget som dock saknat frågetecken så följer inte nr 3 röd CEE-kontakt med och inte heller Tesla Wall Connect. Tesla Wall Connector har dock fast kabel så inget måste följa med för att kunna ladda på dessa eller Tesla Destinations Connector som är samma sak. Gällande nr 4 andra snabbladdare så följer inte Chademo-adapter med men tror inte det finns någon för Model 3 än om någonsin.
På växelströmssidan finns ett stort antal uttag som man kan ladda från. Schuko är väl den som flest är familjära med men det finns egentligen en hel hög med snarlika uttag. Schuko som vi kallar uttaget vi har är Typ F. I Danmark kör man med Typ K eller Happy Face som en del kallar den och Storbritannien kör t.ex. med Typ G. Laddboxar som följer med bilar kan aldrig dra mer än 13A från dessa uttag och eftersom spänningen normalt är på 230V blir max effekt knappt 3kW. Det är dock rekommenderat att kolla till laddningen lite då och då om man laddar med 13A eftersom det är risk att det kan bli för varmt. Laddningen är alltid enfas från denna grupp av uttag och Teslans laddboxar kräver tillgång till riktig jord. https://www.worldstandards.eu/electrici ... d-sockets/
Vill man ha möjligheten att ta ut lite mera effekt så finns gruppen med CEE-uttag. De är mer byggda för industrianvändning och de finns i både enfasutförande (exempel blå "campingvagnsuttaget") eller trefas (t.ex. det rätt vanliga CEE 16A trefas). Från ett blått campinguttag så kan man med Teslas laddbox dra 16A enfas 230A, dvs knappt 3,7kW. De norska blå kontakterna faller också in på blå CEE-kontakter. Det finns både 1, 2 och 3-fas varianter på blå CEE och möjlig ström på 16A, 32A och mer vilket dock är ointressant för i princip alla elbilister. Från röd CEE 16A trefas så laddas bilen (undantagna laddförluster som inte är försummbara) med 16 * tre faser * 230V = strax över 11kW. Nu brukar man säga att röd CEE trefas är på 400V vilket stämmer fas mot fas (det är därför det står 6h på dessa uttag, 6 "timmar" mellan varje fas) men Teslas laddbox laddar fas mot nollan.
Det finns också några specialare som t.ex. Perilex som är ett trefasuttag som kan ge 16A dvs 11kW. Används väldigt sällan till elbilar då man måste dra en troligen längre trefaskabel från bilen genom dörr eller fönster till köket och flytta spisen där perilex-uttag.
Ingen av ovan standarder är avsedda för elbilsladdning. Det är här som Typ 1 och Typ 2-uttagen kommer in som bägge är uttag för växelström till elbilar.
Typ 1 är inte direkt vanligt i ensam laddmajestät utan oftast finns det Typ 2 i närheten och eftersom Typ 1 är enfas och Typ 2 trefas så är det oftast inte särskilt vanligt att man använder en adapter för Typ 1. Typ 2 ger oftast mellan 3,7kW-11kW.
På likströmssidan har vi följande laddstandarder för elbilar:
Chademo - Mer vanlig på asiatiska elbilar. Adapter finns för Model S/X. För den vanligaste förekommande snabbladdstandarden.
CCS - Snabbladdstandarden som nu är den som gäller i Europa.
Tesla Supercharger - Här finns nu både kablar som är identiska med CCS eller de äldre som liknar Typ 2 men bägge dessa använder ett annat laddprotokoll (Teslas egna propiära) än CCS eller Typ 2 Mode 3 (Mode 3 anger laddprokoll för växelströmsladdning).
Ska jag svara på frågor i första inlägget som dock saknat frågetecken så följer inte nr 3 röd CEE-kontakt med och inte heller Tesla Wall Connect. Tesla Wall Connector har dock fast kabel så inget måste följa med för att kunna ladda på dessa eller Tesla Destinations Connector som är samma sak. Gällande nr 4 andra snabbladdare så följer inte Chademo-adapter med men tror inte det finns någon för Model 3 än om någonsin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Beskrivning Laddkablar
Vadå jag frågeteckendyslektiker? Det är jag faktiskt. Men det är åtgärdat nu.Svenssons skrev:Ska jag svara på frågor i första inlägget som dock saknat frågetecken så följer inte nr 3 röd CEE-kontakt med och inte heller Tesla Wall Connect. Tesla Wall Connector har dock fast kabel så inget måste följa med för att kunna ladda på dessa eller Tesla Destinations Connector som är samma sak. Gällande nr 4 andra snabbladdare så följer inte Chademo-adapter med men tror inte det finns någon för Model 3 än om någonsin.
Men framförallt tack för ditt uttömmande svar.
Model 3 LR AWD