Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?
Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...
/fth
Hela Europa utom Norge fungerar ju idag. Att de har ett eget nät kan man inte riktigt beskylla Tesla för.
Well, nästan alla andra apparater funkar ju i Norge utan konstigheter, så - visst kan man få skylla på Tesla.
Det finns något land till som använder IT-nät har jag för mig, sen är ju Norge dessutom Teslas viktigaste marknad i Europa, så det vore kanske smart att utgå från dom?
Att skicka med en UMC som inte funkar i vissa länder är ju att be om problem, frågan har ju tagits upp här på TCS något tiotal gånger, Teslabjörn har gjort videos, det har dryftats på TMC, etc
/fth
Belgien (jag mindes ) har också IT-nät i delar av landet, så där kan man inte heller räkna med att en vanlig "icke-norsk" UMC funkar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Själv kommer jag nog vänta på att Tesla släpper sina egna UMC för 3-fas vilket de enligt samtal kommer att göra genom en ny webbshop som lanseras inom några veckor. Enligt telefonsamtal med dem så ska deras 3-fas UMC kosta ca 6000 :-.
”Några” kan vara ett mycket högre nummer än praxis i Teslas värld. På nederländska webbutiken har det stått att de arbetar hårt på att öppna en webbutik för hela Europa snart i några år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har frågat leverantören om funkar med 32A "enfas" 7.4kW i IT-nät, dvs som Teslas norska UMC med blå 32A-adapter, men jag har inte fått något klart besked om detta, jag har inte haft möjlighet att testa själv heller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?
Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...
/fth
Hela Europa utom Norge fungerar ju idag. Att de har ett eget nät kan man inte riktigt beskylla Tesla för.
Well, nästan alla andra apparater funkar ju i Norge utan konstigheter, så - visst kan man få skylla på Tesla.
Antar att det är nån elsäkerhetsgrej som gör att man inte skickar med Norge-UMC till alla länder i Europa?
Antar att det är nån elsäkerhetsgrej som gör att man inte skickar med Norge-UMC till alla länder i Europa?
Vad jag har kunnat läsa mig till så är IT- och TN-nät olika säkra ur olika aspekter, dvs IT är säkrare på vissa sätt, och TN säkrare på andra, men det finns säkert en anledning till att i stort sett alla länder använder TN i någon form.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Antar att det är nån elsäkerhetsgrej som gör att man inte skickar med Norge-UMC till alla länder i Europa?
Vad jag har kunnat läsa mig till så är IT- och TN-nät olika säkra ur olika aspekter, dvs IT är säkrare på vissa sätt, och TN säkrare på andra, men det finns säkert en anledning till att i stort sett alla länder använder TN i någon form.
/fth
Jo, absolut. Men den norska UMC:n fungerar överallt- Både i IT och TN. Även i Sverige. Men inte tvärtom. Då antar jag att den norska är mindre säker på TN-nät?
Den är inte lika noga med att kolla jordning. Herr X kunde ladda i ett hus i Polen med norsk UMC där min svenska UMC klagade på dålig jord och vägrade ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den är inte lika noga med att kolla jordning. Herr X kunde ladda i ett hus i Polen med norsk UMC där min svenska UMC klagade på dålig jord och vägrade ladda.
Precis, men det hindrar inte att man har lokal jord. De icke-norska UMC:erna är ju även känsliga för vilken ledare som är nolla, så det är kanske så att de mäter potentialskillnad mellan förväntad nolla och jord.
Fungerar den nya enfas-UMC:n oavsett hur man vrider kabeln i uttaget?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det någon i Stockholm som inte behöver och kan låna ut sin Typ-2 adapter i någon vecka tills Tesla fått in dem i lager igen?
Du kan låna min, bilen är i Göteborg för tillfället, men kommer hem ikväll, jag bor i City, det är bara att svänga förbi ikväll (typ efter 20:00) om du vill låna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Är det någon i Stockholm som inte behöver och kan låna ut sin Typ-2 adapter i någon vecka tills Tesla fått in dem i lager igen?
Du kan låna min, bilen är i Göteborg för tillfället, men kommer hem ikväll, jag bor i City, det är bara att svänga förbi ikväll (typ efter 20:00) om du vill låna.
Precis, men det hindrar inte att man har lokal jord. De icke-norska UMC:erna är ju även känsliga för vilken ledare som är nolla, så det är kanske så att de mäter potentialskillnad mellan förväntad nolla och jord.
Fungerar den nya enfas-UMC:n oavsett hur man vrider kabeln i uttaget?
Tror att den nya funkar oavsett hur man vänder kontakten då jag inte haft något problem hittills. Har för tillfället bytt med en model s ägare för att få bättre fart i laddningen och den umcn har klagat några gånger när jag använt vanlig stickpropp.
Då får man väl ställa klockan en halvtimme tidigare än vanligt hehe
(Tur man är uppe tidigt jämt, speciellt eftersom jag måste sluta tidigare just på Fredag... win-win liksom)
Har Typ 2 kabeln som man (ska) få med bilen en så kallad Tesla command button som gör att man kan öppna laddningsluckan?
Ursäkta om detta redan har besvarats i denna eller någon annan tråd (jag har försök söka men inte hittat något).
Nej, det finns inte på den blå Typ-2 kabeln. Det är bara på Tesla Wall Connector, UMC och Supercharger det finns. Tror dessutom det är så att det måste vara någon form av strömförsörjning för att en sådan knapp ska funka och därför finns det inte i Typ2-kabeln.
Nej, det finns inte på den blå Typ-2 kabeln. Det är bara på Tesla Wall Connector, UMC och Supercharger det finns. Tror dessutom det är så att det måste vara någon form av strömförsörjning för att en sådan knapp ska funka och därför finns det inte i Typ2-kabeln.