Vinande ljud samt lyft

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Vinande ljud samt lyft

Inlägg av Gadget »

Hej!

Lite newbie frågor till detta eminenta forum från en nybliven TM3P ägare. Man är kanske lite mer nojig än normalt efter skriverier av olika saker..

1. Upplever ett svagt vinande, nästan visslande ljud vid gaspådrag samt gasuppsläpp. Hörs mest (nästan bara) i låga farter upp till 0-30-0 t.ex och inte alls utifrån.
Normalt?
Minns inte att det lät lika mycket från den Passat elhybrid jag hade innan men det hann iofs gå några månader mellan ägandena. Märkte inte detta vid upphämningen men hade o andra sidan problem med en sten eller liknande som precis innan hemkomst efter mindre än 30 km körning letade sig in i i höger fram och gav ett markant högre ljud. Försökte få bort själv utan att lyckas men försvann själv 200 m innan SC dagen efter...

2. Det här med att lyfta bilen vid byte av hjul. Har läst div inlägg om "puckar" (att använda vid lyftpunkter)? Vad betyder det? Och om man nu för första gången lämnar in bilen för hjulbyte bör man säga till/vara uppmärksam/ställa krav på något speciellt hur dom lyfter bilen?

I övrigt nöjd. Fantastiska prestanda och körglädje, gillar fjädringen absolut inte för hård.

Själva upphämtningen av bilen samt dialog innan var inte direkt "premium", men jag orkar nästan inte hetsa upp mig för detta igen. Skall lämna in bilen för lackförsegling och jag hoppas bilen kan bli så ren och fin den faktist borde varit vi leverans. Lite synd kan man tycka när bilarna är så fina (och dyra), "there is never second chance to make a first impression". Nåväl. Har haft problem med det tappade ljudtrycket i högtalarna samt varning för call funktionen, det försvann dock efter omstart.

Jo, en newbie fråga till:
3. Det här med inspelning via kamerorna när man kör: Måste man starta manuellt varje gång?

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Re: Vinande ljud samt lyft

Inlägg av Simon »

1. Har hört något liknande från en modell S jag hade som lånebil ett par dagar. Samma ljud vid samma tillfällen. Den hade dubbelmotor, till skillnad från min egen som inte heller har något sådant ljud. Så om det inte är normalt är du i alla fall inte ensam om det. :)
2. En puck är i detta sammanhang en gummipuck som ska fördela trycket från domkraften jämnt. Jag använder inte en sådan, utan vanlig garagedomkraft rätt på lyftpunkterna. Lyftpunkterna på en modell S är väldigt lätta att hitta om man vet var man ska titta – vet förstås ej hur det är på en modell 3. När jag lämnar in bilen på verkstad ser jag till att skriva ut några kopior av sidan i manualen som berättar hur man ska lyfta, och lämna dessa på olika ställen i bilen. (Tråkigt om man hamnar i konflikt med verkstaden efter att de kört en pelarlyft genom batteriet som tänt eld på verkstaden och jag sedan kräver dem på pengar till ett nytt batteri för det.)
3. Ingen kommentar. Bilar tillverkade efter feb 2014 är onödigt moderna. :)
Skriv svar