Finns det loggar eller liknande från LeafSpy som är intressanta för att få A Better Routplanner lite mer exakt vad gäller Leaf 40kWh?

Moderator: Redaktion
Vi diskuterar med flera olika bolag/appar/lösningar för att få till bättre realtidsinformation och data från icke-Teslor i ABRP.joel80 skrev:Finns det nån tanke på att kunna koppla typ LeafSpy till A Better Routplanner?
Finns det loggar eller liknande från LeafSpy som är intressanta för att få A Better Routplanner lite mer exakt vad gäller Leaf 40kWh?
Sorry, någon på GoingElectric.de hade reggat Superchargern som en CCS-laddare (vilket det ju tekniskt är, men vi särskiljer dem). Nu är den borttagen.Lophornis skrev:Sitter och planerar en resa med min Ioniq till Holland med mellanstopp i Flensburg. Jag förstår inte varför Teslas supercharger kommer upp på planeringen?
Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?blincoln skrev:Sorry, någon på GoingElectric.de hade reggat Superchargern som en CCS-laddare (vilket det ju tekniskt är, men vi särskiljer dem). Nu är den borttagen.Lophornis skrev:Sitter och planerar en resa med min Ioniq till Holland med mellanstopp i Flensburg. Jag förstår inte varför Teslas supercharger kommer upp på planeringen?
Tack för påminnelsen! Klart vi har data för Model 3 Mid Range (jag har dock inte uppdaterar de interna ABRP-modellerna, fixar snart).vigge50 skrev:Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?
Väldig skillnad i snabbhet – bra jobbat. Däremot blir åtminstone de uppskattade svenska och danska priserna lite konstiga när jag planerar resa till Berlin.blincoln skrev:Ny planeringsmotor - 3X snabbare!
Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Det gör man inte, än så länge så visas den bara för Model 3, men eftersom alla Teslor numera kan få betala så ska vi se till att visa den för alla som vill. Vi kommer även snart få in priser för de flesta andra laddare.mans71 skrev:Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Er kurva ser ju helt rätt ut.. Men undrar hur den "tänker" här.blincoln skrev:Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.kler skrev:Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?