Vad tänker ni om Tesla-laddnätet i Sverige efter det att företaget Tesla byggt färdigt sin infrastruktur? Det finns två faktorer som gjort att jag börjat fundera dels den positiva rapporten från Toftaholm med ökat antal besökare och dels Semi-SC i Karlskrona. Har besökt båda platserna och i Karlskrona utnyttjade vi tiden med att handla.
Det är klart att det kommer att skapas en konsumtion runt en laddstation. Med tanke på placeringen av laddstationen i Karlskrona har den en placering som inga Tesladrivna SC kommer att få. Frågan är om det finns behov av Semi-SC i andra städer?
Då till min fundering. Som jag tänker kommer det att vara attraktivt att få laddstationer uppbyggda runt om i Sverige i tätorter/köpcentra även specifikt för Teslabilar. Vi har också kunnat se att den laddinfrastruktur som Fortum m fl bygger upp kommer att motverka övergången till ett samhälle där elbilar blir vanliga - av prisskäl.
Det jag tänker mig är att det borde finns ett intresse för flera centralt belägna laddstationer av samma typ som i Karlskrona men i samverkan med Ica och/eller Coop och/eller andra och som skulle göra det möjligt att ladda med deras resp kort.
Har ni andra funderat?
Kompletterade laddinfrastruktur
Moderator: Redaktion
Re: Kompletterade laddinfrastruktur
Jag tror på fler, billiga att sätta upp, gratis, destinationsladdare som stödjer upp till 43kW, vilket jag hoppas att fler nya bilar ska stödja framöver
Finns ett gäng trådar om liknande ämnen
Finns ett gäng trådar om liknande ämnen
Re: Kompletterade laddinfrastruktur
Jag håller årincipiellt med. Fast chargers borde det finnas lite varstansShven skrev:Vad tänker ni om Tesla-laddnätet i Sverige efter det att företaget Tesla byggt färdigt sin infrastruktur? Det finns två faktorer som gjort att jag börjat fundera dels den positiva rapporten från Toftaholm med ökat antal besökare och dels Semi-SC i Karlskrona. Har besökt båda platserna och i Karlskrona utnyttjade vi tiden med att handla.
Det är klart att det kommer att skapas en konsumtion runt en laddstation. Med tanke på placeringen av laddstationen i Karlskrona har den en placering som inga Tesladrivna SC kommer att få. Frågan är om det finns behov av Semi-SC i andra städer?
Då till min fundering. Som jag tänker kommer det att vara attraktivt att få laddstationer uppbyggda runt om i Sverige i tätorter/köpcentra även specifikt för Teslabilar. Vi har också kunnat se att den laddinfrastruktur som Fortum m fl bygger upp kommer att motverka övergången till ett samhälle där elbilar blir vanliga - av prisskäl.
Det jag tänker mig är att det borde finns ett intresse för flera centralt belägna laddstationer av samma typ som i Karlskrona men i samverkan med Ica och/eller Coop och/eller andra och som skulle göra det möjligt att ladda med deras resp kort.
Har ni andra funderat?


Re: Kompletterade laddinfrastruktur
Testade själva en stolpe i Karlshamn (Coop) nu i veckan och egentligen bara för att se så min CaDeMo fungerade om den skulle behövas.
Laddade ca 30 kw och platsen var grattis att ladda på och under denna tid handlade jag för lite drygt en hundring så kanske förlusten på strömmen kan uppväga lite på det jag handlade?
Även på sommarens Europaresa sov vi (Tillburg) och åt på de ställen som vi laddade på och vi besökte ca 20 stationer och tror vi handlade på 17-18 st och om varje människa spenderar en hundring blir det en del pengar.
Så jag tror likt ökningen på Toftaholm att branschen nog snart fått upp ögonen för denna kategori som spenderar pengar vid laddstoppen och är väl så att de vanliga mackarna tjänar minst på bensinen och mest på tillbehören?
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5bbcaeb378
Laddade ca 30 kw och platsen var grattis att ladda på och under denna tid handlade jag för lite drygt en hundring så kanske förlusten på strömmen kan uppväga lite på det jag handlade?
Även på sommarens Europaresa sov vi (Tillburg) och åt på de ställen som vi laddade på och vi besökte ca 20 stationer och tror vi handlade på 17-18 st och om varje människa spenderar en hundring blir det en del pengar.
Så jag tror likt ökningen på Toftaholm att branschen nog snart fått upp ögonen för denna kategori som spenderar pengar vid laddstoppen och är väl så att de vanliga mackarna tjänar minst på bensinen och mest på tillbehören?
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5bbcaeb378
Re: Kompletterade laddinfrastruktur
Frågan är hur många SC Tesla kommer att bygga totalt? Någon som har ett svar? Teslas SC har varit tänkta att användas i samband med långkörningar. Riktigt bra tänkt. Därför är det osannolikt att Tesla kommer att Tesla kommer att satsa på laddare i eller nära flera tätorter än vad som är nödvändigt.
Nästa fråga är vad som behövs för som komplement, var de ska finnas och med vilken effekt? Det var av denna anledning jag kom att tänka på den Fastcharger som mycket förtjänstfullt byggts upp i Karlskrona.
Om man kalkylerar med vad en dubbelladdare kostar och ett par ytterligare laddadaptrar blir kostnaden ungefär den samma som varje Teslaköpare betalar för Supercharger utbyggnaden/laddningen!
Vem borde i så fall vara ansvarig och vad ska denna laddningen få kosta?
Nästa fråga är vad som behövs för som komplement, var de ska finnas och med vilken effekt? Det var av denna anledning jag kom att tänka på den Fastcharger som mycket förtjänstfullt byggts upp i Karlskrona.
Om man kalkylerar med vad en dubbelladdare kostar och ett par ytterligare laddadaptrar blir kostnaden ungefär den samma som varje Teslaköpare betalar för Supercharger utbyggnaden/laddningen!
Vem borde i så fall vara ansvarig och vad ska denna laddningen få kosta?