Andra bil
Moderator: Redaktion
Andra bil
Hej ,
Ska snart flytta från lgh i centrala GBG till en förort. Vi ska försöka klara oss på en bil (MX) men finns viss risk att vi känner behov av två bilar. Kommer i första hand användas till korta sträckor. Därav kanske hybrid kan vara vettigt?
Bättre att köra med förbränningsmotor de få gånger man faktiskt behöver än att ha ett för stort batteri som inte utnyttjas?
Vi har en tvååring och en till på g, så behöver få plats med barnstolar etc men alltså relativt små krav på räckvidd .
Både ny och begagnad kan vara aktuellt. Hade gärna köpt Volvo om det fanns en ren elbil men dröjer väll till 2020 minst.
En M3 kan ju vara aktuellt när den billigare kommer , är de klart va den hamnar på ännu?
Vet inte hur priserna på gamla v60n plug-in hybrid ligger. Kanske blir ganska ekonomiskt även om de är tråkig kombo med disel + el.
Sen finns många rena elbilar som är väldigt små, typ bmw i3, zoe. Får man plats med barnstolar etc? Hur är säkerheten i de bilarna?
Ska snart flytta från lgh i centrala GBG till en förort. Vi ska försöka klara oss på en bil (MX) men finns viss risk att vi känner behov av två bilar. Kommer i första hand användas till korta sträckor. Därav kanske hybrid kan vara vettigt?
Bättre att köra med förbränningsmotor de få gånger man faktiskt behöver än att ha ett för stort batteri som inte utnyttjas?
Vi har en tvååring och en till på g, så behöver få plats med barnstolar etc men alltså relativt små krav på räckvidd .
Både ny och begagnad kan vara aktuellt. Hade gärna köpt Volvo om det fanns en ren elbil men dröjer väll till 2020 minst.
En M3 kan ju vara aktuellt när den billigare kommer , är de klart va den hamnar på ännu?
Vet inte hur priserna på gamla v60n plug-in hybrid ligger. Kanske blir ganska ekonomiskt även om de är tråkig kombo med disel + el.
Sen finns många rena elbilar som är väldigt små, typ bmw i3, zoe. Får man plats med barnstolar etc? Hur är säkerheten i de bilarna?
Re: Andra bil
Hybrid då är du på helt fel forum, kör Nissan Leafswegarm skrev:Hej ,
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Nåja. Finns ju de som hävdar att Tesla har svaga punkter också.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Dock saknar dom test att hänvisa till, vilket jag i min kritik inte saknarVerdi skrev:Nåja. Finns ju de som hävdar att Tesla har svaga punkter också.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Äh. Sidokrock med stolpe känns som ett marginalfall.Smutt skrev:Dock saknar dom test att hänvisa till, vilket jag i min kritik inte saknarVerdi skrev:Nåja. Finns ju de som hävdar att Tesla har svaga punkter också.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Tror testet ska motsvara vad flest mäniskor dör av i trafiken alltså påkörning vid vänstersvängVerdi skrev:Äh. Sidokrock med stolpe känns som ett marginalfall.Smutt skrev:Dock saknar dom test att hänvisa till, vilket jag i min kritik inte saknarVerdi skrev:Nåja. Finns ju de som hävdar att Tesla har svaga punkter också.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Skal man absolut have en hybrid så kan jeg anbefale BMW 330e... Har haft en i 3 år nu - den kører som en 330i men snål som en 118d - specielt hvis man kører mange småture...
Den anvender både el og benzin motor samtidigt gennem en 7-trins automat gearkasse så man har gläde af elmotorens moment ved alle hastigheder.
Dens største problem er ... Model 3
Den anvender både el og benzin motor samtidigt gennem en 7-trins automat gearkasse så man har gläde af elmotorens moment ved alle hastigheder.
Dens største problem er ... Model 3

Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Vi har en V60 Plug-In hybrid D6 som min fru kör.
Bra saker:
1. Frun är nöjd och klagar inte.
2. Se 1.
3. Se 2.
4. Den får dra 1800 kg, vilket matchar vårt stora släp.
5. Den fungerar även om man glömt ladda på kvällen.
6. 0-100 på 6,2 sekunder. En sleeper...
7. Fyrhjulsdriven. Ibland.
Dåliga saker:
1. Den är liten eftersom batteriet tar upp lastutrymmet. Tesla Model 3 har stort bagageutrymme i jämförelse. Passagerarutrymmet är ungefär som Leafen. Mycket plåt för lite bil med andra ord.
2. Den är törstig. Batteriet räcker sådär 3 mil och sedan drar den en halv liter diesel per mil.
3. Hyfsat stark förbränningsmotor + halvseg automatlåda = hemsk upplevelse för den som är van vid elbil.
4. Driver på bakhjulen på el men på framhjulen när den går på diesel.
Angående Leaf: Barnstolar går in helt OK, men den gamla Leaf hade ett konstigt bagageutrymme som inte passade något vidare med barnvagn och hatthyllan var hopplös att få i och ur. Bägge felen är fixade i den nya modellen.
Bra saker:
1. Frun är nöjd och klagar inte.
2. Se 1.
3. Se 2.
4. Den får dra 1800 kg, vilket matchar vårt stora släp.
5. Den fungerar även om man glömt ladda på kvällen.
6. 0-100 på 6,2 sekunder. En sleeper...
7. Fyrhjulsdriven. Ibland.
Dåliga saker:
1. Den är liten eftersom batteriet tar upp lastutrymmet. Tesla Model 3 har stort bagageutrymme i jämförelse. Passagerarutrymmet är ungefär som Leafen. Mycket plåt för lite bil med andra ord.
2. Den är törstig. Batteriet räcker sådär 3 mil och sedan drar den en halv liter diesel per mil.
3. Hyfsat stark förbränningsmotor + halvseg automatlåda = hemsk upplevelse för den som är van vid elbil.
4. Driver på bakhjulen på el men på framhjulen när den går på diesel.
Angående Leaf: Barnstolar går in helt OK, men den gamla Leaf hade ett konstigt bagageutrymme som inte passade något vidare med barnvagn och hatthyllan var hopplös att få i och ur. Bägge felen är fixade i den nya modellen.
Tja, varsågod...Smutt skrev:Dock saknar dom test att hänvisa till, vilket jag i min kritik inte saknarVerdi skrev:Nåja. Finns ju de som hävdar att Tesla har svaga punkter också.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Frågar man Euro NCAP så var man inte överdrivet imponerad av Model S resultat i stolptestet.
6,3 poäng fick man och totalt 82% för krockskyddet.
I3an fick 6,6 poäng i stolptestet och 86% för totala krockskyddet.
Sedan är det sant att i3an bara fick 4 stjärnor, men det berodde på att man saknar vissa säkerhetshöjande hjälpsystem. Typ bältesvarnare bak och autobroms. Viktiga saker absolut, men att kalla i3an för osäker när det väl smäller känns lite magstarkt. Speciellt när jämförelsen sker mot Tesla som fick sämre betyg i samma gren.
Och testet simulerar just krock med stolpe. Tänk sladd in i ett träd. En bil som smäller in i sidan testar man också, och då klarar båda bilarna full pott.
https://cdn.euroncap.com/media/5808/eur ... 4stars.pdf
https://cdn.euroncap.com/media/4873/eur ... 5stars.pdf
Klart du ska BEV
Själv har vi en leaf 24, barnstol går in utan några problem och man sitter ok framför. Dock är det inget bagage för en stor vagn men vi tar resevagnen de gånger vagn behövs. Men vilken BEV har det i storleksklassen? Golfen kanske.
I3 har bakhängda dörrar bak vilket försvårar oerhört att sätt in ett barn i en bakåtvänd stol, annars hade säkert en Rex kunnat funka som bakup.
Själv har vi en leaf 24, barnstol går in utan några problem och man sitter ok framför. Dock är det inget bagage för en stor vagn men vi tar resevagnen de gånger vagn behövs. Men vilken BEV har det i storleksklassen? Golfen kanske.
I3 har bakhängda dörrar bak vilket försvårar oerhört att sätt in ett barn i en bakåtvänd stol, annars hade säkert en Rex kunnat funka som bakup.
- Teslaspolen
- Teslaägare
En begagnad Leaf, Zoe, i3 eller e-Golf hade kanske passat?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Ptesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peder89808
Körde BMW i3 lite mer än ett år under tiden jag väntade på vår Model 3. Mycket trevlig bil att köra, speciellt i stadstrafik men även på landsväg. Dock lite snabbstyrd på motorväg, men det vänjer man sig vid. Kvick, minimal svängradie och en skön gokartkänsla. Härlig rymlig interiör, men givetvis begränsat bagageutrymme. Hade inga större problem med att ha babyskydd bak och få in/ut det så länge man inte är inparkerad. Är man inte det är dörrlösningen perfekt för att lyfta in/ut bakåtvända stol. Får du plats med vagnen i bagaget, klarar dig på 10 mils räckvidd och gillar att köra bil skulle jag säga att en begagnad BMW i3 60Ah för ca 200 000 kr är ett fantastiskt prisvärt och roligt bilägande.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
I3:an är perfekt som komplement till en Tesla. Jag väljer alltid i3:an för kortare sträckor och då framförallt om man ska in i stan, oerhört smidig, lättkörd och rolig, man sitter högt och vändradien är minimal. Intressant är också att i3:an till skillnad från Leaf, e-golf, ionic m. fl. precis som Tesla är bygg som en elbil från grunden. Vilket innebär ett vätskekylt batteri i golvet, 3-fas 11kW laddning, klarar upprepade snabbladdningar, degenereras troligen mycket långsamt o.s.v. Men i3:an är absolut ingen motorvägssmiskare fast det är ju Model S å andra sidan.
Att tänka på med i3 är att trefasladdning inte kom förrän till årsmodell -17 och 94Ah-batteriet.
Vi har en REX men det kan man skippa. Min fru som kör den mest kan dock glömma ladda ibland men i och med REX så gör inte det så mycket. Med fullt batteri och full tank tar man sig Tesla-långt på sommaren (~35-40 mil landsväg). Fast då har man iofs eldat upp 9 liter bensin också.
Vi har en REX men det kan man skippa. Min fru som kör den mest kan dock glömma ladda ibland men i och med REX så gör inte det så mycket. Med fullt batteri och full tank tar man sig Tesla-långt på sommaren (~35-40 mil landsväg). Fast då har man iofs eldat upp 9 liter bensin också.

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Vi kör en e-up som andrabil. Har två barn, lite äldre än dina dock. Kör inte med barnvagn. Bilen är billig, har typ 10mil räckvidd.
En barnstol på passageraren fram en bak fäll halva baksätet så kan en vagn gå in beroende på vad ni har för vagn.... Behöver ni åka alla så tar ni ändå stora bilen. Visst är det kanske inte optimalt men kan kanske funka. Mät å testa.
En barnstol på passageraren fram en bak fäll halva baksätet så kan en vagn gå in beroende på vad ni har för vagn.... Behöver ni åka alla så tar ni ändå stora bilen. Visst är det kanske inte optimalt men kan kanske funka. Mät å testa.
Tesla Model Y
Jag tycker också som att det låter lite bakvänt att köpa en hybrid om ni mest ska köra korta körningar och dessutom redan har en Model X som ni kan köra långt med'
En Kia Soul EV skulle fylla era behov. Den har bagageutrymme med stor lucka som det borde gå att få in en barnvagn i. Den är dessutom billigare än de flesta hybrider och har en räckvidd på ca 14 mil verklig körning .
Test:
http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... ia-soul-ev
Billigaste på blocket just nu är utsatt för 159 000 kr.
https://www.blocket.se/orebro/Kia_Soul_ ... m?ca=2&w=3
En Kia Soul EV skulle fylla era behov. Den har bagageutrymme med stor lucka som det borde gå att få in en barnvagn i. Den är dessutom billigare än de flesta hybrider och har en räckvidd på ca 14 mil verklig körning .
Test:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Som ägare av en Soul EV instämmer jag i detta. MY2018 och 2019 har dessutom lite större batteri. Jag kom lätt 130 km på mestadels motorväg under vintern med värme på, så man lär komma betydligt längre på sommaren. Gott om plats i baksätet, även för vuxna.juristen skrev:En Kia Soul EV skulle fylla era behov. Den har bagageutrymme med stor lucka som det borde gå att få in en barnvagn i. Den är dessutom billigare än de flesta hybrider och har en räckvidd på ca 14 mil verklig körning .
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Vi har en X som långfärdsbil och en Zoe som andrabil och är mycket nöjda med den setupen.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Min gamla!juristen skrev:Jag tycker också som att det låter lite bakvänt att köpa en hybrid om ni mest ska köra korta körningar och dessutom redan har en Model X som ni kan köra långt med'
Test:

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Vi är en familj på fem och kommer om några dagar att vara helt fria från fossila bränslen.
En TM 3 LR AWD och en Renault Zoe 41 löser våra behov...
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Anmäl dig som Tesla ägare på forumet.drarmi skrev:Vi är en familj på fem och kommer om några dagar att vara helt fria från fossila bränslen.

http://teslaclubsweden.se/valkommen/bli-medlem/
Tesla Model Y
Gjort nu tror jag!gellerstam skrev:Anmäl dig som Tesla ägare på forumet.drarmi skrev:Vi är en familj på fem och kommer om några dagar att vara helt fria från fossila bränslen.
En TM 3 LR AWD och en Renault Zoe 41 löser våra behov...![]()
http://teslaclubsweden.se/valkommen/bli-medlem/

Off topic: Den här tråden visar verkligen hur mycket trevligare ton Tesla Club Sweden har än amerikanska forum. Tanken på att ha en Model X och en Zoe i familjen hade fått dem att koka av indignation. Faktum är att TCS nog är det vettigaste märkesforumet jag träffat på. En stor tumme upp för gänget här!
Om nu bara leasingperioden kunde vara slut på familjens bilar så vi kan byta till Model 3...
Om nu bara leasingperioden kunde vara slut på familjens bilar så vi kan byta till Model 3...