Nya XC90

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Nya XC90

Inlägg av danni »

Jag hamnade på Bilia idag och passade på att provsitta nya XC90. Jag måste ändå säga att det är galet vad gedigen den bilen känns. Från att man tar i dörrhandtaget, öppnar dörren, sätter sig ner, och tar in atmosfären, känner på allt, etc, så ger den ett otroligt gediget och lyxigt intryck. Jag önskar verkligen att Tesla var ens i närheten av den känslan på just de områdena, men det är de inte.

Däremot kan jag fortfarande inte på något vis känna att jag har lust att lägga de pengar en XC90 kostar - trots att jag just beställt en ännu dyrare bil (som dock är billigare i totalkalkylen, men ändå). Det känns bara så meningslöst, särskilt den krystade laddhybriden. Tesla känns fortfarande helt överlägsna överlag. Men det vore kul om de kunde komma ikapp även på de områden de ligger efter på, så att säga.

Jag hade ungarna med mig, så någon provkörning av XC90:n blev det inte idag, men det kanske det blir framöver om jag pallar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Re: Nya XC90

Inlägg av elmotor_mattias »

danni skrev:

Jag hade ungarna med mig, så någon provkörning av XC90:n blev det inte idag, men det kanske det blir framöver om jag pallar.
Hade för mig att XC90 var någorlunda barnvänlig ;)
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

elmotor_mattias skrev:
danni skrev:

Hade för mig att XC90 var någorlunda barnvänlig ;)
Den är fantastiskt barnvänlig, men mina barn är små - orka baxa över två barnstolar i en provkörningsbil och sen köra någorlunda barnvänligt under själva provkörningen :) Enklare att ta det utan barnen istället.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tillverkas det fortfarande sådana omoderna bilar som man måste hälla i fossila bränslen i?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tyvärr är det ju enda alternativet för många som inte kan lägga en halv förmögenhet på en bil.. som ska kunna klara av en semesterresa utanför stadsgränsen...
Vi får hoppas att det om 5-10 år finns vettiga alternativ även för "vanligt" fölk. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Just nya XC90 kostar ju faktiskt en halv förmögenhet ändå...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att Tesla blir mer och mer välbyggd för varje år som går. Jag körde en Tesla 2012 i USA, 2013 i Sverige och 2015 här med och har tycker att bilen har blivit bättre varje gång. Den är ännu mer stilren framförallt på insidan. Jag tycker att de redan idag är väldigt nära de andra premiumbilarna om inte redan ifatt, men smaken är väl som baken. Bor man i götet är det klart man gillar Volvo.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

danni skrev:
Just nya XC90 kostar ju faktiskt en halv förmögenhet ändå...
Just XC90 var en dålig jämförelse.. Jag menade mer generellt.. Och även det faktum att det än så länge finns allt för få elbilar med skaplig räckvidd (läs inga) på begagnatmarknaden för runt 150-250k. Först när det börjar finnas elbilar i den prisklassen med åtminstone hälften av teslas räckvidd kan det böra bli vanlig och valbart för en större massa. Det förutsätter också att det kommer billigare elbilar närmsta året. Hoppas att Model 3 är en av de som kanske kan förändra hur vi kommer se på elbilar om några år. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Jag tycker att Tesla blir mer och mer välbyggd för varje år som går. Jag körde en Tesla 2012 i USA, 2013 i Sverige och 2015 här med och har tycker att bilen har blivit bättre varje gång. Den är ännu mer stilren framförallt på insidan. Jag tycker att de redan idag är väldigt nära de andra premiumbilarna om inte redan ifatt, men smaken är väl som baken. Bor man i götet är det klart man gillar Volvo.
Jag håller med om att det blivit bättre. Jag provkörde första gången 2013, och den P85D jag provkörde 2015 var mycket bättre i interiören. Saker känns överlag gedigna. Och jag ska tillägga att jag inte heller är ett särskilt stort Volvo-fan. V70 gör till exempel inte mycket för mig. Interiören är halvdan och inte särskilt lyxig. Jag har alltid föredragit exempelvis VW Passat före V70, och jag tycker absolut att Model S matchar V70 när det gäller interiören. Men Model S är väldigt mycket dyrare än V70, och det går inte komma ifrån att nya XC90 är en väldigt lyxig bil, mycket mer så än Model S. Just känslan av hur ombonat det är, och hur gediget allt är, är mycket imponerande. Och detsamma gäller såklart i dyrare tyska bilar också. Och den känslan tycker jag inte att Tesla är i närheten av, även om bilarna blivit bättre. Saker är överlag lite dallrigare, lättare, inte lika gedigna. Sätter du dig i en tysk bil med samma prislapp (som en Porsche, Audi eller BMW för runt miljonen) så är intrycket ett helt annat.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Säg som det är: du saknar en stor fet kardantunnel ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Den upphöjda centerkonsollen bidrar säkert till en lite mer ombonad känsla runt föraren, och ärligt talat kan ju Tesla göra något liknande eftersom det utrymmet inte spelar någon större roll (det viktiga är ju det platta golvet bak), men det är inte riktigt hela saken heller. Allt liksom bara stämde bättre, kändes tyngre och mer gediget, och passade in bättre på Våfflan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Möttes av detta i garaget idag bara för det:
ImageUploadedByTapatalk1439908490.148541.jpg
(grannen jobbar på Volvo, säkert bara till låns :))
Skriv svar