Jo men vi klagar inte direkt på kvartalshetsen. Låt dem hetsa hur mycket de vill. Men vi förväntar oss att de håller deras datum som de lovar, hets eller inte.HenrikC skrev:När det gäller kvartalshetsen så betänk att Tesla är ett amerikanskt bolag. Man har en annan mental modell. Jobbade för ett stort amerikanskt bolag ett tag: Det var glasklart: Order dagen innan kvarttalsslut = bra, Order i början på kvartal = dåligt. Att boka ordrar i början av kvartalet var att förstöra möjligheten att visa för ledningen att man kunde "rädda kvartalet" genom att boka dem i slutet. Den säljare som får in beställningar första veckan i kvartalet blir inte långlivad. Det framstår som fullständigt irrationellt ur europeiskt perspektiv. Det är dock helt rationellt om det inte är kvartalets resultat som personalen premieras för utan uppryckningen i slutet. Kan tänka mig att Tesla är likadana, men det blir en kulturkrock med svenskar är inte vana att tänka i de banorna.
Nu saktar det in igen
Moderator: Redaktion
Re: Nu saktar det in igen
Jag är helt med på att det kommer uppifrån, att enskilda anställda försöker göra som de blir tillsagda ser jag inte som så konstigt.HenrikC skrev:De anställda arbetar inte bara för företagets bästa, de arbetar också för sitt bästa. Om man befodrar dem som visar resultat när chefens chef skriker "sälj" - vilket man gör när kvartalsslutet närmar sig - blir resultatet att alla jobbar mot kvartalssluten. Det är ett sätt att bli befodrad. Det är ett sätt att tänka. Det faktiska resultatet blir en bisak.bylund skrev:Jag vet att detta spelar roll i många bolag, men jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bra
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fick också en sådan påminnelse. Den visade sig inte betyda något alls.... Jag ringde dessutom och dubbelkollade med dem att leveransen skulle bli av, deras jakande besked då betydde inte heller något alls.... Vete sjutton hur man ska bära sig åt för att få ett besked man kan lita på från Tesla.robsam skrev:Hade mail från Tesla när jag vaknade i morse. Trodde de skulle säga att min leverans på måndag va inställd men det var bara en leveranspåminnelse. Antar att de skickas ut automatiskt och inte betyder något. Är det värt att ringa och fråga om leverans kommer bli av eller?
Aa, det betydde ingenting. Fick mail om leveranspåminnelse kl 7 på morgonen och sen mailade dem kl 17 och sa att min leverans va inställd. Kommer ju inte våga boka någon tågbiljett förrän kvällen innan nästa gång jag får ett leveransdatum.Timpa skrev:Fick också en sådan påminnelse. Den visade sig inte betyda något alls.... Jag ringde dessutom och dubbelkollade med dem att leveransen skulle bli av, deras jakande besked då betydde inte heller något alls.... Vete sjutton hur man ska bära sig åt för att få ett besked man kan lita på från Tesla.robsam skrev:Hade mail från Tesla när jag vaknade i morse. Trodde de skulle säga att min leverans på måndag va inställd men det var bara en leveranspåminnelse. Antar att de skickas ut automatiskt och inte betyder något. Är det värt att ringa och fråga om leverans kommer bli av eller?
Det känns som att vi kan sammanfatta nuvarande läge med denna teori:
- De flesta leveranser som är bokade till nästa vecka ankom med båtar till Zeebrugge förra lördagen och i måndags (Grand Venus och Glovis Star).
- Tesla chansade på att dessa bilar skulle hinna ankomma till Sverige innan nästkommande vecka.
- Bilarna har anlänt under tors-lör (en gissning baserad på bilder som folk tagit på leveranser som körs genom landet).
- Tesla var lite väl optimistiska gällande Transportstyrelsens hastighet med att få ut registreringsskyltar till alla bilar som kommer in.
Många leveranser som var bokade till imorgon måndag har blivit avbokade. Min gissning är att tisdagsleveranserna också blir avbokade imorgon (jag är en av dem), och onsdagsleveranserna har fortfarande en liten chans.
Vad tror ni?
- De flesta leveranser som är bokade till nästa vecka ankom med båtar till Zeebrugge förra lördagen och i måndags (Grand Venus och Glovis Star).
- Tesla chansade på att dessa bilar skulle hinna ankomma till Sverige innan nästkommande vecka.
- Bilarna har anlänt under tors-lör (en gissning baserad på bilder som folk tagit på leveranser som körs genom landet).
- Tesla var lite väl optimistiska gällande Transportstyrelsens hastighet med att få ut registreringsskyltar till alla bilar som kommer in.
Många leveranser som var bokade till imorgon måndag har blivit avbokade. Min gissning är att tisdagsleveranserna också blir avbokade imorgon (jag är en av dem), och onsdagsleveranserna har fortfarande en liten chans.
Vad tror ni?
Jag fick preliminärt leveransdatum via sms, en bekräftelse via epost och ett muntlig bekräftelse direkt av deras säljare när jag kontrollringde. Trodde därmed att leveransen var säkerställd och beställde flygbiljett och gjorde slutbetalningen. Trots alla "försiktighetsåtgärderna" så avbokade de min leverans 16:53 på fredagen (dagen innan leverans). Jag har krävt dem på ersättning för flygbiljetten eftersom jag hävdar att de brutit mot vårt avtal om leverans och har dessutom krävt tillbaka slutbetalningen om de inte kan GARANTERA leverans inom en vecka. Jag är inte beredd att ta risken att de går i KK under tiden jag väntar på leverans. Jag uppfattar Teslas beteende som direkt respektlöst, vilket definitivt inte gör mig mer benägen att "se mellan fingrarna" med detta. Att de kan få mig, som är ett stort fan av Tesla, att bli så avogt inställd säger en hel del om vilket problem detta beteende kan bli för Tesla, då framtida och kanske mindre entusiastiska kunder säkerligen kommer att se sig om efter mer pålitliga leverantörer.Inmuskwetrust skrev:Känns inte bra detta, jag har lev 30/3 därför betalade jag bilen igår för att på fakturan står det betala 7 dagar innan leverans.
Jag har alltså betalat 750 000 för något jag inte med säkerhet kommer få eller för den delen sett, fått en klump i magen tänk om Tesla går i konkurs.
Fler som betalt i förväg som jag?
- gullbrandsbyn2
- Teslaägare
Gratis hyrbil är lösningen. Gick bra för mig för två år sedan. Hade avtalat tid för hämtning - men försenad med kort varsel. Fick en hyrbil i en vecka.
I mina värsta stunder tänker jag att de upptäckte att bilen var transportskadad när de skulle göra iordning den för leverans, och behövde vänta in reservdelar/reparation. Med tanke på att det är så många som råkat ut för detta så låter din teori mer sannolik (rimligen kan inte så många bilar blivit transportskadade...). Jag hade dock både VIN och regnr på bilen redan i torsdags (enligt carinfo) - men det behöver kanske inte betyda att den hade regskyltar ännu (?)richdub skrev:Det känns som att vi kan sammanfatta nuvarande läge med denna teori:
Vad tror ni?
Möjligen om jag kan ha hyrbilen som säkerhet för mitt "lån" till TESLA. Vet dock inte hur det fungerar rent juridiskt....gullbrandsbyn2 skrev:Gratis hyrbil är lösningen. Gick bra för mig för två år sedan. Hade avtalat tid för hämtning - men försenad med kort varsel. Fick en hyrbil i en vecka.
Dessutom har jag inte gett upp hoppet om att de faktiskt ska kunna leverera inom en vecka

Ryck upp er! Tesla går inte i konkurs men många andra inom en snar framtid
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge 
S75D sep 2016
S75D dec 2018

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Fel, Schelin....Schelin skrev:Ryck upp er! Tesla går inte i konkurs men många andra inom en snar framtidDen som väntar på något gott väntar aldrig för länge
![]()
S75D sep 2016
S75D dec 2018
”...väntar ALLTID för länge!”

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Leverans tisdag 26/3 i Malmö blev precis uppskjuten. Leverans av regplåtar från Sthlm som inte hinner komma fram. Uppskjutet till fredag.
Intressant, jag skulle få lev. i lördags i stockholm men blev inställd pga logistikskäl. Fick ingen mer info i mejlet eller ny lev tid.MalmoM3 skrev:Leverans tisdag 26/3 i Malmö blev precis uppskjuten. Leverans av regplåtar från Sthlm som inte hinner komma fram. Uppskjutet till fredag.
Hur fick du denna information, och sa dem ifall det gäller alla andra också som har fått sina lev. inställld?
- 100procent
- Teslaägare
Från transportstyrelsen eller Tesla i Stockholm?MalmoM3 skrev:Leverans tisdag 26/3 i Malmö blev precis uppskjuten. Leverans av regplåtar från Sthlm som inte hinner komma fram. Uppskjutet till fredag.
När fick du reg.nr? Fick det i måndags! Hoppas fortfarande på leverans på tisdag i Sthlm.MalmoM3 skrev:Leverans tisdag 26/3 i Malmö blev precis uppskjuten. Leverans av regplåtar från Sthlm som inte hinner komma fram. Uppskjutet till fredag.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Nja. Du har nog bara delvis rätt för min bil har stått i Zeebrugge i minst tre veckor. Skulle ha anlänt i fredags och levererad på lördagen. Blev registrerad i måndags så skyltarna bör ha kommit fram.richdub skrev:Det känns som att vi kan sammanfatta nuvarande läge med denna teori:
Vad tror ni?
Däremot väntade de in flera hundra bilar i fredags och troligen klarade de inte av det.
Det som oroar mig nu är att vi som fick uppskjuten leverans måste vänta till alla andra blivit levererade, då de troiligen inte heller hinner leverera alla som har fått ett leveransdatum.
Model 3 LR AWD
Hur vet du att din bil stått i Zeebrugge och när den skulle anlänt?perre skrev:Nja. Du har nog bara delvis rätt för min bil har stått i Zeebrugge i minst tre veckor. Skulle ha anlänt i fredags och levererad på lördagen. Blev registrerad i måndags så skyltarna bör ha kommit fram.richdub skrev:Det känns som att vi kan sammanfatta nuvarande läge med denna teori:
Vad tror ni?
Däremot väntade de in flera hundra bilar i fredags och troligen klarade de inte av det.
Det som oroar mig nu är att vi som fick uppskjuten leverans måste vänta till alla andra blivit levererade, då de troiligen inte heller hinner leverera alla som har fått ett leveransdatum.
Det är de svar jag fått de två gånger jag varit förbi i Trosta i hopp om att få se min bil innan leverans. Senaste gången var i tisdags och då blev jag mäkta förvånad att den var kvar i Zeebrugge då jag två veckor tidigare var förbi och fick samma besked.robsam skrev:Hur vet du att din bil stått i Zeebrugge och när den skulle anlänt?perre skrev:Nja. Du har nog bara delvis rätt för min bil har stått i Zeebrugge i minst tre veckor. Skulle ha anlänt i fredags och levererad på lördagen. Blev registrerad i måndags så skyltarna bör ha kommit fram.richdub skrev:Det känns som att vi kan sammanfatta nuvarande läge med denna teori:
Vad tror ni?
Har en kund typ ett par hundra meter bort och passat på att kolla in bilarna när jag ändå varit där.
Model 3 LR AWD
Fick precis min leverans avbokad, 2 timmar innan. Inget nytt datum. Tröttsamt.
På min bil, som de inte kan leverera, så ser det ut såhär på Car.info.
Men på en bil som används (min Model S, men även på nya Model 3 som jag hittade reg nr på) så är ”type approval” före ”per-registered”.
Är det kanske det som är problemet, eller är det kanske bara dålig data?
Men på en bil som används (min Model S, men även på nya Model 3 som jag hittade reg nr på) så är ”type approval” före ”per-registered”.
Är det kanske det som är problemet, eller är det kanske bara dålig data?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fick precis mail om avbokad leverans i Göteborg idag, skulle ha hämtat bilen i eftermiddag.
I mailet står det att bilen inte har ankommit än.
Ringde Tesla i torsdags och bad om att få bilen levererad med sommardäck istället för vinterdäck men det gick inte då vinterdäcken redan var monterade.
Monteras inte vinterdäcken på SC?
I mailet står det att bilen inte har ankommit än.
Ringde Tesla i torsdags och bad om att få bilen levererad med sommardäck istället för vinterdäck men det gick inte då vinterdäcken redan var monterade.
Monteras inte vinterdäcken på SC?
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Var skulle du hämta?RagnarL skrev:Fick precis min leverans avbokad, 2 timmar innan. Inget nytt datum. Tröttsamt.
Bokade tidigt den 31 mars 2016
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Förutom att jag alltså fick min planerade leverans i lördags avbokad kvällen före så har jag under helgen också fått en påminnelse om att betala min faktura (vilket jag gjorde för två veckor sedan) samt en ny handpenningfaktura och två "Credit note" har poppat upp på mitt Tesla-konto. Aldrig en tråkig stund.
Fast det där är ju bara sjukt. Jag skulle redan hunnit sitta på tåget till Arlanda om det hände mig. Helt oacceptabelt.RagnarL skrev:Fick precis min leverans avbokad, 2 timmar innan. Inget nytt datum. Tröttsamt.