Jag finner mig nyligen i en debatt med en biobränsle och vätgasförespråkare på ett webbforum, och även om jag kan debattera för min sak så vet jag att ni medlemmar i TCS sitter på en stor samling av utmärkta länkar och källor att använda. Det blir oftast bäst med riktiga källor, istället för bara ord-mot-ord, tycke och smak...
http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-livscykelanalys/ Är en bra artikel, men att länka till ett Teslaforum lär inte tas emot väl (som vanligt). Någon som har mer material? Svenska eller engelska går bra.
Tråden får gärna bli en en samlingstråd för andra som råkar i samma situation och söker bra länkar.
Spräcka myten om vätgas till personbilar
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Spräcka myten om vätgas till personbilar
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3695
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Nu vet jag inte hur väl bevandrade dessa vätgasförespråkare är, men om de inte har några bra svar på dessa två enkla frågor:
1. Hur ska vätgasen framställas?
2. Hur stor är verkningsgraden för hela systemet, jämfört med batteribilar?
så vet de inte vad de pratar om.
1. Hur ska vätgasen framställas?
2. Hur stor är verkningsgraden för hela systemet, jämfört med batteribilar?
så vet de inte vad de pratar om.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
3. Hur skall vätgasen distribueras?Niklas Z skrev:Nu vet jag inte hur väl bevandrade dessa vätgasförespråkare är, men om de inte har några bra svar på dessa två enkla frågor:
1. Hur ska vätgasen framställas?
2. Hur stor är verkningsgraden för hela systemet, jämfört med batteribilar?
så vet de inte vad de pratar om.
4. Hur ser det ut med infrastrukturen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5910
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Hur ska man hantera säkerheten med en högexplosiv gas under högt tryck ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Precis, och de har nu även fått med sig BMW och Mercedes. Budskapet var tydligt. Vi kan inte hålla på med det där vätgastramset. Vi måste lägga allt krut på elektrifiering. Tyska VDA där alla biltillverkare ingår, har hittills tryckt på teknikoberoende åtgärder för att minska utsläppen. Det ville VW ha ändring på, annars hotade de med att lämna VDA. De fick igenom sin vilja. Nu är alla överens om att framtiden stavas batterier. Därmed är vätgas mer eller mindre dödförklarad av tyska bilindustrin.12man skrev:
Audis VD Bram Schott tycker fortfarande att man ska behålla ett öga på vätgas, men han har nog inte så mycket att säga till när koncern-vd:n pekar med hela handen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7996
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
I min artikel "Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga"
http://teslaclubsweden.se/vatgasbilar-t ... attenanga/
citerar jag en artikelserie "Why fuel cell cars don't work" av Emile Nijssen. Det bästa är att han har i flera år varit en av teknikerna bakom det ledande Formula Zero teamet Team Delft. Formula Zero är en biltävling för bränslecellsdrivna gokarts, en showcase för framtida bränslecellsteknik. Han om någon borde veta.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
http://teslaclubsweden.se/vatgasbilar-t ... attenanga/
citerar jag en artikelserie "Why fuel cell cars don't work" av Emile Nijssen. Det bästa är att han har i flera år varit en av teknikerna bakom det ledande Formula Zero teamet Team Delft. Formula Zero är en biltävling för bränslecellsdrivna gokarts, en showcase för framtida bränslecellsteknik. Han om någon borde veta.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Det kanske inte är så färskt i minnet, men den tyska Zeppelinar-industrin gjorde ett ödesmättat val av vätgas. Och där var det väl också tack vare att USA hade monopol på det överlägsna alternativet i form av Helium som lyftgas.mati skrev:12man skrev:Därmed är vätgas mer eller mindre dödförklarad av tyska bilindustrin.
Var proponenterna för bränsleceller snöat in på är väl delvis att avgaserna ”bara är rent vatten!”, och bekvämt glömmer processen fram dit. Det är i grunden en överkomplicerad elbil.
Jag tror tyvärr att det är rent känslomässiga skäl som driver många av vätgasivrarna. Nog för att det kan finnas användningsfall där bränsleceller är vettiga, men för personbilar finns det inte många fördelar.