Många verkar ha missat hur smart Renaults 43kW AC-snabbladdning är (Ger ändå 20 Teslamil per timme). För det första kostar en station typ 50k istället för 500k och för det andra använder Zoe synkronmotorn till att omvandla ACn till att ladda DC till batterierna så bilen blir inte mycket dyrare heller. Helt fantastiskt. Det behövs enligt Tibor 156laddplatser för att täcka hela Sverige med 10mils avstånd. Det innebär 7,8miljoner för att täcka hela Sverige. Sen kanske man vill ha fler laddare på vissa stationer så 10miljoner kanske är mer rimligt. Känns som småpotatis för staten som lägger 40000miljoner per år på försvaret (som iof behövs nu med ryssen och allt).
http://www.bilsweden.se/storage/cms/adb ... ueIndex=12
Renaults 43kW laddning och hur smart den är
Moderator: Redaktion
Re: Renaults 43kW laddning och hur smart den är
Tibor vet säkert mer om det, men jag har för mig att det finns en massa patent problem med den här lösningsmodellen...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renaults 43kW laddning och hur smart den är
Jo, Renaults laddning är smart, men tyvärr inte verklighetsanpassad.
Antal laddställen där man kan få 43kW AC i Sverige (och världen) är ganska så få jämfört med antal 50 kW DC snabbladdare.
Så länge Renault är ensam med att klarar så höga AC laddströmmar är det få laddstationer som satsar på det. 43 kW AC betyder alltså 64 A trefas.
En av Zoes största akilleshäl just nu är att den klarar inte DC snabbladdning. Och det spelar ingen roll om ombordladdaren klarar 43 kW AC om de flesta laddstolpar i bästa fall kan leverera 22 kW.
Hönan och ägget situationen har gjort att till och med Renault själva enligt rykten tänker skippa Chameleon laddaren som den heter och istället satsa på DC snabbladdning via CCS från och med nästa års Zoe.
Bästa möjliga av alla världar vore dock om Zoe (och andra elbilar) utrustades med både Chameleon 43 kW AC laddning och CCS 50 kW DC laddning
Det Renault borde göra är att släppa patenten kring Chameleon fria, men Renault styrs tyvärr inte av Elon Musk...
Antal laddställen där man kan få 43kW AC i Sverige (och världen) är ganska så få jämfört med antal 50 kW DC snabbladdare.
Så länge Renault är ensam med att klarar så höga AC laddströmmar är det få laddstationer som satsar på det. 43 kW AC betyder alltså 64 A trefas.
En av Zoes största akilleshäl just nu är att den klarar inte DC snabbladdning. Och det spelar ingen roll om ombordladdaren klarar 43 kW AC om de flesta laddstolpar i bästa fall kan leverera 22 kW.
Hönan och ägget situationen har gjort att till och med Renault själva enligt rykten tänker skippa Chameleon laddaren som den heter och istället satsa på DC snabbladdning via CCS från och med nästa års Zoe.
Bästa möjliga av alla världar vore dock om Zoe (och andra elbilar) utrustades med både Chameleon 43 kW AC laddning och CCS 50 kW DC laddning

Det Renault borde göra är att släppa patenten kring Chameleon fria, men Renault styrs tyvärr inte av Elon Musk...
Re: Renaults 43kW laddning och hur smart den är
De nya zoe klarar inte heller 43 kW, den är nerdragen till 22kW för en efektivare driveunit.