Annat var det förr...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Annat var det förr...

Inlägg av Jerker »

När jag på 1980-talet ägde en Volvo 245 och nåt gick sönder så var det bara att åka till närmaste Volvohandlare och stega in på reservdelsavdelningen och uppge vad man behövde. Personalen gick in i det gigantiska reservdelslagret och kom snart tillbaka med det man ville ha, ned till minsta skruv. Allt lagerhölls.

När jag på 90-talet hade nån annan bilmodell som andrabil och jag gick till märkesverkstaden för att köpa nån del så sa de: Nej, den har vi hemma. Det tar så lång tid innan vi får hem den, så det är bättre att du åker till Gravelejs (en fristående bilreservdelsfirma i Norrköping, innan Mekonomen och de andra kedjorna) och köper den, för de har den på hyllan.

OK, tänkte jag, märkligt... Men det var nån Japan, så jag tänkte att de kanske inte är tillräckligt stora för att kunna ha allt hemma.

När jag senare hade en VW Passat och en vindrutetorkararm satt fast i isen på vindrutan och splinesen i plast maldes ner och den blev obrukbar så åkte jag till den stora ÅF i Norrköping för detta STORA bilmärke och möttes där av beskedet att det skulle ta ett par veckor att få hem den reservdelen! :shock:

Nu gick skam på torra land! Är det ingen som helst serviceanda längre i det här landet!

Häromdagen när jag körde med min splirrans nya Zoe och använde vindrutetorkarna så sa det KLONK under instrumentbräden och torkararmarna stannade mitt på rutan. In på verkstaden och det konstaterades att det antingen var motorn eller länkarmarna. Motorn kunde de få hem till dan därpå (om den fanns på centrallagret i Västerås) men länkarmarna fanns inte i Sverige utan skulle det bli att beställa från Frankrike. Igår lämnade jag in bilen för en närmare inspektion: Länkarmarna! Fick beskedet att inte ens i Frankrike fanns detaljen som reservdel att beställa utan de skulle ta den från produktionslinan! Kunde ta en vecka eller två. Så det blev lånebil (tack och lov en Zoe!) och väntan...

Annat var det förr! ;)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: Annat var det förr...

Inlägg av jeppe_sthlm »

Anledningen stavas Just-In-Time. Att ha lager kostar både kapital och lageryta. Kan även vara en valutarisk.

Ingen vill ha lager nuförtiden - det finns alldeles för effektiva logistiklösningar för det..

Någonstans får man väl hoppas att det blir billigare, men servicen blir ju rätt dålig.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Beställde en torkararm till dotterns Peugeot från skruvat.se. Leverans dagen efter. Nya reservdelar till diskmaskinen från reservex, leverans dagen efter. Beställde en original sony fjärrkontroll till min gamla LCD-tv från England, från någon liten elektronikshop, kom efter 5 dagar (Sony Sverige hade ingen möjlighet att skicka en så pass gammal reservdel).

Nej, allt var inte bättre förr ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag hade för några år sedan (ca 2010) en bil som fick bakre konfångaren förstörd på vägen till Tyskland. Eftersom jag inte iddes bråka med försäkringar så klev jag in på en enorm reservdelsaffär mitt i Berlin och frågade. Jodå, kofångaren fanns hemma på lager för 95 Euro. Plockade åt mig en, slängde in den hos en lackerare och hämtade den lackad dan efter. Bytte den vid trottoarkanten, vek ihop den gamla kofångaren och slängde in i skuffen. Jag fick några undrande blickar från folk som gick förbi...

Det går väldigt fort att få hem saker från utlandet idag. För två veckor sedan beställde jag komponenter från USA fredag kväll. På måndagen efter stod UPS utanför med lådan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Beställde en torkararm till dotterns Peugeot från skruvat.se. Leverans dagen efter. Nya reservdelar till diskmaskinen från reservex, leverans dagen efter. Beställde en original sony fjärrkontroll till min gamla LCD-tv från England, från någon liten elektronikshop, kom efter 5 dagar (Sony Sverige hade ingen möjlighet att skicka en så pass gammal reservdel).

Nej, allt var inte bättre förr ;)
Men det hävdade jag inte heller. Jag skrev att det var annat förr... ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jeppe_sthlm skrev:
Anledningen stavas Just-In-Time. Att ha lager kostar både kapital och lageryta. Kan även vara en valutarisk.

Ingen vill ha lager nuförtiden - det finns alldeles för effektiva logistiklösningar för det..

Någonstans får man väl hoppas att det blir billigare, men servicen blir ju rätt dålig.
Fast servicen blir väl dålig för att logistiklösningarna trots allt inte är så effektiva?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Min fru skulle beställa några grejor från apoteket. Beställde på förmiddagen från apotea.se och fick leverans kl 21:30 SAMMA KVÄLL och fraktfritt dessutom. :shock:
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Ofta behövde man inte ens åka till märkeshandlaren - det räckte med att besöka ortens OK-mack som hade mängder av delar. Köpte t.ex avgassystem till Saab V4 på OK, försök göra om det idag! Å andra sidan behöver man inte byta avgassystem vart femte år numera... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Ofta behövde man inte ens åka till märkeshandlaren - det räckte med att besöka ortens OK-mack som hade mängder av delar. Köpte t.ex avgassystem till Saab V4 på OK, försök göra om det idag! Å andra sidan behöver man inte byta avgassystem vart femte år numera... :lol:
Under en period hade väl Volvo avtal med OK om att de skulle hålla vissa basreservdelar på lager i varje OK-butik. Det minns jag nu när du skrev detta!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Min fru skulle beställa några grejor från apoteket. Beställde på förmiddagen från apotea.se och fick leverans kl 21:30 SAMMA KVÄLL och fraktfritt dessutom. :shock:
Annat var det förr... ;) Vissa saker har blivit bättre, andra sämre. Där jag bor, på landet, så finns inte längre några livsmedelsbutiker i närheten. Man måste åka bil minst 2 mil för det. Bara tills för ett par år sedan fanns det en på cykelavstånd. Tur att man kör elbil så att det inte är så dyrt att åka och handla godis en lördagskväll. :?

Apropå hemleveranser så funkar sånt i regel bara inne i städer. Bor man lite utanför så får man snällt pallra sig iväg till butiken själv alternativt vänta på snigelposten. Apropå snigelpost så var det förr i tiden (och nu pratar vi mer än 50 år sedan) så att man i städerna bar ut upp till 3 turer med post under dagen. Så man kunde skicka ett par fysiska brev fram och tillbaka under samma dag. Brevbäraren ringde på och man kunde be honom vänta medan man skrev ett svar som han tog med sig. Det var tider, det!

Men så sent som på 1990-talet, när jag bodde på en mindre ort där man fortfarande hade ett eget postkontor kvar, så hade de en postlåda för lokalpost. Så om det var det egna postnumret på adressaten kunde man lägga på det så sent som kl 08:00 och få det utdelat samma dag. Nu går all post till nån terminal tiotals mil bort och sorteras där.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Jerker skrev:
Leo skrev:
Annat var det förr... ;) Vissa saker har blivit bättre, andra sämre. Där jag bor, på landet, så finns inte längre några livsmedelsbutiker i närheten. Man måste åka bil minst 2 mil för det. Bara tills för ett par år sedan fanns det en på cykelavstånd. Tur att man kör elbil så att det inte är så dyrt att åka och handla godis en lördagskväll. :?

Apropå hemleveranser så funkar sånt i regel bara inne i städer. Bor man lite utanför så får man snällt pallra sig iväg till butiken själv alternativt vänta på snigelposten. Apropå snigelpost så var det förr i tiden (och nu pratar vi mer än 50 år sedan) så att man i städerna bar ut upp till 3 turer med post under dagen. Så man kunde skicka ett par fysiska brev fram och tillbaka under samma dag. Brevbäraren ringde på och man kunde be honom vänta medan man skrev ett svar som han tog med sig. Det var tider, det!

Men så sent som på 1990-talet, när jag bodde på en mindre ort där man fortfarande hade ett eget postkontor kvar, så hade de en postlåda för lokalpost. Så om det var det egna postnumret på adressaten kunde man lägga på det så sent som kl 08:00 och få det utdelat samma dag. Nu går all post till nån terminal tiotals mil bort och sorteras där.
Lycka en lördagkväll är att få köra Tesla i två mil för att köpa godis - och när man kommer hem igen komma på att man glömde chipsen! :D
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: sant ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

P_EL skrev:
Lycka en lördagkväll är att få köra Tesla i två mil för att köpa godis - och när man kommer hem igen komma på att man glömde chipsen! :D
Godiset också. För att man hade fått en ny mjukvara och var fullt upptagen med att kolla den påstådda förbättringen av autowipers. När man kommer hem har man är man nöjd med att det faktiskt möjligen fungerade lite bättre och berättar det för sambon. "Och godiset?" "Öh, visst fan."
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:

Fast servicen blir väl dålig för att logistiklösningarna trots allt inte är så effektiva?
Var lite klantigt formulerat kanske.
De lokala lagren minimeras ju snarare pga konkurrens från e-handeln som slipper kostnaderna med distribuerade lager samt hela butiker.

Det gör på ett vis att servicen blir sämre - dvs att det blir svårare och svårare att köpa något man behöver samma dag i butik. Butiksdöden slaktar många kedjor. Syrran jobbar i klädsvängen och där är det ordentligt tufft att driva en fysisk butik i dagsläget.

Men visst är servicen klart förbättrad i andra änden. Om jag är tveksam till att en butik har en vara i lager, är det ju klart mycket mer effektivt att klicka hem den online och plocka upp den på ICA ett par dagar senare än att åka fram och tillbaks till en butik som ska beställa hem och sedan åka och hämta igen.

Det blir i sin tur lite av en delare i samhället - äldre generationer som inte känner sig bekväma med e-handel får ett betydligt sämre utbud.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Brevbäraren ringde på och man kunde be honom vänta medan man skrev ett svar som han tog med sig. Det var tider, det!
Är det kanske därifrån vi fått uttrycket "med vändande post"?

Nuförtiden kan man å andra sidan svara på ett mail ganska snabbt, och jag tror att svaret når mottagaren snabbare på detta sätt... (Största problemet är väl de banker som lever kvar i det förgångna och envist ska ha in saker via snigelpost.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Brevbäraren ringde på och man kunde be honom vänta medan man skrev ett svar som han tog med sig. Det var tider, det!
Är det kanske därifrån vi fått uttrycket "med vändande post"?

Nuförtiden kan man å andra sidan svara på ett mail ganska snabbt, och jag tror att svaret når mottagaren snabbare på detta sätt... (Största problemet är väl de banker som lever kvar i det förgångna och envist ska ha in saker via snigelpost.)
Ja, så är det nog. Och i städerna använde man sig också av barn som sprang med bud och så fick de en slant för besväret. På så sätt kunde man hålla på och brevväxla hela dagarna.
Skriv svar