När jag på 90-talet hade nån annan bilmodell som andrabil och jag gick till märkesverkstaden för att köpa nån del så sa de: Nej, den har vi hemma. Det tar så lång tid innan vi får hem den, så det är bättre att du åker till Gravelejs (en fristående bilreservdelsfirma i Norrköping, innan Mekonomen och de andra kedjorna) och köper den, för de har den på hyllan.
OK, tänkte jag, märkligt... Men det var nån Japan, så jag tänkte att de kanske inte är tillräckligt stora för att kunna ha allt hemma.
När jag senare hade en VW Passat och en vindrutetorkararm satt fast i isen på vindrutan och splinesen i plast maldes ner och den blev obrukbar så åkte jag till den stora ÅF i Norrköping för detta STORA bilmärke och möttes där av beskedet att det skulle ta ett par veckor att få hem den reservdelen!

Nu gick skam på torra land! Är det ingen som helst serviceanda längre i det här landet!
Häromdagen när jag körde med min splirrans nya Zoe och använde vindrutetorkarna så sa det KLONK under instrumentbräden och torkararmarna stannade mitt på rutan. In på verkstaden och det konstaterades att det antingen var motorn eller länkarmarna. Motorn kunde de få hem till dan därpå (om den fanns på centrallagret i Västerås) men länkarmarna fanns inte i Sverige utan skulle det bli att beställa från Frankrike. Igår lämnade jag in bilen för en närmare inspektion: Länkarmarna! Fick beskedet att inte ens i Frankrike fanns detaljen som reservdel att beställa utan de skulle ta den från produktionslinan! Kunde ta en vecka eller två. Så det blev lånebil (tack och lov en Zoe!) och väntan...
Annat var det förr!