Vi som fått en "perfekt" 3a...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Re: Vi som fått en

Inlägg av Liibo »

Legato skrev:
evilirish skrev:
esaiasmaximus skrev:
Chrome delete??

Kan inte fatta varför man ska göra det?

Det är ju det som är snyggaste i hela karossen och visar linjerna
Smaken är som baken, själv tycker jag det ser extremt taffligt ut.
Ja, jag tycker verkligen chromet är hemskt. På trean har de ju tagit bort mycket och på Y allt, men några år till lär man väl få vänta innan de löst det på alla bilar :D

Kontrast blir det definitivt ändå på denna bil.
Fast den är ju inte borttagen pga att krom är fult. Utan mer att den är mer familjebil och suv. Passar inte lika bra utan tycker det passar med krom mer till ”sportbil”
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Liibo skrev:
Fast den är ju inte borttagen pga att krom är fult. Utan mer att den är mer familjebil och suv. Passar inte lika bra utan tycker det passar med krom mer till ”sportbil”
Fast det är ju inte hur sportbilar ser ut idag, då är det utsvartning som gäller. De häftigare modellerna har ju dessutom gått ännu längre med det. Förr var det mer krom på sportbilar ja men det är ju inte hur det ser ut idag.

Krom är ju idag mer för äldre herrar i en GT eller just en familjebil. En vanlig 5-serie kommer standard med krom men M5an standard med svart, sen kan man ju konfigurera båda med vad man vill men det är hur de säljer in det.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Liibo skrev:
Legato skrev:
evilirish skrev:
esaiasmaximus skrev:
Chrome delete??

Kan inte fatta varför man ska göra det?

Det är ju det som är snyggaste i hela karossen och visar linjerna
Smaken är som baken, själv tycker jag det ser extremt taffligt ut.
Ja, jag tycker verkligen chromet är hemskt. På trean har de ju tagit bort mycket och på Y allt, men några år till lär man väl få vänta innan de löst det på alla bilar :D

Kontrast blir det definitivt ändå på denna bil.
Det är ju din helt personliga spekulation. Min spekulation är att man anser att det är omodernt och därför byter ut det. Håller inte alls med ang. sportbilar, skulle tvärtom säga att det är riktigt ovanligt med mycket chrome på en modern sportbil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vi som fått en "perfekt" 3a...

Inlägg av Tars »

Någon som har en 3:a i Märsta/Sigtuna som kan låta mig komma förbi och testa annat säte och få lite tips och trix om förarsätet?
Jag får otroligt ont i lår, skinkor och rygg av stolen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Är väldigt osugen att lämna tillbaka bilen bara pga förarsätet när allt annat är så underbart med bilen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

OfarligTesla skrev:
Liibo skrev:
Fast det är ju inte hur sportbilar ser ut idag, då är det utsvartning som gäller. De häftigare modellerna har ju dessutom gått ännu längre med det. Förr var det mer krom på sportbilar ja men det är ju inte hur det ser ut idag.

Krom är ju idag mer för äldre herrar i en GT eller just en familjebil. En vanlig 5-serie kommer standard med krom men M5an standard med svart, sen kan man ju konfigurera båda med vad man vill men det är hur de säljer in det.

Tror du missuppfattat detta lite men jag ska förtydliga mej bättre. ”Sportbil” menade jag med sportigare sedan vanlig bil.
Jag menar alltså INTE bmw m5 eller lambo osv.

På dom är det bara fult med krom eftersom det är sån extrembil.

Däremot att försöka efterlikna en sådan med en sportigare sedan blir bara så fel då med chrome delete ;)

Titta på alla billiga Svensson bilar som är äldre än 7-10 år. Ingen har chrome, vill man ha chrome delete.

Smaken är som baken som sagt och alla får ju tycka vad man vill utan att någon ska gå lös på alla cylindrar ;)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Fattar inte heller hatet mot krom. Självklart kan krom (precis som allt annat) appliceras på fula sätt eller bli för mycket, men det kan också passa in i bilens övriga utseende, om det görs bra.
Personligen tycker jag att krom passar bra med vissa färger (svart och djupa blå färger t ex) men inte på vita bilar, till exempel.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Liibo skrev:
Tror du missuppfattat detta lite men jag ska förtydliga mej bättre. ”Sportbil” menade jag med sportigare sedan vanlig bil.

Däremot att försöka efterlikna en sådan med en sportigare sedan blir bara så fel då med chrome delete ;)

Titta på alla billiga Svensson bilar som är äldre än 7-10 år. Ingen har chrome, vill man ha chrome delete.

Smaken är som baken som sagt och alla får ju tycka vad man vill utan att någon ska gå lös på alla cylindrar ;)
Fast det förändrar ju inte vad vi pratade om egentligen. Du säger ju att det passar mer med krom till ”sportbil” men typ ALLA biltillverkare idag gör ju motsatsen. Så om vi skall gå på vad som är aktuellt idag för de sportigare sedanerna är det ju svart som är det sportiga och krom som är det gubbiga och har väl varit så rätt länge nu. Trender förändras helt enkelt.

Däremot kan ju alla ha sin egna smak och tycka vad man vill men det blir ju inte till vad som är det vanligaste idag om man ser på de trender som finns.

Sen kan man nog jämföra flertalet av Teslas modeller med M varianterna från BMW faktiskt, prestandan finns där.

EDIT: La in ett ”typ” före alla. ”Only a Sith deals in absolutes”
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

OfarligTesla skrev:
Liibo skrev:

Fast det förändrar ju inte vad vi pratade om egentligen. Du säger ju att det passar mer med krom till ”sportbil” men typ ALLA biltillverkare idag gör ju motsatsen. Så om vi skall gå på vad som är aktuellt idag för de sportigare sedanerna är det ju svart som är det sportiga och krom som är det gubbiga och har väl varit så rätt länge nu. Trender förändras helt enkelt.

Däremot kan ju alla ha sin egna smak och tycka vad man vill men det blir ju inte till vad som är det vanligaste idag om man ser på de trender som finns.

Sen kan man nog jämföra flertalet av Teslas modeller med M varianterna från BMW faktiskt, prestandan finns där.

EDIT: La in ett ”typ” före alla. ”Only a Sith deals in absolutes”

Jag tyckte jag var tydlig men verkar som du fortfarande inte förstår. Jag skrev ”sportbil”. Och dom bilar som du menar är extrem bilar. M5, lambo, Nissan GTR osv.

Tesla har inte det utseendet, utan tesla har sedan med lite sportigare utseende.

Som sagt så anser jag att det är snyggt på en extrem bil. Men att försöka härma av extrem bil när man har en icke extrembil, ja det blir lite fel.

Anser fortfarande att det är mer vanligt på bilar som inte är budget varianter med Krom på. Annars skulle aldrig tillverkarna fortsätta tillverka detta, och ta bort kromet på budget modellerna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Ni kan ju fundera lite på hur stor marknaden är för Chrome-Delete vs hur stor marknaden är för att "chroma" svarta detaljer... Det ger nog en hyfsad indikation på hur "trendigt" chrome är.

Som "OfarligTesla" skrev så är det såklart upp till var och en vad man föredrar, men tror man att trenden går mot mer chrome så har man i mitt tycke inte hängt med särskilt bra.

Chrome passar fint på raggarbilar från 50-60-tal. Där tar det slut imo.

Generellt sitter det ju dock chrome på stora "glidar"-lyxbilar, medan sportiga versioner av samma bil har svarta lister. Kolla A8 vs S8, vanlig S-klass vs AMG, Bentley mm, mm, mm.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

Nu är ju denna chrome diskussion väldigt OT, men jag är nog en av dom som föredrar lite smakfullt placerat bright work.

Det viktiga här är dock att det man själv tycker är snyggt är det viktiga, inte hur man anser att andra ska tycka om det. Så gillar man chrome, låt det vara, om inte ta bort det. Enkelt :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Verdi

Inlägg av Verdi »

Audi har väl kört mycket krom även på sina sportiga modeller? Iaf fram till för 5-10 år sen. Det här med svarta blanka lister är väl mycket en BMW grej? Shadow Line alltså. Svarta olackade lister i typ plast är väl mer Volvo Kinetic?

Vad gäller Teslan så är min svart och jag tycker kromet är rätt ok med tanke på färg och biltyp. Tona rutorna kommer jag nog göra men sen håller jag mig nog till original utseende.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

Verdi skrev:
Audi har väl kört mycket krom även på sina sportiga modeller? Iaf fram till för 5-10 år sen. Det här med svarta blanka lister är väl mycket en BMW grej? Shadow Line alltså. Svarta olackade lister i typ plast är väl mer Volvo Kinetic?

Vad gäller Teslan så är min svart och jag tycker kromet är rätt ok med tanke på färg och biltyp. Tona rutorna kommer jag nog göra men sen håller jag mig nog till original utseende.

Exakt det jag menar. Och precis som du menar så är Volvo basmodellen olackade lister i plast :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

MrStarhouse skrev:
Nu är ju denna chrome diskussion väldigt OT, men jag är nog en av dom som föredrar lite smakfullt placerat bright work.

Det viktiga här är dock att det man själv tycker är snyggt är det viktiga, inte hur man anser att andra ska tycka om det. Så gillar man chrome, låt det vara, om inte ta bort det. Enkelt :)
Ärligt....
Är NÅGON förvånad över att även denna tråd HELT gått OT??? :lol: :lol: (varför skulle den möta ett öde helt olika alla andra trådar) :ugeek:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ja, suck.

Men min perfekta (nästan) 3a har kromlister. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
Ja, suck.

Men min perfekta (nästan) 3a har kromlister. ;)
Min är redan åtgärdad :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:

BMW var nog först, men nu känns det extremt ovanligt med chrome på någon av tyskarnas sportigare versioner. Osäker dock om det är tillval som de flesta väljer till eller om det är standard numera, men kan tex inte minnas att jag sett en ny AMG med chromelister...

Tror dock alla billigare versioner av Audi, BMW och Mercedes har chrome som standard, och nästan alla har väl svarta lister som tillval.

Fattar inte att inte Tesla erbjuder det som tillval. Det är lite som med den vita klädseln, kostar inget eller extremt lite extra att tillverka, men det finns gott om kunder som skulle välja till det.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

Legato skrev:
Verdi skrev:

BMW var nog först, men nu känns det extremt ovanligt med chrome på någon av tyskarnas sportigare versioner. Osäker dock om det är tillval som de flesta väljer till eller om det är standard numera, men kan tex inte minnas att jag sett en ny AMG med chromelister...

Tror dock alla billigare versioner av Audi, BMW och Mercedes har chrome som standard, och nästan alla har väl svarta lister som tillval.

Fattar inte att inte Tesla erbjuder det som tillval. Det är lite som med den vita klädseln, kostar inget eller extremt lite extra att tillverka, men det finns gott om kunder som skulle välja till det.

Tror tesla har bra koll vad kunder väljer och därav har dom kromlister på 3 av 4:a modeller nu ;)
hooked

Inlägg av hooked »

Jag kan gilla både chrome och svart, men det beror mycket på biltyp och hur det är utfört. På Tesla tycker jag det passar bäst med chrome.

Men sen har jag generellt svårt för bilar som har alla lister svarta, svarta fälgar, m.m. på M och AMG. Blir lätt en kokaindroska över det hela. Men detta är såklart min personliga åsikt.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Liibo skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Tror tesla har bra koll vad kunder väljer och därav har dom kromlister på 3 av 4:a modeller nu ;)
Tror också de har bra koll på vad kunder väljer, därför går de successivt bort från chrome... :roll:

Poängen var ju dock inte det, poängen var att väldigt många föredrar svarta lister och det är synd att man måste anlita externa firmor för att få det löst. Hade varit trevligare om pengarna hamnade i Teslas kassa.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min leverans var nästan perfekt. 1 Tim med Uber och sedan 10 min instruktion och skriva på papper. Har dock fått lite halvtaskiga lånebilar dom gånger den varit inne på SC. Tycker service nivån har sjunkit över det sista året när man kontaktar service. Hoppas det är fortsatt bra i Upplands Väsby.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tars skrev:
Någon som har en 3:a i Märsta/Sigtuna som kan låta mig komma förbi och testa annat säte och få lite tips och trix om förarsätet?
Jag får otroligt ont i lår, skinkor och rygg av stolen.
Hur är passagerarsätet då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Pontus skrev:
Min leverans var nästan perfekt. 1 Tim med Uber och sedan 10 min instruktion och skriva på papper. Har dock fått lite halvtaskiga lånebilar dom gånger den varit inne på SC. Tycker service nivån har sjunkit över det sista året när man kontaktar service. Hoppas det är fortsatt bra i Upplands Väsby.
Hade bilen inne för garantifix i Upplands Väsby förra veckan. Schabblade själv upp datumet och kunde inte lämna den bokade dagen. De fixade så att jag kunde komma dagen innan - fick låne-Tesla och fick även hämta bilen dagen efter den var klar. Bilen var tvättad både in och utvändigt, spolarvätskan var påfylld och felen fixade. Toppenbemötande!

Kan inte klaga på nåt, förutom att de råkade glömma kvar min Typ2-kabeln som jag hade i frunken, men det var det minsta.

Dock tog leveransen av delar ett par månader, vilket kändes lite väl långt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

jeppe_sthlm skrev:
Pontus skrev:
Hade bilen inne för garantifix i Upplands Väsby förra veckan. Schabblade själv upp datumet och kunde inte lämna den bokade dagen. De fixade så att jag kunde komma dagen innan - fick låne-Tesla och fick även hämta bilen dagen efter den var klar. Bilen var tvättad både in och utvändigt, spolarvätskan var påfylld och felen fixade. Toppenbemötande!

Kan inte klaga på nåt, förutom att de råkade glömma kvar min Typ2-kabeln som jag hade i frunken, men det var det minsta.

Dock tog leveransen av delar ett par månader, vilket kändes lite väl långt.
....och vi talar om en 3’a här? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Näe - S, men det gällde den upplevda servicenivån på SC och den torde vara oberoende av bil
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar