Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Om det är tyst eller inte lär ju märkas. Björn nyland kommer ljudisolera sin model3, vet inte om hur mycket det kostar, men det går)
Är volvo tysta? kanske, men sköna säten har de iallafall.
Hoppas de kommer ha några bilar som på riktigt kan testköras snart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil :lol: (det finns naturligtvis undantag).

Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil :lol: (det finns naturligtvis undantag).
Vid körning på en parkeringsplats kanske den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil, men det är mer intressant hur bullernivån är i landsvägs/motorvägs-fart.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Vid körning på en parkeringsplats kanske den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil, men det är mer intressant hur bullernivån är i landsvägs/motorvägs-fart.
Jo helt ärligt så I motorväg fart så uppfattar jag de som är de är väg ljudet så påverkar mest, dvs om man kör bensin diesel eller el I motorväg fart har inte så stor betydelse ljudmässigt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"
Mmm, samtidigt är det ju så att det krävs en höjning med 10 db för att det ska upplevas som dubblerad ljudnivå.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil Bild (det finns naturligtvis undantag).

Mmm, samtidigt är det ju så att det krävs en höjning med 10 db för att det ska upplevas som dubblerad ljudnivå.
Nu är jag inte nån expert på decibel, men effekten 10-faldigas vid en ökning av 10 decibel enligt Wikipedia. Omvänt blir det väl att för en upplevd fördubblad ljudnivå krävs en ökning på 3 decibel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Sååååå.... ska man anta att PS2 kommer låta runt 71-72db då? :)
(Hastighet och underlag... who knows!)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Sååååå.... ska man anta att PS2 kommer låta runt 71-72db då? :)
(Hastighet och underlag... who knows!)

Nej alltså bilen i sig kommer nog inte att låta så högt :lol: Den är nog väldigt tyst.

Det som presenterades (marknadsfluff) var att en konventionell bil i 100 km/h har en ljudnivå av 74 db och att Polestar 2 då har 3,7 (väldigt exakt) dB lägre ljudnivå.

Tyvärr funkar inte tidstaggen på detta forum. Men 40 min in i videon så ges det ett exempel (naturligtvis helt taget ur verkligheten)

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil Bild (det finns naturligtvis undantag).

Nu är jag inte nån expert på decibel, men effekten 10-faldigas vid en ökning av 10 decibel enligt Wikipedia. Omvänt blir det väl att för en upplevd fördubblad ljudnivå krävs en ökning på 3 decibel.
Nej. Fördubblad effekt ger 3db extra, men fördubblad effekt innebär inte fördubblad upplevd ljudnivå:

"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring"
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det är lite bökigt med ljud.
Man kan se en ljud dels som variationer i tryck, dels som varationer i luftmolekylernas rörelsehastighet. Det finns alltså två perspektiv som man kan betrakta ljud ur. Det här blir väldigt tydligt när man t ex studerar hur stående vågor uppstår i blåsinstrument, då trycknoder sammanfaller med hastighetsbukar och vice versa.
Till detta kommer begreppet ljudintensitet, som betecknar den effekt per kvadratmeter som ljudvågen transporterar. Den effekten är proportionell mot amplituden i kvadrat på trycket, eller hastigheten hos luftmolekylerna.
Följaktligen ger en dubbling av intensiteten 3 dB ökning, medan en dubbling av tryckets amplitud ger 6 dB ökning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

En helt ovetenskaplig mätning med min iphone ger att ljudnivån i min XC60 vid 100km/h på friktionsdäck är 80-81 dB. Jag upplever den som tyst. Men så är det en välisolerad bil med laminerade rutor runt om.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
en konventionell bil i 100 km/h har en ljudnivå av 74 db och att Polestar 2 då har 3,7 (väldigt exakt) dB lägre ljudnivå.
74 - 3,7 = 70,3

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
En helt ovetenskaplig mätning med min iphone ger att ljudnivån i min XC60 vid 100km/h på friktionsdäck är 80-81 dB. Jag upplever den som tyst. Men så är det en välisolerad bil med laminerade rutor runt om.
Björn Nyland mätte upp 68 i Model 3 Performance med 20” vinterdäck.
Så din ”tysta” XC60 är då i teorin betydligt bullrigare.
Och PS2 låter i teorin mer(!) än ”bullriga” Model 3.

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Björn Nyland mätte upp 75 i Model 3 Performance med 20” vinterdäck.
Ja, den är ju trots allt från 2011. Folk som upplever Model 3 som bullrig kanske har orimligt höga förväntningar på vad en tyst bil är? Klart att vindbrus blir mer framträdande när man inte har en brumande motor :)
Samtidigt så kan man nog inte dra alltför stora slutsatser på resultatet från en app i en telefon, jämfört med en riktigt ljudmätning :) Jag har 35dB i bakgrundsljud på kontoret enligt appen.

Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jeppe_E skrev:
Ja, den är ju trots allt från 2011. Folk som upplever Model 3 som bullrig kanske har orimligt höga förväntningar på vad en tyst bil är? Klart att vindbrus blir mer framträdande när man inte har en brumande motor :)
Samtidigt så kan man nog inte dra alltför stora slutsatser på resultatet från en app i en telefon, jämfört med en riktigt ljudmätning :) Jag har 35dB i bakgrundsljud på kontoret enligt appen.
Det där med "brummande motor" tycker jag bara håller fram till typ 50-70 km/h, sen överröstar vind- och vägljud motorn i ICE-bilar som inte är allt för skruttiga (alternativt sportiga). Avsaknaden av motorljud i en elbil är i princip bara märkbart i stadstrafik enligt min erfarenhet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jeppe_E skrev:
Man ska inte lita på appar i mobiler. Det krävs välkalibrerade instrument för att få jämförbara mätningar. Dessutom påverkas ljudnivån mycket av asfaltens beskaffenhet, vindstyrka, vindriktning och liknade.
Ska man få jämförbara mätvärden ska man helst använda samma mätsystem, på samma vägbana vid likadana vindförhållanden.
Och precis som juristen skriver ovanför så överröstas ICE-motorn av vind och vägljud vid landsvägskörning och motorväg.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Niklas Z skrev:
Jeppe_E skrev:
Man ska inte lita på appar i mobiler. Det krävs välkalibrerade instrument för att få jämförbara mätningar. Dessutom påverkas ljudnivån mycket av asfaltens beskaffenhet, vindstyrka, vindriktning och liknade.
Ska man få jämförbara mätvärden ska man helst använda samma mätsystem, på samma vägbana vid likadana vindförhållanden.

Nä, jag skrev ju det ;)

Användarvisningsbild
Skee
elbilist

Inlägg av Skee »

Wilson skrev:
Är på Polestarevent på södermalm i Sthlm och har fått klämma och känna på bilen en stund.

Fin bil, absolut. Men det blir väl naturligt att man jämför med Model 3, och jag kämpar med att hitta vad den bidrar med som man inte hittar i Teslan. En halvkombilucka räcker liksom inte för att jag skall gå igång ordentligt.

Polestar 2 kommer säkert att hitta sina köpare, men kanske inte för att den slår andra på specifikationer. Utan kanske mer på vad den inte är. Alltså en Tesla. Om man av någon anledning inte vill åka Model 3 är detta ett rimligt alternativ.

Fast jag blev lite besviken på inredningen. Inte alls lika mycket förvaring som M3 och även om allt satt fast som det skulle, så kändes materialen bitvis billiga. Stora mängder hård och repkänslig plast. Fast mycket av det det man oftast ser och tar på har fått en mjukare, mer gummiartad yta. Dorrtjoffet är inte heller speciellt förtroendeingivande. Rätt trist, då representanter här använder just hantverket som ett argument för bilen kontra M3.

Men, men... jag kanske inte skall döma bilen för hårt. Det är ju en handbyggd bil, och materialen kanske förbättras till produktionsstart.

Däremot kommer man inte kunna göra mycket åt utrymmena. Fram sitter man inboxad i två tydligt avgränsade fack. Vill man vara snäll kan man kalla det intimt och nästan sportbilsmässigt. Men det var fler än jag (och dessutom kortare än jag) som tyckte att det kändes lite klaustrofobiskt. I cm kanske det inte är så stor skillnad, men till känslan av luftigheten i M3 är det en bit kvar. Se till att provsitta innan ni lägger en skarp order.

Bilen är lite högre byggd, men eftersom midjelinjen är ganska hög känns det ändå inte som att man sitter så högt som man faktiskt gör. Bra.

Hade gärna klämt lite mer på infotainmentsystemet, men det var inte riktigt klart ännu.

Lustigt nog var det locket på när det gäller vem som levererar cellerna. De säger att det är klart, men att det inte är officiellt ännu. Jag hade hört rykten om LG, men det ville man inte alls kännas vid här. Någon av er andra som hört något? Kanske kinesiska celler?

150kW DC laddning iaf. Måste ha blivit en tryckt stämning på Polestars marknadsavdelning när Tesla släppte sin V3 laddare.
AC laddning var lustigt nog inte heller officiellt. Man kan iaf ”ladda hemma över natten”, fast det kan ju betyda nästan vad som helst.

Nu när jag läser det jag skrivit inser jag att det verkar ganska negativt. Fast egentligen är jag genuint glad över att Volvo, flåt Polestar, kommit så här långt, och att det finns ett verkligt alternativ till Tesla.
Väldigt trångt i bilen tyckte jag med, dock var deras Sliders VÄLDIGT goda :D
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

juristen skrev:
Jeppe_E skrev:
Det där med "brummande motor" tycker jag bara håller fram till typ 50-70 km/h, sen överröstar vind- och vägljud motorn i ICE-bilar som inte är allt för skruttiga (alternativt sportiga). Avsaknaden av motorljud i en elbil är i princip bara märkbart i stadstrafik enligt min erfarenhet.
Jag tycker nog inte just ljudet från fossilmotorn i motorvägsfart är det som stör mest. Vibrationerna som man kanske inte tänker på i motorvägsfart (eftersom vind och däckbrus tar över) gör att man blir trött efter många timmars körning. I en elbil finns inte dessa små vibrationer och jag känner mig inte alls lika trött efter flera timmar i elbil på motorväg. Detta i kombination med regelmässiga laddstopp gör att långfärd i elbil är betydligt mindre påfrestande än samma resa i fossilbil. Jag tror man kommer ha samma upplevelse i både M3 och PS2 map långfärd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Niklas Z skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Uppfattade inte det som att de där 3,7 dB ska komma från avsaknaden av en ICE-drivlina utan att det snarare är klumpen till batteri i golvet som isolerar bort mer vägljud jämfört med motsvarande ICE-bil som bara har ett tunt plåtgolv. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Wilson skrev:

Lustigt nog var det locket på när det gäller vem som levererar cellerna. De säger att det är klart, men att det inte är officiellt ännu. Jag hade hört rykten om LG, men det ville man inte alls kännas vid här. Någon av er andra som hört något? Kanske kinesiska celler?
Det jag har läst är LG, men det känns ju mer logiskt med CATL genom att Geely nyligen ingick ett JV med CATL kring batterier. Skulle gissa att LGs celler är betydligt dyrare, särskilt med tanke på hur många andra tillverkare som valt LG samt att de konstant verkar ha problem med att möta efterfrågan.

En möjlig teori gällande "locket på" kan ju faktiskt vara att det inte är klart än... De kanske hoppas på att få tilldelning av CATLs produktion, men har LG som backup?
De redovisar ju att energimängden i batteriet är 72 kWh i Kina och 78 kWh i resten av världen. Om de inte har gjort två helt olika batteripack av någon anledning, vilket låter osannolikt, så verkar de har två olika cellspecifikationer (och leverantörer kanske?).
PS2_drivlina.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Björn Nyland mätte upp 68 i Model 3 Performance med 20” vinterdäck.
Och PS2 låter i teorin mer(!) än ”bullriga” Model 3.
För de första tror jag inte iPhone är rätt verktyg för att få en korrekt värde, möjligen kan man man jämföra två mätningar med samma iPhone.
De andra är att när dessa mätningar görs så måste du ha någon förutbestämd asfalt eller annat underlag. När vi provad en e-niro för någon månad sedan längs e6 så reagerade vi på hur stor skillnad de var mellan olika sträckt dvs olika typer av asfalt, detta är en väg vi kört många gånger med fossil bil men aldrig upplevt så stor skillnad. Som jag nämnt innan här så tror jag elbilar är känsligare för vägljud pågrund av avsaknaden av andra ljud från motor.

Så dessa egna värden som mäta upp är nog väldigt svåra att jämföra med varandra.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Sådär ja, Produktionssite bestämd för Polestar 2. Ingen överaskning... Luqiao. Produktionsstart tidigt 2020. Dvs samma fabrik som kommer att tillverka XC40 och Lynk som alla delar CMA-platformen.

https://www.polestar.com/press-release/ ... -confirmed

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Undra hur andrahandsvärdet kan tänkas slå.
Polestar är ju inget gemeneman känner till.
Produktionsvolymerna blir förhållandevis små också. De stora volymerna blir ju under Volvo-märket.

Skulle jag köpa en beggad Polestar istället för en Volvo? Nog inte om allt annat var lika.

Å andrasidan blir det ju lite unikt. Men nog inte direkt samlarvärde på förrän om kanske 100 år. :D

Det lär inte var annorlunda än någon annan elbil. Detta är ett Volvoland. Gemene man kommer nog att relatera bilen till Volvo snarare än till ett enskilt märke. Sedan vet jag inte om 50.000-100.000 bilar per år är direkt små volymer :)

Skriv svar