snittförbrukning vinter vs sommar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

snittförbrukning vinter vs sommar

Inlägg av Daniel »

Tog en bild i "vintras" (14 april) till en annan tråd som handlade om den höga initial"förbrukningen" efter laddning. Slogs häromdagen av hur stor skillnad det är i förbrukning från då till nu, med den enda skillnaden mellan bilderna att det blivit sommar och att det företagits några fler långresor under denna period än tidigare. (Jämför trip meter A som är nollställd innan vintern på övre bilden, med trip meter A på nedre bilden).
Andra bilden är tagen igår, 17 augusti.

Bild

Bild

Generellt upplever jag att bilen drar mindre vid långresor än innerstadsresor till/från jobbet. Detta då vardagsresandet till jobbet innebär en hel del start/stopp och då peakar i förbrukning vid acceleration, även om man bara går från 0-50km/h. När bilen väl får sträcka ut sig på lite motorväg så droppar förbrukningen avsevärt, även vid farter om runt 120-130km/h.

Trip meter B på den nedre bilden visar för övrigt den totalt körda sträckan för bilen sedan jag plockade ut den i maj förra året. Får inte slita på sina kära ägodelar i onödan. Eller nåt. ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: snittförbrukning vinter vs sommar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag förstår inte... 7% i skillnad mellan sommar och vinter siffrorna är ju inte alls mycket? :?:
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Jag förstår inte... 7% i skillnad mellan sommar och vinter siffrorna är ju inte alls mycket? :?:
Nej 7 %. Kan inte stämma. Trip mätarenär ju inte nollställd mellan bilderna. Det innebär att medelförbrukning har minskat med 7 % på en dubblering av total sträcka. Utan att räkna på det så borde verklig skillnad vara ca 14%.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag funderar på hur hårt ni kör.. eller hur mkt gubbe jag blivit.

Jag provkörde igår.. en tripp på några mil. Fullgas vid några tillfällen, dock aldrig upp i mer än 110km/h då det var mkt trafik.. Men tyckte inte jag körde speciellt mesigt. Landade på en snittförbrukning på 213wh/km..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hastigheten påverkar mest tycker jag.
Om du inte kommit upp i mer än 110, så drar inte bilen så mycket. Kommer du upp i 217 då så har du big kört ganska hårt.
Jag har själv blivit förvånad ibland. Körde jävligt hårt för ett tag sen i Tyskland och kom ändå inte över 240 wh /km mer än en kort stund. Sen blev det mer trafik och medelförbrukningen sjönk såklart direkt då.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Martinen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nej 7 %. Kan inte stämma. Trip mätarenär ju inte nollställd mellan bilderna. Det innebär att medelförbrukning har minskat med 7 % på en dubblering av total sträcka. Utan att räkna på det så borde verklig skillnad vara ca 14%.
Ja det har du rätt i.
...men 14% är ju heller inte särskilt anmärkningsvärt?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag snittar 196 Wh/km på första 200 milen. Och tycker jag lekt av mig rejält plus haft massa folk som testat bilen. Siffran kommer nog snarare minska än öka framöver.
Snitta 230Wh låter ju helt otrolig om man inte rullar runt i 150 hela dagarna...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej 14 % känns ju helt ok. Nu hade vi väl en ganska mild vinter, och det är ju såklart ganska mycket andra variabler som påverkar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ett problem är ju att bilen inte mäter energin när man inte kör. Det blir alltså väldigt stor skillnad om man förvärmer bilen eller ej.
Förvärmer man så påverkar det inte medelförbrukning i displayen. Men om man inte gör det och det är riktigt kallt så kommer förbrukningen vara mycket högre precis i början.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Inlägg av VENOM »

Jag ligger också under 200wh efter 500 mil på en månad, varav 100 av dem med takbox, 5 pers och hund....och jag kan inte påstå att jag "kärringkör" har en 70D....

Sent from my iPhone using Tapatalk
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om man laddar en 85d till 80%.. Hur många kwh har man då som kan förbrukas? 60-65?
Kommer man dryga 30 mil på en 80%-laddning?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

30 mil på 80 % är fullt möjligt.
Jag har gjort 40 mil på 100 %
Då snittade jag ca 110 km per timme.
Har inte gjort vinterkörning själv än, men om det inte är för kallt så bör det va möjligt. Man får kanske ta det lite lugnare om det är vinter.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

joel80 skrev:

Jag provkörde igår.. en tripp på några mil. Fullgas vid några tillfällen, dock aldrig upp i mer än 110km/h då det var mkt trafik.. Men tyckte inte jag körde speciellt mesigt. Landade på en snittförbrukning på 213wh/km..
Accelerationspedalen är väl digital som allt annat i bilen? Full gas eller full regen...

Har snittat på 216Wh/km de första 225 milen.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

TiborBlomhall skrev:
Martinen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja det har du rätt i.
...men 14% är ju heller inte särskilt anmärkningsvärt?
Intressant. Jag tycker själv att det är väldigt stor skillnad då mätperioden är mitten på april till mitten på augusti. Att det skiljer sig såpass mycket åt enkom pga vädret (min ovetenskapliga slutsats) är i mitt tycke fascinerande. Men har å andra sidan bara en vinter i ryggen med bilen.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Elektrokungen skrev:
joel80 skrev:

Accelerationspedalen är väl digital som allt annat i bilen? Full gas eller full regen...

Har snittat på 216Wh/km de första 225 milen.

Jag hade samma funderingar under förra sommaren. Läste mycket på forum angående förbrukning och var förundrad över att folk låg på förbrukning mellan 220-250wh/km. Sen kommer vintern...Trodde ett tag i vintras att bilen börjat visa alldeles för hög förbrukning efter en uppdatering då det ta-mig-f*n var omöjligt att få ned förbrukningen under 240wh/km. Därefter kom vädret och sommardäcken på, och nu ligger förbrukningen på mellan 190-210.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Bensinbilar drar ju också mer på vintern.
12% mer vid noll grader, 19% mer vid -18 grader.
http://teslaclubsweden.se/minusgrader/
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Min V70 drar mindre på vintern.

Beror dels på att vinterdäcken är smalare... dels på att ingen AC behöver jobba. (Värmen drar inte speciellt mycket eftersom det är överskottsvärme från motorn.. jag har stängt av att dieselvärmaren ska hjälpa till för extravärme.. tycker att det är ok att det tar 5 minuter att få varmluft istället för 3 min.)

Det ökade luftmotståndet kvittas nog ut nog upp av att man minskar snitthastigheten lite och kör lite lugnare när det är risk för halka.

Jag ligger oftare närmre 0,55l/mil vintertid än sommartid, sommartid är jag närmre och runtomkring 0.6l/mil.
Nu beror det här säkert på mitt körmönster också.. Jag har oftare lite längre resor (15-16 mil per resa) och inte lika många kortare resor. De som kör många kortare resor kan säkert uppleda det annorlunda då det blir fler km med ouppvärmd motor, som då drar mer.
Skriv svar