Laddningen slutade fungera helt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Laddningen slutade fungera helt

Inlägg av boreno »

Efter drygt 4v och 8516km så gav elektroniken för laddning upp.
• sedan jag hämtade ut bilen har SuC laddning avbrutits ca 1 gång av 5.
• vid avbrott har det fungerat att koppla ur och koppla in sladden igen, ibland har mer än ett försök krävts.
• Ionity laddning har inte fungerat (3 försök, ett tillfälle).
• typ-2 laddning (dvs växelström) har fungerat hela tiden både med och utan UMC.
• igår avbröts laddningen vid SuC Busdorf, vid 85%. På skärmen stod att laddströmmen var för svag (minns inte exakta meddelandet). Det gick inte att få loss sladden utan att använda mekanisk emergency release, lysdioden lös rött.
• samma sak hände på ett annat stall jag provade (annat nummer) på samma SuC.
• Hård reset, power off i några minuter hjälpte inte.
• skärmen slutade visa hastighet vid körning, omboot hjälpte inte.
• jag körde (snabbt, tror jag) till Middelfart i Danmark och noterade samma problem, men nu utan felmeddelandet (det stod bara charging stopped), var tvungen att använda emergency release.
• åkte till hotell med destination charger och annan typ-2 laddbox, fungerade inte heller, men jag kunde låsa upp laddkabeln utan emergency release.

Tesla skickade hem mig med tåg, flyg och taxi, mycket smidigt. Kom hem ganska precis samtidigt som jag beräknat vid körning. De har bärgat bilen till ett servicecenter i Aarhus. Detta utspelade sig på en Söndag.

Tredje gången på 250.000km körning som jag får en Tesla bärgad. Första var en krasch med en lastbil i Holland, andra var däckexplosion på autobahn. Imponerande service och faktiskt ett bra track-reckord kvalitetsmässigt enligt min mening!

Personen på Tesla nämnde att det hänt många 3:or i just Danmark (mitt problem började ju dock i Tyskland, eller Sverige beroende på hur man räknar).

När jag pratade med Tesla rullade en annan M3 in, som inte heller tog emot laddning på SuC, men de kunde ladda med typ-2.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016