Vägljud Model 3
Moderator: Redaktion
Vägljud Model 3
Kan vi ha en egen tråd vär vägljudet i Model 3?
Det är ju utan tvekan en helt fantastisk bil men en av sakerna som jag tycker är lite sämre är just vägljudet som jag tycker är faktiskt rätt högt. Kört en hel del S och X som är betydligt tystare. Det kanske dom skall vara eftersom dom är mer premium, men min 3a är riktigt noisy. Såg att Björn Nyland tyckte samma sak i hans video (sex in fron of the garage) där han noterar att han hör gruset slå upp när han rullar långsamt. Han skulle försöka fixa detta med lite eftermarknadsprodukter så jag tänkte kolla vad folk här testat för door-seals (dörrgummi eller dörrförsegling på svenska?) eller andra trick?
Det är ju utan tvekan en helt fantastisk bil men en av sakerna som jag tycker är lite sämre är just vägljudet som jag tycker är faktiskt rätt högt. Kört en hel del S och X som är betydligt tystare. Det kanske dom skall vara eftersom dom är mer premium, men min 3a är riktigt noisy. Såg att Björn Nyland tyckte samma sak i hans video (sex in fron of the garage) där han noterar att han hör gruset slå upp när han rullar långsamt. Han skulle försöka fixa detta med lite eftermarknadsprodukter så jag tänkte kolla vad folk här testat för door-seals (dörrgummi eller dörrförsegling på svenska?) eller andra trick?
Re: Vägljud Model 3
Vägljudet är väl ungefär samma som i en oisolerad S från 2014. Men jösses vad sten model 3 plockar upp och lägger mellan bromsskiva och bromsskölden.
Re: Vägljud Model 3
Jag tycker min har blivit betydligt tystare efter några hundra mil, kanske däcken som måste "köras in"?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: Vägljud Model 3
Ja, nya däck bör nog köras in lite. Sen är det säkert skillnad på 20" vs 18" också (Bjørn kör ju P med 20" och troligen vinterdäck).
Så mät först och kör ett par hundra mil och testa igen så bör man märka skillnad.
Så mät först och kör ett par hundra mil och testa igen så bör man märka skillnad.
Re: Vägljud Model 3
Ah det kan vara så med nya däck? Hade den tanken också ifall det blev lite "hårt" i början kanske. Har 18" sommardäck.
Roadrtip coming up, for Science
Roadrtip coming up, for Science
Re: Vägljud Model 3
Motför min Golf -12 så låter de som en dörr inte är riktigt stängd.
Vägljudet är nog de enda jag e missnöjd med fast jag kan stå ut med det.
Björn skulle lämna in den till nån som skulle se om de kunde dämpa ljudet så vi får följa hur bra de går för han.
Vägljudet är nog de enda jag e missnöjd med fast jag kan stå ut med det.
Björn skulle lämna in den till nån som skulle se om de kunde dämpa ljudet så vi får följa hur bra de går för han.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Vägljud Model 3
Daoops skrev:Kan vi ha en egen tråd vär vägljudet i Model 3?
Det är ju utan tvekan en helt fantastisk bil men en av sakerna som jag tycker är lite sämre är just vägljudet som jag tycker är faktiskt rätt högt. Kört en hel del S och X som är betydligt tystare. Det kanske dom skall vara eftersom dom är mer premium, men min 3a är riktigt noisy. Såg att Björn Nyland tyckte samma sak i hans video (sex in fron of the garage) där han noterar att han hör gruset slå upp när han rullar långsamt. Han skulle försöka fixa detta med lite eftermarknadsprodukter så jag tänkte kolla vad folk här testat för door-seals (dörrgummi eller dörrförsegling på svenska?) eller andra trick?
Jag hör tydligt hur stenen smäller upp i hjulhusen på min S också nu när gatan här inte är sopad än. Är inte främmande för att isolera den ytterligare så jag följer tråden med intresse trots att jag inte har en trea (än).
Re: Vägljud Model 3
Jag har 18" och tycker ljudet är avsevärt högre än i S & X. Har dock inte hunnit köra så långt ännu. Får på 20" om en vecka, blir intressant om det blir märkbart högre däckljud med dem.wector skrev:Ja, nya däck bör nog köras in lite. Sen är det säkert skillnad på 20" vs 18" också (Bjørn kör ju P med 20" och troligen vinterdäck).
Så mät först och kör ett par hundra mil och testa igen så bör man märka skillnad.
Småsten mot hjulhusen hörs verkligen extremt mycket kraftigare i trean, har aldrig längtat så mycket efter att gatorna ska sopas!
Tycker bilen är helt magisk i övrigt. Kände mig ganska "neutral" till interiören innan köp, men nu tycker jag det är helt överlägsen S & X. De senare känns gamla i jämförelse. 3an har så extremt luftig kupé, jag älskar verkligen minimalismen. Hoppas S & X landar liknande efter refresh.
Väghållningen "visste" man ju redan innan köp att den skulle vara brutal och den har verkligen inte gjort en besviken. Förväntar mig ännu lite bättre med 20" sen
Upplever faktiskt ljudet som ännu bättre än Ultra/Premium i X också. Efter att ha spelat in samt fått en bra balans och EQ-kurva så låter det riktigt bra! Bra för att kompensera vägljudet med, å andra sidan hade det ju varit ännu finare med riktigt bra ljud i en i övrigt tyst kupé...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vägljud Model 3
Legato skrev:Jag har 18" och tycker ljudet är avsevärt högre än i S & X. Har dock inte hunnit köra så långt ännu. Får på 20" om en vecka, blir intressant om det blir märkbart högre däckljud med dem.wector skrev:Ja, nya däck bör nog köras in lite. Sen är det säkert skillnad på 20" vs 18" också (Bjørn kör ju P med 20" och troligen vinterdäck).
Så mät först och kör ett par hundra mil och testa igen så bör man märka skillnad.
Småsten mot hjulhusen hörs verkligen extremt mycket kraftigare i trean, har aldrig längtat så mycket efter att gatorna ska sopas!
Tycker bilen är helt magisk i övrigt. Kände mig ganska "neutral" till interiören innan köp, men nu tycker jag det är helt överlägsen S & X. De senare känns gamla i jämförelse. 3an har så extremt luftig kupé, jag älskar verkligen minimalismen. Hoppas S & X landar liknande efter refresh.
Väghållningen "visste" man ju redan innan köp att den skulle vara brutal och den har verkligen inte gjort en besviken. Förväntar mig ännu lite bättre med 20" sen
Jag tror inte fälgstorleken gör sådär jättestor skillnad eftersom Tesla vill ha så högt tryck i sina däck. Däremot så gör nog däcktyp (och däcktryck) en hel del. När jag satte på sommarsulorna så var det bara 2,5 bar (som steg till 2,7 under körning) och jäklar i min lilla låda vad tyst och fint bilen gick. Sen fyllde jag i till 3,1 bar som det ska vara (vid varma däck) och bullret ökade markant och man känner även av små ojämnheter mycket mer. Fast jag vill ju inte köra runt med för lite luft i däcken heller...
Jag är verkligen allergisk mot vägbuller så om det inte kommer nån bra tredjepartslösning eller liknande så är det faktiskt en grej som hindrar mig att köpa en SR+ som andrabil sen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vägljud Model 3
För mig är också högt vägljud en deal breaker. Men om det går att fixa med lägre däcktryck så kanske det fungerar ändå.
Jag antar att Tesla vill ha högt däcktryck för att maximera räckvidden.
Jag antar att Tesla vill ha högt däcktryck för att maximera räckvidden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vägljud Model 3
Håller med, tror inte heller fälgstorleken påverkar så mycket. Dock tror jag däckbredden (samt typ och tryck som du nämnde) kan påverka. Nu landade jag dock i att "bara" köra 245or runt om (mot 235 original) så det blir väl knappt märkbart. 275 eller 285 bak tror jag dock hade märkts.Verdi skrev:Legato skrev:Jag har 18" och tycker ljudet är avsevärt högre än i S & X. Har dock inte hunnit köra så långt ännu. Får på 20" om en vecka, blir intressant om det blir märkbart högre däckljud med dem.wector skrev:Ja, nya däck bör nog köras in lite. Sen är det säkert skillnad på 20" vs 18" också (Bjørn kör ju P med 20" och troligen vinterdäck).
Så mät först och kör ett par hundra mil och testa igen så bör man märka skillnad.
Småsten mot hjulhusen hörs verkligen extremt mycket kraftigare i trean, har aldrig längtat så mycket efter att gatorna ska sopas!
Tycker bilen är helt magisk i övrigt. Kände mig ganska "neutral" till interiören innan köp, men nu tycker jag det är helt överlägsen S & X. De senare känns gamla i jämförelse. 3an har så extremt luftig kupé, jag älskar verkligen minimalismen. Hoppas S & X landar liknande efter refresh.
Väghållningen "visste" man ju redan innan köp att den skulle vara brutal och den har verkligen inte gjort en besviken. Förväntar mig ännu lite bättre med 20" sen
Jag tror inte fälgstorleken gör sådär jättestor skillnad eftersom Tesla vill ha så högt tryck i sina däck. Däremot så gör nog däcktyp (och däcktryck) en hel del. När jag satte på sommarsulorna så var det bara 2,5 bar (som steg till 2,7 under körning) och jäklar i min lilla låda vad tyst och fint bilen gick. Sen fyllde jag i till 3,1 bar som det ska vara (vid varma däck) och bullret ökade markant och man känner även av små ojämnheter mycket mer. Fast jag vill ju inte köra runt med för lite luft i däcken heller...
Jag är verkligen allergisk mot vägbuller så om det inte kommer nån bra tredjepartslösning eller liknande så är det faktiskt en grej som hindrar mig att köpa en SR+ som andrabil sen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vägljud Model 3
Föredelen med 18" jämfört med 20" är dock att man kan köra med lägre tryck utan att riskera att fälgen skadas i ett skarpt gupp. Så om man är beredd att gå ner i tryck (jag kör med 2,2 - 2,3 bar i min BMW) så kan det vara möjligt att vinna mjukare gång och lägre ljudnivå med 18".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vägljud Model 3
Niklas Z skrev:Föredelen med 18" jämfört med 20" är dock att man kan köra med lägre tryck utan att riskera att fälgen skadas i ett skarpt gupp. Så om man är beredd att gå ner i tryck (jag kör med 2,2 - 2,3 bar i min BMW) så kan det vara möjligt att vinna mjukare gång och lägre ljudnivå med 18".
Det dryga är att bilen varnade för lågt däcktryck hela tiden när jag hade 2,5-2,7 bar.
Vet inte hur mycket högt däcktryck gör för väghållningen. Borde vara försumbart.
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Vägljud Model 3
Kör med 20” sommarsulor på frugans nyutplockade P3D - låter en hel del!
Hämtade i början av mars en 3 LR med 18” vinterhjul åt farsgubben. Körde den bilen några veckor först. Det är något lägre ljud i den, men inte mycket tystare.
Min S är tystare!
Tredjepartslösning är troligen att klä kupé, insida dörrar, eventuellt ute vid hjulhus med eftermarknads ljuddämpningsmattor (av typ bitumen)
- detta har jag gjort på hobbybilar, senast en med trimmad V8 i - blir helt annat ljud, dämpat! Men då är verkligen hela kupén beklädd! Kräver en del jobb.
Men bara att limma i mattor i dörrar och nere mot fötterna bör förbättra.
Hämtade i början av mars en 3 LR med 18” vinterhjul åt farsgubben. Körde den bilen några veckor först. Det är något lägre ljud i den, men inte mycket tystare.
Min S är tystare!
Tredjepartslösning är troligen att klä kupé, insida dörrar, eventuellt ute vid hjulhus med eftermarknads ljuddämpningsmattor (av typ bitumen)
- detta har jag gjort på hobbybilar, senast en med trimmad V8 i - blir helt annat ljud, dämpat! Men då är verkligen hela kupén beklädd! Kräver en del jobb.
Men bara att limma i mattor i dörrar och nere mot fötterna bör förbättra.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vägljud Model 3
Högt däcktryck gör ofta att bilen känns stabilare, men det riskerar också att leda till sämre väggrepp.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Föredelen med 18" jämfört med 20" är dock att man kan köra med lägre tryck utan att riskera att fälgen skadas i ett skarpt gupp. Så om man är beredd att gå ner i tryck (jag kör med 2,2 - 2,3 bar i min BMW) så kan det vara möjligt att vinna mjukare gång och lägre ljudnivå med 18".
Det dryga är att bilen varnade för lågt däcktryck hela tiden när jag hade 2,5-2,7 bar.
Vet inte hur mycket högt däcktryck gör för väghållningen. Borde vara försumbart.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vägljud Model 3
Niklas Z skrev:Högt däcktryck gör ofta att bilen känns stabilare, men det riskerar också att leda till sämre väggrepp.Verdi skrev:Niklas Z skrev:Föredelen med 18" jämfört med 20" är dock att man kan köra med lägre tryck utan att riskera att fälgen skadas i ett skarpt gupp. Så om man är beredd att gå ner i tryck (jag kör med 2,2 - 2,3 bar i min BMW) så kan det vara möjligt att vinna mjukare gång och lägre ljudnivå med 18".
Det dryga är att bilen varnade för lågt däcktryck hela tiden när jag hade 2,5-2,7 bar.
Vet inte hur mycket högt däcktryck gör för väghållningen. Borde vara försumbart.
Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vägljud Model 3
OK. Jag tror att det har marginell betydelse i motorvägsfart i alla fall, då ändå luftmotståndet har störst betydelse.Verdi skrev:Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
Kan spela större roll i låga farter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vägljud Model 3
Niklas Z skrev:OK. Jag tror att det har marginell betydelse i motorvägsfart i alla fall, då ändå luftmotståndet har störst betydelse.Verdi skrev:Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
Kan spela större roll i låga farter.
En sak som är lite lustig är att man på 21" fälgar ska ha 2,9 bar men på 19" ska man ha 3,1 bar. Känns bakvänt på nåt sätt. Jag ska nog helt klart försöka minska trycket en aning. Försöka se när den börjar varna för lågt tryck.
Re: Vägljud Model 3
Vad tror ni om att applicera något på plattskärmarna i hjulhusen.
Har inte kikat in bakom hjulen ännu, men om man hör stenstatyer torde ytan vara hård till skillnad från den filt som annars är vanligt förekommande.
Det skulle vara mkt skönt att slippa demontera invändiga paneler om man istället skulle kunna åstadkomma en påtaglig förbättring i samband med hjulbyte....
Har inte kikat in bakom hjulen ännu, men om man hör stenstatyer torde ytan vara hård till skillnad från den filt som annars är vanligt förekommande.
Det skulle vara mkt skönt att slippa demontera invändiga paneler om man istället skulle kunna åstadkomma en påtaglig förbättring i samband med hjulbyte....
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vägljud Model 3
Jag vet inte det. Hade ovanligt hög förbrukning på senaste långresan i vintras, den gick ned direkt med typ 10% när jag pumpade upp däcken under resans gång. Så det kan nog göra en del faktiskt. Detta var ju dessutom vintertid med snö och kyla så differensen bör vara större på sommaren.Niklas Z skrev:OK. Jag tror att det har marginell betydelse i motorvägsfart i alla fall, då ändå luftmotståndet har störst betydelse.Verdi skrev:Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
Kan spela större roll i låga farter.
Re: Vägljud Model 3
Ja däcktryck gör en hel del, särskilt på elbilar.
Men även avgasbilar har ofta rekommendation med högre tryck för ”eco”-körning.
Har för mig min Volvo sa 2,6 för eco och 2,2 för normal.
Men även avgasbilar har ofta rekommendation med högre tryck för ”eco”-körning.
Har för mig min Volvo sa 2,6 för eco och 2,2 för normal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vägljud Model 3
OfarligTesla skrev:Jag vet inte det. Hade ovanligt hög förbrukning på senaste långresan i vintras, den gick ned direkt med typ 10% när jag pumpade upp däcken under resans gång. Så det kan nog göra en del faktiskt. Detta var ju dessutom vintertid med snö och kyla så differensen bör vara större på sommaren.Niklas Z skrev:OK. Jag tror att det har marginell betydelse i motorvägsfart i alla fall, då ändå luftmotståndet har störst betydelse.Verdi skrev:Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
Kan spela större roll i låga farter.
Fast då hade du ju redan varm bil och varmt batteri när du pumpade däcken. Gör nog också skillnad. Eller märkte du det på momentanförbrukningen? 10% är jättemycket. Tror inte det gör så stor skillnad.
Re: Vägljud Model 3
Låter mindre kul med bullrig bil.
Någon som har erfarenhet av hur effektiva ljuddämpande däck är så som Goodyear's SoundComfort eller Continentals Contisilent?
Någon som har erfarenhet av hur effektiva ljuddämpande däck är så som Goodyear's SoundComfort eller Continentals Contisilent?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vägljud Model 3
Märkte det på 25 och 50 km snittet jämflrt precis innan pumpningen mot nästkommande 25 och 50 km efter pumpning. Samma vägförhållanden, temp ute och hastighet samt att jag hade kört flera timmar innan så bilen var varm vid båda mätpunkterna. Vi var dock 4 vuxna och packning så kan tänka mig att det gör så täcktrycket blir viktigare.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Jag vet inte det. Hade ovanligt hög förbrukning på senaste långresan i vintras, den gick ned direkt med typ 10% när jag pumpade upp däcken under resans gång. Så det kan nog göra en del faktiskt. Detta var ju dessutom vintertid med snö och kyla så differensen bör vara större på sommaren.Niklas Z skrev:OK. Jag tror att det har marginell betydelse i motorvägsfart i alla fall, då ändå luftmotståndet har störst betydelse.Verdi skrev:Skrev fel. Menade räckvidd, inte väghållning.
Kan spela större roll i låga farter.
Fast då hade du ju redan varm bil och varmt batteri när du pumpade däcken. Gör nog också skillnad. Eller märkte du det på momentanförbrukningen? 10% är jättemycket. Tror inte det gör så stor skillnad.
Re: Vägljud Model 3
Kevork skrev:Låter mindre kul med bullrig bil.
Någon som har erfarenhet av hur effektiva ljuddämpande däck är så som Goodyear's SoundComfort eller Continentals Contisilent?
Jag tror bilarna är väldigt olika på vägljudet, precis som vissa bilar har fel och andra inte.
Jag är van vid Audi avant a6, och min model 3 perfomance med 20 tum låter t.om mindre än den på motorvägen.
Så skulle jag köra på 18 tum skulle den vara ännu tystare
Vilket däcktryck är egentligen optimalt att köra på med 20 tum? Tycker alla skriver olika vad som är optimalt.