Vägljud Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

Liibo skrev:
Kevork skrev:
Låter mindre kul med bullrig bil.

Någon som har erfarenhet av hur effektiva ljuddämpande däck är så som Goodyear's SoundComfort eller Continentals Contisilent?
Jag tror bilarna är väldigt olika på vägljudet, precis som vissa bilar har fel och andra inte.
Dessutom har folk olika hörsel och känslighet.
Man har olika däck(märke, storlek, bredd, mönsterdjup..), olika tryck, man kör på olika typer av asfalt... osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Liibo skrev:
Kevork skrev:

Någon som har erfarenhet av hur effektiva ljuddämpande däck är så som Goodyear's SoundComfort eller Continentals Contisilent?

Jag tror bilarna är väldigt olika på vägljudet, precis som vissa bilar har fel och andra inte.

Jag är van vid Audi avant a6, och min model 3 perfomance med 20 tum låter t.om mindre än den på motorvägen.

Så skulle jag köra på 18 tum skulle den vara ännu tystare :)

Vilket däcktryck är egentligen optimalt att köra på med 20 tum? Tycker alla skriver olika vad som är optimalt.
Enligt Tesla så är det 2,9 som gäller oavsett fälgstorlek på Model 3.

Vad som är "optimalt" går ju inte att svara på eftersom det helt beror på vad man prioriterar... Grepp? Ljud? Förbrukning? Slitage?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

Legato skrev:
Liibo skrev:
Kevork skrev:

Jag är van vid Audi avant a6, och min model 3 perfomance med 20 tum låter t.om mindre än den på motorvägen.

Vilket däcktryck är egentligen optimalt att köra på med 20 tum? Tycker alla skriver olika vad som är optimalt.

Vad som är "optimalt" går ju inte att svara på eftersom det helt beror på vad man prioriterar... Grepp? Ljud? Förbrukning? Slitage?
Ja optimalt innebär väl att det ska vara bäst för alla dom sakerna. Om det är 2.9, så måste ju det vara det som tesla tycker är mest optimalt i mitten av alla dom sakerna :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Liibo skrev:
Legato skrev:
Liibo skrev:
Kevork skrev:

Ja optimalt innebär väl att det ska vara bäst för alla dom sakerna. Om det är 2.9, så måste ju det vara det som tesla tycker är mest optimalt i mitten av alla dom sakerna :)
Nej, bäst för alla faktorer blir det ju aldrig. Det är ju det som är anledningen till att det inte finns ett korrekt svar utan ett antal som är helt beroende av vad man själv tycker är viktigast. Men om frågan var vad det står innanför dörren i din bil så är svaret 2.9 :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Gillar verkligen allt med M3, utom ljudet i kupén. (Just nu med 18” vinter)
Mycket vägljud och även vägljud från andra bilar. Det är jättestor skillnad mot min gamla V60. Pendlar motorväg till jobbet och det är inte lika avkopplande pga bullret och det är inte lika trevligt att lyssna på musik. Att lägga sig i lastbilsfart med autosteer hjälper ju men inte lika kul.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nån som testat Tectyl ljuddämpningsbehandling eller vet nåt om det? https://www.tectylstockholm.se/ljuddampningsbehandling
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
Nån som testat Tectyl ljuddämpningsbehandling eller vet nåt om det? https://www.tectylstockholm.se/ljuddampningsbehandling
Det var någon biltidning som gjorde ett jämförande test före/efter för några år sedan. Försumbar skillnad.

Rent allmänt så är det svårt att isolera bort vägljud. Ljudet fortplantar sig genom bussningarna och karossen in till kupén. Det handlar mera om att ha rätt däck, rätt däcktryck, rätt hjulupphängningar och rätt material/mjukhet i bussningarna än att ha mycket isolering.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare

Inlägg av Liibo »

juristen skrev:
Verdi skrev:
Det var någon biltidning som gjorde ett jämförande test före/efter för några år sedan. Försumbar skillnad.

Rent allmänt så är det svårt att isolera bort vägljud. Ljudet fortplantar sig genom bussningarna och karossen in till kupén. Det handlar mera om att ha rätt däck, rätt däcktryck, rätt hjulupphängningar och rätt material/mjukhet i bussningarna än att ha mycket isolering.

Fast det är ju precis det Tectyl ska förhindra, eftersom man sprutar in vid bussningar osv.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Liibo skrev:
juristen skrev:
Verdi skrev:

Fast det är ju precis det Tectyl ska förhindra, eftersom man sprutar in vid bussningar osv.
Nja, Tectyl lägger sig mer som en isolerande hinna på allt, plus att man sprutar in i balkar osv. Ljudet går via däcken, länkarmarna och bussningarna till karossen och in i kupén. Hur skulle Tectyl hindra det?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Liibo skrev:
juristen skrev:
Verdi skrev:

Fast ljudet har ju redan då nått stommen på bilen, visst du kan ju få en liten effekt av att plåten dämpas något men resultatet verkar försumbart om man går på testet av Vi Bilägare. Tror mer på att ljuddämpa i transmitionslinjen av ljudenergin, alltså däck --> bussning osv.

http://www.vibilagare.se/reportage/ljud ... luff-39682
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag isolerade en S40 - 01. Skruvade loss allt och klistrade 2mm bitumenmatta med 10mm polyeterfoam på. Alla ytor i dörrar, bagage, under huven osv... Skruvade loss prylarna i motorrummet och klädde torpedvägg osv för att sedan återmontera allt. Tog nån dag... Blev väldigt bra men vips brusade det från vindrutan istället för vägljud.

Så mycket jobb för att märka att vindbruset från framrutan var nästa "högsta ljud"

Totalt kanske det var 25kg jag klistrade dit. Kombinationen med vikt och foam gör en bra heltäckande ljuddämpning
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Bullret från däcken kan både vara stomburet och luftburet, så det är fullt möjligt att det går att bättra på Model 3 ljudisolering, men det är inte självklart att det går att göra enkelt. Om det är som sagts ett ovanstående inlägg, att även bullret från bilar som passerar förbi är påtagligt så är nog isoleringen från luftburet ljud bristfällig.
Men en sak som kan vara värd att kolla är att dörrlister tätar ordentligt. För några år sedan hade jag min bil på rekond. Tydligen använde firman något silkonbaserat medel på dörrlisterna. Det gjorde, efter ett tag, att två problem uppstod. Först av allt började det komma en massa störande knarrande ljud från dörrarna. Dessutom blev vägbullret störande. Jag skaffade ett medel för att få bort silikon från dörrlister och applicerade sedan ett gummivårdsmedel på listerna. Det gjorde susen, för knarret försvann och vägljudet dämpades klart bättre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
Bullret från däcken kan både vara stomburet och luftburet, så det är fullt möjligt att det går att bättra på Model 3 ljudisolering, men det är inte självklart att det går att göra enkelt. Om det är som sagts ett ovanstående inlägg, att även bullret från bilar som passerar förbi är påtagligt så är nog isoleringen från luftburet ljud bristfällig.
Men en sak som kan vara värd att kolla är att dörrlister tätar ordentligt. För några år sedan hade jag min bil på rekond. Tydligen använde firman något silkonbaserat medel på dörrlisterna. Det gjorde, efter ett tag, att två problem uppstod. Först av allt började det komma en massa störande knarrande ljud från dörrarna. Dessutom blev vägbullret störande. Jag skaffade ett medel för att få bort silikon från dörrlister och applicerade sedan ett gummivårdsmedel på listerna. Det gjorde susen, för knarret försvann och vägljudet dämpades klart bättre.
Med tanke på att många verkar ha noterat att listerna inte sitter helt rätt så kan det säkert vara en anledning till att vissa upplever problem och andra inte.
Dvs första steget bör vara att undersöka att just alla dörrlister sitter som dom skall, och att det sluter tätt.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Liibo skrev:
Kevork skrev:

Man har olika däck(märke, storlek, bredd, mönsterdjup..), olika tryck, man kör på olika typer av asfalt... osv...
Det är helt klart olika från bil till bil. Det höga vägljudet i min Model S var en starkt bidragande orsak till att jag blev less på bilen i ett ganska tidigt skede. Det lät alltid som om minst en dörr inte var stängd ordentligt. Till och med min svärmor som är van vid en 16 år gammal Volvo S60 kunde beklaga sig över ljudnivån i bilen och tyckte att det var jobbigt att åka långt i den. Det är säkerligen ett ovaligt krasst exempel, men även i alla lånebilar jag haft var ljudnivån väldigt olika från bil till bil. Troligen är det likadant med Model 3. Små variationer i tillverkningen, lister som sitter snett till exempel, kan ha stor betydelse för ljudnivån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Liibo skrev:
Kevork skrev:

Det är helt klart olika från bil till bil. Det höga vägljudet i min Model S var en starkt bidragande orsak till att jag blev less på bilen i ett ganska tidigt skede. Det lät alltid som om minst en dörr inte var stängd ordentligt. Till och med min svärmor som är van vid en 16 år gammal Volvo S60 kunde beklaga sig över ljudnivån i bilen och tyckte att det var jobbigt att åka långt i den. Det är säkerligen ett ovaligt krasst exempel, men även i alla lånebilar jag haft var ljudnivån väldigt olika från bil till bil. Troligen är det likadant med Model 3. Små variationer i tillverkningen, lister som sitter snett till exempel, kan ha stor betydelse för ljudnivån.
Högt vägljud var också en stor anledning till att jag sålde min Volvo V60. Hade den inne på diagnos flera ggr men de hittade det inte, och ljudet förändrades inte över flera tusen mil med olika däck & fälg.
Som ett skrapande/malande ljud, ingen skillnad om man bromsade eller svängde..
Ibland försvann det när man hamnade på "fin" asfalt, ibland inte..
Oftast lät det inte i låg fart, men det hände det med.

Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta...

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

En del har sagt att en del vinterdäck låter mindre efter inkörning. Jag har just nu sommardäck på (för att få snabbare leverans) och de är lite väl kallt för dem, så jag gissar att det låter mer just nu då de är hårdare än de borde vara. Det kanske gör skillnad. Det är inte något jag läst jättemycket om från Model 3 ägare i USA, och de flesta bor varmare än vad vi har det. Så det kanske blir bättre i sommar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

bjelkeman skrev:
En del har sagt att en del vinterdäck låter mindre efter inkörning. Jag har just nu sommardäck på (för att få snabbare leverans) och de är lite väl kallt för dem, så jag gissar att det låter mer just nu då de är hårdare än de borde vara. Det kanske gör skillnad. Det är inte något jag läst jättemycket om från Model 3 ägare i USA, och de flesta bor varmare än vad vi har det. Så det kanske blir bättre i sommar.

Nu kan det också vara så att många inte har kört ”in” sina bilar ännu. (ursäkta om det nämnts tidigare i denna tråd)?
Minns att jag körde närapå non-stop till Schweiz när min Porsche just var uttagen och levererad på dagen vid KGL tennishallen 2000.
Hämtade den och märkte till en början att hjulen kändes både bullriga och extra stötiga mot de demo-bilar jag testat.

Såg också en blänkare om detta i något USA-forum att de kan kännas extra bullriga de första 100 milen? ... men att de sätter sig så att säga.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tycker att mina hakka3 vinterdäck blivit tystare efter nu ca 1000 mil med dem. Störde mig rätt mycket på att de bullrade mer än mina original sommardäck. Kollar man på Audi etron finns ju dubbelglas som tillval för tystare kupé. Gissar att glastak är mindre bra akustiskt än tyg-innertak också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ascii

Inlägg av ascii »

Har någon här något tips om en seriös verkstad i Stockholmsregionen som kan hjälpa till med ljuddämpning? Jag är inte den händigaste snubben och skulle hellre se att någon som faktiskt har en aning om vad de håller på med kikar på min bil och ser om det med rimliga medel går att tysta ner den lite.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det finns en tråd på TMC om att ljudisolera en Model 3. Det är läskig läsning, för jag vågar inte göra det själv. Jag får aldrig ihop delarna igen. :D

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.130206/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Firmor som bygger billjud brukar vara riktigt duktiga på detta :)
Dom brukar vara snabba på att titta på nya modeller p marknaden också ;)
När jag byggde billjud så var dämpning och isolering min första prioritet, utan det så får man bara bäst ljud när motorn är avstängd och bilen står still, vilket iofs
är många som prioriterar men jag vill ha bra ljud även när man kör :)
Och visst är det super-trevligt med en bil som blir tystare oavsett hur och när man använder den :)
Mitt senaste bygga var en liten Citroen C1, den var faktiskt lite bättre än vad jag trodde redan original men jäklar vad kul det projektet var! :)
Jag rev typ hela inredningen (inkl hela golvet i princip) och fick den riktigt najs, tror jag fick in ca 15kg bitumen och en hel del "vanlig" isolering :mrgreen:
Teslan fegade jag ur på efter att jag märkt hur dom ser på garantier osv :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare

Inlägg av Dadid »

Har hittills inte kört mer än 14 mil med bilen så underlaget är klent.
Imorse när jag körde till förskolan slog tanken mig att det kanske inte är vägljudet som är boven i dramat. Ljudet stör ju redan från 25 km/h.
Ljudet upplever jag dessutom som något vagt malande. Av detta drar jag slutsatsen att det snarare rör sig om något transmissionsrelaterat. Om så är fallet är det inte alldeles omöjligt att det kommer att avta med tiden.

Är jag helt ute och seglar?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

I 25 km/h ska det inte vara mycket vägljud, så det är inte otänkbart att det är något annat. Men varierar ljudet med underlaget?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare

Inlägg av Dadid »

Utifrån mitt klena referensmaterial, vill jag påstå att det inte är en avgörande faktor vid låg hastighet. Dvs variationer inom rimliga ramar.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dadid skrev:
Har hittills inte kört mer än 14 mil med bilen så underlaget är klent.
Imorse när jag körde till förskolan slog tanken mig att det kanske inte är vägljudet som är boven i dramat. Ljudet stör ju redan från 25 km/h.
Ljudet upplever jag dessutom som något vagt malande. Av detta drar jag slutsatsen att det snarare rör sig om något transmissionsrelaterat. Om så är fallet är det inte alldeles omöjligt att det kommer att avta med tiden.

Är jag helt ute och seglar?
Min gissning om det är vagt är däckljud. Det är ju en ny bil och nya däck, så det kanske försvinner ju mer de slits, eller när du byter till/från sommar/vinterdäck.

Å andrasidan hade jag ett malande ljud på min Volvo V60 som ingen lyckades hitta vad det berodde på. Så det kan vara riktigt knepigt.

Skriv svar