Råd, tips eller bara allmänt moraliskt stöd i däcksfråga med

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Råd, tips eller bara allmänt moraliskt stöd i däcksfråga med

Inlägg av abagewitz »

Jag behöver lite råd, tips eller kanske bara allmänt stöd i en däcksfråga. Mycket text men läs gärna...

Jag har köpt en begagnad Model S85D från Tesla. Hämtade ut den i början av mars. I köpet ska ingå både sommar- och vinterdäck på standardfälg. Jag tycker att jag per mail och telefon med beg.säljaren (Fredrik) på Tesla varit tydlig med att jag behöver friktionsvinterdäck då jag bor i innerstan och inte får köra dubbdäck.

På mailet från delivery ståratt vid leverans ska det vara vinterdäck monterade och sommardäcken i bakluckan.

När jag hämtar bilen sitter det dubbdäck på bilen och ingen vet var sommardäcken finns.

Under typ tre veckor håller jag på och försöker få Tesla att se till att jag får friktionsvinterdäck. Säljaren skriver att aldrig lovat friktionsvinterdäck utan bara vinterdäck (ospecificerade). Han säger också att han inte kan lösa frågan för det finns inga begagnade friktionsvinterdäck på hela Tesla han kan ge mig. Till slut ger jag mer eller mindre upp och börjar planera för inköp av egna friktionsvinterdäck då jag inser att det inte står explicit friktionsvinterdäck i några mail från säljaren, bara i mail från mig som han svarat på. Mitt förtroende för bilförsäljare har väl inte direkt stärkts av detta :-)

Parallellt med vinterdäcksfrågan har jag också försökt få fram ur Tesla var mina sommardäck finns. Efter knappt en månad meddelar de att de finns hos Euromaster i Kista. När jag pratar med Euromaster (som för övrigt är mycket trevliga och tillmötesgående till skillnad från Teslas personal jag varit i kontakt med rörande detta). Euromaster meddelar att det finns däck märkta med mitt regno men att det är (TADA!) friktionsvinterdäck. Helt jävla otroligt... Läget är alltså nu så att jag har ett set (slitna) dubbdäck på bilen och ett set friktionsvinterdäck (ganska slitna) hos Euromaster i Kista. Bägge setten på Tesla orginalfälg.

När jag (mycket osannolikt) fick tag på säljaren från Tesla i fredags säger han att "va bra, då kan du ju ta friktionsvinterdäcken hos Euromaster till nästa vinter så ska vi bara fixa ett set sommardäck till dig som du kan byta mot de dubbdäck du nu har på" (fast på norska). Han säger också att han ska återkomma till mig samma dag med en lösning. Inte helt oväntat har det dock sen dess varit dock helt knäpptyst från Tesla i frågan och datumet för när det blir dubbdäcksförbud rycker närmare.  

Under hela denna period har det varit helt omöjlig att få kontakt med han på Delivery (Alexander) som skickade leveransmailet där det stod att sommardäcken skulle vara i bagaget vid leverans. Han vägrar tydligen att ringa mig och han har svarat på ett av mina typ 10 mail i frågan.

Sammantaget tycker jag att Teslas hantering av denna fråga är helt osannolikt dålig. Hur kan man ha en så dålig leveranshantering och sen dessutom inte kunna hantera kundrelationer på ett bättre sätt? Det är ju liksom ingen begagnad Kia jag har köpt på blocket utan en Tesla direkt från Tesla.

Så, vad fan ska jag göra? Någon som har något råd eller tips? Någon som har telefonnr till någon chef på Delivery som jag kan eskalera frågan till? Det känns faktiskt lite hopplöst nu. Detta var ju liksom inte den upplevelse jag ville ha kring min första Tesla.

Ds. själva bilen går dock bra... Ds.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Råd, tips eller bara allmänt moraliskt stöd i däcksfråga

Inlägg av evilirish »

Tråkigt att höra, men till teslas lilla försvar så tror jag att de fått jobba baksidan av sig med alla model3-leveranser den senaste tiden.

Jag hade i din situation frågat när jag får, på teslas bekostnad såklart, byta dubbdäcken som sitter på fälgarna nu mot sommardäck. Borde vara så enkelt som att boka in ett service-tillfälle (och se till att sommardäcken är på plats) eller om de vill hänvisa dig till extern däckverkstad dit de skickar dina nya sommardäck.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Re: Råd, tips eller bara allmänt moraliskt stöd i däcksfråga

Inlägg av abagewitz »

Det är det jag försökt få dem att göra hela tiden. Det jag tycker är så jävla illa är att de konsekvent INTE kommunicerar i ärendet. Om de varit tydliga och snabbt meddelat att det var så de skulle lösa det hade det ju varit bättre (dock inte alls bra att inte hitta sommardäcken på en månad).

Nu har de faktiskt idag (efter jag gjorde inlägget) "hittat" sommardäcken. Dock fick jag be Euromaster att ringa Tesla och säga att de skulle bjuda mig på däcksskiftet. Det var inget som de tog på sig på eget initiativ. Tesla leveransavdelning i Sverige har mycket att lära sig i hur man kommunicerar. Jag är helt säker på att detta blivit jobbigare och mer tidskrävande att hantera för dem än om de bara hade behagat att tex ringa eller maila mig. Att de har mycket att göra med andra leveranser är ju inte mitt problem. Då borde de väl bara tagit in mer folk.

Men man kanske aldrig ska upphöra att förvånas över vissa företags processer...
Skriv svar