Dagens tips

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Dagens tips

Inlägg av anna__ »

Liten tips om ni inte redan gjort det dvs ;)
Att lägga Tesla appen som en widget.
Har själv Iphone och tycker detta ger en snabbare överblick över laddning, öppna bilen osv än att klicka in på appen :roll:
8AE04CFA-6514-462C-B3C4-FD05D368F29C.jpeg
Användarvisningsbild
Peje85
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 nov 2017 13:45

Re: Dagens tips

Inlägg av Peje85 »

Mycket bra tips - tack!! Ska lägga upp det så fort jag får min bil, snart.. :)
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Dagens tips

Inlägg av foolip »

Var precis inne och kollade om det fanns nån widget på Android men det gjorde det inte. Eller, letar jag dåligt?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dagens tips

Inlägg av Teslaspolen »

foolip skrev:
Var precis inne och kollade om det fanns nån widget på Android men det gjorde det inte. Eller, letar jag dåligt?
Nepp, finns inte.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Dagens tips

Inlägg av swegarm »

Tack ! Viste inte ens att widgetar fanns på iPhone :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Dagens tips

Inlägg av bullen »

Finns en 3e part Dashboard for Tesla med riktigt snygg widget. Ökar dock vampyrdräneringen en delBild
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Dagens tips

Inlägg av dbar »

Ja, saknar backuluckeöppning i teslas widget. Har intstallerat "självöppnande fjädrar". Men ganska många klick för att komma in till att öppna bakluckan i appen. Speciellt när man har tunga saker på sig, då man verkligen behöver det.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens tips

Inlägg av Legato »

dbar skrev:
Ja, saknar backuluckeöppning i teslas widget. Har intstallerat "självöppnande fjädrar". Men ganska många klick för att komma in till att öppna bakluckan i appen. Speciellt när man har tunga saker på sig, då man verkligen behöver det.
Kanske smidigast att köpa en key fob? Eller allra enklast kanske om det går att göra med röststyrning. Borde gå...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens tips

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Finns en 3e part Dashboard for Tesla med riktigt snygg widget. Ökar dock vampyrdräneringen en delBild
Funkar dessutom i Android :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Dagens tips

Inlägg av andersjo »

Teslaspolen skrev:
foolip skrev:
Var precis inne och kollade om det fanns nån widget på Android men det gjorde det inte. Eller, letar jag dåligt?
Nepp, finns inte.
I Android har jag gjort widgets med hjälp av Tasker och Tesla-plugin för den samma.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dagens tips

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
dbar skrev:
Ja, saknar backuluckeöppning i teslas widget. Har intstallerat "självöppnande fjädrar". Men ganska många klick för att komma in till att öppna bakluckan i appen. Speciellt när man har tunga saker på sig, då man verkligen behöver det.
Kanske smidigast att köpa en key fob? Eller allra enklast kanske om det går att göra med röststyrning. Borde gå...
Röststyrning fungerar rätt bra och smidigt med Siri Shortcuts och Apple Watch.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Dagens tips

Inlägg av Adrenity »

Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo

Edit: Precis som jpetters tipsar om här ovan :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dagens tips

Inlägg av taliz »

Adrenity skrev:
Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo

Edit: Precis som jpetters tipsar om här ovan :roll:
Coolt! Det där ska jag definitivt leka med om/när jag får min. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Macrobson
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 jul 2018 07:50
Ort: Helsingborg

Re: Dagens tips

Inlägg av Macrobson »

Adrenity skrev:
Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo

Edit: Precis som jpetters tipsar om här ovan :roll:
”Tesla Shortcuts” har dessa genvägar på engelska och värdena som används i mile och fahrenheit.
Hur har du fått dem till km och Celsius? Har du möjlighet att dela dina genvägar? :D
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Dagens tips

Inlägg av Adrenity »

Macrobson skrev:
Adrenity skrev:
Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo

Edit: Precis som jpetters tipsar om här ovan :roll:
”Tesla Shortcuts” har dessa genvägar på engelska och värdena som används i mile och fahrenheit.
Hur har du fått dem till km och Celsius? Har du möjlighet att dela dina genvägar? :D
Det är dom jag har använt, redigerade bara texten och beräkningarna.. Jag bifogar en bild på beräkningen för km.
Sen för kelvin till celsius tar du bara minus 273 (väderdata som hämtas för utetempen är i kelvin men bilen räknar celsius). Beräkningarna från celsius till fahrenheit är bara att ta bort.

Låter krångligare än vad det är, men prova lite så märker du hur det blir ;) Jag lyckades inte kopiera in mina genvägar här..
CB58E890-771F-4617-AE5A-33C4CD873699.png
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Dagens tips

Inlägg av default »

Funkar detta med orginal-appen menar ni? Beräkningarna är inget konstigt men jag hittar inte hur man hämtar varibler eller actions?
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Dagens tips

Inlägg av Adrenity »

default skrev:
Funkar detta med orginal-appen menar ni? Beräkningarna är inget konstigt men jag hittar inte hur man hämtar varibler eller actions?
Yes, originalappen ”genvägar”. Gå in på https://teslacuts.com/ så finns det ett par där att utgå från och redigera.

Det känns lite sketchy att knappa in lösenord och sånt, men jag tror att det är safe med apples egna appar.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Dagens tips

Inlägg av default »

Adrenity skrev:
default skrev:
Funkar detta med orginal-appen menar ni? Beräkningarna är inget konstigt men jag hittar inte hur man hämtar varibler eller actions?
Yes, originalappen ”genvägar”. Gå in på https://teslacuts.com/ så finns det ett par där att utgå från och redigera.

Det känns lite sketchy att knappa in lösenord och sånt, men jag tror att det är safe med apples egna appar.
Tack! Det fungerar alltså inte med Tesla orginalappen utan genom anrop mot teslas API. Inget fel med det, bara förtydligar
Användarvisningsbild
Macrobson
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 jul 2018 07:50
Ort: Helsingborg

Re: Dagens tips

Inlägg av Macrobson »

Adrenity skrev:
Macrobson skrev:
Adrenity skrev:
Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo

Edit: Precis som jpetters tipsar om här ovan :roll:
”Tesla Shortcuts” har dessa genvägar på engelska och värdena som används i mile och fahrenheit.
Hur har du fått dem till km och Celsius? Har du möjlighet att dela dina genvägar? :D
Det är dom jag har använt, redigerade bara texten och beräkningarna.. Jag bifogar en bild på beräkningen för km.
Sen för kelvin till celsius tar du bara minus 273 (väderdata som hämtas för utetempen är i kelvin men bilen räknar celsius). Beräkningarna från celsius till fahrenheit är bara att ta bort.

Låter krångligare än vad det är, men prova lite så märker du hur det blir ;) Jag lyckades inte kopiera in mina genvägar här..
Tack! Efter lite omräkningar så fungerar det perfekt. :D
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Dagens tips

Inlägg av Crappy »

Suck
Jag är för dum, det blir fel värden. Eller rättare sagt jag hittar uppenbarligen inte vart jag ska lägga in värden
Ex Under orderboks värde, battery_range har jag inget beräkna, hur får jag det dit?
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Dagens tips

Inlägg av Adrenity »

Crappy skrev:
Suck
Jag är för dum, det blir fel värden. Eller rättare sagt jag hittar uppenbarligen inte vart jag ska lägga in värden
Ex Under orderboks värde, battery_range har jag inget beräkna, hur får jag det dit?
Nere på sök skriver du beräkna, då kommer olika alternativ upp. Klicka på den som bara heter beräkna. Då kommer den längst ner, ta tag i den och dra upp den dit du vill ha den, sen knappar du in vad den ska göra för beräkning.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Dagens tips

Inlägg av Simon »

Finns det något sätt att ta reda på vehicle_id utan att gå via access token? Så man kan skriva in det direkt utan att skicka lösenordet?
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Dagens tips

Inlägg av Adrenity »

Simon skrev:
Finns det något sätt att ta reda på vehicle_id utan att gå via access token? Så man kan skriva in det direkt utan att skicka lösenordet?
Jag tror att den använder token för allt den gör via api. Med bara id så kan den nog inte hämta info och skicka kommandon (gissar jag).

Edit: Gör ett test vetja, redigera en genväg så att det sista den gör är att behålla vehicle_id i urklipp. Sen klipper du in det istället för ”vehicle_id” i genvägen du vill prova det i.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Dagens tips

Inlägg av default »

Dagens tips:

Se till att slå på data sharing så vi kan få så bra AP så snabbt som möjligt i Sverige. Om du är OK med data sharing såklart!
IMG_0600 (1)11.jpg
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Dagens tips

Inlägg av perre »

Adrenity skrev:
default skrev:
Funkar detta med orginal-appen menar ni? Beräkningarna är inget konstigt men jag hittar inte hur man hämtar varibler eller actions?
Yes, originalappen ”genvägar”. Gå in på https://teslacuts.com/ så finns det ett par där att utgå från och redigera.

Det känns lite sketchy att knappa in lösenord och sånt, men jag tror att det är safe med apples egna appar.
Hur får ni till nåt? När jag försöker göra nåt med brickorna som ligger på Teslacuts så påstår min Windows dator att jag behöver ett program från Microsoft Store, men hittar inget och om jag provar från min iPhone så påstår den att adressen är felaktig.
Model 3 LR AWD
Skriv svar