Model S och X kan får motor från Model 3
Moderator: Redaktion
Model S och X kan får motor från Model 3
Enligt läckor så ska Model S och X snart få motorn från Model 3 vilket kommer förlänga räckvidden något, speciellt i lägre hastigheter.
https://electrek.co/2019/04/05/tesla-mo ... ic-motors/
Re: Model S och X kan får motor från Model 3
Undrar om det kommer bli lite sämre prestanda (lite sämre 0-100 tid).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
3. Batterier som klarar 250kW laddning
4. Bättre/snålare motorer
5. HUD
6. CCS som standard
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
Lär i var fall bli mindre ryck från 0 även om 0-100 tiden blir samma eller bättre.Feddan skrev:Undrar om det kommer bli lite sämre prestanda (lite sämre 0-100 tid).
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja just nu känns det inte riktigt rätt tidpunkt att beställa en ny S.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Men så är det mer eller mindre hela tiden, fast just nu mer.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Sant, tiden kan bli densamma men det var den initiala explosionen jag tänkte på ja.OfarligTesla skrev:Lär i var fall bli mindre ryck från 0 även om 0-100 tiden blir samma eller bättre.Feddan skrev:Undrar om det kommer bli lite sämre prestanda (lite sämre 0-100 tid).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
- FutureTesla
- Teslaägare
Beror på hur man ser på saken, går att hitta model S till mkt bra priser vilket gör att det är rätt tillfälle för många att köpa S, speciellt nya lagerbilar, sen kommer ju alltid nya saker och uppdateringar precis som en Iphone 

Model S Plaid 2023
Kan det vara samma motorer som roadster 2 kommer få kanske?
Den skall ju ha 3st, och närmare 2000hk.
Låt säga att nästa S Performance får 2 av dessa med lite lägre tune, borde ändå kunna bli över 1000hk.
Kan nog sälja en del bilar bara på den siffran.
Den skall ju ha 3st, och närmare 2000hk.
Låt säga att nästa S Performance får 2 av dessa med lite lägre tune, borde ändå kunna bli över 1000hk.
Kan nog sälja en del bilar bara på den siffran.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
Fram eller bakmotor? Enligt vad jag har förstått så är de av olika konstruktion...vigge50 skrev:Enligt läckor så ska Model S och X snart få motorn från Model 3 vilket kommer förlänga räckvidden något, speciellt i lägre hastigheter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Artikeln säger inte riktigt att Model S och X ska få just motorn från Model 3, den säger att Model S och X kan få en motor med samma teknik som motorn i Model 3, alltså en permanentmagnetmotor. Detta för att denna typ av motor är något energieffektivare och dessutom kostnadseffektivare att tillverka.
"Tesla is working on a new electric motor upgrade for Model S and Model X with a more efficient permanent magnet reluctance system based on the motor Tesla developed for Model 3."
"Tesla is working on a new electric motor upgrade for Model S and Model X with a more efficient permanent magnet reluctance system based on the motor Tesla developed for Model 3."
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Håller inte alls med. Med tanke på den dramatiska prissänkningen så tycker jag det är ett väldigt bra tillfälle att köpa ny S/X nu... Tror man kan räkna med en avsevärd prishöjning om/när ovanstående förbättringar implementeras.Nicke Nyfiken skrev:Ja just nu känns det inte riktigt rätt tidpunkt att beställa en ny S.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Personligen tyckte jag både S&X var bättre sett till "bang for the buck" jämfört med e-tron och i-pace redan innan prissänkningen. Nu är det i mitt tycke en ren promenadseger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Elon har varit tydlig med att större batterier inte är aktuella. Med tanken på vikten av nuvarande 100-pack så ser jag ett större pack som mer eller mindre uteslutet. Om bilen ska få lägre räckvidd så är det med hjälp av olika optimeringar inte tyngre batterier.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Men batterierna blir ju bättre hela tiden.EnTraktor skrev:Elon har varit tydlig med att större batterier inte är aktuella. Med tanken på vikten av nuvarande 100-pack så ser jag ett större pack som mer eller mindre uteslutet. Om bilen ska få lägre räckvidd så är det med hjälp av olika optimeringar inte tyngre batterier.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Syrran har en Leaf 24kWh. Tydligen passar nya 62kWh batteriet i hennes bil.
Åtminstone fysiskt.
Så densiteten har blivit ca 2.6ggr bättre på några få år.
Tesla Roadster kommer ju nästa år, den har 200kWh batterier
och de kommer inte väga 1 ton!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kunde lagt till ”för mig” i första meningen om det är avgörande.Legato skrev:Håller inte alls med. Med tanke på den dramatiska prissänkningen så tycker jag det är ett väldigt bra tillfälle att köpa ny S/X nu... Tror man kan räkna med en avsevärd prishöjning om/när ovanstående förbättringar implementeras.Nicke Nyfiken skrev:Ja just nu känns det inte riktigt rätt tidpunkt att beställa en ny S.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Personligen tyckte jag både S&X var bättre sett till "bang for the buck" jämfört med e-tron och i-pace redan innan prissänkningen. Nu är det i mitt tycke en ren promenadseger.
Jag som redan har en Model S och inte känner att jag måste ha senaste årsmodellen ser ingen anledning att köpa en ny bil då den i princip skulle ha samma tekniska specifikationer och lösningar. Det är väl APn som har utvecklats. Men då föredrar jag att ha en automatik på vindrutetorkare och helljus som fungerar istället.
Och ser man till ”bang for the buck” är det vansinne att byta till en ny Model S som är dubbelt så dyr men ändå inte har något nytt att erbjuda.
Men har man inte någon Model S men funderar på att köpa så är det ett annat läge.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Men sen så vet vi ju också att batterierna Nissan hade i sina bilar 2012 var betydligt sämre än Teslas sätt till Wh/kg och Wh/liter. Fördelen då var att Nissan använde en batteriteknik utan kobolt men nu har de gått över till en med för att få högre energidensitet.Zalman3 skrev:Men batterierna blir ju bättre hela tiden.EnTraktor skrev:Elon har varit tydlig med att större batterier inte är aktuella. Med tanken på vikten av nuvarande 100-pack så ser jag ett större pack som mer eller mindre uteslutet. Om bilen ska få lägre räckvidd så är det med hjälp av olika optimeringar inte tyngre batterier.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Syrran har en Leaf 24kWh. Tydligen passar nya 62kWh batteriet i hennes bil.
Åtminstone fysiskt.
Så densiteten har blivit ca 2.6ggr bättre på några få år.
Tesla Roadster kommer ju nästa år, den har 200kWh batterier
och de kommer inte väga 1 ton!
Tesla har också gjort en del förbättringar såklart men ju bättre teknik du börjar med desto svårare är det att göra förbättringar. Elon har väll sagt att Roadstern har dubbla lager batterier? Skulle krävas en ordentlig ombyggnation av Model S och X för att få plats med det.
Ja att du syftade på din egen situation och inte generellt gör en viss skillnad... Helljuset var ju mest ett problem med AP2, i AP 2.5 funkar det bra imo. Jag vet inte hur gammal bil du har men det har ju hänt en hel del trots allt. Men det är såklart ett väldigt mycket större steg från allt annat till en MS än från en äldre MS till en nyNicke Nyfiken skrev:Kunde lagt till ”för mig” i första meningen om det är avgörande.Legato skrev:Håller inte alls med. Med tanke på den dramatiska prissänkningen så tycker jag det är ett väldigt bra tillfälle att köpa ny S/X nu... Tror man kan räkna med en avsevärd prishöjning om/när ovanstående förbättringar implementeras.Nicke Nyfiken skrev:Ja just nu känns det inte riktigt rätt tidpunkt att beställa en ny S.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Jag som redan har en Model S och inte känner att jag måste ha senaste årsmodellen ser ingen anledning att köpa en ny bil då den i princip skulle ha samma tekniska specifikationer och lösningar. Det är väl APn som har utvecklats. Men då föredrar jag att ha en automatik på vindrutetorkare och helljus som fungerar istället.
Och ser man till ”bang for the buck” är det vansinne att byta till en ny Model S som är dubbelt så dyr men ändå inte har något nytt att erbjuda.
Men har man inte någon Model S men funderar på att köpa så är det ett annat läge.

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Håller med. Just därför som jag nyss slog till på en TMX. Jag jmf e-tron, TMX och även BMW X5 o XC90 (för att familjen skulle få alternativ till el när de funderade...)Legato skrev:
Håller inte alls med. Med tanke på den dramatiska prissänkningen så tycker jag det är ett väldigt bra tillfälle att köpa ny S/X nu... Tror man kan räkna med en avsevärd prishöjning om/när ovanstående förbättringar implementeras.
Valet till slut, mycket enkelt. Oavsett eventuella förbättringar framöver.
Glad för att jag sålt min Tesla
Är det bara jag som tror att dom kommer ändra nåt med fälgarna så att alla fälgar dom skänkt bort inte passar till dom uppgraderade bilarna som kommer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Bättre och bättre. Man packar cellerna tätare så man får man mer energi på samma volym, men det minskar inte vikten.Zalman3 skrev:Men batterierna blir ju bättre hela tiden.EnTraktor skrev:Elon har varit tydlig med att större batterier inte är aktuella. Med tanken på vikten av nuvarande 100-pack så ser jag ett större pack som mer eller mindre uteslutet. Om bilen ska få lägre räckvidd så är det med hjälp av olika optimeringar inte tyngre batterier.Zalman3 skrev:Detta spär ju på spekulationerna om en större facelift.
1. Ny inredning
2. Större batterier
5. HUD
6. CCS som standard
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White