70D har 390km EPA vilket bara är 34km mindre än S85 beroende på att den väger mindre och har 2st effektivare motorer som går upp till 18000rpm! Dessutom har Teslan mer "reserv" än Leaf. Men jag tro att 70D bara går tre gånger så lång som Leaf i praktiken.apkungen skrev:Troligen är det mycket billigare att sätta upp fler. Tesla vågar satsa smart för ökande efterfrågan! De tror på elbilen till skillnad från typ alla andra.
Nån som vet nån lista över alla elbilars EPA-range i en snygg tabell? En intressant sak gällnade EPA:
Leaf 24kWh (20kWh används) 121km EPA = 165Wh/km
Model S 85 (76kWh används) 424km EPA = 180Wh/km
Inte så stor skillnad med andra ord! En 70D lär ligga på typ samma som leafen
En "andra" bil
Moderator: Redaktion
Re: En "andra" bil
Re: En "andra" bil
Fick pris på Zoe 2797 kr exklusive försäkring enligt säljare men inklusive enligt pappret han gav mig. Ska reda ut det.
Fick även pris på E-up. 5700 kr per månad (!!) deras finansbolag verkar vara oerhört försiktiga. Kan man säga att de inte tror på sin egen produkt. De måste räkna med restvärde 20-30% på tre år.
Tack för info om regen via bromspedalen i zoe. I praktiken borde det alltså vara möjligt för Renault att ändra mjukvara så att man kan köra "one pedal driving"..
Fick även pris på E-up. 5700 kr per månad (!!) deras finansbolag verkar vara oerhört försiktiga. Kan man säga att de inte tror på sin egen produkt. De måste räkna med restvärde 20-30% på tre år.
Tack för info om regen via bromspedalen i zoe. I praktiken borde det alltså vara möjligt för Renault att ändra mjukvara så att man kan köra "one pedal driving"..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: En "andra" bil
För övrigt stör jag mig på gröna bilisters testare som vill ha ett "segelläge". Alltså noll regen. Jag förstår inte poängen med det alls. Är han väldigt van vid ecodrive i en fossilbil? Jag tycker all regen skall finnas i gaspedalen och bromsen bara skall vara kopplad till bromsarna. Defacto finns det såklart ett segelläge någonstans i gaspedalens spel men samtidigt kommer man i första hand alltid att regenerera vid inbromsning eftersom man drar sig för att flytta foten
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: En "andra" bil
Det är lättare att köra snålt med ett segelläge. Det är häpnadsväckande hur långt en elbil kan segla efter bara en liten dutt på gasen, och i ett sånt läge blir man nästan automariskt jätteförsiktig med att gasa eftersom man märker hur långt energin räcker. Självklart går det göra samma utan segling, men det blir mycket svårare i praktiken. Det är svårt att pricka nolläget med pedalen och dessutom är det så bekvämt att använda regen att man gör det av ren lathet.AGCF skrev:För övrigt stör jag mig på gröna bilisters testare som vill ha ett "segelläge". Alltså noll regen. Jag förstår inte poängen med det alls. Är han väldigt van vid ecodrive i en fossilbil? Jag tycker all regen skall finnas i gaspedalen och bromsen bara skall vara kopplad till bromsarna. Defacto finns det såklart ett segelläge någonstans i gaspedalens spel men samtidigt kommer man i första hand alltid att regenerera vid inbromsning eftersom man drar sig för att flytta foten
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: En "andra" bil
e-up och e-Golf har båda segelläge, ställbar regen i 4 nivåer och även steglös regen via bromspedalen (och självklart även via gaspedalen som Tesla)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: En "andra" bil
Naturligtvis bättre att kunna välja själv. Varför har inte Tesla det? Var är de där Danskarna när de behövs, sånt här är viktigare än 695 eller 701 hk. Tycker åtminstone jag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: En "andra" bil
Att coasta eller "segla" är i regel mera efecktivt änn att regena. De vore praktiskt att ha en typ paddle växel så man kan slå i och ur regenen efter behov. (Kan va så att smart ev har de)
Volvos elbil kan man dutta vexelspaken en dutt backot för att välja mellan regen och "segling"
Volvos elbil kan man dutta vexelspaken en dutt backot för att välja mellan regen och "segling"
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: En "andra" bil
Frugans Toyota har det med. Kallas "Brake Energy" på den.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
Re: En "andra" bil
På Teslan kan man dutta drive då får man N som ger "Coast". Ett kraftullare "dutt" och så har man drive igen med "Regen". Inte helt optimalt men en workaround i vissa lägen.Kalle skrev:Re: En "andra" bil
Inlägg av Kalle » 20 aug 2015 12:42
Att coasta eller "segla" är i regel mera efecktivt änn att regena. De vore praktiskt att ha en typ paddle växel så man kan slå i och ur regenen efter behov. (Kan va så att smart ev har de)
Volvos elbil kan man dutta vexelspaken en dutt backot för att välja mellan regen och "segling"
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7408
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: En "andra" bil
Nissan verkar ha kommit igång med en ny privatleasingkampanj på Leaf: 3099 kr/mån (2000 mil), +300 spänn extra för Tekna (högsta utrustningsnivån).
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=50992#50992
http://elbil.forum24.se/viewtopic.php?p=50992#50992
Re: En "andra" bil
Mycket bra tips. Observant Tibor. Jag ska ringa Nissan direkt. Priset på Zoe verkar landa på 31 kr/ mil inkl allt för den högsta utrustningsversionen och då är Nissan billigare och har mer utrustning bl.a.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: En "andra" bil
Snubblade över denna formulering på nissans hemsida "I sann NISSAN LEAF-anda är litiumjonbatteriet även återvinningsbart till mer än 95 % vilket ger minimal miljöpåverkan." Vad menas med det? Räknar man med detta när man gör livscykelanalyser och kommer fram till att elbilar är "dåliga".. Lite off topic men
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7408
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: En "andra" bil
Nej, de undersökningar jag har sett har inte räknat med att batterierna är återvinningsbara - ändå så kom de fram till att elbilar hade mindre total miljöpåverkan än fossilbilar.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: En "andra" bil
Observera att det nya privatleasing avtalet från Nissan gäller två år och att angiven körsträcka gäller för den totala tiden. Alltså, 1000, 1500 eller 2000 mil per år! Inte lika billigt längre...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: En "andra" bil
Aha! Det var därför jag inte fick ihop kilometerkostnaden, jag fick mycket lägre siffror.
Men ändå är det bra siffor. Enligt denna artiken från Teknikens värld kostar en Golf mellan 46 och 32 kr per mil beroende på antal mil.
http://teknikensvarld.se/bensin-eller-d ... na-119071/
Men ändå är det bra siffor. Enligt denna artiken från Teknikens värld kostar en Golf mellan 46 och 32 kr per mil beroende på antal mil.
http://teknikensvarld.se/bensin-eller-d ... na-119071/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: En "andra" bil
Någon borde kolla upp det där med återvinning av batterierna. Jag hittar ingen annan information än att litiumbatterier inte är lönsamma att återvinna. Grävde i det för några månader sedan. Om man kan återvinna 95% så kan tesla ta den gamla batteripacken i pant och återvinna alla metaller. Eller så menar de någon annan typ av återvinning?!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7408
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: En "andra" bil
Batteripacken återvinns inte idag än. (Finns öht några att återvinna?)
Men de har potentialen till återvinning. Massa ämnen som enklare kan utvinnas från beg batterier än grävas fram ur jorden. Teslas gigafabrik är planerad att kunna återvinna gamla batterier.
Men för att kunna starta industriell återvinning i stor skala behövs det stora mängder kasserade batterier.
Men de har potentialen till återvinning. Massa ämnen som enklare kan utvinnas från beg batterier än grävas fram ur jorden. Teslas gigafabrik är planerad att kunna återvinna gamla batterier.
Men för att kunna starta industriell återvinning i stor skala behövs det stora mängder kasserade batterier.
Re: En "andra" bil
Man får 1000$ i pant för ett gammalt nissan leaf batteri om man byter det,
Men om någon vill byta ut det kontakta mig istellet så ger jag er 1100$ istellet
Men om någon vill byta ut det kontakta mig istellet så ger jag er 1100$ istellet