Jag tillhör dem som råkat ut för att 12V-batteriet har dött helt och hållet. Då visste vi inte att det var det batteriet som spökade när bilen var heldöd. Det slutade iaf med att det blev bärgning till Väsby SC.
Jag är ingen tekniskt lagd person, och vill därför be om lite råd här på forumet. Kan det var en bra idé att skaffa en s.k. "batteri booster" (jumpstarter) att ha hemma eller kanske t.o.m. liggande i bilen? Ifall detta händer igen alltså? Min bil har ju passerat 20000 mil så det kanske händer snart igen...
Vad säger ni? Har ni några bra råd?
Starthjälp till 12V batteriet!?!
Moderator: Redaktion
- Andreasson
- Teslaägare
Re: Starthjälp till 12V batteriet!?!
Ja, har du en äldre bil som har plus- och minusplintarna innanför noskonen så går det utmärkt att väcka upp bilen med en booster, förutsatt att det inte är kortis i 12v-batteriet. Hur man kommer åt plus och minuspolerna på senare bilar vet jag inte. Men sök på jumpstart tesla på youtube så kommer det upp en mängd träffar.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Andreasson
- Teslaägare
Det låter lovande! Jag har ju en icke faceliftad version, så jag vet hur man får bort noskonen.
Men det är väl fortfarande inte så att jag kan ha jumpstarten i frunken, för den blir väl "inlåst" ifall batteriet dör...!?!
Men det är väl fortfarande inte så att jag kan ha jumpstarten i frunken, för den blir väl "inlåst" ifall batteriet dör...!?!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja den förblir ju låst (om man inte leker inbrottstjuv)Andreasson skrev:Det låter lovande! Jag har ju en icke faceliftad version, så jag vet hur man får bort noskonen.
Så bättre att ha den nån annanstans...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Frunken bör en väl öppna för att få av noskonen i vilket fall? Och sedan sätta sig hårt på frunk-kanten... Men det ska väl gå genom att rycka i snöret bakom hjulhuset... å då är det väl oerhört behändigt att jump-startern ligger där!
/Fimpen
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- HerrNilsson
- Teslaägare
För att slippa det här med att 12V-batteriet dör när man minst önskar det, bör man be SC byta det i god tid?
Min bil fyller 2 år nu, är det rimligt/vettigt att byta batteriet då för att hålla sig på säkra sidan?
Min bil fyller 2 år nu, är det rimligt/vettigt att byta batteriet då för att hålla sig på säkra sidan?
Mvh
Nilsson
Nilsson
Tyvärr är det annat nu än det var innanHerrNilsson skrev:För att slippa det här med att 12V-batteriet dör när man minst önskar det, bör man be SC byta det i god tid?
Tex så varnade mitt batteri och jag hade ej möjlighet att ta mig till SC så jag körde rekonditionering på den den slutade varna och vid nästa service besök buttes den inte då den nu är OK
Så förvänta dig inte nåt proaktivt
Det riliga är att den började varna dagar efter att bilen varin inne på stor service
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se