Annan ägare på bilen!
Moderator: Redaktion
Annan ägare på bilen!
För snart två veckor sen tog jag leverans på min Model 3 LR, är hur nöjd som helst och gillar bilen skarpt. Själva leveransupplevelsen var väl sisådär och det hade varit en OK upplevelse ifall jag köpt ett liftkort eller ngt sånt. Ett smärre kaos med personal och kunder över allt.
Efter lite väntan fick jag bilen och fick någon småsak bortpolerad på karossen. Ok, jag kom därifrån med en schysst bil. Ingen premiumkänsla på leveransen men en riktigt schysst och rolig bil.
Tiden har gått och jag har äntligen tagit mig i kragen att ringa Trygg Hansa för att kolla upp försäkringen på bilen. Jag har fått SMS från TH där de säger att de ska återkomma med ett affärsförslag men eftersom inget sånt har kommit ringer jag dem. Kort in i samtalet säger säljaren att bilen vi pratar om inte står på mig utan en någon annan!
Shit!
Jag ringer tesla och får tag på någon som ska delegera ärendet vidare. Ingenting händer inom några timmar. Ringer en säljkontakt jag har haft och han tar tag i ärendet ringer tillbaka och ger feedback under resans gång.
Ringer försäkringsbolaget igen och frågar vad som gäller, är min bil över huvud taget försäkrad nu? Det är någon annan än den registrerade ägaren som åker runt i bilen och svaret från TH är att den är oförsäkrad såvitt hon ser det.
Ringer leasingbolaget för att kolla om de kan göra något men ingen lycka där. Det är Tesla som måste reda ut sin egen röra...
Tiden går och jag ligger på men inget konkret händer sånär som på att jag får besked om att bilen ska skrivas över på mitt företag inom 5 dagar. Bra, det löser mitt problem om 5 dagar. Då har jag en absolut oförsäkrad bil!
Jag messar med min kontakt på Tesla och efter lite meningsutbyte så får bilen stå kvar där den står över natten. Tesla pröjsar taxi till och från jobbet (via ett möte) så ska ärendet förhoppningsvis lösa sig imorgon.
Hårresande story tycker jag. Att någon i värsta tänkbara fall kunde göra claim på min bil som jag pröjsar för är en begränsad ekonomisk förlust, vad värre är om det hade hänt någon olycka med en oförsäkrad bil. Inga försäkringar skulle gälla och frågan är vad som skulle hända vid t.ex. medicinsk invaliditet. Skulle jag få pröjsa allt ur egen ficka då? Sannolikt eftersom försäkringsbolaget inte idkar välgörenhet och således inte skulle pröjsa ut en krona till mig eller eventuella skadade...
Så, den kaos som upplevdes vid leverans var tyvärr på riktigt. En riktigt enorm tabbe är gjord som satt mig med en enorm ekonomisk risk.
Bottom line: Kolla att ni står som ägare på era kärror!
Efter lite väntan fick jag bilen och fick någon småsak bortpolerad på karossen. Ok, jag kom därifrån med en schysst bil. Ingen premiumkänsla på leveransen men en riktigt schysst och rolig bil.
Tiden har gått och jag har äntligen tagit mig i kragen att ringa Trygg Hansa för att kolla upp försäkringen på bilen. Jag har fått SMS från TH där de säger att de ska återkomma med ett affärsförslag men eftersom inget sånt har kommit ringer jag dem. Kort in i samtalet säger säljaren att bilen vi pratar om inte står på mig utan en någon annan!
Shit!
Jag ringer tesla och får tag på någon som ska delegera ärendet vidare. Ingenting händer inom några timmar. Ringer en säljkontakt jag har haft och han tar tag i ärendet ringer tillbaka och ger feedback under resans gång.
Ringer försäkringsbolaget igen och frågar vad som gäller, är min bil över huvud taget försäkrad nu? Det är någon annan än den registrerade ägaren som åker runt i bilen och svaret från TH är att den är oförsäkrad såvitt hon ser det.
Ringer leasingbolaget för att kolla om de kan göra något men ingen lycka där. Det är Tesla som måste reda ut sin egen röra...
Tiden går och jag ligger på men inget konkret händer sånär som på att jag får besked om att bilen ska skrivas över på mitt företag inom 5 dagar. Bra, det löser mitt problem om 5 dagar. Då har jag en absolut oförsäkrad bil!
Jag messar med min kontakt på Tesla och efter lite meningsutbyte så får bilen stå kvar där den står över natten. Tesla pröjsar taxi till och från jobbet (via ett möte) så ska ärendet förhoppningsvis lösa sig imorgon.
Hårresande story tycker jag. Att någon i värsta tänkbara fall kunde göra claim på min bil som jag pröjsar för är en begränsad ekonomisk förlust, vad värre är om det hade hänt någon olycka med en oförsäkrad bil. Inga försäkringar skulle gälla och frågan är vad som skulle hända vid t.ex. medicinsk invaliditet. Skulle jag få pröjsa allt ur egen ficka då? Sannolikt eftersom försäkringsbolaget inte idkar välgörenhet och således inte skulle pröjsa ut en krona till mig eller eventuella skadade...
Så, den kaos som upplevdes vid leverans var tyvärr på riktigt. En riktigt enorm tabbe är gjord som satt mig med en enorm ekonomisk risk.
Bottom line: Kolla att ni står som ägare på era kärror!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Annan ägare på bilen!
Och som bonus så ryker bonusen på den bilen om den byter ägare, såvida den fortfarande inte är avställd...
Följdfråga, står du som ägare på någon annan bil istället nu? (Eller ditt företag)
Följdfråga, står du som ägare på någon annan bil istället nu? (Eller ditt företag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hmm... ja, detta har jag faktiskt inte ens tänkt på!Bjelke skrev:Och som bonus så ryker bonusen på den bilen om den byter ägare, såvida den fortfarande inte är avställd...
Nej, jag har ingen bil! Försäkringsbolaget kollade ifall jag fått någon annan bil men så var inte fallet. För första gången på sen jag var typ 20 år äger jag ingen bil!

Edit: De på Tesla sade i och för sig att det skulle gå att ändra registreringen dvs att det skulle stå som en ägare i fordonsregistret. Dock så är det sjukt läskigt att lita på något när ett företag säger sig veta och gå i garant för hur en myndighet fungerar.
Jag börjar luta åt att jag vill ha en ny bil...

Senast redigerad av AndreasW, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
Nästan lite mysko att du ens fick det där sms:et om du aldrig blev registrerad ägare, men det
sköts antagligen av Tesla i ett eget (annat) system...
En annan sak, bilen borde ändå vara försäkrad då det följer med en gratis försäkring på två veckor...?
En annan sak, bilen borde ändå vara försäkrad då det följer med en gratis försäkring på två veckor...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Nästan lite mysko att du ens fick det där sms:et om du aldrig blev registrerad ägare, men det
Ja, jag tänkte så först men eftersom jag fick svaret från Trygg Hansas kundtjänst att bilen är oförsäkrad så är det ju eventuellt det som gäller. Oavsett, att riska att köra runt med en oförsäkrad bil är inget jag har lust med.
- Bjelke
- Teslaägare
Näe den risken vill man inte ta, så helt rätt att Tesla får stå för den fiolen nu, taxi är det minsta dom får stå för...AndreasW skrev:Bjelke skrev:Nästan lite mysko att du ens fick det där sms:et om du aldrig blev registrerad ägare, men det
Ja, jag tänkte så först men eftersom jag fick svaret från Trygg Hansas kundtjänst att bilen är oförsäkrad så är det ju eventuellt det som gäller. Oavsett, att riska att köra runt med en oförsäkrad bil är inget jag har lust med.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Japp. Bolagen brukar väl säga att det är huvudsaklig användare som ska ha försäkringen, inte nödvändigtvis ägaren.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...
Då det gäller bonusen skulle jag föreslå att du avkräver Tesla någon sorts skriftlig garanti på att de ändringar de gör inte innebär att bonusen fryser inne. Kan bli lite värre att reda ut om ett halvår annars, om det inte kommer någon bonus.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jo, absolut skulle jag kunna signat upp en ny försäkring på bilen men detta kunde i alla fall inte tjejen jag snackade med på TH ge mig. I alla fall inte om jag skulle ha den rabatt som andra Tesla-ägare skulle få om 25%.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...
Surfaren skrev:Japp. Bolagen brukar väl säga att det är huvudsaklig användare som ska ha försäkringen, inte nödvändigtvis ägaren.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...
Då det gäller bonusen skulle jag föreslå att du avkräver Tesla någon sorts skriftlig garanti på att de ändringar de gör inte innebär att bonusen fryser inne. Kan bli lite värre att reda ut om ett halvår annars, om det inte kommer någon bonus.
Yes, jag ska avkräva detta från någon högt i den svenska organisationen. En garanti från average-Joe i den svenska organisationen har eventuellt inte rätt att ingå sådana avtal med en kund. Hur högt behöver jag gå tro?
ElonAndreasW skrev:Surfaren skrev:Japp. Bolagen brukar väl säga att det är huvudsaklig användare som ska ha försäkringen, inte nödvändigtvis ägaren.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...
Yes, jag ska avkräva detta från någon högt i den svenska organisationen. En garanti från average-Joe i den svenska organisationen har eventuellt inte rätt att ingå sådana avtal med en kund. Hur högt behöver jag gå tro?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jag tror att han är lite upptagen med att titta på fyrverkerier inatt dock...Smutt skrev:ElonAndreasW skrev:Surfaren skrev:Japp. Bolagen brukar väl säga att det är huvudsaklig användare som ska ha försäkringen, inte nödvändigtvis ägaren.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...

- Bjelke
- Teslaägare
Jag skulle inte lita på någon på Tesla enbart i ett sånt här fall utan kollat upp med transportstyrelsen vad som gäller i exakt just ditt fall.AndreasW skrev:Surfaren skrev:Japp. Bolagen brukar väl säga att det är huvudsaklig användare som ska ha försäkringen, inte nödvändigtvis ägaren.Verdi skrev:Man kan ju försäkra en bil man inte äger...
Vem står som ägare idag? Är det leasingbolaget som du ändå har tänkt använda? För i så fall gissar jag att det "bara" är att byta brukare och då borde bidraget funka som vanligt, det blir ju isf
som att låta någon ta över ett befintligt leasingavtal (och då ska väl bonus funka).
Säger transportstyrelsen nej och det inte går att rätta till detta utan att bidraget bränns så får Tesla ta tillbaks bilen helt enkelt, såvida dom inte erbjuder dig en direkt rabatt på 60 tusen såklart (hur
nu det skulle gå till på en redan levererad bil).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
En bekant till mig köpte en ny Toyota Yaris för några år sen.dstr skrev:Har du kollat så du har rätt regskyltar? Stämmer chassienummret?
Hon blev uppringd efter ett par veckor av bilförsäljaren.
"Du måste komma in till verkstaden, bilen har fel registreringsskyltar"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
För många år sedan fick vi byta ut ett antal rutor på volvobilar
De hade satt fel regskyltar på fel bilar på ett stort antal bilar i Sverige. På den tiden var det poppis med att etsa in reg nr i alla rutor vilket hade gjorts. På fel bilar.....
De hade satt fel regskyltar på fel bilar på ett stort antal bilar i Sverige. På den tiden var det poppis med att etsa in reg nr i alla rutor vilket hade gjorts. På fel bilar.....
- Bjelke
- Teslaägare
Andreas, hur gick det?
Skapligt nyfiken här liksom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan lätt förstå att sånt här kan hända med det kaos som har varit vid leveranserna, min bil fanns inte på plats när jag skulle hämta den så dom matchade den med en annan som hade samma specifikationer, allt verkade ok men efter en dryg vecka så försvinner bilen på kontot och i appen, blev tydligen nåt fel när den bil som jag egentligen skulle ha levererades, har hänt flera gånger nu, senast försvann bilen på sambons konto. Support på telefon tar ju ett tag och på mail verkar man inte svara överhuvudtaget, inte riktigt vad man räknat med när man köper en bil i den här prisklassen, tar bort en hel del av glädjen i att äga en i övrigt häftig bil.
Bjelke skrev:Andreas, hur gick det?
Det pågår fortfarande. De håller på och gör en rättelse hos trafikstyrelsen, vilket ska ta upp till 5 dagar. Jag har fått en lånebil under tiden och väntar på mer info om min bil.
Jag vill vara lite återhållsam med detaljer i detta ögonblick eftersom de fortfarande jobbar på ärendet. Ledsen att hålla er på halster. :/
Känslan är dock att de tar detta på allvar och att de gör allt i deras kraft för att fixa till problemet. Sen är det lite konversationer kring ärendet som jag kan ta senare när det väl är klart som sagt...
Ja, tycker det är jättekonstigt. Det värsta är ju att den andra är ju den lagliga ägaren av bilen och kan därmed bara kontakta dig att överlämna nycklarna till sin bil som denna fått utan att betala. Det finns ju skrupellösa som bett om att få kolla på regbeviset och sedan fyllt i uppgifterna i appen för att byta ägare. Sedan sagt "tack för bilen och farut iväg med den", för polisen kan ju inget göra när den nya ägare står listad i registret. den som gjort appen hävdade att det inte var någon bugg, men alla inser ju att det inte är rätt.
Nja, att felaktigt blivit registrerad som ägare till en bil kan knappast innebära att man plötsligt är den laglige ägaren till den. På samma sätt att om någon av misstag fört över en större summa pengar till ditt bankkonto, så är inte pengarna dina. Men mindre ärliga kan ju såklart utnyttja situationen i båda dessa fall.
Sedan kan det ju omvänt vara drygt att ofrivilligt ha blivit målvakt för parkeringsanmärkningar, trängselskatt o s v för att någon felaktigt registrerat en bil på en.
Sedan kan det ju omvänt vara drygt att ofrivilligt ha blivit målvakt för parkeringsanmärkningar, trängselskatt o s v för att någon felaktigt registrerat en bil på en.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS