En fråga angående filhållningsassistansen, hur fungerar den om man simulerar en avsvimning? e-Golf har ju en lite tveksam funktion genom att helt enkelt bara fortsätta i samma fart mot evigheten. Hittills har jag bara provat två fabrikat som har en säker funktion där bilen saktar in till stopp om föraren inte är kommunikativ och det är nya Nissan Leaf och Tesla.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Grattis till den nya bilen, Mati. Jag hoppas att den kommer att motsvara dina krav på fortskaffningsmedel... 
En fråga angående filhållningsassistansen, hur fungerar den om man simulerar en avsvimning? e-Golf har ju en lite tveksam funktion genom att helt enkelt bara fortsätta i samma fart mot evigheten. Hittills har jag bara provat två fabrikat som har en säker funktion där bilen saktar in till stopp om föraren inte är kommunikativ och det är nya Nissan Leaf och Tesla.
En fråga angående filhållningsassistansen, hur fungerar den om man simulerar en avsvimning? e-Golf har ju en lite tveksam funktion genom att helt enkelt bara fortsätta i samma fart mot evigheten. Hittills har jag bara provat två fabrikat som har en säker funktion där bilen saktar in till stopp om föraren inte är kommunikativ och det är nya Nissan Leaf och Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Audi e-tron
Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nja inte ens då i dagsläget pga alldeles för få så snabba laddare... Så i realiteten långsam laddning och hög förbrukning är verkligen en usel kombo för Autobahn.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
Taycan håller jag med om. Den bör ju rimligtvis kunna få relativt låg högfarts-förbrukning. Detta kombinerat med extrem laddhastighet och att laddare bör finnas tillgängliga i acceptabel omfattning när den börjar säljas bör göra den till ett riktigt monster i detta avseende.
Taycan är för övrigt den "icke-Tesla" som jag tycker känns överlägset intressantast kommande år. Största problemet där tror jag kommer vara priset när man plockat på "måste" - utrustning
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det måste varit något fel på e-Golfen som du körde.lator skrev:Grattis till den nya bilen, Mati. Jag hoppas att den kommer att motsvara dina krav på fortskaffningsmedel...
En fråga angående filhållningsassistansen, hur fungerar den om man simulerar en avsvimning? e-Golf har ju en lite tveksam funktion genom att helt enkelt bara fortsätta i samma fart mot evigheten. Hittills har jag bara provat två fabrikat som har en säker funktion där bilen saktar in till stopp om föraren inte är kommunikativ och det är nya Nissan Leaf och Tesla.
Så här gör min Superb och jag kan inte tänka mig att e-Golfen är sämre.
Re: Audi e-tron
Ja så är det, och det är just därför jag tror att den SUV-trenden som råder nu kommer försvagas/omdefinieras på sikt i och med elbilarna. Fysikens lagar går ju liksom inte att komma undan och de drabbar BEV:ar extra hårt.Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
Re: Audi e-tron
Det kanske blir bilar mer i stil med Model Y istället för fyrkantiga skapelser. Är ju inget direkt nytt, BMW X4, Mercedes GLC osv.Geni87 skrev:Ja så är det, och det är just därför jag tror att den SUV-trenden som råder nu kommer försvagas/omdefinieras på sikt i och med elbilarna. Fysikens lagar går ju liksom inte att komma undan och de drabbar BEV:ar extra hårt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Björn lyckades vad det verkade som på videon faktiskt hålla 200 km/h nästan konstant. Skulle gissa att han snittade över 185 iaf. Stor skillnad i förbrukning mot 165 såklart.Geni87 skrev:Ja så är det, och det är just därför jag tror att den SUV-trenden som råder nu kommer försvagas/omdefinieras på sikt i och med elbilarna. Fysikens lagar går ju liksom inte att komma undan och de drabbar BEV:ar extra hårt.Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.I en stor dieselsuv med stor tank straffas du inte mer än att notan vid pumpen blir hög men det verkar ju många strunta i. TMX har ju en mer fördeaktig design i det avseendet, även om den knappt kan kallas en SUV, men det är nog såna anpassningar som behöver göras. Undrar vad en X skulle förbruka i motsvarande Autobahntest för övrigt. Har sett Björn Nyland få 6,3 kWh/10 km i sin X på Autobahn men då var nog snitthastigheten högre.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Som jämförelse så får man med Model 3 LR RWD (Legato skrev:Björn lyckades vad det verkade som på videon faktiskt hålla 200 km/h nästan konstant. Skulle gissa att han snittade över 185 iaf. Stor skillnad i förbrukning mot 165 såklart.
150 km/h - ~2.4 kWh/mil
180 km/h - ~3 kWh/mil
200 km/h - ~3.8 kWh/mil
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.Laban skrev:Som jämförelse så får man med Model 3 LR RWD (Legato skrev:Björn lyckades vad det verkade som på videon faktiskt hålla 200 km/h nästan konstant. Skulle gissa att han snittade över 185 iaf. Stor skillnad i förbrukning mot 165 såklart.
150 km/h - ~2.4 kWh/mil
180 km/h - ~3 kWh/mil
200 km/h - ~3.8 kWh/mil
Re: Audi e-tron
Ja det är inte oväntat direkt. Mer förvånande att Audi valde den vägen i detta läge. Om vi om 4-5 år kan slänga i ett 150-200 kWh batteripack så ser det lite annorlunda ut. Blir då en bra bil för husvagnsägaren som inte tappar lika mycket räckvidd när husvagnen ska drasGeni87 skrev:Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Exakt. Det märkliga är ju hur Audi valt att designa bilen. Det känns som de till det yttre valde att göra den extremt lik deras fossilbilar istället för att försöka optimera för vettig förbrukning.Laban skrev:Ja det är inte oväntat direkt. Mer förvånande att Audi valde den vägen i detta läge. Om vi om 4-5 år kan slänga i ett 150-200 kWh batteripack så ser det lite annorlunda ut. Blir då en bra bil för husvagnsägaren som inte tappar lika mycket räckvidd när husvagnen ska drasGeni87 skrev:Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6548
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Rechts!Geni87 skrev:Det gäller ju att tolka all data ocksåtaliz skrev:Hittade denna https://www.audi-mediacenter.com/en/tec ... stems-7184mati skrev:Japp. Det är iofs inget nytt. Min Mazda från 2014 hade det redan. Fast bara bakåt tror jag.Stevvee skrev:Precis som ex Volvo också har. Radarna är dolda under stötfångarna så dom syns ej.
Med så mkt sensorer borde den väl kunna köra sig själv snart.
Links!
Geradeaus!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
Re: Audi e-tron
De har nog bara valt att designa den efter vad som säljer bra idag, men de borde ha vägt in hur det påverkar elbilsegenskaperna mer. Känns som att det är estetiska val som har styrt, den ska se ut som en klassisk SUV och inte en sportig MPV helt enkelt. Sen finns det andra anledningar till att många elbilar är SUV-ar, t.ex. att man enklare kan packa batteriet i golvet utan att det påverkar takhöjd och baksäteskomfort för negativt. Där ser man ju att de har fått tänka till lite i Polestar 2 och Porsche Taycan för att få bra baksäteskomfort.Legato skrev:Exakt. Det märkliga är ju hur Audi valt att designa bilen. Det känns som de till det yttre valde att göra den extremt lik deras fossilbilar istället för att försöka optimera för vettig förbrukning.Laban skrev:Ja det är inte oväntat direkt. Mer förvånande att Audi valde den vägen i detta läge. Om vi om 4-5 år kan slänga i ett 150-200 kWh batteripack så ser det lite annorlunda ut. Blir då en bra bil för husvagnsägaren som inte tappar lika mycket räckvidd när husvagnen ska drasGeni87 skrev:Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.
Re: Audi e-tron
Jag har aldrig förstått åsikten att en X skulle vara åt MPV-hållet. Markfrigången är ganska rejäl i det högsta läget. Den har inga skjutdörrar eller liknande. Personligen tror jag Audi gjort fel prioritering.Geni87 skrev:De har nog bara valt att designa den efter vad som säljer bra idag, men de borde ha vägt in hur det påverkar elbilsegenskaperna mer. Känns som att det är estetiska val som har styrt, den ska se ut som en klassisk SUV och inte en sportig MPV helt enkelt. Sen finns det andra anledningar till att många elbilar är SUV-ar, t.ex. att man enklare kan packa batteriet i golvet utan att det påverkar takhöjd och baksäteskomfort för negativt. Där ser man ju att de har fått tänka till lite i Polestar 2 och Porsche Taycan för att få bra baksäteskomfort.Legato skrev:Exakt. Det märkliga är ju hur Audi valt att designa bilen. Det känns som de till det yttre valde att göra den extremt lik deras fossilbilar istället för att försöka optimera för vettig förbrukning.Laban skrev:Ja det är inte oväntat direkt. Mer förvånande att Audi valde den vägen i detta läge. Om vi om 4-5 år kan slänga i ett 150-200 kWh batteripack så ser det lite annorlunda ut. Blir då en bra bil för husvagnsägaren som inte tappar lika mycket räckvidd när husvagnen ska drasGeni87 skrev:Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Design är ju högst subjektivt, och jag menar inte fullstora minibussar. Men jag tycker att den har en hel del drag av vissa kompakta MPV:er. Framflyttad och uppdragen vindruta, kort "motorhuv", mjuka former osv, mycket glas rent generellt. Sen är den ju mycket fläskigare än dessa bilar. Hur som helst tror jag att de flesta kan hålla med om att TMX inte ser ut som en "klassisk" SUV.Legato skrev:Jag har aldrig förstått åsikten att en X skulle vara åt MPV-hållet. Markfrigången är ganska rejäl i det högsta läget. Den har inga skjutdörrar eller liknande. Personligen tror jag Audi gjort fel prioritering.Geni87 skrev:De har nog bara valt att designa den efter vad som säljer bra idag, men de borde ha vägt in hur det påverkar elbilsegenskaperna mer. Känns som att det är estetiska val som har styrt, den ska se ut som en klassisk SUV och inte en sportig MPV helt enkelt. Sen finns det andra anledningar till att många elbilar är SUV-ar, t.ex. att man enklare kan packa batteriet i golvet utan att det påverkar takhöjd och baksäteskomfort för negativt. Där ser man ju att de har fått tänka till lite i Polestar 2 och Porsche Taycan för att få bra baksäteskomfort.Legato skrev:Exakt. Det märkliga är ju hur Audi valt att designa bilen. Det känns som de till det yttre valde att göra den extremt lik deras fossilbilar istället för att försöka optimera för vettig förbrukning.Laban skrev:Ja det är inte oväntat direkt. Mer förvånande att Audi valde den vägen i detta läge. Om vi om 4-5 år kan slänga i ett 150-200 kWh batteripack så ser det lite annorlunda ut. Blir då en bra bil för husvagnsägaren som inte tappar lika mycket räckvidd när husvagnen ska drasGeni87 skrev:Ja det är ju som sagt extremt tydligt att stora och höga karosser inte passar för kontinuerlig höghastighetskörning, vilket är väldigt förväntat.
Jag håller med om Audis prioriteringar, men så ogillar jag SUV:ar och crossovers rent generellt också.
Re: Audi e-tron
Och var ska man köra så fort?Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nne-blott/
Re: Audi e-tron
Begränsa avgasbilar, men låt elbilar ha fri fart.nek0 skrev:Och var ska man köra så fort?Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nne-blott/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det har man gjort i Österrike men max hastighet är ändå 130 km/htaliz skrev:Begränsa avgasbilar, men låt elbilar ha fri fart.nek0 skrev:Och var ska man köra så fort?Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nne-blott/
Re: Audi e-tron
Ett av många förslag... Ingen vet var det landar.nek0 skrev:Och var ska man köra så fort?Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nne-blott/
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja, Volvo ska begränsa hastigheten till 180 km/hLegato skrev:Ett av många förslag... Ingen vet var det landar.nek0 skrev:Och var ska man köra så fort?Legato skrev:Jag är ingen SUV-älskare alls, men min erfarenhet av Autobahn denna sommar är att det är en väldigt stor andel X5/X6, Q5/Q7, GLx och Cayenne som ligger och nöter i riktigt hög fart. Tyskarna är ju rätt dåliga på att köpa elbilar generellt sett, men jag tror tyvärr e-tron kommer avskräcka en del med sin extrema förbrukning i hög fart. Jag hade trott att detta verkligen var ett område Audi ville spöa Tesla på...Geni87 skrev:Precis, mer rimligt är nog att ligga i typ 140 km/h (vilket också är en mer relevant medelhastighet för de flesta på Autobahn i ärlighetens namn). Sen är ju även en SUV ett typiskt dåligt Autobahnlok, hög markfrigång och hög kaross är inget bra recept för låg energiförbrukning i högre hastigheter. Jag tror att elbilarna på sikt kommer omdefiniera den stora SUV-trenden som har pågått under ett antal år just därför.taliz skrev:Om den kunnat ladda 350kw som Taycan hade den nog funkat som autobahn lok. Men med den galna konsumtionen och "bara" 150kw så lönar det sig ju inte att gasa på så mkt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nne-blott/
Audi bygger en jätteklump till bil som inte kommer så långt i höga farter.
Vi vet inte vad de vet
Re: Audi e-tron
Nu har jag också provkört e-Tron.
Har exakt samma erfarenhet. Mycket skönare stolar i Model 3 enligt min mening. Men han jag provkörde med (oscarlantz) gillade dem, subjektivt var ordet.hooked skrev:pis med under min provkörning (sportstolar i testbilen). Mycket skönare stolar i både Model S med den senaste typen av stolar samt i den Model 3 jag provade. Skulle jag välja en bil för långfärd så vinner Teslas stolar den ronden för min kropp, men detta är såklart högst subjektivt.
Tyckte nog den var tyst, men kanske inte hörselkåps tyst heller.- Ljudisolering i E-tron blev lite av en överraskning. Jag upplevde både däckljud och vindbrus motsvarande de flesta bilar jag provat. Visst, om man nagelfar så kanske lite mer stilla gång än Tesla, men skillnaden är efter mina provkörningar inte något jag ens reflekterar över och detta var faktiskt en av punkterna som jag var mest förvånad över. Att som någon skrev tidigare i tråden att det känns som att åka bil med hörselkåpor är en rejäl överdrift anser jag.
Håller tyvärr med om allt detta. Speciellt jämfört med Model 3 som är extremt rolig att köra. e-Tron är mer en bil man åker med. Men det är förstås en annan typ av bil också, man skulle inte jämföra en BMW M3 med Audi Q7 vad gäller körglädje. Däremot blir det intressant att jämföra med Model Y. Har den bara 90% av 3:ans körglädje..- Kördynamiskt är E-tron en stor klumpeduns och vikten gör sig påmind. Det var också något med känslan i traction control som inte kändes rätt kalibrerad. Den var lätt nervös när jag gjorde omkörningar. dvs samtidigt göra hård acceleration och svänga på ratten samtidigt. Ratten är stor och man får lite busskänsla samt styrningen var inte vidare kommunikativ och på tok för lätt även med sportigaste inställningen aktiverad.
Håller med här också. Model 3 har en direktkontakt mellan pedal och drivlina, e-Tron mer ett gummiband. Konservativt var ordet.- Jag körde i Sportläge i princip hela tiden och bilen är tyvärr riktigt seg i accelerationen. Jag tillhör den kategorin bilförare som gillar att köra bil aktivt och har man denna körprofil är E-tron helt fel bilval. För att locka över den gruppen av bilförare som gillar aktiv körning måste Audi erbjuda något mer tilltalande. Har man kört någon Tesla tidigare så är det bara en stor besvikelse och bilen saknar helt den lekfullhet som finns i en Tesla. Kommer man däremot från en Audi Q5 Diesel så kanske man kan bli lite imponerad.
Samma här, katastrofalt uselt. Manuella knappar nedanför nedre skärmen (drive mode) som ändrar i GUI på den övre. Hur tänkte man där ? Känns väldigt gammaldags måste jag säga. Lustigt nog såg jag ett tyskt test där e-Tron fick bättre betyg än Model X för just infotainment. Det tror jag väldigt få skulle hålla med om, men tysk tidning..- Infotainment skulle kunna vara en egen sektion att skriva om då det finns mycket att kommentera. Rörigt, för mycket redundans av information mellan skärmarna, ett djup i menysystemet som inte är intuitivt, ganska seg karta, ska man göra input görs det på skärmen längst ner vilket gör att ögonen måste lämna vägen för mycket. Här har Audi mycket att lära och behöver förenkla. Man har helt enkelt rippat sitt MMI-system och slängt in några undermenyer med info om laddning istället för bensinförbrukning.
Håller med även här. Inte så premium som jag hade förväntat mig men som du säger så är det så stor skillnad (i min ögon väldigt gammaldags) jämfört med Model 3 så det gör nog att man reagerar på detta lite mer än vad man borde.- Kvalitetskänsla och material i kupén? Ja, det är som i alla Audi ungefär, vilket inte är något att klaga på. En hel del ytor som dock inte är mjuka och är i någon form av knottrig och hård fakeläder som inte känns speciellt premium. Ventilationsutblåsen ger en lätt gammalmodigt intryck efter man provkört Model 3, men så blir det med alla bilar som jämförs med Model 3. Växelväljaren i Audin är också en märklig sak. Den är mest ivägen och tar utrymme som skulle kunnat använts till bättre ändamål. Start/Stop knapp finns såklart också där så att man som gammal och trogen Audi-kund ska känna sig hemma.
Jag har haft 6-7 provkörningar nu i 3:an och det första alla kommenterar är interiören, det rena och avskalade, skärmen, avsaknaden av knappar. "Så ska det se ut" brukar nämnas. Tror inte detta är rätt väg att gå för Audi, även om det kanske kan locka några mer konservativa köpare. Sen tycker jag även att detta gäller S/X som också känns lite gammaldags jämfört med 3:an.Nu ska man kanske inte jämföra E-tron med Model 3, men jag råkade som sagt provköra båda dessa bilar samma vecka och därför gör jag det ändå. Det var slående vilken härlig känsla det var i Model 3 med det rena och avskalade samt sikten utåt/framåt. Model 3 är för mig bil 2.0. Audi E-tron är en elektrifierad Audi Q5+. Det finns i dagsläget kunder för båda och alla har vi vår subjektiva bias för det ena eller andra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Audi e-tron
Snittåldern på köpare av etron är nog något decennium högre än M3-köpare åtminstone.
Egentligen lite förvånande att dom inte positionerat etron mer åt det sportiga hållet.
Tittar man på avgasbilar handlar det ju alltid om att kunden "har en aktiv livsstil".
Egentligen lite förvånande att dom inte positionerat etron mer åt det sportiga hållet.
Tittar man på avgasbilar handlar det ju alltid om att kunden "har en aktiv livsstil".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Audi har ju, likt många andra tillverkare, en tradition av att erbjuda sportigare version av sina vanliga modeller typ "S" och "RS". I regel så dröjer det en stund efter produktionsstart tills de kommer. Audi har ju till och med sagt att det ska komma en sportigare version av e-tron. Sen kommer ju också e-tron sportback för den som vill ha lite slankare kaross och förmodligen mer prestandaorienterat chassi.taliz skrev:Snittåldern på köpare av etron är nog något decennium högre än M3-köpare åtminstone.
Egentligen lite förvånande att dom inte positionerat etron mer åt det sportiga hållet.
Tittar man på avgasbilar handlar det ju alltid om att kunden "har en aktiv livsstil".
Det har pratats om att de kommer erbjuda varianter med dubbla elmaskiner i bak, vilket bör kunna öka prestandan en del då det uppenbarligen inte är batteriet i e-tron som i nuläget begränsar prestandan.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... =100694789Audi has said the e-tron Sportback will be tuned for sportier driving than the standard e-tron Quattro, and has hinted that as with the SUV, a more powerful version, with a second motor at the rear, will be available later.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Jag kan givetvis inte utesluta något men den där funktionen fanns inte på e-Golfen...nek0 skrev:Det måste varit något fel på e-Golfen som du körde.lator skrev:Grattis till den nya bilen, Mati. Jag hoppas att den kommer att motsvara dina krav på fortskaffningsmedel...
En fråga angående filhållningsassistansen, hur fungerar den om man simulerar en avsvimning? e-Golf har ju en lite tveksam funktion genom att helt enkelt bara fortsätta i samma fart mot evigheten. Hittills har jag bara provat två fabrikat som har en säker funktion där bilen saktar in till stopp om föraren inte är kommunikativ och det är nya Nissan Leaf och Tesla.
Så här gör min Superb och jag kan inte tänka mig att e-Golfen är sämre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Audi e-tron
e-Tron laddkurva:
https://nextmove.de/from-zero-to-hero-a ... in-to-100/

Inte riktigt lika imponerande som den som florerade tidigare där den laddade med 150 kW upp till 80%. Men 110 kW vid 80% är fortfarande riktigt bra. Synd bara att räckvidden inte matchar laddningen. Samt förstås då avsaknaden av laddstationer och problemen med de befintliga (se artikeln).
https://nextmove.de/from-zero-to-hero-a ... in-to-100/

Inte riktigt lika imponerande som den som florerade tidigare där den laddade med 150 kW upp till 80%. Men 110 kW vid 80% är fortfarande riktigt bra. Synd bara att räckvidden inte matchar laddningen. Samt förstås då avsaknaden av laddstationer och problemen med de befintliga (se artikeln).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd