Brandkåren i Nederländerna kom på en ny metod för att släcka en i8 som börjat brinna, för att slippa spola vatten i några timmar sänkte de ner den i en vattenfylld container i 24 timmar. Brandkåren motiverar detta med att det annars skulle krävas väldigt mycket vatten och att det skulle leda till mycket tungmetaller skulle åka med ut i naturen. Nu blev allt se samlat i containern och kan rensas ut av ett behörigt företag.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 24-timmar/
Brandkår sänker ner i8 i vattenfylld container
Moderator: Redaktion
Re: Brandkår sänker ner i8 i vattenfylld container
Spontant så känns det lite drastiskt att sänka ner en bil i en vattenfylld container för att den ryker lite.
Sen så undrar jag hur dom fick fram en vattentät container så snabbt.
Sen så undrar jag hur dom fick fram en vattentät container så snabbt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det kanske bara var förbränningsmotorn som startat...dd88 skrev:Spontant så känns det lite drastiskt att sänka ner en bil i en vattenfylld container för att den ryker lite.

De gör de för att annars skulle de slösa väldigt mycket vatten för att släcka den termiska branden. (också för att hindra att miljöfarligtavfall åkte ut från vattnet. med en bassäng är allt instängt. och man kväver branden.
Sedan vet jag inte praktiskt, då de måste skäpa på en släpvagn eller lastbil denna gigantiska bassäng, det är inget som snabbt kommer på plats. men då räknar de att branden kommer hålla på länge i vilket fall (eftersom den skall vara nedsänkt i ett dygn)
Sedan vet jag inte praktiskt, då de måste skäpa på en släpvagn eller lastbil denna gigantiska bassäng, det är inget som snabbt kommer på plats. men då räknar de att branden kommer hålla på länge i vilket fall (eftersom den skall vara nedsänkt i ett dygn)
Mickep skrev:De gör de för att annars skulle de slösa väldigt mycket vatten för att släcka den termiska branden. (också för att hindra att miljöfarligtavfall åkte ut från vattnet. med en bassäng är allt instängt. och man kväver branden.
Jo, det är en helt vanlig container som kan användas för många olika ändamål. Brandkåren har redan i dag bilar med dessa containers på. Kemolyckor t.ex. där farligt gods måste tömmas innan bärgning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017