Mindre fälgar
Moderator: Redaktion
Mindre fälgar
Hej!
Är det någon som vet vilka möjligheter som finns att utrusta en modell S med mindre fälgar än 19"? Om inte från Tesla själva, så på någon tredjeparts däckfirma. Är det specialgjorda tesla-fälgar som används, eller finns det någon standard som fler bilar använder?
Mindre fälgar, dvs. mer däck på hjulen, är användbart för den som bor där vägarna är synnerligen ojämna.
Är det någon som vet vilka möjligheter som finns att utrusta en modell S med mindre fälgar än 19"? Om inte från Tesla själva, så på någon tredjeparts däckfirma. Är det specialgjorda tesla-fälgar som används, eller finns det någon standard som fler bilar använder?
Mindre fälgar, dvs. mer däck på hjulen, är användbart för den som bor där vägarna är synnerligen ojämna.
Re: Mindre fälgar
Skulle förvåna mig om det ryms?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det sitter rätt feta bromsar på den, så det kan bli problem. Man bör dock komma ihåg att 19" på en Tesla inte är jämförbart med 19" på en mindre bil. Det är en enorm bil med stora hjulhus, så profilen är inte superlåg bara för att det är 19", utan det blir faktiskt en hel del gummi runtom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nej, bromsarna tar plats. Möjligen med riktigt låg profil då. Möjligen. Inte för att jag har sagt nåt. 

18 passar inte.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Model S är väl inte typad för mindre än 19"? Bromsarna brukar ju vara springande punkten för minst möjliga fälgar och 18" blir nog svårt att bända på.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om du köper ett par 15"-fälgar så kommer du ha forumanvändaren "hybris" efter dig som ett plåster, så jag rekommenderar att du går för 21" med en gångSimon skrev:Är det någon som vet vilka möjligheter som finns att utrusta en modell S med mindre fälgar än 19"?

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
+1Herr X skrev:Om du köper ett par 15"-fälgar så kommer du ha forumanvändaren "hybris" efter dig som ett plåster, så jag rekommenderar att du går för 21" med en gångSimon skrev:Är det någon som vet vilka möjligheter som finns att utrusta en modell S med mindre fälgar än 19"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Yepp! Det stämmer! Är ungefär som "The Knights who says Nih!" Fast jag säger 21" gray turbin wheels.. 

Vet att det var de som tittade på 18" för vinter men det passar inte på bilen. Alltså rent fysiskt. Att det skulle se ut som b@js är en annan diskussion. 
Jag börjar klura på 21" gråa turbin som vinterfälg. niclas kör så vet jag. Dock fortfarande inte helt övertygad om Pirellis centraleuropeiska... Men kanske får värdera frågan en gång till nu med dualdrive...

Jag börjar klura på 21" gråa turbin som vinterfälg. niclas kör så vet jag. Dock fortfarande inte helt övertygad om Pirellis centraleuropeiska... Men kanske får värdera frågan en gång till nu med dualdrive...
Det är ganska mycket däck på 19" på teslan. Om man jämför med t.ex. en bmw 5-serie med 19" så har BMW:n mycket lägre profil på däcken...Simon skrev:Hej!
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Smalare fälg då..?
Känns som det finns räckvidd att fiska där. Speciellt på vintern.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jag tar med alla synpunkterna, utom hybris
. Han är välkommen ut i skogarna med 21-tummarna.
Inte för att jag behöver ta ställning till fälgstorlekar eller andra tillbehör på minst ett år, troligen mer...

Inte för att jag behöver ta ställning till fälgstorlekar eller andra tillbehör på minst ett år, troligen mer...

hybris skrev:Yepp! Det stämmer! Är ungefär som "The Knights who says Nih!" Fast jag säger 21" gray turbin wheels..
jag tycker du snålar lite på tum, 22 ær væl det man ska ha om man ær riktig man;-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Finns förmodligen massor att hämta där. Om jag minns rätt så i hastigheter upp till 100 så är rullmotståndet minst hälften av det totala motståndet (högre andel ju lägre hastighet).MSO skrev:Smalare fälg då..?
Skulle vara intressant att sätta på BMW i3's hjul på en Tesla. Också 19" men ca 10 cm smalare däck. Tyvärr har BMW på just de bytt till annan bultcirkel...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Hade väl vatt snyggt med 14" stålfälgar.hybris skrev:Vet att det var de som tittade på 18" för vinter men det passar inte på bilen. Alltså rent fysiskt. Att det skulle se ut som b@js är en annan diskussion.
I början av veckan såg jag en Tesla parkerad på Arlanda med dom ursprungliga heltäckande fälgarna. Såg faktiskt coolt ut på Teslan men hade säkert lockat till många skratt på en BMW...Martinen skrev:Hade väl vatt snyggt med 14" stålfälgar.hybris skrev:Vet att det var de som tittade på 18" för vinter men det passar inte på bilen. Alltså rent fysiskt. Att det skulle se ut som b@js är en annan diskussion.
Som vinterfälg måste de vara perfekta. Hatar när det fastnar snö i fälgarna och blir obalans och vibrationer i ratten.
Installerat 13,2 kWp solceller
Heltäckande fälgar? Har du nån bildlänk, detta måste ses+46 skrev:I början av veckan såg jag en Tesla parkerad på Arlanda med dom ursprungliga heltäckande fälgarna. Såg faktiskt coolt ut på Teslan men hade säkert lockat till många skratt på en BMW...Martinen skrev:Hade väl vatt snyggt med 14" stålfälgar.hybris skrev:Vet att det var de som tittade på 18" för vinter men det passar inte på bilen. Alltså rent fysiskt. Att det skulle se ut som b@js är en annan diskussion.
Som vinterfälg måste de vara perfekta. Hatar när det fastnar snö i fälgarna och blir obalans och vibrationer i ratten.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Tänker du på Aerofälgarna?+46 skrev:I början av veckan såg jag en Tesla parkerad på Arlanda med dom ursprungliga heltäckande fälgarna. Såg faktiskt coolt ut på Teslan men hade säkert lockat till många skratt på en BMW...Martinen skrev:Hade väl vatt snyggt med 14" stålfälgar.hybris skrev:Vet att det var de som tittade på 18" för vinter men det passar inte på bilen. Alltså rent fysiskt. Att det skulle se ut som b@js är en annan diskussion.
Dom känns inte helt up to date

Model 3-24/Polestar 3-24
Dessa?

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Snarlika, men som jag minns så var de heltäckande som en navkapsel. Synd att jag missade att ta en en bild. Var monterade på en vit Tesla.chpaulin skrev:Dessa?
Installerat 13,2 kWp solceller