Summon = rattfylla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Summon = rattfylla

Inlägg av frippan »

Vi satt och diskuterade om man använder summon funktionen för att köra in bilen i garaget efter man tagit ett par glas öl eller vin är det rattfylla?

Är det du som kör fordonet? Eller är det bilen som kör? Jag tror att man skulle åka dit på det om det hände något. Men är ju klart ett knepigt bevisläge.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare

Re: Summon = rattfylla

Inlägg av westerlund »

solklart föraren som åker dit på det! bilen kör ju inte själv utan kräver att du håller uppsikt och håller in knappen på telefonen. att bilen justerar styrningen lite är irrelevant.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Fast jag tror inte det blir rattfylla förrän bilen nuddar allmän väg? :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej då, man kan göra sig skyldig till rattfylleri även på inhägnat område.

Och även på enskild väg gäller de flesta trafikreglerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
Vi satt och diskuterade om man använder summon funktionen för att köra in bilen i garaget efter man tagit ett par glas öl eller vin är det rattfylla?

Är det du som kör fordonet? Eller är det bilen som kör? Jag tror att man skulle åka dit på det om det hände något. Men är ju klart ett knepigt bevisläge.
Väldigt märklig diskussion. Ungefär lika märklig som den diskussionen som jag hade på FB om FSD och full autonomy, för då kunde man ju sätta sig i bilen efter att ha varit på krogen och bli hemkörd. :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
NinjaNiklas

Inlägg av NinjaNiklas »

Går ju att göra mycke dumheter med mycke grejjer nu för tiden.
Sunt förnuft brukar lösa d mesta...
Jag hade inte litat på mig själv att använda summon eller autopilot eller något om jag hade tagit x öl.
Kan ju bli mer än bara lite tråkigt dagen efter när man repat bilen i garaget/carporten eller kanske mcu å hela bilen hängde sig precis vid ett övergångsställe...

Jag tror å hoppas d e rattfylla, man måste ju som tidigare skrev, aktivt utföra manövern. Lite som drönarpiloter, dom e ju inte där, men nog e dom ansvariga.
Skriv svar