"dator" crash när spotify aktiverts

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

"dator" crash när spotify aktiverts

Inlägg av Latt »

Nu har jag bara haft min Tesla strax över 2 veckor, så mycket är nytt. Jag köpte bilen begagnad (knappt!) och säljare gjorde en factory reset. Sen det har inte mitt internet funkat i Sverige. Den är Tesla på och lovat återkomma snart. Jag har inte heller fått fört över bilen i min Tesla app än.

Jag nämnar dessa två saker, så dom kanske kan ligga till grund för problemet (?)

I helgen tog jag en lite längre åkning till Aalborg i Danmark (Jomfru Ane Gade kallade :P ). I Danmark funkar internettet utan problem, och eftersom jag bor i Skåne, var det bara första halvtimmen ungefär, som jag körde utan internet i bilen. Allt funkade bra men efter 3.5 timme tröttnade jag på att lyssna på radio så jag tänkte testa Spotify. Efter kanske en halvtimme sluta instrument clustret ge ljud ifrån sig och allting på båda skärmarna hade frusit. Jag kunde inte justera volym med scroll hjulet på ratten och över lag var bilen's dator död. Jag kunde köra och blinkars funkade och sånt, men inget annat. Som tur var, hände detta strax innan mitt lunch pitstop hos min föräldrar i Randers, så jag startade om datorn (båda scrollhjul inne, inte brömsen) och så satt jag i Palo Alto i CA tidszon.

Att datorn har startats om, har jag själv gjort några gångar på Tesla's uppmananden, för att nätet funka i Sverige. Det har inte hjälpt, men däremot resetter bilen ALLA inställningar varje gång. Lite irriterande att skall göra om sina körprofiler varje gång och gå igenom varje meny för att ställa in den igen, men man vänjer sig och det är inte hela värden. Misstänker på att det beror på att bilen inte är i min app än?

Efter lunch hämtade jag min kompis och vi fortsatte till Aalborg. Hela vägen var bilen i Palo Alto och CA tid, även efter et SuC pitstop på vägen. Drygt då autopilot inte funkade då och man var tvungen köra själv som man bodde i 90-talet. På vägen hem i går söndag, hade bilen hittat hem och allt funkade bra igen. En bit innan SuC i Køge valde jag att aktivera Spotify igen, då jag återigen hade tröttnat på radio. Och efter kanske 45 minuter, vart jag hade gått tillbaka till radio i mellantiden, hände samma sak. Allt frös på skärmarna och inget ljud från instrument clustret. Skulle ändå stanna på SuC där, så startade laddningen och startade om skärmarna på samma sätt som för (både scrollhjul ingen bröms) och samma sak hände. Palo Alto, CA tid. Dock hittade den tillbaka till Danmark när jag började rulla ifrån SuC efter en halvtimme denna gången.

Har andra varit med om liknande? Beror det på strul med mitt internet i bilen eller för att bilen inte är i min app än eller är det nått helt tredje?

Ber om ursäkt det blev lite långt....
Model S 100D
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Re: "dator" crash när spotify aktiverts

Inlägg av dbar »

Har inte koll eller erfarenhet av beteendet i sig.
Men IT-konsulten i mig tycker det låter som ett datorproblem tesla måste titta över närmare på din bil. Hade försökt boka en tid på CS.

Försök komma ihåg tiden detta hände i Danmark. Tesla bör kunna se i loggarna vad som hände vid kraschen. (Du måste ha internet i bilen när de kopplar upp sig mot den. Har du det hemma?)

Men killgisning är att du får ett minnesläckage i datorn som efter en stund kraschar den när ram och swap är fullt.
Glöms alla dina inställningar varje gång du startar om?
Eller är det bara efter krasch?

Är ganska övertygad om att du inte har internet i Svea inte är orsaken till problemet. Om det hänger ihop över huvudtaget kanske de kan komma från samma fel. Men tveksam eftersom den biten funkar i DK.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Re: "dator" crash när spotify aktiverts

Inlägg av Latt »

dbar skrev:
Har inte koll eller erfarenhet av beteendet i sig.
Men IT-konsulten i mig tycker det låter som ett datorproblem tesla måste titta över närmare på din bil. Hade försökt boka en tid på CS.

Försök komma ihåg tiden detta hände i Danmark. Tesla bör kunna se i loggarna vad som hände vid kraschen. (Du måste ha internet i bilen när de kopplar upp sig mot den. Har du det hemma?)

Men killgisning är att du får ett minnesläckage i datorn som efter en stund kraschar den när ram och swap är fullt.
Glöms alla dina inställningar varje gång du startar om?
Eller är det bara efter krasch?

Är ganska övertygad om att du inte har internet i Svea inte är orsaken till problemet. Om det hänger ihop över huvudtaget kanske de kan komma från samma fel. Men tveksam eftersom den biten funkar i DK.
Tack för svaret!

Alla inställningar raderas helt även utan crash men bara med reboot (utan bröms). Hade faktisk den inne hos Tesla före måndag för att dom skulle titta på det med internettet i Sverige. Svaret jag fick då, var att det hade med APN att göra, att den inte verkade tycka acceptera Svenska indställningarna när den fångade Svenskt nät. Detta skulle dom åtgärda "over the air". Bilen hade nollat inställningar efter det besöket också. Bilen står kopplat till Wifi när den står hemma och på jobb i Danmark har den 4G. Så egentligen är den tillgängliga för tesla att "fixa" i ungefär 20 timmar i dygnet. Jag har även ringt för att höra vad som händer, men fortfarande inget. Skall nog ta en sväng inom Tesla Malmö och prata med dom igen. Jag trodde inställningarna sparades på telefonen och att det var saknad till bil i app där gjorde det. Nu har i efterhand hör jag att det låter lite tokigt, så jag skall prata om det för dom det med.

Tider för crash har jag på ett ungefär.
Model S 100D
Skriv svar