Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!
Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!
Grymt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Exakt! Dessutom 230V/16A uttag, ett i bagaget och ett i fronten. Det gör bilen till en perfekt campingbil. Den står i solen och laddar sig själv och man kan driva diverse hushållsmaskiner med el från bilens uttag.
Jag har nu varit och provkört Sion i Trollhättan vid NEVS fabrik.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Hon sa att de måste göra riktiga krocktester för att dubbelkolla att simulationerna stämmer. De gör väl först en massa simulationer utifrån en massa olika scenarier och justerar konstruktionen efter det. Sen är det slutgiltiga att göra riktiga krocktester och det är de som blir det slutgiltiga svaret på om de har räknat rätt.
Jag kan tänka mig att det krocktestunderlag som t.ex Tesla redan har räcker för att sen beräkna en dragvikt, men eftersom Sono inte gjort några krocktester alls än så vill de väl inte spekulera i dragvikten innan de vet säkert.
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Det blir en enkel farthållare, om jag har förstått det rätt.
Ja det blir en vanlig farthållare, iaf efter vad en av de från sonomotors berättade i Trollhättan tidigare idag då jag var där och provkörde prototypen samt pratade med personalen.
Dragvikt ej spikat ännu som nyss nämns i tråden, dock så verkar det vara spikat att det blir det enda valet man kommer att få/tvingas göra vid bilköpet vad gäller själva bilen. Försökte få till att det blir ÄNNU smidigare mm i produktionen om även draget skulle vara standard men det var ...hmmm svårövertygat om vi säger så.
Appropå storlek inne i bilen.... den är stor nog för förare i 2+ metersklassen och även de med 100-130 kg får rum. Kanske inte "bakom sig själv", men definitivt inga problem att sitta 3 fullvuxna + 1 mycket storvuxen person. Speciellt med tanke på att baksätesutrymmet kommer bli avsevärt större då bilen förlängs med 18 cm till produktions modellen jämfört med nuvarande demo/prototypmodell.
Det märks verkligen att detta är en bil för folks vardagslivsbehov, Sion kommer förmodligen att i mångas ögon ses som en vettig andrabil i familjen. Men som sen när man väl skaffar sig en så tror jag det kommer visa sig att den kommer användas till "allt" och att familjens fina förstabil kommer komma lite i skymundan.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
I tidigare dokument stod det att man strävade efter 1300 kg, och när jag frågade om detta och sa att jag har ett släp som är typat för en högre vikt än 750 så undrade de om det var 1300 kg. Så jag tror att det är den vikten de har tänkt sig.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Personligen har jag gått från att inte vara speciellt intresserad till att fundera på om vi inte ska köpa en Sono som andrabil, om priset blir det rätta, helst en bit under 300k före subvention. Högbyggd lite skåpbilsaktig med 650l bagageutrymme trots modest storlek. Dragkrok !! Vi klarar oss med 750 kg. Sen alla roliga saker som Typ 2 uttag på 11 kW, schuko som ger 3 kW. Solcellerna förstås. Som andrabil skulle vi antagligen klara oss utan att ladda under sommarhalvåret.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd