Svart skärm M3
Moderator: Redaktion
Svart skärm M3
Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
Tror för min egen del att arkitekturen för tesla programvara/hårdvara är dålig eftersom man inte hittar felet. Det sista som man vill ska krascha är ju programmen som visar hastighet och övrig basal information till föraren. Finns det fler som upplever samma fel som jag gör?
Tror för min egen del att arkitekturen för tesla programvara/hårdvara är dålig eftersom man inte hittar felet. Det sista som man vill ska krascha är ju programmen som visar hastighet och övrig basal information till föraren. Finns det fler som upplever samma fel som jag gör?
Re: Svart skärm M3
larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
Min skärm slocknade också en gång och häromdagen spårade den ut helt och började blinka , i massa olika färger, fick starta om den sen var allt ok.
- westerlund
- Teslaägare
min iPhone har kraschat betydligt mer än 2-3 gånger på 8 år och då har jag haft nästan alla generationer. att mcun kraschar är inte jätteovanligt och något man får leva med med tanke på hur ung mjukvaran är, vi är trots allt early adopters. jag försvarar ingen här, tänk snarare på att det är en dator som sitter där i, datorer kraschar.larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
Jo man kan acceptera att vissa program kraschar men då borde man separera informationen så att information som är väsentlig för att köra bilen visas på en separat skärm (tex hastighet och D/R/P).
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ungefär som på en model S eller X..... Vilket jag påpekat flera gånger är anledning nog för mig att inte köpa en 3:a...larsch552 skrev:Jo man kan acceptera att vissa program kraschar men då borde man separera informationen så att information som är väsentlig för att köra bilen visas på en separat skärm (tex hastighet och D/R/P).
Jag har sett stora skärmen "dö" väldans många gånger, medans instrumentklustret ändå fortsatt funka och bilen kan framföras säkert, så mindre än det (dvs en enda skärm) går fetbort
tills Tesla visat upp en totalsäker och stabil dator/skärm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- MrStarhouse
- Teslaägare
Men nu är det ju inte som så att man kör i diket bara för att stora skärmen bootar om och är svart i 30sek eller så. Och nog har man lite känsla för hastighet och börjar väl inte direkt köra i 90 på 50 väg bara för att man inte ser en hastighetsmätare, man kan ju tex följa trafikrytmen.Bjelke skrev:Ungefär som på en model S eller X..... Vilket jag påpekat flera gånger är anledning nog för mig att inte köpa en 3:a...larsch552 skrev:Jo man kan acceptera att vissa program kraschar men då borde man separera informationen så att information som är väsentlig för att köra bilen visas på en separat skärm (tex hastighet och D/R/P).
Jag har sett stora skärmen "dö" väldans många gånger, medans instrumentklustret ändå fortsatt funka och bilen kan framföras säkert, så mindre än det (dvs en enda skärm) går fetbort
Alla andra funktioner som har med körning säkerhet odyl ligger ju på andra system.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
westerlund skrev:min iPhone har kraschat betydligt mer än 2-3 gånger på 8 år och då har jag haft nästan alla generationer. att mcun kraschar är inte jätteovanligt och något man får leva med med tanke på hur ung mjukvaran är, vi är trots allt early adopters. jag försvarar ingen här, tänk snarare på att det är en dator som sitter där i, datorer kraschar.larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
Men alltså, Tesla har tillverkat Model 3 sedan 2017 och grundkoden i Teslas system bra mycket längre än så. Man kan knappast kalla detta för early adopters och betaprogram längre... Detta, tillsammans med Teslas organisation är en av anledningarna till att jag inte kastat mig huvudstupa in i ägandeskapet av en Tesla. Finns naturligtvis många som kör en Tesla utan problem, men tyvärr får jag inte riktigt ihop kvalitetsbiten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skulle tro att bilen inte ens är laglig utan fungerande hastighetsmätare, skulle det hända under en bilbesiktning (vilket inte är så sannolikt) tror jag inte bilen skulle godkännas.MrStarhouse skrev:Men nu är det ju inte som så att man kör i diket bara för att stora skärmen bootar om och är svart i 30sek eller så. Och nog har man lite känsla för hastighet och börjar väl inte direkt köra i 90 på 50 väg bara för att man inte ser en hastighetsmätare, man kan ju tex följa trafikrytmen.Bjelke skrev:Ungefär som på en model S eller X..... Vilket jag påpekat flera gånger är anledning nog för mig att inte köpa en 3:a...larsch552 skrev:Jo man kan acceptera att vissa program kraschar men då borde man separera informationen så att information som är väsentlig för att köra bilen visas på en separat skärm (tex hastighet och D/R/P).
Alla andra funktioner som har med körning säkerhet odyl ligger ju på andra system.

Svart skärm M3
Men samtidigt har du inga problem att kasta dig "huvudstupa" in i en PS2, där mjukvaran inte ens finns än?Jeppe_E skrev:westerlund skrev:min iPhone har kraschat betydligt mer än 2-3 gånger på 8 år och då har jag haft nästan alla generationer. att mcun kraschar är inte jätteovanligt och något man får leva med med tanke på hur ung mjukvaran är, vi är trots allt early adopters. jag försvarar ingen här, tänk snarare på att det är en dator som sitter där i, datorer kraschar.larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
Men alltså, Tesla har tillverkat Model 3 sedan 2017 och grundkoden i Teslas system bra mycket längre än så. Man kan knappast kalla detta för early adopters och betaprogram längre... Detta, tillsammans med Teslas organisation är en av anledningarna till att jag inte kastat mig huvudstupa in i ägandeskapet av en Tesla. Finns naturligtvis många som kör en Tesla utan problem, men tyvärr får jag inte riktigt ihop kvalitetsbiten.
Första kunden på första versionen av Googles försök.
Google Pixel Slate är ett bra bevis på hur det kan gå...
Jaguar verkar ju inte lyckats så bra de heller.
Hellre ett smidigt system med en omstart då och då, än ett som är krångligt extremt segt och osmidigt.
Med det sagt så kan det ju faktiskt vara komponenter som är trasiga också.
Teslas system byggdes ju förövrigt om från arm till Intel-baserat iom Model 3. Senare fick ju även S och X Intel mcu.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det är inte google-baserat, det är Android-baserat. Google är bara ett skal, google maps, google assistance. Inget som styr bilen.taliz skrev:Men samtidigt har du inga problem att kasta dig "huvudstupa" in i en PS2, där mjukvaran inte ens finns än?Jeppe_E skrev:westerlund skrev:min iPhone har kraschat betydligt mer än 2-3 gånger på 8 år och då har jag haft nästan alla generationer. att mcun kraschar är inte jätteovanligt och något man får leva med med tanke på hur ung mjukvaran är, vi är trots allt early adopters. jag försvarar ingen här, tänk snarare på att det är en dator som sitter där i, datorer kraschar.larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.

Många hävdar att det är positivt med Tesla pga alla OTA updates som görs och att man får nya funktioner. Men det talas ganska tyst om funktioner som försvinner pga felaktigheter i uppdateringen. Nu senast försvann t.ex. immersive sound. Jag menar på att det inte alltid är positivt att uppdateringar kommer ofta. Hellre långsamt och rätt än fort och fel

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Va? Android är ju Google.Jeppe_E skrev:Det är inte google-baserat, det är Android-baserat. Google är bara ett skal, google maps, google assistance. Inget som styr bilen.taliz skrev:Men samtidigt har du inga problem att kasta dig "huvudstupa" in i en PS2, där mjukvaran inte ens finns än?Jeppe_E skrev:westerlund skrev:min iPhone har kraschat betydligt mer än 2-3 gånger på 8 år och då har jag haft nästan alla generationer. att mcun kraschar är inte jätteovanligt och något man får leva med med tanke på hur ung mjukvaran är, vi är trots allt early adopters. jag försvarar ingen här, tänk snarare på att det är en dator som sitter där i, datorer kraschar.larsch552 skrev:Nu har min skärm "dött" vid två tillfällen inom en vecka. Bilen går fortfarande att köra men det är ju irriterande att inte se hur fort man kör m.m. Trist att en så i övrigt bra bil har ett så fundamentalt fel. Undrar om felet beror på hårdvara eller mjukvara. Vissa hårdvarufel kan man programmera sig förbi så jag hoppas att Tesla hittar detta fel oavsett vart felet ligger. Om man läser på forum från USA ser man att detta fel förekommer även där. Har varit i kontakt med Service center men dom ser inget på sina loggar (vilket är en stor brist), "du vet det är som med mobiltelefoner ibland så låser dom sig" sa dom. Mina Iphone:s har jag startat om ca: 2-3 gånger på 8 år.
De system som sitter i den skärmen lär "styra" bilen på typ samma sätt.
Eller kommer de ha fysiska knappar menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
@larsch552 vilken version är du på? Har för mig jag lästa någon på det här forumet som hade problem med svart skärm efter en uppdatering.