Incheckad och inkopplad på Göbels Hotel Quellenhof i Bad Wildungen kan vi konstatera att resa med elbil i Tyskland är väldigt enkelt. Det finns Superchargers i nästan varenda hörn, och däremellan kryllar det av 50kW och 22/11kW-boxar.
I morse lämnade vi Spreewaldresort Seinerzeit med 90% batteri. Vi valde småvägar och undvek Autobahn och nådde Leipzig med en genomsnittsförbrukning på 133 Wh/km utan att för den skull köra särskilt försiktigt. Sommartemperaturer, sommardäck och tyska släta vägar gör uppenbarligen underverk.
I Leipzig tänkte vi äta lunch och besöka Thomaskyrkan där Bach är begravd. Många fler kända kompositörer och musiker kommer därifrån. Inte bara Richard Wagner är född i Leipzig, det är även Till Lindemann.
Vi använde Plugsurfing för att leta parkering och hittade en precis vid järnvägsstationen med fyra platser för elbil. 57% i batteret. Tre var lediga så det var bara att parkera. Skyltningen stämmer inte överens med informationen. Enligt skylten så är det fyra timmar med parkeringsskiva om man laddar men appen stod parkeringsavgift och max två timmar. Vi gjorde som skylten sa, kopplade in oss och gick mot kyrkan.
Efter en timme och 17 minuter avbröts laddningen plötsligt. Vi var en bit bort så jag kunde inte gå tillbaka och kontrollera vad som hänt. Vi hade fått 13,5 kWh och nått 75% batteri. Om jag hade haft laddning hela tiden vi parkerade hade jag nått 90% igen. Men det skulle räcka till Melsungen. Lunch i solskenet nära kyrkan och en rejäl glass efter gågatan och vi var redo att lämna Leipzig.
Stoppet i Sangerhausen på Teslas Supercharger bestämdes av blåsan och behovet av dricksvatten. 17 minuter tog det att gå från 49 till 76% och det kändes bra att ha lite extra när vägarna bjöd på flera frifartssträckor. Sangerhausen ska byggas om snart så då kan ingen ladda där. Missade ta bild på dagarna, men avstängningen kommer vara någon vecka om jag minns rätt.
Mest gick det på max autopilot (150 km/h) men någon gång gick det över 160. Fortfarande rejält omkörd emellanåt men jag har semester och behöver inte visa att jag också kan. Genomsnittet på 18 mil blev ändå bara 199 wH/km.
Framme i Melsungen tipsades vi av en Passat GTE-ägare om var Plugsurfingboxen var placerad. Uppe på taket till en av bankerna! Där finns två typ-2-uttag 22kW och laddningen startade på en gång. Melsungen är en väldigt vacker liten stad med massor av korsvirkeshus. Tyvärr kom vi lite för sent så i stort sett allt var stängt. Men en halvtimme laddning medan vi kollade in stadskärnan gav ändå 6 kWh. Vid ett kort stopp på Lidl hann vi med att hälsa på en vit Model S från Berlin. Vinkningarna är tillbaka!
Eftersom vi ville vara säkra på att kunna åka långt i morgon bitti stannade vi till lite kort på SuC Malsfeld ifall hotellet skulle visa sig bara erbjuda enfas som igår. Bättre smida medan batteriet är varmt. 16 minuter gav 24 kWh. Tillräckligt för att komma en bra bit i morgon, även utan nattladdning.
Dock behövde vi inte vara oroliga. Framme vid hotellet finns två Tesla Destination Chargers – en med röd skylt och en med vit. Eftersom jag hade problem med laddarna i Romme så ställde jag mig först vid den vita men tänkte att jag kollar om Tesla gjort nåt nu efter felrapporten. I vilket fall så fungerade nu i alla fall den Teslaspecifika laddaren på min Model 3! Endera är det nåt särskilt med laddarna i Romme eller så har de nu uppdaterat bilen att acceptera destinationsladdare. För mig spelar det ingen roll. 3x16A skulle fylla batteriet på ett par timmar så jag satte ner den till 3x6 så den lagom är klar vid frukost.
I morgon börjar vi med att åka till vår favorit bland Sekttillverkare. Schloss Vaux.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.