De sista dagarna har det kommit mycket information om SC i Sverige - detta är riktigt kul!
Jag kanske har missat någon tidigare tråd - men det jag undrar är hur effekten hos SC påverkas av antalet bilar som laddar?
Tesla uppger att man kan ladda 80% på 40min / 270km på 30min etc.. (=135kW?) http://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger
Men detta förutsätter tomt batteri och att man är enda bilen på laddstationen (?)
Vilken effekt kan man förvänta om man kommer som bil #8 till en svensk SC? Eller om man är två som laddar?
Finns det någon analys på detta?
Effekt på SuperChargers
Moderator: Redaktion
Effekt på SuperChargers
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Effekt på SuperChargers
Kolla under nyheter, utvalda artiklar, inuti Tesla Supercharger fr 10. Dec 2013.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det är två laddstolpar som delar på en laddare. Finns det alltså 8 laddställen på en anläggning står det 4 laddskåp bredvid.
Står det redan en bil och laddar på säg plats 2A gäller det att du inte väljer plats 2B utan någon av de andra platserna.
På Teslas hemsida är det faktiskt fortfarande gammalt info som står, 120 kW laddare. Vi ska få 135 kW modeller så laddningen går någon minut snabbare.
Men det är viktigt att förstå att max laddeffekt får man bara när batteriet är tomt - effekten avtar när batteriet börjar bli laddad. De sista 20 procenten tar lika mycket tid att ladda som de första 80%.
Ställer du dig på en plats som delar laddare med en bil som redan laddar kommer ni dela på laddeffekten. Det spelar ingen roll om du är andra eller åttonde bilen på anläggningen - det är vem du delar laddaren med som spelar roll. Hur mycket effekt dur får beror på hur mycket andra bilen laddar med - resten av effekten kan du få. Har han nästan fulladdad batteri så han laddar med liten effekt och du har halvtom batteri kan du få lika mycket kräm som om du vore ensam. Har ni båda två tomma batterier får ni båda halva laddstyrkan.
Hmm... det här med hur man ska Supercharga är nog en bra grej att skriva en artikel om...
Står det redan en bil och laddar på säg plats 2A gäller det att du inte väljer plats 2B utan någon av de andra platserna.
På Teslas hemsida är det faktiskt fortfarande gammalt info som står, 120 kW laddare. Vi ska få 135 kW modeller så laddningen går någon minut snabbare.
Men det är viktigt att förstå att max laddeffekt får man bara när batteriet är tomt - effekten avtar när batteriet börjar bli laddad. De sista 20 procenten tar lika mycket tid att ladda som de första 80%.
Ställer du dig på en plats som delar laddare med en bil som redan laddar kommer ni dela på laddeffekten. Det spelar ingen roll om du är andra eller åttonde bilen på anläggningen - det är vem du delar laddaren med som spelar roll. Hur mycket effekt dur får beror på hur mycket andra bilen laddar med - resten av effekten kan du få. Har han nästan fulladdad batteri så han laddar med liten effekt och du har halvtom batteri kan du få lika mycket kräm som om du vore ensam. Har ni båda två tomma batterier får ni båda halva laddstyrkan.
Hmm... det här med hur man ska Supercharga är nog en bra grej att skriva en artikel om...

Jag är inte helt säker men jag tror att jag har läst att den som kommer först till en SC på dem två som delar är högre prioriterad så att den får kanske 70 eller 80 kWh och den andra får då 40 eller 50 om laddaren är på 120 kWh. När den första kör iväg och en tredje bil tar den platsen så är den andra bilen prioriterad och får då mer än den tredje. Är inte helt hundra men jag har för mig att jag har läst det någonstans
TiborBlomhall skrev:Det är två laddstolpar som delar på en laddare. Finns det alltså 8 laddställen på en anläggning står det 4 laddskåp bredvid.
Tack för konkret och relevant information! Nu blev jag klokare

Få rabatt på din Tesla: http://---