Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Lägsta antalet jag har sett är 3 stycken, högsta är 8. Så sett har du helt rätt. Samtidigt ser vi till exempel i Spekeröd, som har 4 laddare, att stationen är förberedd för 12. Och det finns fler stationer där man ser tomma socklar för ytterligare laddare. Jag antar att det är i stort sett bara jacka dit dem när behovet ökar. Min killgissning är att de försöker få så stor yttäckning som möjligt först. Kapaciteten kan man öka senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

mati skrev:
... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389

Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
mati skrev:
... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389

Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao. :)
Yes. Skönt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Snart kanske några model3 ägare kan stresstesta ionitys laddare lite grann och se vad de går för när alla stationer laddar max.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Det har inte med Ionity att göra, men det är intressant att även Clever/E.ON börjar installera 350kW-laddare. Det ryktas om att de ska bygga sina egna laddkorridorer. Det är kanon att snabbladdarna nu sprider ut sig mer och mer!

Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade. Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
IMG_1084.jpg
IMG_1082.jpg
IMG_1085.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Står att laddaren är producerad vecka 7, kanske precis innan namnskiftet? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Epicure »

Jerker skrev:
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Tror det är på grund av att det inte är Bee (före detta svenska Clever) som varit med och byggt laddarna, utan snarare danska Clever. Därav att det står Clever.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Ja, de har ju inte börjat byta namn på de existerande laddarna heller. Det dröjer nog. Kanske hinner de hitta på ett bättre namn än Bee. Har svårt för att ta det namnet i min mun; tycker det låter fånigt. Enstaviga namn är aldrig bra.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

Lophornis skrev:
kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.
Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.

Ska bli intressant att testa, kanske piper ner ikväll bara för jag är så nyfiken. :)
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av meg768 »

kenny skrev:
Lophornis skrev:
kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.
Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.

Ska bli intressant att testa, kanske piper ner ikväll bara för jag är så nyfiken. :)

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av meg768 »

Men två av de fyra platserna var upptagna av dieselbilar...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Model Y P
Model S P
Model S P
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av meg768 »

Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...

Har Model 3 med 75 kWh.
Senast redigerad av meg768, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Vad har du i elnätsavgift? 2 kr känns väldigt högt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av meg768 »

@Jeppe_E Tack för bra svar!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Låter som en vettig beräkning.

Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.

uj.. det var dyrt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Låter som en vettig beräkning.

Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.
Ja, men du must tänka på der laden förlusten också!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar