Ny prishöjning den 18:e augusti?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Ny prishöjning den 18:e augusti?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Nu är dom höjda, drygt tre procent ser det ut som.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tyvärr blir model S mindre och mindre intressant då priset gått upp nåt otroligt på knappt 1 år, samtidigt som flera av de för mig viktiga saker tagits bort på bilen och går inte att beställa längre... Tex min favoritfärg som inte finns längre, sportfjädringen... Dessutom känns det som ett lotteri och beställa, man vet inte riktigt vad man får, och inte heller vad man inte får. Synd!
Ingår sportfjädringen på PD? Ja enligt säljare på TM, nej visade det sig till slut. Ingår 4G? Ingår Michelindäck med breda bak? Hur snabb är ludicrous/insane egentligen?
Snyft.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Tesla måste höja då dollarpriset har skenat i år.
Själv hann jag beställa innan dagens höjning.
Ska få min oktober/november
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Samtidigt så visar undersökningar att Tesla-köpare inte är jättekänsliga just kring priset. Bilen har ju inte direktkonkurrenter som andra bilar, som man kan sitta och jämföra priset med. Vill man ha en Tesla så vill man ha en Tesla, och då får man betala vad en Tesla kostar. När jag började titta på Tesla så var jag intresserad av en hyfsat välutrustad S85 vilket hade landat på ca 800k. När jag till slut köpte blev det en S85D med mindre utrustning och ändå fick jag ge över miljonen. Det är surt, men nu är det ju en Tesla jag vill ha och inget annat, så vad ska jag göra?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Dollarn blir billigare o billigare. Sänker Tesla priserna snart?

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Niclas skrev:
Dollarn blir billigare o billigare. Sänker Tesla priserna snart?
Tesla vill knappast hålla på att anpassa priserna varje dag på grund av svängningarna men efter att Schweizerfrancen stärkts mot dollarn tidigare så sänktes priserna åtminstone vid ett tillfälle där så det rimliga är ju att priserna även här anpassas ifall dollarn under en längre tid håller sig på en lite lägre nivå.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tesla har ju senaste 10 månaderna höjt priserna 3 ggr. Nu verkar vi gå in i en turbulent tid på finansmarknaderna med Kinas valutadevalvering och dollarn har tappat kraftigt sedan toppen. Sannolikt kommer dollarn fortsätta ner. Kanske ganska mycket...
Vi får väl se hur Tesla gör, men det känns som dagens prishöjning var väldigt otajmad.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Niclas skrev:
Vi får väl se hur Tesla gör, men det känns som dagens prishöjning var väldigt otajmad.
Eller väldigt vältajmad eftersom de kan skylla höjningen på dollarkursen och den närmsta tiden få lite plusmarginal istället för minus (dollarmässigt sett) som det varit det senaste året :roll:
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

danni skrev:
Samtidigt så visar undersökningar att Tesla-köpare inte är jättekänsliga just kring priset.
Nja :-) En liten nyans kanske vore att säga att de som slår till idag inte är speciellt priskänsliga.

Skulle priset vara lägre så skulle många som är mer priskänsliga slå till. Bara att snegla på Norge där det säljs 10ggr fler Teslor på en mindre marknad.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kanske dags att valutasäkra och hålla stabilare priser framöver?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Denna tråd skapades den 9/8. Toppen för dollarn mätt i kronor var den 10/8 men prishöjningen som planerades och genomfördes idag var ju baserad på utvecklingen som skett månader innan det blev prat om prishöjning. Tesla höjde alltså priserna i efterhand och de kommer också att sänka priserna i efterhand. De kommer inte höja/sänka priser på tillfälliga valutarörelser under några dager eller ett par veckor utan hur utvecklingen sett ut de senaste månaderna. Skulle det vara så att dollarn är mycket lägre än vad senaste höjningen är baserad på om några månader så kan vi mycket väl få se prissänkning. Priset på dollar idag ligger fortfarande över kursen den 18:e t.ex. och det har bara varit en kort (om än snabb) nedgång de senaste två veckorna. Det är svårt att säga om det är en nedåtgående trend just nu eller inte.

Jag gillar att Tesla Motors försöker hålla samma pris sett över olika marknader. Valutasäkring kommer betyda att priserna blir dyrare eftersom försäkring kostar pengar. Vet inte om de tjänar så mycket på att ha stabilare men högre priser än rörligare men lägre priser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

hybris skrev:
Kanske dags att valutasäkra och hålla stabilare priser framöver?
Valutasäkring är lite som ett bundet lån. Det är förutsägbart men i snitt dyrare än motsvarande rörliga. Man bör göra det ifall konsekvenserna av stora ökningar är för omfattande. I Teslas fall är det troligen enklare att valutasäkra sina inköp eftersom den totala produktionen antagligen är mer förutsägbar än fördelningen av försäljningen mellan olika marknader.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:
danni skrev:
Samtidigt så visar undersökningar att Tesla-köpare inte är jättekänsliga just kring priset.
Nja :-) En liten nyans kanske vore att säga att de som slår till idag inte är speciellt priskänsliga.

Skulle priset vara lägre så skulle många som är mer priskänsliga slå till. Bara att snegla på Norge där det säljs 10ggr fler Teslor på en mindre marknad.
Undersökningen jag snubblat över som sa det var amerikansk, så den hade inte de fluktuerande priser vi brottas med här. Att Teslas försäljning slår rekord i Sverige nu trots alla prishöjningar är ett bra tecken. Samtidigt säger jag inte emot dig - hade den varit mycket billigare hade den kunnat nå massorna på ett helt annat sätt. Hade den gått att få för runt halvmiljonen (som det åtminstone har gått i Norge) så hade den nog slagit igenom mycket bredare hos tjänstebilister.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det blir nog inte så lätt att sänka priserna. Vad gör de med kunder som väntar på bilar? Har priset sjunkit med 50000kr så kanske de av beställer och lägger nya beställningar. Osv osv.
Sen är det begangnat marknaden som levt gott på ökande priser, inte så kul om en ny bil är billigare än vad man tänkt sig få för sin begagnade.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

85D kostar i Sverige 959000kr i basutförande. I USA kostar den 85000 usd. Räknar man bort moms kostar den i sverige 767200kr vilket blir om man delar det med 85000 dollar lika med 9,06 kr per dollar. Ganska hög dollarkurs väl???

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Niclas skrev:
85D kostar i Sverige 959000kr i basutförande. I USA kostar den 85000 usd. Räknar man bort moms kostar den i sverige 767200kr vilket blir om man delar det med 85000 dollar lika med 9,06 kr per dollar. Ganska hög dollarkurs väl???
Bilen ska ju fraktas över atlanten, monteras ihop igen i Tillburg och sen fraktas till sverige också.... De lär ju knappast ta det från bilens marginal...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du har dessutom vagnskadeförsäkring här i Sverige, plus att det är tull på att föra in bilen i EU. Tesla duckar ju den högre tullen för bilar (har för mig det är 10%) genom att ta in bilen i delar och därför bara betala tull för bildelar, men om jag minns rätt är det ändå 4,5% som tillkommer där.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
Det blir nog inte så lätt att sänka priserna.
Jodå :-) Jag upplever att Tesla prioriterar exponentiell försäljningstillväxt före marginaler.
LarsL skrev:
Vad gör de med kunder som väntar på bilar?
Antingen hävdar dom att det är priset som gäller vid avtalstecknandet. (Inte orimligt.)
Eller så kör dom en mjuk linje och tar det lägsta priset av det vid avtalstecknandet och vid leverans. (Vore väldigt generöst.)

Grundproblematiken är ju att kronan har varit instabil gentemot Dollarn, vilket Tesla är lika mycket offer för som bilköparen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

När de sänkte i Schweiz så var det gamla, högre, priset som gällde, vilket gjorde att flera avbeställde, förlorade sin handpenning, och beställde en ny, men ändå gick plus på det hela, men fick vänta längre. Tesla kunde antagligen sälja bilen till någon annan om den redan var byggd. Inte ens med nödvändighet i Schweiz (fast det beror kanske på om de hunnit ta den dit än eller inte).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Jag beställde och betalade handpenning veckan innan prishöjning. Jag har fortfarande inte bekräftat min beställning och när jag går in och gör ändringar i designen så är det fortfarande gamla priser som gäller.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

John skrev:
Jag beställde och betalade handpenning veckan innan prishöjning. Jag har fortfarande inte bekräftat min beställning och när jag går in och gör ändringar i designen så är det fortfarande gamla priser som gäller.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Så var det för mig också när jag beställde precis innan februari-höjningen. Det slutade dock med att jag inget ändrade. Om det kommer nya val som inte fanns när du beställde så kan du förmodligen inte välja dem utan att konfigurera ny bil. Så har det varit för en del som ville ha next-gen-säten.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare

Inlägg av BJK »

Jag ringde Tesla support och frågade angående priserna. Vi som har en bil med de gamla priset kan göra ändringar fram till och med bekräftelsen.
Har en s85d som ska bekräftas senast den 30/8. Har lite beslutsångest angående tillbehören då de slår hårt mot förmånsvärdet.
Vad kommer att hända med de sänkta förmånsvärdena efter 2016?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

BJK skrev:
Jag ringde Tesla support och frågade angående priserna. Vi som har en bil med de gamla priset kan göra ändringar fram till och med bekräftelsen.
Har en s85d som ska bekräftas senast den 30/8. Har lite beslutsångest angående tillbehören då de slår hårt mot förmånsvärdet.
Vad kommer att hända med de sänkta förmånsvärdena efter 2016?
Förmånsvärdet kommer gå upp med 16000 per år, dvs 1333 per månad, inget annat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl oklart än så länge. Det råder politisk tradition i Sverige att vänta till elfte timmen att fastställa nya regler för miljöförmånsbilar när de gamla går ut, så det kan bli både bättre eller sämre än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elfte? Traditionen är väl snarare typ trettonde timmen :roll:
Skriv svar