Så jag bor i villa i en ytterförort till Stockholm. Typisk medelinkomst område. Alla som sett Finaste Familjen på TV4 vet ju om Jakobsberg nu. Kallhäll där jag bor är nästa station bort från stan på pendeltåget. Bilarna här är Volvo, Volvo, Volvo, med nån enstaka Volkswagen, Ford och så massor med Kia förstås.
Men så hände det något. Plötsligt dök det upp en Zoe sex hus bort på gatan. Och så höjdpunkten: en Tesla Model 3 till! Kanske 7-8 hus bort åt andra hållet. Ingen av dem grannarna känner jag så jag kan inte ta åt mig äran (förutom att de har sett mig zippa förbi tyst på gatan i några år nu). Det är snarare nåt i vårluften. Nåt elektriskt...
Electric Avenue
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Electric Avenue
Samma här. Helt plötsligt får jag höra att grannen köpt Tesla. Så din uppföljningsartikel går nog att ordna nuTiborBlomhall skrev:Så jag bor i villa i en ytterförort till Stockholm. Typisk medelinkomst område. Alla som sett Finaste Familjen på TV4 vet ju om Jakobsberg nu. Kallhäll där jag bor är nästa station bort från stan på pendeltåget. Bilarna här är Volvo, Volvo, Volvo, med nån enstaka Volkswagen, Ford och så massor med Kia förstås.
Men så hände det något. Plötsligt dök det upp en Zoe sex hus bort på gatan. Och så höjdpunkten: en Tesla Model 3 till! Kanske 7-8 hus bort åt andra hållet. Ingen av dem grannarna känner jag så jag kan inte ta åt mig äran (förutom att de har sett mig zippa förbi tyst på gatan i några år nu). Det är snarare nåt i vårluften. Nåt elektriskt...

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Electric Avenue
Enligt min erfarenhet har väldigt få testat en elbil. Det många "vet" är att de inte går speciellt långt på vintern och tar jättelång tid att ladda. Har 10+ provkörningar nu med 3:an och det är lika roligt varje gång. Ingen förväntar sig den omedelbara accelerationen, "oj, går den 30+ mil oavsett klimat". "så du laddade bara 10 + 35 + 35 minuter mellan Stockholm - Luleå, de stoppen hade vi fått göra oavsett med våran befintliga bil" osv. Sen berättar man om att ingen service krävs för garantin, ~2kr/mil i "bränslekostnad". Det börjar gå upp ett ljus for många nu, vi måste bara få dem att provköra nyare elbilar som har 40+ mils räckvidd. Helst Tesla då förstås 

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd