Model S 85 2014, hur lågt kan man gå innan laddning?
Moderator: Redaktion
Model S 85 2014, hur lågt kan man gå innan laddning?
Kommer förhoppningsvis ta leverans på en dylik inom inte allt för lång framtid och undrar lite hur ni som har likadana laddar på långresor. 85-batteriet laddar ju som snabbast när det är nästan helt urladdat och sen laddar det långsammare ju mer laddat det är. Jag tänker mig att på långresor med tidspress så blir det lätt att man anpassar med farten för att komma till SuC med så lite som möjligt kvar i batteriet.
Men hur lågt vågar man gå innan batteriet tar skada?
0, 1, 2, 3, 5 eller 7%?
Har 85-packet någon buffert i "botten" som skyddar så att 0% på mätaren inte är 0% i verkligheten utan kanske 5%?
Men hur lågt vågar man gå innan batteriet tar skada?
0, 1, 2, 3, 5 eller 7%?
Har 85-packet någon buffert i "botten" som skyddar så att 0% på mätaren inte är 0% i verkligheten utan kanske 5%?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Generalbogge
- Teslaägare
Re: Model S 85 2014, hur lågt kan man gå innan laddning?
Faktum är väl att det många gånger laddar långsammare, om du kommer in med riktigt låg SOC. Det har flera andra rapporterat om. Tror TeslaBjorn också hade något klipp om det. Så tror inte att man ska sträva efter att komma in med mindre än 5% bara för den sakens skull.
Det beror väl på vilket batteri man har? Som sagt, 85-packet laddar snabbast från botten. Men 90-packen (som din bil har) laddar långsamt under 10%.Generalbogge skrev:Faktum är väl att det många gånger laddar långsammare, om du kommer in med riktigt låg SOC. Det har flera andra rapporterat om. Tror TeslaBjorn också hade något klipp om det. Så tror inte att man ska sträva efter att komma in med mindre än 5% bara för den sakens skull.
Kollade på TeslaBjörns klipp innan jag postade frågan och där laddade han med +100 kw direkt från botten med ett 85-batteri med någon enstaka km kvar i laddning.
- Generalbogge
- Teslaägare
Ok, så är det säkert. Fast om du kommer in med 0% och får 120kW eller om du kommer in med 5% och endast får 110kW, så går det ju ändå snabbare att ladda med 5%. När du kommer upp på 5% ifrån 0%, så borde man ju då förmodligen få 110Kw, då också. Eller?juristen skrev:Det beror väl på vilket batteri man har? Som sagt, 85-packet laddar snabbast från botten. Men 90-packen (som din bil har) laddar långsamt under 10%.Generalbogge skrev:Faktum är väl att det många gånger laddar långsammare, om du kommer in med riktigt låg SOC. Det har flera andra rapporterat om. Tror TeslaBjorn också hade något klipp om det. Så tror inte att man ska sträva efter att komma in med mindre än 5% bara för den sakens skull.
Trådens frågeställning är hur mycket man kan ta ut ur 85-batteriet innan det tar skada.Generalbogge skrev:Ok, så är det säkert. Fast om du kommer in med 0% och får 120kW eller om du kommer in med 5% och endast får 110kW, så går det ju ändå snabbare att ladda med 5%. När du kommer upp på 5% ifrån 0%, så borde man ju då förmodligen få 110Kw, då också. Eller?juristen skrev:Det beror väl på vilket batteri man har? Som sagt, 85-packet laddar snabbast från botten. Men 90-packen (som din bil har) laddar långsamt under 10%.Generalbogge skrev:Faktum är väl att det många gånger laddar långsammare, om du kommer in med riktigt låg SOC. Det har flera andra rapporterat om. Tror TeslaBjorn också hade något klipp om det. Så tror inte att man ska sträva efter att komma in med mindre än 5% bara för den sakens skull.
Anledningen till att jag frågar är att jag vill tidsoptimera, men utan att batteriet degraderas i onödan. Det intressanta om man vill tidsoptimera är att få mest km/minut på laddningen. Plus att man sparat ännu mer tid om man kört fortare (med högre förbrukning) för att tajma så man kommer fram till Superchargern med ett batteri som har optimalt mycket/lite kvar för att kunna ta emot mest effekt. Sen laddar man bara det man behöver för att komma till nästa Supercharger, vilket gör att man sparar ännu mer tid...
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Beror på hur balanserat dit batteri är
Har själv 70 med samma kemi och siktar med så lite som möjligt har rullat in både på 1 och 0%
Har själv 70 med samma kemi och siktar med så lite som möjligt har rullat in både på 1 och 0%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har 100batteriet, men har haft 60(75) och 90 tidigare. Har alltid siktat på 0% vid ankomst, står det mer än 1% kan man trycka hårdare på den högra pedalen brukar jag tänka. Dock så tar alltid ett stopp med mina barn en timme, så jag håller sällan på och optimerar själva laddtiden.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag har en P85 från tidigt 2014, kört lite drygt 8k mil med den vid detta laget. Jag har personligen kört med extremt små marginaler, 5% eller mindre, men också efter fem år med bilen varit trygg med följande resonemang "så länge jag har kortare sträcka kvar att avverka än jag har räckvidd i bilen, så är det lugnt". Om dessa två faktorer börjat konvergera för mycket, så har jag saktat ned något.juristen skrev:Trådens frågeställning är hur mycket man kan ta ut ur 85-batteriet innan det tar skada.Generalbogge skrev:Ok, så är det säkert. Fast om du kommer in med 0% och får 120kW eller om du kommer in med 5% och endast får 110kW, så går det ju ändå snabbare att ladda med 5%. När du kommer upp på 5% ifrån 0%, så borde man ju då förmodligen få 110Kw, då också. Eller?juristen skrev:Det beror väl på vilket batteri man har? Som sagt, 85-packet laddar snabbast från botten. Men 90-packen (som din bil har) laddar långsamt under 10%.Generalbogge skrev:Faktum är väl att det många gånger laddar långsammare, om du kommer in med riktigt låg SOC. Det har flera andra rapporterat om. Tror TeslaBjorn också hade något klipp om det. Så tror inte att man ska sträva efter att komma in med mindre än 5% bara för den sakens skull.
Anledningen till att jag frågar är att jag vill tidsoptimera, men utan att batteriet degraderas i onödan. Det intressanta om man vill tidsoptimera är att få mest km/minut på laddningen. Plus att man sparat ännu mer tid om man kört fortare (med högre förbrukning) för att tajma så man kommer fram till Superchargern med ett batteri som har optimalt mycket/lite kvar för att kunna ta emot mest effekt. Sen laddar man bara det man behöver för att komma till nästa Supercharger, vilket gör att man sparar ännu mer tid...
Har inte märkt av någon som helst upplevd negativ effekt, vare sig på batteriet, eller laddhastigheten. De gånger man stannar för att ladda på en SuC blir jag snarare förvånad över hur snabbt batteriet är laddat, än att jag blivit stressad över hur lång tid det tagit.
Skulle man göra en statistiskt säkerställd mätning på batterikapaciteten när bilen var ny vs nu, samt nagelfara varje enskild laddningstid vid en Supercharger vid olika batterinivåer, så förstår jag också att ovanstående resonemang är baserat på en upplevd känsla, och att det i verkligheten diffar. Detta är något jag personligen tycker är helt irrelevant, så länge den upplevda känslan av "slösad tid" inte ändrats. Vilket den som sagt inte har för mig.
- Olof Borjesson
- Teslaägare
Det finns en buffert på några kWh när mätaren visar på 0%, men den skall bara användas i nödfall, och batteriet kan ta skada om det står med 100% eller 0% en längre tid. Att komma fram till en laddare med 0% är nog optimalt med en S85. Jag hade en sådan och den brukade ladda med 120 kWh när batteriet stod nära 0.
Tack för bra svar!
Då vet jag hur jag ska lägga upp strategin! Kommer nog sikta på att komma fram till supercharger med 1-3% kvar när jag blivit bekväm med bilen. Om jag förstått er rätt kommer batteriet inte ta någon skada av detta?

Det finns inget absolut svar, mer än att du som sagt får bra effekt från början även om du rullar in med 0% med det packet.
Låg SoC sliter lite rent kemiskt, så om det inte behövs så är det ju som vanligt bättre att hålla sig så nära 50% som möjligt. För en långresa med en första etapp som förbrukar, säg, 60 procentenheter är det väl bättre för packet att låta det jobba 80-20 än att köra 60-0 för att optimera laddning.
Om man har flera laddstopp så hamnar man ju där, men om man kör hemifrån och väljer soc tycker jag kanske man kan skippa att tokoptimera laddtiden.
I praktiken landar det i att man kör fort det går för att komma fram tycker jag...
Låg SoC sliter lite rent kemiskt, så om det inte behövs så är det ju som vanligt bättre att hålla sig så nära 50% som möjligt. För en långresa med en första etapp som förbrukar, säg, 60 procentenheter är det väl bättre för packet att låta det jobba 80-20 än att köra 60-0 för att optimera laddning.
Om man har flera laddstopp så hamnar man ju där, men om man kör hemifrån och väljer soc tycker jag kanske man kan skippa att tokoptimera laddtiden.
I praktiken landar det i att man kör fort det går för att komma fram tycker jag...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Huvudproblemet är nog inte degradering utan snarare att bilen ibland stänger av innan du når noll km på displayen:
Själv har jag kört 10 miles efter 0 i min P85 (samma batteri som din) utan att den stängde av, men har en kompis vars P85 stängde av flera miles innan 0. Oftast kan du köra under 0, men ibland inte. Det verkar enligt hörsägen som att siktar man på att komma fram med 5% så är man på säkra sidan.
Själv har jag kört 10 miles efter 0 i min P85 (samma batteri som din) utan att den stängde av, men har en kompis vars P85 stängde av flera miles innan 0. Oftast kan du köra under 0, men ibland inte. Det verkar enligt hörsägen som att siktar man på att komma fram med 5% så är man på säkra sidan.
Teslaägare sedan 2013
2-3% försöker jag sikta på med anledningen att jag vill ha en liten marginal att lösa eventuella problem som uppkommer sista km(kö, krock, punka, what ever)
Men kör lägre då och då när jag har svårt att hålla igen högerfoten...
Men kör lägre då och då när jag har svårt att hålla igen högerfoten...
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Vår Zelda S 85 2014 mår bäst av att köras till 5 % range för att sedan laddas en kort stund på SC till 50 %. Sedan fullt ös i två timmar till nästa laddning - ju lägre range, destå snabbare laddning. Lunchar man så får man det som tiden ger. Ladda ur och ladda snabbt!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40