Har redan börjat fundera lite på vinterdäck inför nästa säsong, tidigt jag vet.
På vintern är det ju bättre med smala däck (= högre marktryck) och det skulle troligen bara bli bättre med lite högre profil för att kompensera för såväl snödjup som sämre vägar. Originaldimension är som bekant 245/45-R19 och med 225/55-R19 så blir det 3,6% större diameter och omkrets, vilket är inom felmarginalen för att det ska vara godkänt. Det går också att kränga på orginalfälgarna.
Är det någon som provat med 225/55-R19?
Ryms det eller kommer det ta i någonstans?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Kom ihåg att det är en tung bil och däcken måste tåla lasten. Jag hade hållt mig till rekommenderad storlek.
Kan bli strul med allt från besiktning till att Tesla inte hjälper dig med ev problem.
Kom ihåg att det är en tung bil och däcken måste tåla lasten. Jag hade hållt mig till rekommenderad storlek.
Kan bli strul med allt från besiktning till att Tesla inte hjälper dig med ev problem.
Belastningsindex är på 102 på de vinterdäck jag tänker på, rekommenderat är 98, så det är inga problem där. Det är storleken jag funderar på.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag köpte smalare till min Volvo då jag tänkte att den skulle bli lite snålare.
Men det gjorde ingen skillnad plus att de slets snabbare pga sämre grepp. Dessutom var det fulare med högre profil.
Smala däck var bra på en lättvikts rallybil på 70 talet
Nu förutsätter jag att du med smala menar "normalsmala vinterdäck", men har du något belägg för att "normalbreda vinterdäck" skulle vara bättre? (på andra underlag än hårt packad snö då, där förstår jag att man inte riktigt är överens vad som gäller)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag köpte smalare till min Volvo då jag tänkte att den skulle bli lite snålare.
Men det gjorde ingen skillnad plus att de slets snabbare pga sämre grepp. Dessutom var det fulare med högre profil.
Mm, det är små skillnader plus att det lätt blir lite mätfel om man ökar rullomkretsen (bilen räknar antal rullade varv på hjulen, räknar om detta till sträcka och tror den gått kortare än den gjort i verkligheten, vilket gör att förbrukningssiffror ser högre ut). Men här finns det även pengar att spara i inköpet då Hakka 8 i 225/55-R19 är ca 700 kr billigare per däck jämfört med 245/45-R19.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag köpte smalare till min Volvo då jag tänkte att den skulle bli lite snålare.
Men det gjorde ingen skillnad plus att de slets snabbare pga sämre grepp. Dessutom var det fulare med högre profil.
Mm, det är små skillnader plus att det lätt blir lite mätfel om man ökar rullomkretsen (bilen räknar antal rullade varv på hjulen, räknar om detta till sträcka och tror den gått kortare än den gjort i verkligheten, vilket gör att förbrukningssiffror ser högre ut). Men här finns det även pengar att spara i inköpet då Hakka 8 i 225/55-R19 är ca 700 kr billigare per däck jämfört med 245/45-R19.
Kolla norska forumen kanske?
Med tanke på att 21" tar i skärmarna ibland, åtminstone på äldre bilar, så känns det väldigt tveksamt eftersom rullomkretsen här faktiskt blir större än 21".
Jag bytte från 215/55 till 205/60 16" så det var betydligt mindre % skillnad.
Med tanke på att 21" tar i skärmarna ibland, åtminstone på äldre bilar, så känns det väldigt tveksamt eftersom rullomkretsen här faktiskt blir större än 21".
Har kollat, samma fråga ställs där men ingen har provat.
Fast eftersom 225/55 är smalare också så får man lite mer spelrum på det sättet. Frågan är om det räcker... Men är inte så sugen på att chansa.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.